TivoliVredenburg in financiële problemen, gemeente Utrecht betaalt 800.000 euro mee aan gestegen energiekosten TivoliVredenburg in financiële problemen, gemeente Utrecht betaalt 800.000 euro mee aan gestegen energiekosten

TivoliVredenburg in financiële problemen, gemeente Utrecht betaalt 800.000 euro mee aan gestegen energiekosten

TivoliVredenburg in financiële problemen, gemeente Utrecht betaalt 800.000 euro mee aan gestegen energiekosten
Muziekgebouw TivoliVredenburg in Utrecht is in financieel zwaar weer gekomen vanwege de stijging van energiekosten. Met een energierekening die 800.000 euro hoger uitvalt dan begroot zou het muziekpaleis het jaar 2022 mogelijk afsluiten met een tekort van 1,3 miljoen euro. De gemeente heeft echter besloten om de portemonnee te trekken met een eenmalige subsidie van 800.000 euro. Directeur Jeroen Bartelse laat weten erg blij te zijn met het geld.

Muziekgebouw TivoliVredenburg in Utrecht is in financieel zwaar weer gekomen vanwege de stijging van energiekosten. Met een energierekening die 800.000 euro hoger uitvalt dan begroot zou het muziekpaleis het jaar 2022 mogelijk afsluiten met een tekort van 1,3 miljoen euro. De gemeente heeft echter besloten om de portemonnee te trekken met een eenmalige subsidie van 800.000 euro. Directeur Jeroen Bartelse laat weten erg blij te zijn met het geld.

TivoliVredenburg moest begin 2022 een nieuw energiecontract afsluiten en, zoals wel bekend is, bereikten de energieprijzen recordhoogtes. Bij een groot gebouw als TivoliVredenburg tikt dat meteen aan. En dan was er nog die andere tegenslag. Het muziekpaleis was vorig jaar ook nog twee maanden dicht vanwege corona, terwijl veel kosten gewoon doorliepen. Bartelse: “De wonderlijke situatie is dat het publiek vorig jaar – toen het weer kon – massaal terug is gekomen naar TivoliVredenburg, maar door die twee onvoorziene omstandigheden heeft het tekort in 2022 zo kunnen oplopen.”

Tekst gaat verder onder afbeelding

Directeur Jeroen Bartelse in TivoliVredenburg

Bartelse vertelt dat TivoliVredenburg vorig jaar wel al de nodige maatregelen heeft genomen. “We vinden ook dat we als organisatie natuurlijk zelf verantwoordelijkheid moeten pakken.” Zo zijn alle ticketprijzen met 50 cent verhoogd, is de prijs voor een biertje en andere horecaproducten duurder geworden en kost het ook meer om een zaal te huren in TivoliVredenburg.

Ook is er gekeken hoe er bespaard kon worden op de energierekening. “Als het om installaties gaat, is nu het motto: alles staat uit tenzij er een programma is. Dat is wezenlijk anders dan vroeger. We willen ook een baken van licht zijn, maar we hebben er deze winter ook voor gekozen om het gebouw niet uit te lichten.” In de loop van het jaar heeft TivoliVredenburg op deze manier tussen de 15 en 20 procent energie weten te besparen.

Moeten de tickets niet gewoon nog wat duurder worden? Bartelse vertelt dat ze juist voor iedereen toegankelijk willen blijven. “Natuurlijk kijken we hoe we daar een balans in kunnen vinden en hoe we de gestegen kosten kunnen doorbelasten. Maar we willen juist ook toegankelijk blijven voor mensen met een kleinere portemonnee.” Dat geldt volgens Bartelse ook voor de programmering. “Dat is ook een van de knoppen waar we naar kijken. We vinden het juist heel belangrijk om ook ruimte te bieden aan allerlei soorten muziek, talentontwikkeling en artiesten die nog niet zijn doorgebroken.”

Tekst gaat verder onder afbeelding

Subsidie

Met de subsidie van 800.000 euro wil de gemeente voorkomen dat ‘de continuïteit van TivoliVredenburg in gevaar komt en dat er rigoureus moet worden gesneden in de culturele programmering’. Het college van B&W stelt in totaal drie miljoen euro beschikbaar voor instellingen in Utrecht die in 2023 acute problemen hebben. Ook wordt er nog 4,5 miljoen euro uitgetrokken om te helpen bij langdurige problemen door de stijgende kosten.

Susanne Schilderman (wethouder Financiën) laat in een persbericht weten: “Er zijn instellingen in de stad die iedere dag voor veel Utrechters klaar staan en die nu in de financiële problemen komen. Het gaat om instellingen in de sectoren zorg, welzijn, sport en cultuur die door o.a. gestegen energiekosten verwachten in financiële problemen te komen in 2023. Voor sommige zijn de problemen acuut en andere verwachten flinke onzekerheid over de loop van dit jaar. Het Rijk werkt aan regelingen om de tekorten af te dekken op termijn. In de tussentijd nemen we nu actie omdat we deze organisaties die in de problemen zijn of dreigen te komen niet kunnen wachten en direct hulp nodig hebben.”

Het Rijk

De gemeente loopt hiermee dus ook vooruit op het geld dat van het Rijk beschikbaar komt, iets waar Bartelse vanuit de culturele sector vaak over praat in Den Haag. Het Rijk komt met een compensatieregeling voor maatschappelijke organisaties, waaronder culturele initiatieven, om de stijgende kosten op te vangen. “Het is fantastisch dat de gemeente al zo snel actie onderneemt en organisaties in Utrecht die het acuut moeilijk hebben alvast helpen.” Doordat er steun vanuit de overheden komt, wil Bartelse ervoor zorgen dat de diversiteit in het culturele programma niet in het geding komt. Ook moeten andere ‘draconische maatregelen’ daarmee van de baan zijn. “Maar uiteindelijk moeten we er ook zelf voor zorgen dat we de eindjes aan elkaar kunnen knopen.”

72 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Tja. Uiteraard kan ik hier wat over zeggen. Maar wat voor nut heeft het? De gebruikelijke apologeten zullen hier weer voorbij komen. Cultuur is belangrijk. De gemeente kan er ook niks aan doen. Schuld van Rutte. Schuld van Trump. Schuld van de rechtse kapitalistische uitbuiters.
    Dus joh, prima. Weer 800k die de burgers glimlachend zullen betalen. En de karavaan, hij trok verder…

  2. GeeWee

    Vanaf nu de biertjes 25 cent duurder en op alle kaartje 1 euro energietoeslag (alleen bij concerten in de herfst en winter natuurlijk).
    Volgens mij kan het gemiddelde publiek dat prima missen.

  3. arbeider

    Mooi gebaar…nu ook graag de noodlijdende sportclubs helpen Gemeente!

  4. Lachgas

    1.3 Miljoen verlies dit jaar. 8 Ton subsidie.
    Dus 5 ton verlies. Wat gebeurt hiermee?

  5. Scherpschutter

    Even voor de goede orde en voor alle duidelijkheid; dit is dus nog BOVENOP de al 10.000.000(!) Euro subsidie die Tivoli jaarlijks ontvangt.

    Het is genoeg. Klaar nu. De conclusie mag worden getrokken dat Tivoli geen enkel economisch bestaansrecht heeft. Ze overleeft geen dag zonder belastinggeld en is niet levensvatbaar. Hoog tijd om de stekker uit dit taxpoetcrematorium te trekken en de gemeente ten strengste te verbieden ooit nog ondernemertje te spelen op kosten van de belastingbetaler.

  6. sneuschutter

    waarom is nergens op die enorme gevels of dak een zonnepaneel te bespeuren?

  7. Len

    Ja ik vind hier ook van alles van. Maar boeit het me werkelijk? Nee.

  8. Utrechter

    Hier thuis zitten mijn kinderen met 2 truien aan huiswerk te maken. Ik kreeg de vraag waarom gaan we nooit meer iets leuks doen. En wat lees ik hier we willen een baken van licht zijn, maar we hebben er deze winter ook voor gekozen om het gebouw niet uit te lichten. Zozo we hebben in deze tijd deze tijd dat iedereen zuinig moet zijn met energie de gevel verlichting maar uitgedaan en dat scheel 15-20 % van de energierekening. We willen juist ook toegankelijk blijven voor mensen met een kleinere portemonnee. Dat ben je al lang niet meer gezien alle gestegen gemeentelijk belasting alleen de culturele elite kan zich dat nog veroorloven. Ruimte te bieden aan allerlei soorten muziek, talentontwikkeling en artiesten die nog niet zijn doorgebroken en dus onrendabel zijn. Natuurlijk ik zet de verwarming nog wel een graadje lager om de belastingverhoging van volgend jaar te kunnen betalen. Wat weer een misselijk makende culturele arrogantie. Waarom nu geen draconische maatregelen zodat je het zonder nog meer subsidie red doen heel veel mensen in Utrecht.

  9. Mispeer

    Wat doe jij zoal in de avonden en weekenden, scherpschutter?

  10. Realist

    Geen subsidiegeld meer naar cultuur, daar is inmiddels al veel te veel geld aan verspild.

  11. Hoera

    Voor iemand die hier niet woont en ook geen gemeentelijke belastingen betaalt, trek je wel een grote scheur open SSje. Bemoei je met je eigen dorpse problemen.

  12. Peter

    Oneerlijke concurrentie tov andere horeca die wel zelf hun broek op moeten houden en de kachel lager zetten? Maar kan er ook nog wel bij:
    https://www.duic.nl/algemeen/gemeente-utrecht-was-niet-opgewassen-tegen-complex-dossier-en-heeft-nu-930-000-euro-betaald/
    https://www.duic.nl/cultuur/gefaald-project-de-machinerie-kost-gemeente-utrecht-zeker-825-000-euro/

  13. Wil

    Heerlijk item weer voor alle rechtsreactionairen! Ze kunnen weer helemaal los op subsidie, elite, burgemeester, cultuur, linkse gemeenteraad… succes mannen, leef jullie uit!!

  14. Bert

    Even wat info uit het jaarverslag 2021:

    – De solvabiliteit van Tivoli was in de jaren voor de coronacrisis ook lager dan de norm die word gesteld door de gemeente: 19%, 15% en 15% (respectievelijk 2019,2018 en 2017). In 2021 en en 2020 was dat 19% en 20%.
    – In 2021 waren er gemiddeld nagenoeg net zoveel medewerkers als in 2020, ondanks dat er in 2021 medewerkers vertrokken waren. Dus hebben ze tijdens corona 42 mensen aangenomen (totaal 22,1 FTE)
    – De liquiditeit komt niet boven de 0,53% uit, versus een norm van >1
    – de personeelskosten in 2021 t.o.v.. 2020 zijn gestegen met 35%
    – ze hebben bijna 7 miljoen aan covid steun ontvangen (tegenover 5,8 miljoen in 2020)
    – in 2020 kreeg Tivoli vanwege covid restricties een huurvermindering van 1,9 miljoen
    – in 2021 hebben ze bijna 3 miljoen ontvangen vanuit sponsoren, fondsen en particuliere donaties.
    – het vierjarenplan (2021-2024) was zeer positief beoordeeld door de gemeente en levert een structurele bijdrage van 2 ton jaarlijks op en eenmalig bijdragen van 5 ton. Die uiteraard worden gekoppeld aan inflatie en economische ontwikkelingen.
    – De bezoldiging van dhr Bartels is bijna 137.000, met uiteraard een contract voor onbepaalde tijd. Hij zal dus voorlopig niet naar de voedselbank moeten, zoals vele Utrechters.

  15. Len

    @ Wil, en wellicht vind iemand nog een relevant zijspoor over fietsen, OV, vluchtelingenhuisvesting of horecaconcepten. Het kan hier allemaal!

  16. Verzetje

    @Mispeer:

    ‘Scherpschutter’ zit in de avonden en de weekenden op zijn computer natuurlijk, op deze DUIC-site zijn commentaar te typen 😉 Laat die man zijn verzetje.

  17. Cohen

    Dat de gemeente moet bijspringen voor kunst en cultuur valt iedereen op, maar dat overheden voor tientallen miljarden aan obligaties opkopen omdat de “vrije mark” zichzelf ook helemaal niet kan bedruipen ontgaat de gemiddelde burger dan weer. Bovendien staan die dingen niet los van elkaar.

  18. Herman

    Tivoli is nog erger dan een gat in je handen, bodemloze put waarin de gemeente tot in de eeuwigeid altijd meer en meer moet bijlappen.

    En dan krijgt zo’n Azotod niet enkele tienduizenden euro’s……..

  19. Geenstijl@Utrecht

    Ja beste Wil,want van dit soort wanbeleid, heb ik geen zin meer om belasting te betalen in dit land,terwijl ik dit graag doe normaliter.
    Hier wordt gewoon met geld gestrooid alsof het oneindig is, van dit geld aan subsidies had je echt heel veel gezinnen kunnen helpen om deze crisis door te komen,maar nee alles voor de culturele business van een minderheid,schandelijk gewoon.

  20. Zuilen030

    @Wil; hoe zie jij dan deze bak met geld naar Tivoli??
    Als gewoon????

  21. macro-econoom

    Hoop dat Tivoli er goed uitkomt. Als het nodig is met hulp van de overheid. Van onmisbare culturele waarde voor Utrecht! Onmisbaar voor de culturele infrastructuur regionaal en nationaal. Het bestaansrecht, in culturele zin, staat buiten kijf en wordt ook door serieuze partijen niet betwist. Samen slaan we jullie er doorheen!

  22. Scherpschutter

    @Mispeer 14:25

    “Wat doe jij zoal in de avonden en weekenden, scherpschutter?”

    Wel, vooral luid joelend en met een jachtgeweer uit het raam schietend donuts draaien op het erf in de V8 Bi-turbo terwijl ik tussen de shots single malt door oraal bevredigd wordt door de misses. Nothing too crazy.

    En u?

  23. Joep

    @ Realist

    En dat bepaal jij?

    Het gaat hier trouwens over vooral het betalen voor zeer exorbitant gestegen elektriciteitsrekening (kan zomaar eens ineens tienzuidenden euro’s per maand zijn) en de 2 coronajaren waarin TiVre een zeer groot deel van de tijd gedwongen gesloten was. Dit terwijl zij meerdere voorstellen hebben gedaan om concepten te presenteren waarbij de deuren veilig open konden. Dit is tegengehouden door het gezag.

    Vanaf het voorjaar van 2022 tot aan nu heeft TiVre al lang weer bewezen in een zeer grote behoefte te voldoen en al vrij snel en al lang weer de bezoekerscijfers te ontvangen die ver boven de prognoses van de verhuizing naar dit bijna 10 jaar oude gebouw liggen. Ver daar boven zelfs. De exploitatie van TiVre loopt dus als een tiet.

    Maar dat snappen de reaguurders allemaal niet. Of willen ze niet snappen. Of ze doen net alsof ze het niet snappen. Ze doen ook alsof ze niet weten dat een groot deel van de kosten van een culturele instellingen sinds Halbe Zijlstra middels inkomsten uit kaartverkoop betaald worden en niet vanuit subsidie.

  24. Rinse

    Ja linkse gemeenteraad heeft nog een leuk project.
    Een ondergrondse tramlijn.
    Weet je overigens dat de uithoflijn geen enkele betaalde passagier vervoert. Het zijn namelijk allemaal studenten met een ov kaart.
    Leve onze linkse wethouders

  25. JdV

    @wil: dank je wil. En blijf deugen, oke? Top.

  26. Koel Hoofd

    Trek toch gewoon de stekker uit die bodenloze subsidieput.
    De AH verhoogt gewoon de prijzen met gemiddeld ruim 25%, dat kan TivoliVredenburg ook doen want hetzelfde publiek komt er binnen.
    Maar nee, zij komen niet verder dan 50 cent omdat anders zogenaamd klanten het luxeproduct (muziek kan je de hele dag ook gratis op de radio luisteren) niet meer kunnen betalen. Dat is gewoon elitair mismanagement op kosten van de samenleving. Iets waar Utrecht intussen al paar decennia lang bekend om staat….

  27. Realist

    @Wil. Na twee Duic berichtjes zijn we al 1.6 miljoen gemeenschapsgeld kwijt aan cultuur en over de rest van de subsidies nog maar te zwijgen. Gemeenschapsgeld down the drain dus ik snap de reacties wel. De steekwoorden die je hierbij gebruikt vatten redelijk samen wat er mis is, je snapt het exact en toch negeer je het..

  28. Jes

    Hoppaaa, weer een schep met geld erin. Kijken welke kleine clubs er volgende ronde weer weggestreept kunnen worden ten behoeve van cultuursnackbar McTivoliVredenburg.

  29. Koel Hoofd

    @Wil
    Als belastingbetaler zou ik het anders wel waarderen als onze gemeentelijke bestuurlijke kneiterlinkse elite wat minder geld over de balk zou smijten.
    Want dat gat in de bestuurlijke hand wordt steeds groter terwijl wij belastingbetalers er steeds minder voor terugkrijgen maar wel meer gezeik moeten ondergaan en in sommige gevallen nog gediscrimineerd worden ook…

  30. Cultuursnuiver

    Wat zou fc Utrecht in de afgelopen jaren gekost hebben aan gemeenschapsgeld, inclusief politie inzet?

  31. Fvw

    Ik kijk met schrik volgende week naar de brievenbus, als de gemeente belasting week op de mat valt, en maar geld aan bodemloze projecten uitgeven

  32. Floep

    @Wil, klopt. Onder andere artikelen hebben deze reaguurders het zelfs gepresteerd om Rutte links te noemen. Dat het ze daarnaast lukt om iedere dag weer hele bladzijden vol meningen (in de breedste zin van het woord) te schrijven lijkt het me dat het simpelweg één of meerdere gepensioneerde danwel werkloze, maar in ieder geval zwaar gefrustreerde, personen zijn voor wie trollen op DUIC blijkbaar de enige uitlaatklep blijkt te zijn.

    Triest, wel.

  33. Jorrit

    Ik waardeer Tivoli ontzettend, veel toegankelijker dan de grote zalen AFAS en Ziggo. Betere horeca en betere prijzen, gratis gehoorbescherming, gratis garderobe. Ik kom er heel graag. Dat ze hier aan hun kernwaarden vasthouden ondanks zo’n tekort spreekt boekdelen. Ik hoop dat jullie eruit komen en anders moeten we de hogere ticketprijzen voor lief nemen.

  34. Theo M.

    Ik woon in Limburg, en kom vaker in deze culturele (rol)trappentempel. Klassiek, blues, festival, etc. Overal in thuis, wat een rijkelijk aanbod!
    We kunnen alles afschaffen wat niet op eigen poten kan staan, maar de lieverds die zo reageren mogen dan eens een meter dieper nadenken. Bij bijna alles wat we openbaar gebruiken, moet geld bij. Het zwembad, het bos, Schiphol, vliegreizen, musea, theaters, etc. Allemaal afschaffen, Scherpschutter. Scherp, heel scherp!

  35. Geenstijl@Utrecht

    Ja precies Wil,iedere helder denkend mens weet toch dat dit onacceptabel is wat hier gebeurt,daar hoef je niet links,rechts,of in het midden te voor zijn.
    Maar gewoon weg blijven kijken, en die bodemloze put blijven vullen.

  36. Kristel

    Ik mis de intieme, kleine concertzaaltjes in Utrecht, Waar ruimte was voor een andere agendering. Waar het nooit halfleeg aanvoelde. En het makkelijker warm te houden was.

  37. Stadsie

    Energiebedrijven hebben ultra lage inkoop en verkopen de energie nu 5x over de kop. Criminaliteit via de meter.

  38. Fam.

    Ook hier evt nav opmerking over zgn gratis-levende studenten: de stufi is al ca 7 jaargangen afgeschaft, dus alle huidige studenten leven en studeren op eigen kosten (hoogstens wat bijdrage van ouders uit weer hun eigen zak). Alleen de OVkaart ‘krijgen’ ze nog, mis ze tijdig afstuderen. (Overigens belastinggeld van hun ouders, en een fooi, gezien die jaren afdroegen voor stufi voor andermans kinderen.)

  39. Scherpschutter

    @Theo M. 20/1/2023 – 0:29

    Lezen! Ik zeg niet dat we vliegtuigen of bossen moeten afschaffen (zucht). Man man man… Ik zeg dat we SUBSIDIE moeten afschaffen. Vast en zeker dat u in staat bent om te begrijpen dat dat twee verschillende dingen zijn, mijnheer?

    Het dient overheden en haar ambtenaren ten strengste verboden te worden om ondernemertje te spelen van belastinggeld. Doe dat lekker in je eigen tijd en van je eigen geld! Geen cent subsidie voor wat dan ook.

  40. Rob H.

    Een stad zonder cultuur is een dode stad.

    Hup Tivoli Vredenburg!

    (en ik betaal er graag voor)

  41. Kees

    @ Kristel

    Je hebt Ekko, De Helling en je hebt nog een 25-tal kleinere initiatieven (minstens), je hebt de Nijverheid, je heb good old Oude Pothuys en weet ik wat. En daarnaast zijn er ook nog feestjes en dingetjes in de werfkelders buiten het circuit om. Echt MEER dan genoeg keus, alle dagen van de week.

  42. Utrechter

    @Theo H. fijn dat je geniet van de zwaar gesubsidieerde cultuursnackbar McTivoliVredenburg. Besef wel dat veel Utrechters hiervoor op een houtje moeten bijten en in de kou zitten als gevolg van de krankzinnig hoge gemeentelijke belastingen. Wat zou je van het idee vinden om voor mensen van buiten Utrecht een tarief in rekening te brengen waar de kosten van dit cultuur paleis beter in tot hun recht komen. Ik schat dat dat even schrikken zal zijn. En dat is beste Theo waar we in Utrecht over een paar meter dieper over nadenken. Kijk ook even naar de post van Bert 19/1/2023 – 15:56 voor het kostenplaatje van dit cultuur paleis waar de Utrechtse belasting betaler zoveel aan bij mag dragen.

  43. Anne-Fleur

    Sluiten deze subsidie slurpende instantie

  44. Realist

    @Joep. Wat een slechte argumentatie, vele bedrijven en gezinnen hadden te maken met een moeilijke coronaperiode en hebben te maken met gestegen energiekosten. Je gaat totaal voorbij aan de verspilling van miljoenen gemeenschapsgeld. Er is geen enkel reflectiemomentje, nul inlevingsvermogen en totaal geen verantwoordelijkheidsgevoel is er bij jou te bespeuren.

  45. JdV

    @cultuursnuiver: precies. Ik ben ook mordicus tegen subsidies voor Betaald Voetbal Organisaties. Dat zijn commerciele organisaties met miljoenenbudgetten. Daar hoeft wat mij betreft geen belastinggeld naar toe. In het geval van FC Utrecht zit er trouwens vooral geld van Frans van Seumeren in schat ik.

  46. Lachgas

    Waarom moet cultuur gesubsidieerd worden?
    Voor festivals wordt zo maar 100, 200 of 300€ neergeteld. Geen gemeente die er geld bijlegd.
    Teken normale prijs voor cultuur. Is vaak ook segment waar kosten niet echt spelen.

  47. HvH

    Wat een droefenis hier. Al die misantropische mannetjes die de hele dag hun frustratie van zich af zitten te tikken. Bah.

  48. Wil

    @lachgas: tegenvraag: waarom moeten bedrijven gesubsidieerd worden? Gebeurt aan lopend band, maak je je daar ook druk over?

  49. G.H.

    @HvH:
    Probeert u het gewoon te zien als een gratis voorstelling van een absurdistisch rariteiten-ensemble.
    Verwonder u erom, en lach het lekker weg.

  50. Hans

    Cultuur & Sport.
    Wie wil het missen?

  51. Rob

    Als het geld bij de burgers tegen de plinten klotst is er ruimte voor dit soort prestige projectjes. Als de burger in de rij staat voor de voedselbank om daarna terug te keren naar een niet verwarmd huis is er GEEN ruimte.
    Iedereen daar anders over denkt zou zijn empathie-meter eens moeten controleren.
    Zeker als je de bijdrage van Bert(uit het jaarverslag) leest.
    Hoe durf je dit beleid nog te verdedigen?!

  52. Elsa

    Ooowwwww wat hilarisch! Dit is hoe rechts Nederland zijn dag doorbrengt: de hele dag achter het toetsenbord op hun smoezelige zolderkamertje!? Wat een giller!!!

  53. Binnenstadbewoner

    Tivoli is ‘too big to fall’. Een icoon van de stad en zelfs voor NL. Misschien dat er her en der wat wordt bezuinigd, wat prijzen omhoog maar als het erop aankomt zal de gemeente altijd bijspringen.

  54. Koel Hoofd

    @Elsa
    Waarom noem je burgers die kritisch zijn op belastinggeldverspilling en/of aangeven dat arme mensen dat geld beter kunnen gebruiken eigenlijk rechts?
    Er is niets rechts aan, het is een humaan standpunt
    Echter, het zijn juist die elitaire linkse brallers die niet eens weten wat humaan is en dat rechts noemen….

  55. Utrechter

    @Elsa wat hier rechts aan is het salaris van de directeur van TivoliVredenburg van € 137.000.

  56. Floep

    Koel Hoofd zegt dat links bestaat uit elitaire brallers.

    Scherpschutter onder dit artikel: “vooral luid joelend en met een jachtgeweer uit het raam schietend donuts draaien op het erf in de V8 Bi-turbo terwijl ik tussen de shots single malt door oraal bevredigd wordt door de misses.”

    Trek uw eigen conclusies.

  57. Elsa

    @koelhoofd (nou ja, koel?): blijkbaar voel je je aangesproken.

  58. Rose

    @Scherpschutter
    “Geen cent subsidie voor wat dan ook.”
    Het resultaat is een dorre woestijn. En wat er dan gebeurt, kunt u vast wel raden.

  59. WC-Eend

    Waar ik even benieuwd naar ben; komen alle azijnpissers, be it hier of op de Nuk, aanstaande maandagavond ook naar Tivoli om allerlei vragen gewoon eens zelf aan onze burgemeester te stellen? Zonder nickname, zonder scherm om je achter te verschuilen? (NB, entree en garderobe gratis, en ook Sannie knijpt heus wel n oogje toe als je geen geld hebt voor een extra schone wc, vul je daar gelijk je waterflesje en hoppaaaa, je bent even van de straat en mag op meerdere manieren verwarmd worden in onze mooie stad :))
    Ik hoop t, graag tot dan!

  60. Scherpschutter

    @Rose

    Ik heb geen idee wat u met die abstracties probeert over te brengen. Ik kan geen gedachten lezen, mevrouw. Verklaar u nader.

  61. Scherpschutter

    @Floep

    O, come on. Niks elitaire aan! Doen we dat niet allemaal op zondagmiddag?

  62. JdV

    @Rose:Wat een treurige levensvisie heeft u. Alsof alleen soepsidie zorgt voor leven in de stad. Terwijl bioscopen, horeca, restaurants, theaters etc in ruime mate aanwezig zijn en draaien zonder een cent van de belastingbetaler. Blijf maar fijn in uw subsidiebubbel hoor.

  63. Pee

    Als er iedere keer geld bij moet en niet zelfredzaam kan zijn , ondanks de hoge prijzen die je moet neertellen om binnen te komen en wat te drinken wilt hebben, is het dus een kostenpost die gesloten hoort te worden .
    Net als bij gewone zaken moet men dus faillissement aanvragen en geen subsidie meer verstrekken aan iets wat toch niet oplevert wat het hoort op te leveren.
    Als cultuur zo belangrijk is waarom kunnen ze dan zelf niet hun broek ophouden ?
    Sluiten die tent.

  64. Jos Stelling

    Ik heb een oplossing. Waarom vragen we van de subsidieontvangers niet (net als voor 20 jaar geleden) weer eens om totale openheid van zaken (inclusief salarissen en andere ‘details’, accountantsverklaring/analyse (rekenkamer?) en een a-politieke toetsing van de doelstellingen etc. . Ook de WOB (wet openbaarheid bestuur) werkt niet als hij met tegenzin en moeizaam te verkrijgen is of de helft onleesbaar wordt gemaakt. Let wel op de slagers die hun eigen vlees keuren. Subsidie kan terecht en zelfs erg belangrijk zijn, mits in goede handen.

  65. sneuschutter

    @Scherpschutter 19/1/2023 – 17:01
    wensdenken is dat, het klinkt zo onwaarschijnlijk dat er in werkelijkheid dus niets gebeurt wat u omschrijft haha LOL!

  66. WC-Eend

    Helemaal eens hoor Jos, volgens mij ga je ook binnenkort eindelijk met Hester Assen kennis maken en eens rechtstreeks met elkaar praten (wat mij betreft altijd eerlijker dan alleen maar hier of daar, of altijd met de mensen om je heen met wie je het toch al roerend eens bent); dus zien we je maandag??

  67. Realist

    @Jos Stelling. Prima idee en dan? De kneiterlinkse elite denkt dat het door hen opgedragen culturele beleid een verrijking is voor de burger en het electoraat hobbelt daar toch wel kritiekloos achteraan dus zal dat niets uitmaken. Het blijft gewoon gesubsidieerd worden, vage of onnodige kosten horen daar gewoon bij. Je ziet het zelf, eerst 825.000 down the drain, nu nog eens 8 ton en niemand van de achterban die de capaciteit heeft om hier kritisch op te zijn.

  68. Benki

    Als le Guess Who maar doorgaat

  69. John

    Ach, ik betaal al aan zoveel zaken waar ik geen gebruik van maak. Dan is Tivoli het mij wel waard. Ik vind het een aanwinst voor de stad en kom er graag. Liever acht ton naar Tivoli, dan ruim een miljoen aan dwangsommen naar een bewoner van de binnenstad

  70. Eloise Camphuys

    Voor het gebouw zou een schadevergoeding moeten worden betaald. 1 blok bonk beton. Smakeloos. Als je er in loopt lijkt het wel of je in een Russische kerncentrale loopt, en aan de buitenkant lijkt het wel een 4-op-een-rij spel .. Logisch dat je dan verlies lijdt. Het heeft de sfeer van een verlaten nood-operatie bunkerruimte uit de koude oorlog !!!

  71. Piet

    @Benki, Le guess who zal wel doorgaan heeft € 544.000,00 subsidie van de provincie ontvangen. In tegenstelling wat hier een aantal(bv Lachgas) beweren dat festivals niet gesubsidieerd worden.

  72. rmn

    Van broekzak naar vestzak.

    Een significant deel van de energiekosten bestaat uit belasting dus we pompen geld van de gemeente terug naar het Rijk en die verdeelt het vervolgens weer over de gemeenten.

    It’s the circle of tax!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).