Utrecht Centraal is kunstwerk rijker: ‘Van drukste station van Nederland naar meest afgelegen eiland op aarde’ Utrecht Centraal is kunstwerk rijker: ‘Van drukste station van Nederland naar meest afgelegen eiland op aarde’

Utrecht Centraal is kunstwerk rijker: ‘Van drukste station van Nederland naar meest afgelegen eiland op aarde’

Utrecht Centraal is kunstwerk rijker: ‘Van drukste station van Nederland naar meest afgelegen eiland op aarde’
Foto's: NS
Station Utrecht Centraal is een bijzonder kunstwerk rijker. Het werk, Tristan Gong, is gemaakt door de in Utrecht geboren kunstenaar Sarah van Sonsbeeck en is zeker vijf jaar te zien op de eerste verdieping van het station.

Station Utrecht Centraal is een bijzonder kunstwerk rijker. Het werk, Tristan Gong, is gemaakt door de in Utrecht geboren kunstenaar Sarah van Sonsbeeck en is zeker vijf jaar te zien op de eerste verdieping van het station.

Sarah van Sonsbeeck werd in 1976 geboren in Utrecht en woont en werkt tegenwoordig in Amsterdam. Haar werk was te zien bij verschillende culturele instellingen en musea in Nederland, waaronder het Boijmans van Beuningen in Rotterdam en het Van Abbemuseum in Eindhoven. Ook het Centraal Museum in Utrecht heeft werk van haar. Nu staat dus ook op Utrecht Centraal een kunstwerk van Van Sonsbeeck.

Tekst loopt door onder de afbeelding

Van Sonsbeeck onderzoekt met haar werk al tien jaar het thema ‘stilte’ en werd daarvoor geïnspireerd door haar luidruchtige bovenburen. In 2016 reisde Van Sonsbeeck naar Tristan da Cunha, een vulkaaneiland tussen Kaapstad en Zuid-Amerika.

Onstuimig weer

Op dat eiland deed ze haar inspiratie op voor dit kunstwerk. Ze ontdekt namelijk dat er, vanwege het onstuimige weer op het eiland, maar een paar dagen per week gevist kan worden. Weermannen bepalen welke dagen dat zijn en luiden dan een ‘gong’, bestaande uit een zuurstoffles en een hamer.

Voor Van Sonsbeeck werd de gong het symbool van het eiland, dat staat voor de vindingrijkheid van de eilanders en hun passie voor hergebruik.

Stalen frame

Het kunstwerk bestaat dan ook uit een stalen frame met een zuurstoffles afkomstig van het eiland Tristan da Cunha en twee bronzen kopieën. Net als op het eiland hoort bij de flessen een hamer; de eigen hamer van de kunstenaar, die ze ook twee keer in brons afgoot.

Tekst loopt door onder de afbeelding

Volgens de NS worden met het kunstwerk het drukste station van Nederland en het stillen, afgelegen Tristan met elkaar verbonden. “Op initiatief van de kunstenaar vinden uitwisselingen plaats tussen beide plekken, bijvoorbeeld door een brief, gedicht of een tekening. Zo reizen de inwoners van Tristan in gedachten naar Utrecht Centraal en de reizigers bij het kunstwerk naar het verre Tristan da Cunha.”

Tekst loopt door onder de afbeelding

Huiskamer

De NS wil naar eigen zeggen het station laten aanvoelen als huiskamer. “En daar hoort ook kunst bij. Door middel van kunst willen we het reisplezier van reizigers vergroten; het verbindt, inspireert, spreekt tot de verbeelding en laat je genieten.” De tentoonstelling van Tristan Gong is mogelijk gemaakt door de NS, JC Art Fund, Ondernemersfonds Utrecht, Kunstcommissie van stations en ProRail.

12 Reacties

Reageren
  1. buurtbewoner

    hoe is t met de piano afgelopen?? hamers erbij leggen? hoe naief…

  2. Don

    We zien de verhoging van de trein kaartjes wel weer tegemoet.

  3. w

    De NS wil naar eigen zeggen het station laten aanvoelen als huiskamer?
    het voelt momenteel aan als de Thialf, dus nog een hoop te doen NS!

  4. Scherpschutter

    Als decoratief object kan ik eerlijk gezegd maar weinig onder de invloed raken van wat gasflessen die aan een houten plank geschroefd zijn, maar dit een ‘kunstwerk’ noemen is natuurlijk een totale gotspe.

    Daarnaast lijkt het mij dat de N.S. wel wat beters te doen heeft dan reizigers lastigvallen met gasflessen op een station, na een verlies van 600.000.000,00 (zeshonderdmiljoen) Euro in een half jaar tijd…

  5. Claudia

    Een kunstwerk? 3 oude lege (althans daar ga ik vanuit) gasflessen? Ok..

  6. Pieter

    Huiskamer??deze koude en ongeïnteresseerd ruimte?
    Weer een kunstenares die vast goed gebeurd heeft met haar zuurstofflessen
    Een hamer erbij? denk aan hoe de piano gesloopt werd door ,,kunst minnenden,,!
    Ga eens kijken in de beste huiskamer van Nederland…Baarn

  7. eemke

    tja dan helpt een kunstwerk plaatsen op de eerste verdieping ook niet echt, hier komen de meeste reizigers echt niet langs…

  8. isabelle

    Vermoeiend verhaal, matige kunst.

    En ja, Hamertje Tik op het station. Seriously??

  9. W.

    @buurtbewoner: in het kader van het hufterproof maken van het station moet je het nu met dit klokkenspel doen.

  10. bawang putih

    vaak gaat het zo met slechte onbegrijpelijke kunst; in dit geval bij elkaar geraapte oude troep, dat het verhaal erachter het moet zien te redden, als het echt iets zo voorstellen dan was het wel in een museum belandt, maar nu na jaren achteraf in een loods mag het op een fantasieloos station staan haha

  11. RABE

    Alles heet tegenwoordig kunst.

  12. Koel Hoofd

    De NS moet maar eens dringend opzoek naar betere marketing piepeltjes die meer in contact staan met de echte wereld.
    Want huidige marketing afdeling is niet in staat om te leren van fouten uit het verledenen komt niet verder dan kinderlijke fantasie verhaaltjes vertellen.

    Hoe lang gaat het duren voordat dit is gesloopt en de onderdelen gebruikt voor zaken die heel ver buiten de wereldbeleving en bevattingsvermogen van zowel de kunstenares als NS liggen?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).