Een groep creatieve ondernemers zijn ‘Utrechts Verbond’ gestart. Een manifest dat pleit voor een grotere rol van de burgers in de ontwikkeling van de stad. “Geef het vertrouwen vanuit de overheid aan de burgers en geef hen een grote rol als mede-architect van de stad Utrecht.”
“We willen lef kunnen tonen en onze dromen najagen. Wij zijn een uithangbord voor de stad Utrecht,” staat groot bovenaan het manifest. En daarna wordt snel duidelijk wat het verbond wil. “Wij willen dat Utrecht haar authentieke identiteit omarmt en uitdraagt.”
Het verbond vindt de samenwerking tussen de overheid en creatieve ondernemers vaak complex, bureaucratisch en dus traag. En daar moet wat aan gedaan worden. “We spreken niet elkaars taal, er is te weinig dialoog. Daardoor ontstaat er angst voor verandering en een voortdurende discussie over de grens tussen cultuur en commercie. Maar vooral; de potentie van creatief ondernemerschap wordt niet benut,” zo luidt het manifest.
Initiatiefnemers
Er zijn 21 creatieve instellingen die zich aan het manifest committeren. Onder deze creatieve bureaus vallen onder andere: De Kargadoor, Dutch Game Garden, EKKO, House of Commons en Le Mini Guess Who.
3 Reacties
ReagerenGeweldig initiatief! Wij zijn Utrecht en daar zijn we trots op! We zijn betrokken en willen meedenken en meedoen.
Nu de regenten op het stadhuis nog. Hallo, wakker worden daar. Er is een paradigmawisseling aan de gang!
Goed initiatief. Wel veel beleidsblabla in het manifest. Het lijkt bijna wel een nota van de gemeente. Ik ga uit van goede intenties, maar het is nog niet heel duidelijk wat die concreet zijn.
Dit kan alleen maar iets worden als het algemeen gedragen is. Dus ook door bv. RABO, Jaarbeurs, DE, Corio, TivoliVredenburg etc. Maar ook door creatieve individuele Utrechters zoals Janine Jansen en anderen van haar niveau… Anders is het een zinloos verhaal uit de hoek van mn. de GroenLinks sokken beweging en bestaande machtskliek rondom het GL hoofdkwartier.