TivoliVredenburg: “75 procent van het geluidslek wordt nu opgelost” | De Utrechtse Internet Courant TivoliVredenburg: “75 procent van het geluidslek wordt nu opgelost” | De Utrechtse Internet Courant

TivoliVredenburg: “75 procent van het geluidslek wordt nu opgelost”

TivoliVredenburg: “75 procent van het geluidslek wordt nu opgelost”
TivoliVredenburg is begonnen met het plaatsen van veren in de vier kolommen tussen de popzaal en de klassieke muziekzaal, die de grootste oorzaak zouden zijn  van het geluidslek.

TivoliVredenburg is begonnen met het plaatsen van veren in de vier kolommen tussen de popzaal en de klassieke muziekzaal, die de grootste oorzaak zouden zijn  van het geluidslek.

Vorig jaar werd duidelijk de popzaal van TivoliVredenburg, de Ronda, te veel geluid doorlaat naar de Hertz, de klassieke muziekzaal. Na onderzoek bleek dat vier kolommen, die zich tussen de Ronda en de Hertz bevinden, de grootste oorzaak zijn van de geluidsoverdracht. Om dit op te lossen is het muziekcentrum nu bezig om geluidsveren één voor één in de vier kolommen te plaatsen.

DSC_6395Geluidsveren in vier kolommen

Op dit moment zijn twee van de vier kolommen gevuld met geluidsveren. De bedoeling is dat die veren de geluidstrillingen vanuit de Ronda opvangen voor de Hertz, de zaal die erboven is gebouwd. Het opvullen van de kolommen is bedacht door Level Acoustics. “Het is een extreem ontwerp, daarom zijn we er lang mee bezig geweest”, vertelt Arnold Koopman van Level Acoustics. “De vier kolommen dragen de geluidstrillingen van de Ronda omhoog naar de Hertz. Er komt ongeveer 105 decibel uit de popzaal omhoog naar de Hertz, terwijl het daar stiller moet zijn dan in je slaapkamer. In de Hertz mag maar 20 decibel te horen zijn, 85 decibel moet dus gedekt worden vanuit de Ronda.”

Kolommen eerst ondersteunen

Het opvullen van de kolommen is een lastige taak om uit te voeren, want de vier kolommen staan er niet voor niets. Zij dragen het gewicht van de Hertz, per kolom komt dat neer op 100.000 kilo. “Daarbij moet je denken aan het gewicht van 100 auto’s”, vertelt Arnold Koopman. Om de kolommen te kunnen opvullen, moeten ze doormidden worden gezaagd. “Maar je kunt ze natuurlijk niet zomaar doormidden zagen, dan zou het gebouw instorten. Daarom hebben we de vier kolommen eerst moeten ondersteunen, zodat de kolommen vrij van gewicht komen te staan.”

De helft van de kolommen zijn nu opgevuld. “Tot nu toe gaat alles zoals we verwacht hadden. Half juli weten we hoe het ervoor staat, dan volgt er een meting.” Maar dan is nog niet alles opgelost: “Op dit moment is er 29 decibel te horen in de Hertz, dat is 9 decibel te veel. Als de veren hun werk doen, dan neemt dat ongeveer 6 decibel weg. Dan hebben we dus nog 3 decibel te gaan”, zegt Arnold Koopman.

Later in de Hertz vertelt hij hoe het dan zal klinken: “Wanneer je dan in de Hertz zit, en er is ook een concert bezig in de Ronda, dan hoor je een ver onbestemd geluid. Maar niet duidelijk, je kan niet horen waar het vandaag komt.”

‘Geen fout’

Volgens Koopman had het geluidslek niet voorkomen kunnen worden: “Niemand had dit kunnen voorzien. We zijn zes of zeven maanden bezig geweest om dit lek te vinden, dat geeft dus wel aan wat de moeilijkheidsgraad is. De kolommen zijn niet de oorzaak van het geluidslek, maar wel de makkelijkste oorzaak om het op te lossen.”

Op de vraag wie de kosten van het plaatsen van de veren gaat betalen, kan geen antwoord worden gegeven. De kosten zijn inmiddels opgelopen tot 600.00 euro, dat is 300.000 euro meer dan was begroot. Frank Rombouts van Heijmans Utiliteit, de uitvoerende partij laat weten dat ze daar nog niet over na hebben gedacht: “We willen eerst zo snel mogelijk het geluidslek oplossen, daarna kijken we verder.”

DSC_6404

5 Reacties

Reageren
  1. kaidon

    Misschien voor de laatste 3 db dan maar de maximale 105 db uit de popzaal terugbrengen naar 102 db. Zo ie zo nog steeds voldoende voor een gehoorbeschadiging dacht ik.

  2. Suus

    100.000 kilo is volgens dit artikel gelijk aan 10.000 auto’s… Huh..?! Dat komt neer op 10 kilo per auto.
    Overigens is het mij een raadsel waarom je 100.000 kilo überhaupt zou willen uitdrukken in auto’s. Denk dat mensen beter idee hebben van gewicht van een kilo dan gewicht van een auto. Bovendien is de kilo de standaard waarin we gewicht uitdrukken, niet auto’s.

  3. Jan Scherjon

    Als de veren hun werk doen dan neemt dat 6db geluid weg en dan hoor je een ver onbestemd geluid en weet niet waar het vandaan komt die 3db? nou en van dat geluid wordt je stapel gek en begint te twijfelen aan je zelf…………was een héél bijzonder concert nog nooit zo’n uitvoering gehoord !?

  4. johan

    Niemand had dit kunnen voorzien???? Ik wel! Wie bouwt er nou boven op een oud bestaand gebouw allemaal nieuw zalen, kris kras schuin leunend bovenop elkaar? vragen om problemen. Architect is gewoon een dommerik. en wij mogen daarvoor betalen!

  5. Luuk Upuuk

    Tja, als de rekenkunst van deze meneer Koopmans voor de oplossing moet gaan zorgen………….

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).