Tientallen fietsers op de bon voor door rood licht rijden Burgemeester Reigerstraat | De Utrechtse Internet Courant Tientallen fietsers op de bon voor door rood licht rijden Burgemeester Reigerstraat | De Utrechtse Internet Courant

Tientallen fietsers op de bon voor door rood licht rijden Burgemeester Reigerstraat

Tientallen fietsers op de bon voor door rood licht rijden Burgemeester Reigerstraat
De politie heeft dinsdagochtend een controle gehouden op de Burgemeester Reigerstraat in Utrecht voor fietsers die door rood licht reden. Daarbij zijn 59 boetes uitgeschreven met een bedrag van 90 euro.

De politie heeft dinsdagochtend een controle gehouden op de Burgemeester Reigerstraat in Utrecht voor fietsers die door rood licht reden. Daarbij zijn 59 boetes uitgeschreven met een bedrag van 90 euro.

De controle is volgens de politie onder meer gedaan na klachten uit de buurt. “Te vaak ontstaan er aanrijdingen door het negeren van het rode verkeerslicht”, aldus een agent op Instagram.

Er zijn vaker controles gehouden bij de Burgemeester Reigerstraat in Utrecht. In 2014 leidde een controle nog tot een rij van tientallen fietsers.

Gekoppelde berichten

27 Reacties

Reageren
  1. Arne

    En terecht. Deze fietsers maken het voor voetgangers en fietsers die op de ventwegen oversteken heel lastig om veilig over te steken. Wat mij betreft zetten ze er elke dag mensen neer, die verdienden zichzelf zo terug.

  2. Utrechter

    Ja, ik weet het, regels zijn regels. Maar… verder: wat een onzin. Zet gewoon die stoplichten uit en maak er een voorrangskruispunt van. Beter voor de doorstroming en beter voor de veiligheid. Dan kijken de verkeersdeelnemers tenminste naar elkaar in plaats van naar een totáál ongeloofwaardig stoplicht.
    En supertreurig dat de politie net doet alsof ze een vuiltje in hun oog hebben op het moment dat je bijna van je fiets wordt gereden door dat lachgas-lurkende asotuig op de Kanaalstraat maar ze pakken wel de brave forenzen aan. Hulde.

  3. Tim

    Als je nou ook eens daadwerkijk ergens voor moest wachten voor rood licht, te vaak stop je voor jan doedel daar. Geldt trouwens voor veel meer kruispunten, waardoor in eerste instanties zoveel fietsers verleid zijn om het rode licht maar te negeren…

  4. Yoshua

    Beste nieuws van 2018!
    Hier moeten ze 24/7 een handhaver neerzetten.
    Dan is de handhaver rendabel en wordt de fietsterrorist aangepakt.
    Eigenlijk moeten ze op de hele route Uithof-CS overal handhavers neerzetten.
    Fietsers hebben onze straten overgenomen, je komt ze echt overal tegen en trekken zich van niets en niemand wat aan.
    Oude dames en kinderen worden zonder pardon van de sokken gereden.
    In de avonduren kunnen ze dubbelen, fietsterroristen hebben ook geen verlichting.

  5. Jasper

    Weet je nog van die keer dat ze bij de Maliebaan gingen controleren en de hele binnenstad 1 grote file van fietsers werd? Dat was ook een enorm succes.

  6. Dakhaes

    De schrikreactie duurt welgeteld 1 dag.
    Geen enkele opvoedkundige waarde.

  7. Alex

    Hoor de fietsers eens huilen. Ze doen iets wat niet mag., en gevaarlijk is. En toch nog steeds van zich af blijven blaten.

  8. Jolanda

    Terecht.
    Zet daar gewoon elke dag een handhaver neer, verdient zichzelf terug.
    Ik roep altijd tegen fietsers die door rood rijden en bijna aangereden worden door een auto. ‘Jammer dat die auto remde, je had dood moeten zijn, dan leer je wel beter!’

  9. Karin

    Ik fiets elke dag twee keer op en neer van Oog in Al naar het Wilhelminapark. Heel graag zou ik al mijn medefietsers willen vragen: stop bij een rood stoplicht, steek je hand uit als je wilt afslaan, kijk niet op je telefoon, zorg dat je licht werkt en doe als het donker is licht aan voor en achter, bel als je wilt passeren, blijf binnen jouw helft van het fietspad, let op haaientanden en houd je aan de voorrangsregels…..

  10. Albert

    Actie lijkt me niet heel onlogisch. Dit is niet bepaald een kruispunt waar de stoplichten zinloos zijn. ‘s ochtends en ‘s avonds is het heel erg druk. Heeft niks te maken met een strijd van fietsers versus automobilisten of omgekeerd.

    Zou (als fietser) graag zien dat ze ook de automobilisten controleren. Vooral ‘s avonds/einde middag zijn er automobilisten die vanuit de Burg. R. straat (vanuit de stad) afslaan op de Maliebaan maar geen zin hebben om voorrang te geven aan de fietsers die op dat moment rechtdoor gaan. Regelmatig terwijl ik met m’n kinderen fiets heb ik last van een automobilist die zich er hard tussendoor duwt.

  11. Marcel

    Krankzinnige symptoom bestrijding. Waardeloze actie. Utrecht strijkt ff 5900 euro op en dat verdwijnt in de stadskas. Daarna naar algemene middelen en we zien er NOOOIT meer iets van terug. Wethouder/college/de raad zouden eens een initiatief moeten nemen en door de stad rijden en het veranderen daar waar kan. Als je iets idioots wilt zien moet je naar witte vrouwen rijden. De raad sluit de singel af. Dat betekent dat je gewoon niet meer weet hoe je als ondernemer op de Biltstraat thuis moet komen. Je moet langs de kruisstraat, over de singels naar het station over de AMstraatweg etc. Echt bizar. Rood stoplicht voor fietsers? Uitdoen en voor auto’s ook. Gewoon uitkijken en beter 1 richtings verkeer maken. ( Ben ondernemer op de Biltstraat )

  12. Lombokker

    Fijn, mogen ze hier op de Kanaalstraat ook komen doen. Gaan ze vast een nieuw record halen, zeker weten!

  13. RalphUtrecht

    Het zou ook helpen wanneer van (rijks)overheidswege de status van de fietser in het geval van ongelukken niet meer bevoorrecht zou zijn. Er is geen enkele stimulans voor fietsers zich ook maar enigszins naar een verkeersveilig gedrag voor alle weggebruikers te voegen.

  14. wim

    Ik ben ooit weggereden bij zo’n controle, was goed voor de conditie en een stuk goedkoper dan blijven staan.

  15. Bert

    Dus er moeten er klachten uit de buurt komen, voordat er wordt gehandhaafd bij fietsers?

    Misschien kunnen ze gewoon overal camera’s ophangen, een smartphone vrije zone en dan automatisch iedereen boete geven van 90 euro met 9 euro administratiekosten.

  16. Harry

    Graag ook hard handhaven op:
    – zonder handen aan het stuur
    – met 3 naast elkaar fietsen
    – zonder licht fietsen
    – met telefoon in hand fietsen
    – geen richting aangeven

  17. GeenStijl@Utrecht

    Veel vaker fietsers aanpakken op overtredingen en verlichting, je wordt er doodmoe van.

  18. Jolanda

    Tja dat is net als het controleren van fietslichten. Dat gebeurt standaard in september bij de nieuwe lichting studenten en de rest van het jaar rijdt iedereen zonder licht.
    Handhaven gemeente Utrecht! Dat bedrag verdien je driedubbel terug!

  19. Don

    @Lombokker Handhaven op de kanaalstraat dat durven ze niet. Daar rijden ze gewoon door als iemand van de fiets gereden wordt en met gebroken been blijft liggen snuifje lachgas en doorscheuren maar niets aan de hand. Lekker veilig cashen op de Burgemeester Reiger.

  20. Alfred

    Volgens de gemeente (analyse verkeerssituatie) functioneert het kruispunt Maliebaan dánkzij het door rood rijden van de fietsers. Als die allemaal wachten op groen zou het verkeer in de spits vastlopen. Dus, doorgaan met bekeuren???

  21. Benya

    @utrechter: aahhw janken man. die fietsers toch. Sorry hoor, maar de weggebruikers met het meeste schijt aan het verkeersregels zijn altijd die fietsers. Weetje hoe vaak er bijna aanrijdingen gebeuren door die fietsers die door rood rijden. Met hun koptelefoon op en telefoon in de hand.

  22. cas

    @ Albert, het is juist goed als ze fietsers een stevig aanpakken. Auto’s worden al voldoende gecontroleerd. En je moet voor de gein eens een klein stukje door de stad rijden in een auto en opletten hoe aso fietsers zich gedragen. Het is meestal omdat de auto’s opletten dat er geen ongelukken gebeuren en niet andersom.

  23. Robert

    Top, aanpakken en handhaven. Te lang al zijn fietsers vogelvrij in Utrecht. Ik steun het idee om Utrecht fietsvriendelijk en veilig te houden en maken, maar het is onmogelijk (en bovendien unfair naar de automobilist, die in de fietser ook al een juridisch beschermde tegenpartij heeft) om daarbij de huidige anarchie te accepteren.

  24. Herman

    Er zijn hier drie stoplichten achter elkaar voor 2 ventwegen en 1 hoofdweg. Veel fietsers wachten keurig voor het rode stoplicht bij de hoofdweg en krijgen dan toch een bekeuring omdat ze de eerste ventweg alvast oversteken als daar geen dwarsverkeer is. Drie stoplichten achter elkaar op zo’n korte afstand is gewoon te veel. Ik zie zelf nooit gevaar ontstaan door fietsers die de ventweg alvast oversteken.
    Het gaat meestal om leerling agenten die moeten leren bekeuringen uit te schrijven, en die leerlingen hebben geen bevoegdheid om zelf in redelijkheid te oordelen.

  25. BramD

    Als ze het nu iedere dag zouden controleren…
    Maar nu is het alleen maar pech voor die paar fietsers die bij deze ene keer gepakt werden. En daarna gaat alles op de oude voet verder…

  26. JdV

    @Herman: het zijn geen stoplichten maar verkeerslichten. En gelukkig bepaalt de overheid of 3 verkeerslichten voldoende zijn of niet. Het feit dat jij nooit gevaar ziet ontstaan wil niet zeggen dat het er niet is, en ik neem aan dat als er wel een keer een ongeval plaatsvindt de betrokkenen zich ook niet bij jou zullen melden.

  27. WvR

    @Herman:
    Ik zag, als automobilist, eergisterochtend, rond 5:45, een auto tot 2x maal toe door rood rijden. Ik zag geen gevaar: Geen fietsers, geen voetgangers, geen automobilisten, geen trams, kortom: nul ander verkeer. Er gebeurde dan ook niks. Volslagen idioot natuurlijk.

    Toestaan?
    In de wet opnemen dat, indien verkeersdeelnemer het veilig acht, het negeren van rood licht is toegestaan?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).