Utrecht mikt op één miljoen museumbezoekers in 2013 | De Utrechtse Internet Courant Utrecht mikt op één miljoen museumbezoekers in 2013 | De Utrechtse Internet Courant

Utrecht mikt op één miljoen museumbezoekers in 2013

Utrecht mikt op één miljoen museumbezoekers in 2013

De Utrechtse Musea en Toerisme Utrecht slaan de handen ineen om volgend jaar 1 miljoen museumbezoekers aan te trekken. Na een succesvol proeftraject ondertekenden beide partijen afgelopen week hun officiële samenwerking. De strategische verbintenis betekent een flinke uitbreiding van de bestaande samenwerking.

De samenwerking houdt in, dat de musea hun gezamenlijke promotie de komende jaren grotendeels gaan uitbesteden aan Utrecht Marketing. ‘Eerder dit jaar hebben we al ervaring opgedaan met een aantal succesvolle gezamenlijke acties en die samenwerking is ons heel goed bevallen’, licht Ward Rennen, directeur van Musea Utrecht, toe. ‘Zo zijn er rond enkele tentoonstellingen stadswandelingen ontwikkeld, gingen de musea mee in tientallen buitenlandse persbezoeken, was er een groep touroperators op bezoek en was de museumnacht prominent te zien in de Utrechtse televisiecampagne. Een hoogtepunt was ook de gezamenlijke ontwikkeling van de ‘Pop-Up Expo’ in Hoog Catharijne, een baanbrekend concept dat nieuwe museumbezoekers aantrekt. Musea zijn belangrijk voor Utrecht, en dus is het goed dat we voortaan gekoppeld zijn aan het stads brede platform van Utrecht Marketing. Zo’n brede aanpak geeft ons, en ook andere partijen in de stad ongekende mogelijkheden.’

Dat laatste onderstreept ook directeur Ronald Trum van Toerisme Utrecht, waaronder Utrecht Marketing valt: ‘Het product van de stad Utrecht bestaat uit losse elementen die elkaar prima versterken. En bij de vermarkting van onze centrumstad van kennis en cultuur zijn de musea essentieel, een troefkaart die we ten volle moeten uitspelen om succesvol te zijn. Deze lange termijn-samenwerking biedt ons de mogelijkheid om substantieel te investeren. En dat is nodig, want de ambitie is hoog: al in 2013 willen we samen de grens van 1 miljoen museumbezoekers overschrijden. Een flinke opgave, want juist volgend jaar heropenen de belangrijkste Amsterdamse musea hun deuren.’

Om de doelstellingen te halen is de samenwerking meteen gestart. Zo is via ruim 50 Utrecht Info Points de speciale museumfolder verkrijgbaar en wordt gewerkt aan een Sinterklaas- en Kerstvariant van de Pop-Up Expo die vanaf begin november ook door de winkeliers kan worden ingezet. Bovendien zijn de musea nauw betrokken bij de abricampagne die samen met centrummanagement komende jaren te zien is in de regio en zijn ze prominent onderdeel van het nieuwe Winter Utrecht waarmee de winterevenementen in de Domstad voortaan worden gebundeld.

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).