Utrecht in beeld door fotograaf F.F. van der Werf: Mysterieuze boekenlezer op de Neude | De Utrechtse Internet Courant Utrecht in beeld door fotograaf F.F. van der Werf: Mysterieuze boekenlezer op de Neude | De Utrechtse Internet Courant

Utrecht in beeld door fotograaf F.F. van der Werf: Mysterieuze boekenlezer op de Neude

Utrecht in beeld door fotograaf F.F. van der Werf: Mysterieuze boekenlezer op de Neude
Niemand bracht Utrecht zo treffend in beeld als de fotograaf F.F. van der Werf (1903-1984). Het Utrechts Archief opent volgende week een tentoonstelling over deze fotograaf. En bespreekt in DUIC alvast een paar van zijn meest opzienbarende foto’s. Vandaag: een mysterieuze boekenlezer op de Neude.

Niemand bracht Utrecht zo treffend in beeld als de fotograaf F.F. van der Werf (1903-1984). Het Utrechts Archief opent volgende week een tentoonstelling over deze fotograaf. En bespreekt in DUIC alvast een paar van zijn meest opzienbarende foto’s. Vandaag: een mysterieuze boekenlezer op de Neude.

Waarom is deze foto bijzonder?

F.F. van der Werf maakte deze foto in 1930. We vroegen Ahmet Polat, Fotograaf des Vaderlands, naar de kunstzinnige waarde ervan. Ahmet: “De foto zegt vooral veel over de zoektocht naar het kunstzinnige in de fotografie rond de jaren ’30. Fotografie werd in die tijd niet erkend als kunstvorm maar fotografen waren wel degelijk bezig het tegendeel te bewijzen.

Tekst
Henri-Cartier Bresson, Behind the Gare Saint-Lazare, 1932

Van der Werf creëerde met behulp van tegenlicht een silhouet van de man met de hoed, die onherkenbaar bleef, en waardoor het beeld op zichzelf stond.”

De stijl van Van der Werf

“Van der Werf was met deze foto waarschijnlijk op zoek naar een artistieke vorm in zijn werk”, concludeert Ahmet. “In veel van zijn kunstzinnige foto’s speelt hij met tegenlicht en silhouetten. Dan gaat het hem niet om het verhaal of de persoon, maar om het gevoel en de sfeer van een beeld. Ik denk dat hij met deze foto’s ook verwees naar collega’s zoals Henri-Cartier Bresson, die in 1932 een zelfde iconisch beeld maakte; Behind the Gare Saint-Lazare.” Van der Werf staat bekend om het gebruik van tegenlicht in zijn werk. De mooiste beelden gaf hij uit op prentbriefkaarten, die hij signeerde.

Weten we echt niet wie deze man is?

Tekening van de man met de hoed in het Utrechtsch Nieuwsblad
Tekening van de man met de hoed in het Utrechtsch Nieuwsblad

Het ging Van der Werf misschien niet om de man met de hoed zelf en wel om het beeld. Maar er valt wél te speculeren over wie deze man was. Het Utrechtsch Nieuwsblad maakte namelijk een reportage over de boekenmarkt op de Neude. “Er heerscht een ordelijke wanorde, want alle moogelijke en onmogelijke boekwerken liggen op en door elkaar,” vertelt de krant. De redacteur schrijft over een mysterieuze man met een garibaldi-hoed, die zeker een uur bezig is in een spannend boek. De boekverkoper is niet over hem te spreken. “Die vrijer staat hier iederen dag, weer of geen weer, uren lang te lezen, maar ik heb nog nooit één stuiver aan hem verdiend.” De mysterieuze man die Van der Werf op foto vastlegde?

De Neude rond 1930

Dick Goosen van Het Utrechts Archief: “De Neude, waar deze boekenmarkt was, was rond 1930 een open plein. De Utrechtse pleinen waren niet echt intiem, maar groots opgezet. De noordzijde van de Neude is niet bebouwd en wordt begrensd door de Potterstraat waar meer en meer autoverkeer langs kwam. Het plein werd in de jaren ’30 daarom vaak als parkeerterrein gebruikt.” Na de grote brand van de Galeries Modernes aan de Oudegracht, óók mooi in beeld gebracht door Van der Werf, verrees er een noodgebouw van die firma op de Neude. Toen is ook de zaterdagse rommelmarkt van het plein verdwenen en verhuisd naar het Paardenveld.

Meer zien van Van der Werf?

Kom dan vanaf 19 november naar de tentoonstelling Utrecht in beeld. Foto’s van F.F. van der Werf van Het Utrechts Archief.

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).