Het boek ‘De Utrechtse Domtoren, Trots van de stad’ gaat als zoete broodjes over de toonbank en was bij Bijleveld Boeken ‘de absolute bestseller van de week’. Het grote succes heeft geleid tot de komst van een tweede druk. Waarom is het boek zo populair? René de Kam, de Utrechtse schrijver van het boek, legt uit.
“De Domtoren is populair. Mensen hebben er gewoon iets mee, identificeren zich er mee en ze zijn trots op de Dom. Dat is altijd geweest, de Dom is het symbool van de stad. Het boek is denk ik om die reden zo gewild, en omdat er nooit eerder een boek over de Dom verscheen dat zo groot en dik is. Het is ook gewoon een heel mooi boek.
‘De Utrechtse Domtoren’ is niet alleen in Utrecht verkocht; er zijn bestellingen uit het hele land. De Dom is een van Nederlands interessantste en belangrijkste bouwwerken.”
Wetenschappelijk onderbouwd en gericht op publiek
“Er is zo veel te vertellen over de Dom. Het boek dat wij (Daan Claessen en Frans Kipp werkten ook mee aan het boek, red.) maakten heeft 544 pagina’s, maar als je wilt kun je een boek over de Dom maken dat nog drie keer zo dik is. We hebben ons best gedaan een wetenschappelijk onderbouwd boek te maken dat gericht is op het publiek. Daarvoor hebben we duizenden archiefstukken en tientallen onderzoeksverslagen bestudeerd. Er zit een soort gelaagdheid in het boek: je kunt ervoor kiezen alleen de plaatjes te bekijken en de bijschriften te lezen of alle teksten te lezen.”
“Elke pagina is mooi”
“We hebben negen jaar gewerkt aan het boek. Dat is lang, maar ik vind dat iedere pagina mooi is geworden. Het visuele aspect is ook heel belangrijk. Er staan veel 3D-foto’s in het boek en foto’s van onze beeldredactie. Bijzonder is dat we van alle schilderijen waar Utrecht of de Dom op staan beeld hebben. Dit beeld komt van musea uit heel Europa.”
1 Reactie
ReagerenELKE PAGINA IS MOOI : het is de beste beschrijving van dit boek. Je leest het met belangstelling en plezier.