Utrechtse Heleen Schuttevaêr: van popjournalist tot professioneel jazzmuzikant | De Utrechtse Internet Courant Utrechtse Heleen Schuttevaêr: van popjournalist tot professioneel jazzmuzikant | De Utrechtse Internet Courant

Utrechtse Heleen Schuttevaêr: van popjournalist tot professioneel jazzmuzikant

Utrechtse Heleen Schuttevaêr: van popjournalist tot professioneel jazzmuzikant

Het levensverhaal van de Utrechtse Heleen Schuttevaêr is een muzikaal sprookje. Maar haar bewonderenswaardige carrière als professioneel jazzmuzikant heeft haar nooit van de wijs gebracht. Ze is realistisch, weet goed wat ze wil, nog beter wat ze kan en is nog lang niet van plan om te stoppen. We gingen bij haar langs in hartje Utrecht en luisterden aandachtig naar de verhalen van een gepassioneerd muzikante.

cv: Heleen Schuttevaêr komt uit Utrecht, waar ze na haar middelbare school werkzaam was als journalist voor onder andere het Utrechts Nieuwsblad. Ze werd bekend met haar band The Broads. Hun discoversie van het nummer Sing Sing Sing werd in 1983 een internationaal succes. Daarna werd ze door Joop van den Ende gevraagd om met haar band Three Times a Lady optredens te verzorgen. Club Jazz is haar eerste album en ze is nog steeds elke maand te zien tijdens Club Jazz Bresson.
 

Heleen Schuttevaêr heeft een geheel eigen weg naar succes gevolgd. Een opleiding aan het conservatorium was niets voor haar. Ondanks dat muziek haar grote passie was, schreef ze tijdens haar middelbare schooltijd liever artikelen voor Utrechtse bladen. Na haar eindexamen in 1966 kon ze meteen aan de slag voor het Utrechts Nieuwsblad, waar ze haar eigen muziekpagina kreeg.”Dat was echt een feestje. Net uit school en meteen de baas. Ik schreef over de Utrechtse underground scene, de mode en de muziek van die tijd.”

Later zou ze ook nog gaan schrijven voor OOR en de Volkskrant, maar na het zien van al die concerten vanuit haar plekje in het publiek, bleef altijd het verlangen om zelf op dat podium te staan. Toch was de volgende stap weer eentje verder van het podium af. Ze begon haar eigen tweedehands vintage winkeltje. “Mijn liefde voor jazz beperkt zich niet tot de muziek. Mijn lievelingsfilm is niet voor niets Some Like it Hot. Ik houd van een mooie aankleding, van een band strak in pak, van een zangeres in een mooie jurk. Het genre en de periode waaruit het komt heeft iets geweldig stijlvols. Dat kon ik allemaal samenbrengen in mijn eigen winkeltje.”

HELEEN SCHUTTEVAER PUBLIFOTO 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ze genoot van de vrijheid van een eigen bedrijfje en bleef daarnaast altijd muziek maken. Met haar amateurbandje The Broads trad ze regelmatig op. Heleen stapte uiteindelijk uit de band, omdat het niet werkte. Toen ze in contact kwam met een platenmaatschappij liep het toch weer allemaal anders. “Ze hadden nog een nummer liggen. Of ik toch niet even die andere dames kon opbellen. De discoversie van Sing Sing Sing werd een grote hit. Dan waren we bij Toppop, dan weer bij Willem Ruis. Overal maar dat nummer playbacken. Maar toen we gingen touren hield het snel op. We waren gewoon een band, dus live klonken we geheel anders. De discobeat stond alleen op de plaat. Dat is, en daar zeg ik voorzichtig gelukkig bij, ons einde geweest. Ik hoorde laatst van iemand dat het nummer recent nog werd gebruikt voor een Japanse modeshow, en zo waait het nog wel eens mijn leven in.”

Van den Ende Producties vroeg haar niet veel later of ze ooit professioneel muzikant wilde worden. Ze waren wel geïnteresseerd en wilden met haar een wat meer sophisticated bandje beginnen. “Dit resulteerde in mijn allround band Three Times a Lady, waarmee ik overigens nu nog steeds op bedrijfsfeesten speel. Zo breng ik al jarenlang de beste Nederlandse vrouwelijke muzikanten bij elkaar in mijn band Three Times A Lady, die ik ook uitgebreid kan worden tot Four en Five Times A Lady.”

Ervaring had Heleen inmiddels genoeg, maar voor haar gevoel moest ze nog veel leren. In 2002 begon ze met een serieuze pianostudie. Al eerder had zij les van de beste pianisten van Nederland, onder wie Michiel Borstlap, maar het ontbreken van enige theoretische ondergrond maakte dat zij steeds weer afhaakte. “Ik ben autodidact, het ging altijd vanzelf en op gehoor, maar ik had het idee dat ik achter bleef doordat ik geen bladmuziek kon lezen. Ik was altijd zoekende, ik wilde begrijpen wat ik deed, waarom bepaalde dingen zo mooi klonken. Uiteindelijk kwam ik terecht bij een geweldige leraar, de Utrechtse jazzpianist Walter Bertram, die tegen me zei: “Je bent al jazzpianiste. Ik ga je nog veel dingen bijbrengen, maar je hebt al dingen die ik niemand kan leren: het juiste gevoel voor timing en swing. Wat mij denk ik ook anders maakt dan de veel jazzmuzikanten is dat ik een goede presentatie en een connectie met mijn publiek belangrijk vind.”

Inmiddels heeft ze haar eigen album uitgebracht, is ze maandelijks te beluisteren in haar eigen Club Jazz Bresson middag en zijn er genoeg plannen voor de toekomst. “Er komt een vervolg op mijn open mic avond Sing Sing Sing. Het is bedoeld voor semiprofessionele en professionele muzikanten. Ik zit klaar met mijn bassist en wie wil mag komen zingen in Café Bresson. Maar liever geen Room Eleven meer”, zegt ze er lachend bij. “Ik sta zeker open voor nieuwe dingen, maar het blijft een jazz avond en we hebben alleen de vleugel en de bas. Dus ik raad zangers en zangeressen wel altijd aan om te bedenken of hun gekozen nummer daar wel geschikt voor is. En anders heb ik altijd een muziekboek klaarliggen met ‘makkelijke’ jazzklassiekers.”

Een nieuw album staat ook al in het vooruitzicht. Heleen kijkt ernaar uit om daar weer hele nieuwe dingen op te laten horen. “De vorige was een heel weloverwogen productie. Deze wordt wat vrijer in vorm. Zo ga ik dit keer piano en zang tegelijk opnemen. Iets wat ik bij mijn vorige album nog niet heb gedaan. Het moet zorgen voor meer spanning en dynamiek.”

“Uiteindelijk hebben al mijn keuzes, die uitgebreide zoektocht, mij gebracht waar ik nu ben. De journalistiek leerde mij communiceren, mijn winkel heeft er voor gezorgd dat ik niet bang was om geld ergens voor te vragen, bij Van den Ende heb ik geleerd gedisciplineerd te werken en op tijd te komen en mijn pianolessen leerden en leren me mijn passie in de juiste banen te leiden.”

Meer over Heleen lees je op haar website. De eerstvolgende Club Jazz Bresson is op 17 maart en de eerstvolgende Sing Sing Sing open mic voor vocalisten is op 21 maart. Beiden in Café Bresson.

Interview: Karlijn Meinders

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).