Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.
Het Utrechtse stationsgebied is misschien wel de plek die de laatste jaren het meest is veranderd. Nog maar een paar gebouwen doen denken aan vroeger. De binnenstad daarentegen ziet er al een tijdje nagenoeg hetzelfde uit, maar ook daar zijn de afgelopen honderd jaar subtiele veranderingen aangebracht.
Het Utrechts Archief is in het bezit van duizenden foto’s van de stad. Sommigen daarvan zijn ruim honderd jaar oud. Aan de hand van die foto’s laten we in deze rubriek zien hoe Utrecht door de jaren heen is veranderd.
Amsterdamsestraatweg
Potterstraat
Kromme Nieuwegracht
17 Reacties
ReagerenToen was geluk nog heel gewoon!
Ach hoe Utrecht ooit was en nooit meer zo zal zijn, mooi om te zien dat de Amsterdamsestraatweg vrij breed is maar door de ongelukkige indeling nu alles vrij krap is, ook dat auto’s vrij klein waren toen de tijd en makkelijk kon parkeren, auto zijn nu dubbel zo groot en hebben ook dubbel zoveel ruimte
nodig, weet je meteen waar het probleem zit
50 jaar later en nog steeds zit er/de apotheek op dezelfde plek op de straatweg: De nooit veranderende stad in beeld
Een lunchroom i.p.v. Intersport. Wat moet dat een gezellige tent zijn geweest in die mooie ruimte. The 5th van die tijd.
touwtje uit brievenbus S?
Wat was het rustig he, zonder al die alom geparkeerde fietsen…
Waarom is Paushuize ontdaan van de gebouwen na de ingangspartij?
Jammer van al dat schoot langs de weg.
Die foto van de Amsterdamsestraatweg is wel exemplarisch voor het huidige Utrecht. Werkelijk overal ligt de boel open. Is men dan ergens klaar dan moet er twee maanden later wel weer een kabeltje getrokken worden en kan de boel weer open. De Tolsteegsingel is daar ook een mooi voorbeeld van. Dat is eigenlijk structureel op het ene of andere stuk wel weer afgezet.
@R.Jansen, bij de ASW heb ik vooral het idee dat de typische opstelling van [voetgangerspad – fietspad – tussenstrook – straat – middenberm – straat – tussenstrook – fietspad – voetgangerspad] het probleem vormt. In de historische foto zie je alleen een [voetgangerspad – fietspad – straat – fietspad – voetgangerspad]. De rijstroken waren vroeger zelfs zo breed dat er bijna 2 auto’s / 2 rijstroken per rijbaan hadden gepast.
Ga zeuren waar het zin heeft Teringjantje. Dit is geen klachtenbalie.
@ Otto Nelemans.
Dat is een vraag die mij ook intrigeert. Wie o wie heeft het antwoord?
@ Otto Nelemans: die waren dacht ik al in de jaren 70 verdwenen.
@R.Jansen. Het probleem zit in het feit dat de bevolking dubbel gegroeid is.
T had zo mooi kunnen zijn, zo’n brede goed bereikbare Amsterdamsestraatweg met een tramrails in het midden, bijvoorbeeld, zoals het door mij geliefde Amsterdam. What’s in a name..
@otto
De relatie tussen de gehuisveste functies en de architectuur van het exterieur is in deze bouwtijd rond 1830 nog sterk beïnvloed door de gekozen architectuurstijl. Mogelijk heeft dat gegeven eraan
bijgedragen aan het relatief korte bestaan – circa 80 jaar – van dit griffiegebouw. De uitbreiding zou in het begin van de 20ste eeuw alweer grotendeels afgebroken worden en plaatsmaken voor een kleine dienstwoning met tuin en open wasplaats en een koetshuis/garage met paardenstal. Bouwtekeningen uit 1915 van de Rijksgebouwendienst laten een herindeling zien van het kantoorgebouw tot dienstwoning, waarbij er gekozen is om een voor het oog losstaand woongebouw toch functioneel te koppelen met het poortgebouw
Dank Bart