Unieke metershoge maquette van Domtoren en -kerk onthuld in Stadskantoor | De Utrechtse Internet Courant Unieke metershoge maquette van Domtoren en -kerk onthuld in Stadskantoor | De Utrechtse Internet Courant

Unieke metershoge maquette van Domtoren en -kerk onthuld in Stadskantoor

Unieke metershoge maquette van Domtoren en -kerk onthuld in Stadskantoor
Foto's: Robert Oosterbroek
In het Stadskantoor in Utrecht is een prachtige maquette van de Domtoren en –kerk onthuld. Maquettebouwer Gedo Voorn uit Vleuten is in opdracht van de Stichting Voorbereiding Herbouw Schip Domkerk al jaren bezig met het bouwen van het iconische gebouw op schaal 1:50.

In het Stadskantoor in Utrecht is een prachtige maquette van de Domtoren en –kerk onthuld. Maquettebouwer Gedo Voorn uit Vleuten is in opdracht van de Stichting Voorbereiding Herbouw Schip Domkerk al jaren bezig met het bouwen van het iconische gebouw op schaal 1:50.

De echte Domtoren is 112 meter hoog, de maquette is 50 keer zo klein, maar is dan nog ruim 2,24 meter hoog. Het gevaarte is samen met de nagebouwde Domkerk geplaatst op de elfde verdieping van het Stadskantoor. De initiatiefnemers van Stichting Voorbereiding Herbouw Schip Domkerk zouden eigenlijk veel liever iets anders bouwen: het ingestorte middenschip van de Domkerk. Het bekendste verhaal van de Domkerk is het instorten van het middenschip tijdens een hevige storm in 1674. Sinds enkele jaren is er een stichting die zich voorbereidt op de herbouw van het schip zodat kerk en toren weer met elkaar verbonden zijn. De maquette is daar onderdeel van.

Op de maquette zijn kerk en toren nog gescheiden, maar het middenschip moet ook -net zoals in het echt – herbouwd worden. Maar daarvoor moet men wel eerst weten hoe het schip er precies uitzag. Al enkele jaren zijn mensen van de stichting bezig, ter voorbereiding van de bouw,te onderzoeken hoe het ingestorte deel er precies uitzag. Er wordt in archieven gekeken, naar oude tekeningen gezocht en men gaat op bezoek bij kerken met gelijkwaardige bouwstijlen. Zo draagt de bouw van de maquette bij aan de technische informatie die nodig is om het echte middenschip weer te bouwen.

2074

Uiteindelijk wil de stichting dat het middenschip daadwerkelijk gebouwd gaat worden. Er is al een einddatum: 2074, precies 400 jaar na het instorten. De initiatiefnemers willen dat het bouwproces uitgevoerd wordt op oorspronkelijke middeleeuwse wijze, maar, benadrukken ze, wel met de hedendaagse veiligheidseisen. Het moet vooral een bouwplaats worden waar oude ambachten beoefend kunnen worden. Hiermee worden ook voor tientallen jaren stageplaatsen voor jongeren uit het basisonderwijs gecreëerd en dient het zo ook als educatief project.

De stichting begrijpt dat het bouwen van het middenschip een hoop geld gaat kosten. Maar de initiatiefnemers menen dat het bouwproces een aantrekkelijke attractie kan worden voor mensen uit de hele wereld. Op die manier moet de bouwplaats eigen inkomsten verwerven en bijdragen aan de groei van het toerisme in de stad.

Fotoverslag

12 Reacties

Reageren
  1. utrechtman

    Op de 11e verdieping van het Stadskantoor? Dus niet te zien voor de Utrechtse burgers, want die verdieping is niet vrij toegankelijk. Waarom niet in de hal? Ruimte zat daar.

  2. Cees Jol

    Unieke metershoge maquette van Domtoren en -kerk onthuld in Stadskantoor op de 12 de verdieping.
    Prachtig , maar waarom niet de geplaatst in de hal van het Utrecht Centraal of ergens in de nieuwbouw van Hoog Caterijne zodat duizenden mensen van deze prachtige maquette kunnen genieten.Vertel gelijk het verhaal en plannen voor herbouw en plaats er een collectebus aan.Kan in de toekomst een toeristische attractie worden en werkplek voor leerlingen en vrijwilligers..Met de meerkosten van de Uithoflijn zou de stichting heel blij zijn.
    Laat aub de Gemeente de boel niet begroten..
    Stichting heel veel succes

  3. Ton geïnteresseerde burger

    Prachtig pr verhaal om vervolgens voor een dicht deur te staan. De elfde is niet toegankelijk voor “gewone” mensen, burgers van Utrecht. Deze publieksvriendelijke vesting is onneembaar!

  4. Cico

    Wat is dat toch met die romantische lui die het verleden willen herbouwen in de vorm van een stadskraan of het schip van de Dom. Die fanaten zijn inderdaad al jaren bezig om hun hobby erdoor heen te drukken.
    Sorry dat ik wat chargeer, maar het bijzondere aan de Dom is nou juist dat het schip is vernietigd in een storm, waardoor we nu die merkwaardige, enorme kerktoren hebben. Daarmee onderscheidt de Dom zich van alle andere kerken en kathedralen. Een nepkerk verdoezeld nou juist deze bijzondere Utrechtse geschiedenis en je krijgt er niet het veronderstelde glorieuze verleden mee terug.
    Ga lekker middeleeuwse bouwheer spelen in je eigen achtertuin, zoals die Franse postbode Cheval ooit deed. Niet op openbare plekken gaan lobbyen voor historiserend getrut.

  5. Adje

    Maquette ziet er inderdaad prachtig uit! Ik sluit me aan bij utrechtman en Cees Jol dat het ongepast lijkt om zoiets op een ‘gesloten afdeling’ neer te zetten ; het zou juist prachtig staan in de hal.

    Het plan om het middenschep te herbouwen begrijp ik niet. Juist de huidige situatie is zó uniek. Ik zou het enigszins kunnen begrijpen als je die bijzondere stadshistorie markanter wilt maken, maar herbouwing lijkt mij juist geen oplossing. Dan ‘verdwijnt’ toch juist het verleden?

    Het Domplein is een prachtige, open plek voor Utrechters en toeristen om samen te komen – ongeacht of dat is voor evenementen of voor ‘dagelijks genieten van de stad’. Hoe donker gaat dat worden als er ineens zo’n enorme gebouw staat.

    Ik begrijp dat zo’n herbouwing een interessant project is voor sommigen. Maar daarna? Welk doel dient het middenschip? Je hoort steeds de vraag “wat te doen met al die leegstaande kerken in Utrecht?” … Nog een erbij bouwen of uitbreiden lijkt mij dan onlogisch. Weegt het ‘leuk bouwproject voor sommigen’ op tegen de overlast voor omwonenden, de bezoekers van de Domkerk en Domtoren, de gebruikers van het Academiegebouw, verkeer en bedrijven?

    En wie gaat dit betalen?

  6. Gerard

    Enige tijd geleden heb ik uit pure nieuwsgierigheid een lezing bijgewoond over dit onderwerp. Dit is een oud plan van een binnenstadclupje onder aanvoering van voorzitter Leo Wevers, die ook het Architectenbureau Wevers & Van Luipen runt (dat toevallig ook gespecialiseerd is in restauratieprojecten). De initiatiefnemers presenteren zich helaas als een vereniging van middelbare en bejaarde mannen die helemaal leeft in het verleden en elke aansluiting met onze tijd lijkt te willen vermijden. Het enthousiasme waarmee zij praten over het herbouwen van de domkerk is soms zelfs een beetje aandoenlijk, maar hun wereldvreemde opstelling maakt een in principe best interessant project in mijn ogen volmaakt kansloos. Maar we hebben in Utrecht toch wel genoeg eigentijdse creative geesten die van dit plan nog iets moois kunnen gaan maken? En laat dan om te beginnen dat ontbrekende middenschip in die maquette gewoon uit een 3D-printer komen, want het is inmiddels 2018!

  7. Katja

    Herbouw is prachtig ! En waarom niet het schip herbouwen, maar wel die andere “storm” repareren, maw. de singel weer laten vollopen ? De Dom van Keulen is ook pas in de 19e eeuw voltooid, en kijk eens hoe prachtig het is.

  8. Even Checken

    Katja, wil jij zeggen dat de weg die op de plaats van de Catharijnesingel lag daar door toedoen van een storm terecht is gekomen?!

  9. Katja

    @Even Checken; HC is als een storm door de stad geraasd…vandaar “storm”.
    En de maquette is niet volledig, de twee kapellen die nog over zijn (waar de ingang van de Domkerk is) ontbreken…

  10. Veronique

    De kapellen komen pas als het middenschip wordt gebouwd. Dat is nou eenmaal handiger.
    En ik ben het helemaal eens met iedereen die zegt dat deze maquette niet thuishoort op de 11e voor publiek ontoegankelijke verdieping.

  11. J. A, Cost Budde

    Wanneer zo’n storm dat middenschip in puin blies, lijkt het mij beter, aan herbouw daarvan maar niet te beginnen, zonder eerst uit en te na alle bijzonderheden van het waarom boven tafel te halen. Herbouwen in de oorspronkelijke staat lijkt mij niet raadzaam, aangezien de constructie wat stevigheid niet deugde!

  12. Chris

    Een nieuw middenschip voor de Domkerk zou op z’n minst “nieuw” moeten zijn in de zin van materiaalgebruik en techniek. Een 13e eeuws traditioneel middenschip gebouwd in de 21e eeuw zou een gemiste kans zijn om een vertaalslag te maken waarbij een oude functie/vorm opnieuw ingevuld wordt maar nu met de beschikbare technieken van onze tijd.

    Hoe zouden onze verre voorouders zo’n kathedrale kerk gebouwd hebben als ze zouden beschikken over onze materialen en technieken? Dat idee is veel interessanter dan het doen alsof het middenschip nooit ingestort is geweest.

    Vroeger stortten die kathedralen regelmatig in bij gebrek aan kennis en vaardigheden om met de toenmalig beschikbare technieken nóg een paar meter hoger te bouwen. Op de plek van het ingestorte bouwwerk werd vervolgens een nieuwe kerk opgericht maar dan met de dan beschikbare kennis en vaardigheden. Beetje raar om dan 8 eeuwen verder de geschiedenis te willen terugdraaien met een gebouw zoals die nu niet meer gemaakt worden.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).