Utrechtse gemeenteraad wil onderzoek van de rekenkamer naar problemen Uithoflijn | De Utrechtse Internet Courant Utrechtse gemeenteraad wil onderzoek van de rekenkamer naar problemen Uithoflijn | De Utrechtse Internet Courant

Utrechtse gemeenteraad wil onderzoek van de rekenkamer naar problemen Uithoflijn

Utrechtse gemeenteraad wil onderzoek van de rekenkamer naar problemen Uithoflijn
Er werd in de zomer flink doorgewerkt aan de Uithoflijn. Foto's: Bas van Setten / DUIC
De gemeenteraad wil een onafhankelijk onderzoek naar de Uithoflijn van de rekenkamer. Het onderzoek is naar de bestuurlijke aansturing en informatievoorziening rond het project. Dat is het resultaat van een nieuw spoeddebat over de perikelen rond de tramlijn.

De gemeenteraad wil een onafhankelijk onderzoek naar de Uithoflijn van de rekenkamer. Het onderzoek is naar de bestuurlijke aansturing en informatievoorziening rond het project. Dat is het resultaat van een nieuw spoeddebat over de perikelen rond de tramlijn.

Er is al weken onrust rond de organisatie en aansturing van het project. Eind januari werd duidelijk dat de Uithoflijn niet dit jaar, maar pas eind 2019 volledig in gebruik zal zijn. Bovendien kost het miljoenenproject nog eens 84 miljoen euro extra. De opgelopen kosten waren eerder al reden voor een pittig debat in zowel de provincie als de gemeenteraad. Gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof trad af, na verwijten van gebrekkige regie vanuit de provincie. Vandaag werd er opnieuw met spoed gedebatteerd over het megaproject.

Vandaag bleek dat er een meerderheid in de gemeenteraad is om onderzoek te doen naar de aansturing van het project door de rekenkamer. Het onderzoek moet gaan over de rol van de betrokken wethouders, gedeputeerde, het college en de raad. Het lijkt erop dat de rekenkamer dit onderzoek wil uitvoeren, schrijft RTV Utrecht.

Afkeuring

De PvdA en Stadsbelang Utrecht dienden ook nog moties van afkeuring in tegen wethouders Lot van Hooijdonk (GroenLinks) en Victor Everhardt (D66), maar kregen de raad daarin niet mee.

Sander van Waveren (CDA) zei in het spoeddebat: “Op basis van de verslagen en documenten die we tot nu toe hebben gekregen komt een beeld naar voren van een stuurgroep die nauwelijks stuurde. Dat is zorgwekkend.” Hij stelt verder dat door de slechte verhoudingen en gebrekkige afstemming de wethouders de raad moeten overtuigen dat ze veranderingen kunnen doorvoeren.

VVD-raadslid André van Schie wilde vooral weten of er nog meer verrassingen zullen komen. Hij vroeg: “Weten we nu alles?” Vanochtend schreef de NRC nog dat de provincie en gemeente informatie achterhielden over het duurder uitvallen van de Uithoflijn. De trambaan zou anders ‘politiek niet haalbaar zijn geweest als alles netjes zou zijn berekend’. Wethouder Lot van Hooijdonk zei dat extra kosten vorig jaar ‘sneller zijn opgelopen dan haar lief is’, maar niet bewust de raad verkeerd te hebben voorgelicht.

19 Reacties

Reageren
  1. Harry

    De onderzoekskaart is dus weer getrokken. Kan het debacle de komende tijd verscholen worden achter gesloten deuren, hoeven de verantwoordelijke geen vragen meer te beantwoorden en kan het mooi over de verkiezingen getild worden.

    Eerst de verantwoordelijke wethouders weg en dan onderzoek. Dat is de juiste volgorde hier.

  2. JdV

    Nu weten we in ieder geval dat behalve stadsbelangen en pvda de rest van de raad mede-schuldig is aan dit debacle. Goed dat dit voor de verkiezingen naar buiten komt. Hopelijk rekenen de kiezers D66 en GL keihard af op deze fraude en het al jarenlang gevoerde wanbeleid op dit onderwerp.

  3. @UtrechtseSjoerd

    Helaas kregen de moties van afkeur van PvdA en Stadsbelang niet de handen op elkaar. De wethouder in kwestie (die beste jonge bestuurster van Nederland) moet haar verantwoordelijkheid nemen en opstappen. Als die ook in het nieuwe college komt zijn ze bij voorbaat al af.

  4. Vragen

    Heeft de raad het artikel in het NRC gelezen?

    Hoezo voert de raad in Utrecht haar taak/ functie niet gewoon uit?

    Hoezo zijn verantwoordelijken niet verantwoordelijk?

    Hoezo blijft de vastgoedesctor in Utrecht de baas?

    Hoe kan iemand van BAM overstappen naar de provincie?

    De VVD heeft boter op zijn hoofd. Heel erg medeverantwoordelijk in dezen.

    Hoezo blijft diezelfde BAM buiten schot?

  5. Johan

    Ehh Vragen? Waarom ook hier weer jouw VVD-fobie. Hier is toch echt onze Groenlinkse wethouder van fietsen verantwoordelijk hoor.

  6. Joris

    @ Johan

    De vorige wethouder heeft dit al in de doofpot gestopt. Deze wethouder en zijn partij zijn dus net zo zwaar verantwoordelijk. Het was met name deze wethouder die al begon met het liegen en bedriegen, anders was de tramlijn ‘politiek niet haalbaar’.

  7. Katja

    Wordt over de verkiezingen heen getild, had al weken eerder moeten plaatsvinden. Heel slim.

  8. Don

    En dan lees ik elders dat de gemeentelijke projectleiders van de tramlijn ontslagen zijn omdat ze de aannemer aan het contract willen houden om op tijd en binnen en budget te leveren omdat de aannemer dreigt te stoppen met de werkzaamheden. Weet niet wat je moet doen om beste bestuurder van Nederland te worden maar je moeit in ieder geval over een hele flexibele rubberen ruggengraat beschikken. En dat alles op kosten van de inwoners van Utrecht.

  9. René

    @Harry. Hoezo “debacle”? Is de verbouwing van een huis ook een “debacle” als de aannemer met een rekening voor meerkosten komt? Er is binnenkort een prachtige verbinding naar de Uithof. Eigenlijk ben ik wel benieuwd wat de waarde daarvan is, in geld en ook anderszins. Alles beter dan al die overvolle bussen die nu heen en weer rijden. Erg grote woorden dus. Ik stel voor dat we met z’n allen eerst de uitkomsten van het onderzoek maar even afwachten alvorens op z’n Tomlows maar van alles te roepen en allerlei – nu dus nog voorbarige – conclusies te trekken.

  10. Scherpschutter

    @Katja 9/3/2018 – 12:27

    Slim? Persoonlijk vind ik dat vooral heel erg dom eigenlijk….

    De opkomstpercentages voor de gemeenteraadsverkiezingen zijn al jaren om te janken! Nauwelijks de helft van de bevolking neemt überhaupt nog de moeite om op te komen dagen, waarmee je jezelf kunt afvragen of er eigenlijk wel een democratische legitimatie bestaat voor de organisatie genaamd Gemeente Utrecht…

    Dit was natuurlijk een uitgelezen kans om het vertrouwen van burgers in de lokale politiek in ieder geval ten dele te herstellen! Men had de verantwoordelijken genadeloos kunnen aanpakken om de burger te tonen: wij zijn er voor u. Dit wordt niet getolereerd.

    Dit zo goedkoop bewust over de verkiezingen heen tillen, zal de toch al sceptische (zo niet intussen al cynische) Utrechtse burger alleen maar verder bevestigen in het beeld dat het lokale bestuur maar bestaat uit een kasverrot en corrupt zooitje megalomanen die geen ander belang dienen eigenbelang.

    Na alle malversaties in de laatste jaren zou mij niets verbazen als het opkomstpercentage nu werkelijk onder de 50% duikt….En bij een dergelijk percentage verliest de Gemeente wat mij betreft (puur mijn persoonlijke mening) haar bestaansrecht volledig. Het zou natuurlijk te gek voor woorden zijn als een volksvertegenwoordigingsinstantie die nog niet eens de helft van het volk op kan laten draven voor een verkiezinkje wel in naam van de volledige bevolking vergaande beslissingen blijft nemen.

    Oerdom dus, dat men deze gelegenheid niet neemt om het vertrouwen te herstellen en er zelfs bewust voor kiest om omwille van eigenbelangen de burger nog een spreekwoordelijke fluim in het gezicht te bezorgen.

  11. Anthony B.

    Hopelijk wordt door het ‘afrekenen’ niet vergeten om een (deels nieuw) kundig en kordaat management te benoemen voor 1. verdere uitwerking van de Uithoflijn en 2. de verdere planning voor infrastructurele ontwikkeling.
    1. Nu al staan in Rijnsweerd twee maal per dag veel ronkende stilstaande autos’ vanwege de krappe infrastructuur. Straks krijgen we chaos bij de fietsoversteekplaatsen over de trambaan. Noodverkeer kan nu al die plekken tijdens piekuren nauwelijks bereiken.
    2. Er wordt nog niet gesproken over de langere termijn, wanneer o.a. Rijnsweerd Zuid tot woon/werkgebied is omgetoverd en het RIVM-gebouw klaar is. eerzaam nog meer behoefte zijn aan een tramringbaan, vanuit de Uithof terug door de binnenstad.

  12. Utrechter2

    @René: ” meerkosten” waarbij je per kilometer het hebt over duurste tramlijn van Nederland. Ik snap dat alles wat bouwwereld en coalitie is dit inderdaad liever ‘meerwerk’ of ‘meerkosten’ noemt. Gelukkig is het inderdaad geen technisch debacle zoals de Fyra. Laten we hopen dat dat niet gaat gebeuren.

  13. Harry

    Lees ik zojuist dit: “In de race om het Beste Raadslid van Nederland doen geen Utrechtse politici meer mee. De jury heeft vanochtend een shortlist van twaalf raadsleden bekendgemaakt die meedingen naar de titel.”
    https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1741937/

    Komt er dan eindelijk beweging in de ontslagprocedure of is het een schijnbeweging om in de schaduw te blijven?

  14. Harry

    En dan deze. https://www.nrc.nl/nieuws/2018/03/08/utrechtse-rekenkamer-moet-financien-uithoflijn-nagaan-a1594999
    Cursus: Hoe veeg ik mijn straat schoon en geef ander de schuld. Door mag dit jaar niet mee doen Talent Van Hooijdonk.

  15. René

    @utrechter 2. Dat het duurste tramlijn van Nederland wordt, doet het goed in de krant (inclusief mijn eigen NRC), maar is helemaal niet zo gek. Zo heel veel tramlijnen hebben we in Nederland niet. De laatst geopende tramlijn is al meer dan 10 jaar geleden geopend en waarschijnlijk nog in guldens begroot!

  16. Wim Vreeswijk

    Met dit soort wanbeleid worden de opkomstpercentages 21 maart echt niet hoger, eerder lager ! Betekent echter tegelijkertijd dat de lokale democratie in Utrecht steeds kleiner wordt !

  17. blm

    Ach dit soort infrastructurele projecten zijn voor de toekomst gebouwd.. alhoewel, de behoefte aan de tram is er al enige tijd… de Uithof/Rijnsweerd en Stadionplein kunnen het verkeer al enige tijd niet aan. Buslijn 12 met veel bussen staat ook in de file. Plannen als deze worden gemaakt met visie naar de toekomst, terwijl de bewoners in het nu leven en alles nu niet nodig vinden. Zaken als verdichting in de stad als ook in Rijnsweerd-Noord (3000 inwoners ertussen gebreid), komst van grote bedrijven (RIVM/Kromhout), en faculteiten/hogeschool die naar de Uithof komen of zijn gekomen… De straten van/naar de stad/station naar de Uithof zijn te smal voor al het verkeer: auto/bus/fietsers. Wat mij betreft mag de tram van de Uithof een lus maken naar het station via Biltstraat/Voorstraat/station en terug via de Nobelstraat/Nachtegaalstraat/Burg.Reigerstraat/Uithof en zo de stads/regio bussen vervangen. Ja dat kost wat maar dan heb je ook wat!

  18. René

    @Wim Vreeswijk. Ook grote woorden weer. Volgens mij komt de democratie juist in het gedrang doordat we het publieke debat, ook op lokaal niveau, laten bepalen door allerlei Hadjememaars die ongefundeerd en/of zonder enige kennis van zaken en/of voor eigen (politiek) gewin maar wat roepen. Hartstikke goed dat er een onderzoek komt. Daar is ook alle reden toe, laat dat duidelijk zijn. Het lijkt mij verstandig om eerst de uitkomsten van dat onderzoek af te wachten, voordat we woorden als “wanbeleid” in de mond nemen en allerlei (on)schuldigen gaan aanwijzen.

  19. Toine Goossens

    Inderdaad René, bij democratie hoort dat je feiten tot de bodem uitzoekt voordat je met modder gaat gooien.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).