Utrecht Marketing schrijft samen met andere toeristische organisaties brandbrief aan Tweede Kamer Utrecht Marketing schrijft samen met andere toeristische organisaties brandbrief aan Tweede Kamer

Utrecht Marketing schrijft samen met andere toeristische organisaties brandbrief aan Tweede Kamer

Utrecht Marketing schrijft samen met andere toeristische organisaties brandbrief aan Tweede Kamer
Verschillende Nederlandse toeristische organisaties, waaronder Utrecht Marketing, luiden in Den Haag de noodklok. Wil de sector een toekomst hebben na corona, dan moet de Tweede Kamer in actie komen, stellen ze. Ze vragen om een fonds van 1 miljard euro in het leven te roepen en willen dat de sector onder de verantwoordelijkheid van een bewindspersoon gaat vallen.

Verschillende Nederlandse toeristische organisaties, waaronder Utrecht Marketing, luiden in Den Haag de noodklok. Wil de sector een toekomst hebben na corona, dan moet de Tweede Kamer in actie komen, stellen ze. Ze vragen om een fonds van 1 miljard euro in het leven te roepen en willen dat de sector onder de verantwoordelijkheid van een bewindspersoon gaat vallen.

“Te lang is toerisme door de landelijke politiek verwaarloosd”, zegt Herre Dijkema, directeur Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, namens de organisaties. “Met ons voorstel willen we dit rechtzetten en toerisme een volwaardige plek geven in het economisch beleid van het komende kabinet.’’

In een brief aan de Tweede Kamer pleiten de organisaties voor ondersteuning bij het herstel van de sector na corona en voor vernieuwing van de bezoekerseconomie. Er wordt onder meer gesproken over de verduurzaming van vakantieparken en toeristische trekpleisters, de revitalisering van accommodaties om ondermijning tegen te gaan en co2-neutrale vervoersmogelijkheden.

1 miljard

De organisaties vragen het Rijk een zogenoemd Toerisme-transformatiefonds van 1 miljard euro in het leven te roepen. Hiervoor zou onder andere een beroep gedaan kunnen worden op het Europees Herstelfonds.

“Afgelopen anderhalf jaar is duidelijk geworden hoe kwetsbaar de toeristische sector is’’, aldus Dijkema. “De ondernemers willen graag verder, maar de rek is eruit. Hun reserves zijn op en tegelijkertijd blijft het perspectief vanuit de landelijke politiek onduidelijk. Daarbij verandert de wereld. We moeten als sector nog veel meer doen met duurzaamheid en het voorkomen van overtoerisme: dat zijn geen uitdagingen op alleen gemeentelijk of provinciaal niveau, maar juist landelijk spelende vraagstukken die een coördinerende rol vanuit Den Haag vereisen.’’

Bewindspersoon

Toerisme moet volgens de vijftien initiatiefnemers, afkomstig uit Nederlandse steden en regio’s, een volwaardige plek krijgen in het economisch beleid van het komende kabinet. Ze pleiten er dan ook voor dat de sector onder de verantwoordelijkheid van een bewindspersoon komt te vallen, iets wat ze eerder ook al aangaven in een brief aan toenmalig informateur Herman Tjeenk Willink.

“Den Haag lijkt niet te beseffen hoe belangrijk de toeristische sector, met een omvang als die van de landbouwsector, voor Nederland is. Zowel in economisch opzicht, als wat betreft werkgelegenheid en het plezier dat Nederlanders en buitenlandse gasten eraan beleven. Gebeurt er niets dan vallen talloze ondernemers om, verschraalt het toeristisch aanbod en raken we onze positie als prachtig (binnenlands) vakantieland kwijt waardoor we in een negatieve spiraal belanden.”

Organisaties

De brief met de plannen wordt gestuurd uit naam van verschillende toeristische organisaties. Naast Utrecht Marketing zijn dat: Rotterdam Partners, Amsterdam & Partners, Eindhoven365, The Hague & Partners, Marketing Groningen, Dordrecht Marketing & Partners, Marketing Drenthe, MarketingOost, Leiden & Partners, VisitBrabant, Kennisnetwerk Destinatie Nederland, Merk Fryslân, Maastricht Marketing, Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen.

18 Reacties

Reageren
  1. Scherpschutter

    Tja. De subsidieslurpers voelen de bui al hangen natuurlijk. Er is geen toerisme, dus gaat vroeg of laat gaat ook de stekker uit de subsidieslurpers. Die hadden al 0 toegevoegde waarde in de oude economie en in de nieuwe economie…Wel, vult u die zelf maar.

    Wat deze lieden vervolgens beweegt om een bijdrage van 60 Euro per Nederlander te vragen (“Nee, dank u, ik hou mijn geld zelf wel”) om vakantieparken en vervoer te verduurzamen (waar geen toerist extra van komt), Joost mag het weten. Het is welhaast hallucinant te noemen. Blinde paniek vermoedelijk, uit doordrongenheid van de eigen volkomen overbodigheid.

    Laten we maar eens starten met het onvermijdbare niet langer uit te stellen; de stekker uit de subsidieslurpers en dat geld terug naar ondernemers. Een pleister op een gapende wond natuurlijk, maar in ieder geval een pleister.

    Stekkeren die hap. Te beginnen met Utrecht Marketing.

  2. Moniek

    Naar welke ondernemers zou dat geld “terug” moeten, Scherpschutter?
    Of toch misschien maar liever de Nederlander laten beslissen waar hij de door u genoemde 60 euro al dan niet aan uitgeeft?

  3. Mia

    Als er in de afgelopen jaren wel een organisatie in Utrecht bar slecht heeft gefunctioneerd is het wel Utrecht Marketing. Veel subsidiegeld en zero impact.
    Als de Gemeente Utrecht graag meer bezoekers/toeristen zou het goede zaak zijn naar ondernemers in de centrum te luisteren met als doel een prettiger verblijfsklimaat, betere bereikbaarheid etc. Dat gezeur om subsidiegeld zonder ooit wat te hebben gepresteerd, tsja ik hoop dat het beter besteed gaat worden dan aan UM.

  4. UtrechtvoorUtrecht

    Vriend @SS, het gaat om ondernemers zoals hotelketens, vakantieparken en exploitanten van rondvaartboten die vorig jaar geen baggervette winsten hebben gedraaid maar dit wel willen doen. Inderdaad, dat zijn subsidieslurpers, maar toevallig wel van het type “ondernemer” waar u zo trots op bent.

    Blijkbaar moet de overheid betalen als de toeristen wegblijven of om te zorgen dat er geen criminele activiteiten in vakantiehuisjes plaatsvinden. Want de overheid moet niks voorschrijven maar wel constant bijspringen als het even niet zo lekker loopt.

  5. Baliekluiver

    Duurzaamheid bevorderen en overtoerisme voorkomen, dat leest als het tegendeel van alles wat Utrecht Marketing in al zijn verschijningsvormen de laatste jaren heeft gepresteerd. Zij halen liever voor veel geld de ene naar het andere foute internationale wielerwedstrijd naar de stad, verziekte vorige eeuwse massa-evenementen die helemaal niets met duurzaamheid te maken hebben!

  6. Binnenstadbewoner

    Het is alweer net zo druk met toeristen als voor corona, zo niet veel drukker. Daar heb je geen ‘Utrecht Marketing’ nodig. Nog drukker en we hebben hier Amsterdamse toestanden.

  7. Boze Berrie

    De belangen van Marketing Drenthe (ik noem er maar eentje) en de stad Utrecht staan lijnrecht tegenover elkaar, opzouten dus met deze brief. Laat het ‘toeristisch aanbod’ in Utrecht in vredesnaam zo snel mogelijk ‘verschralen’, zodat de stad gewoon een fijne plek kan zijn voor mensen.

    Als het ‘toeristisch aanbod’ in Drenthe moet worden verbeterd, be my guest, wat mij betreft wordt het volledige budget van Utrecht Marketing ook daarvoor ingezet.

  8. Mooi geweest

    Kunnen we Utrecht Marketing niet gewoon in z’n geheel schrappen? Wat kost die organisatie eigenlijk…?

    Vóór corona leek Utrecht al steeds meer richting Amsterdam te gaan, duurt niet lang voor we hier ook Nutella wafel winkels en andere dertien in dozijn concepten hebben. Er zijn genoeg toeristen die ons prima weten te vinden en word of mouth doet ook z’n werk.

  9. Scherpschutter

    @Utrechtvoorutrecht

    Het is veel eenvoudiger. De overheid had het toerisme niet de nek om moeten draaien.

  10. Kosten noch moeite

    Het was even zoeken, maar in 2020 was het budget van Utrecht Marketing € 5.141.256… Een hele hoop geld om toeristen naar de stad te lokken… Is dat serieus nodig? En kennelijk niet eens genoeg?? Ik denk dat Utrecht prangender problemen om op te lossen heeft… Huisvesting, luchtkwaliteit, criminaliteit…

  11. isabelle

    Hou toch eens op zeg! Utrecht heeft succesvol van iedere cm2 in de binnenstad een horecagelegenheid of festivalterrein gemaakt. Daar wordt meer dan genoeg aan verdiend!

    Echt heel opportunistische en totaal overbodige actie van Utrecht Marketing. Ga je schamen.

  12. jos stelling

    wie gaat er bij de gemeente eigenlijk over de afdeling lege dozen?

  13. Luuk Upuuk

    De laatste anderhalf jaar hebben juist geleerd hoe aangenaam Utrecht zonder hordes touristen is.

  14. WvR

    Mijn god…een toerisme-transformatie fonds.
    En dan niet een lullig bedragje, nee: 1 miljard.
    Kansloos.

    Want de toerisme sector is kwetsbaar. Hadden ze namelijk voor corona nog niet in de gaten. En dat had iedere horeca ondernemer (lokaal toerisme) ze kunnen vertellen. Soms ben je populair, soms niet. Zelfde cafe, nieuwe uitbater? Hoog risicoprofiel. Hang 1 lampje anders en je publiek is weg. Slechte zomer? Exit. Nieuwe hype? Aanpoten, aanpassen.

  15. Subsidie

    Snap nu waarom men het brandbrieven noemt, deze brieven zijn zo eenzijdig dat je ze beter in de openhaard kan werpen.

  16. Yoshua

    Vragen staat vrij, maar om een miljard te vragen om vakantieparken te moderniseren terwijl er de afgelopen 15 jaar een verdubbeling aan vakantieparken uit de grond is gestamd, op de vreemdste plekken zie je vakantieparken verschijnen.

    Utrecht Marketing ligt net als die van Amsterdam op zijn kont.
    In Utrecht valt het nu wel mee, weinig Aziaten en Italianen, in de straten.
    Vorige week was ik in Amsterdam-Centrum, grote stromen toeristen waargenomen die weinig verschillen van voor de corona maatregelen.

    Amsterdam markering lijkt overbodig wat betreft het doel tot aantrekken van toeristen na de stad, die komen al zonder gerichte marketing campagnes.

    Utrecht heeft geen Utrecht Markering nodig, de mooiste stad ter wereld verkoopt zich zelf aan de fijnproevers.
    Dronken Britten die te pas en te onpas hun broek laten zakken, die moeten wij niet willen hebben in ons paradijs op aarde.

  17. Koel Hoofd

    Dit zijn nou politiek correcte oplichterspraktijken.
    Er is geen herstel van de sector na corona nodig, er zijn betalende toeristen nodig die hun land mogen verlaten en weer de hele wereld over mogen vliegen.
    Vernieuwing van de bezoekerseconomie is ook gezwam in de groene ruimte, de bezoekerseconomie bestaat niet, er is enkel economie en dat betekend:
    Economie = de wetenschap die het menselijk streven naar welvaart tot onderwerp heeft.
    Economie = het geheel van de financiële voorzieningen, de handel en industrie van een land.
    Toeristen zijn geen ruilmiddel en ook geen betaalmiddel en hebben een marginale bijdrage aan de Nederlandse economie als geheel.
    Dus de bezoekerseconomie is policor marketing prietpraat, een gênante vertoning van arrogante leeghoofden.

    Utrecht Marketing een budget van €5.1 miljoen (@Kosten noch moeite) is helemaal schandaling voor het Marketing broddelwerk wat ze leveren.
    Kappen met die onzin.

    16 maart 2022, dat zijn nog maar 141 dagen en dan kunnen we deze geldverspilling stoppen.

  18. UTRECHTSE JANTJE

    Helemaal met jou eens @ Luuk Opuuk en @ Boze Berrie ….

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).