Utrechtse kunstenaars: Anna van den Driest, flamboyante doorzetter heeft succes met unieke tassen Utrechtse kunstenaars: Anna van den Driest, flamboyante doorzetter heeft succes met unieke tassen

Utrechtse kunstenaars: Anna van den Driest, flamboyante doorzetter heeft succes met unieke tassen

Utrechtse kunstenaars: Anna van den Driest, flamboyante doorzetter heeft succes met unieke tassen
Ze maakte van de coronanood een deugd. Tijdens de lockdown en het verplichte thuiszitten kreeg Anna van den Driest het idee om handtassen en zonnebrillen een persoonlijke en unieke twist te geven. Haar label ‘Flamboyant’ zag een jaar geleden het levenslicht.

Ze maakte van de coronanood een deugd. Tijdens de lockdown en het verplichte thuiszitten kreeg Anna van den Driest het idee om handtassen en zonnebrillen een persoonlijke en unieke twist te geven. Haar label ‘Flamboyant’ zag een jaar geleden het levenslicht.

Anna van den Driest, derdejaars student aan de HKU (Hogeschool voor de Kunsten) in Utrecht was, net als haar studiegenoten, aan huis gebonden. Ze werd lichtelijk depri van het verplichte binnenblijven. Nu studeren, uitgaan en feesten onmogelijk waren besefte ze dat ze geluk niet buiten de deur, maar bij zichzelf moest vinden. Al van jongs af aan waren tekenen en schilderen haar grootste hobby’s en ogenschijnlijk vanuit het niets ontstond het idee om handtassen te gaan voorzien met een herkenbaar, maar steeds wisselend geschilderd kleurpatroon.

Het werd een spannende zoektocht naar een geschikte handtas en de juiste verf want die moest watervast en flexibel zijn en blijven. De tassen van haar keuze komen uit Spanje en zijn gemaakt van soepel kunstleer. Het is één model in zwart en wit met een schouderband. De verf die ze gebruikt is watervast en zo flexibel dat het een tassenleven overleeft. Het vlammende ontwerp bracht haar op het idee om de naam ‘Flamboyant’ aan haar product te geven. De studierichting aan de HKU, ‘Kunst en Economie’ komt haar bij de marketing van de tassen goed van pas.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Productie

Omdat het intensief handwerk is blijft de productie beperkt tot een twintig à dertig tassen per maand. Later dit jaar als haar studie weer begint zal de productie lager liggen. Ze start met het tekenen van het ontwerp op de tas. Daarbij laat ze haar tekenhand de vrije loop waardoor er nooit een gelijk ontwerp ontstaat. Daarna kiest ze twee verschillende kleuren uit die ze aanbrengt binnen het getekende ontwerp. Nadat de verf droog is wordt deze voorzien van een dunne, duurzame vloeistof die het best te omschrijven is als vloeibaar plastic. De tas en schildering blijven daardoor soepel.

Instagram ‘dropping’

Naast de tassen beschildert Anna ook de zijkanten van zonnebrillen met een eigen ontwerp. Zij maakt daarvoor gebruik van één merk zonnebril met brede zijkanten. Het is schilderwerk op de vierkante millimeter, maar het geeft de draagster een unieke bril. Om het label ‘Flamboyant’ compleet te maken beschildert Anna ook wegwerpaanstekers omdat vlammen de basis vormen van haar ontwerpen.

Na een voorzichtige start bleken haar ontwerpen al snel populair. Via Instagram heeft zij nu een groot aantal volgers. Door de beperkte productie is de vraag groter dan het aanbod. Pas als er tien tassen klaar zijn, houdt zij een zogenoemde ‘dropping’ op Instagram. Haar volgers stelt ze vooraf op de hoogte op welke dag en uur de ‘dropping’ plaatsvindt. Dat haar ontwerpen populair zijn blijkt uit het feit dat de tien tassen binnen een kwartier zijn verkocht. Anna van den Driest heeft blijkbaar goed opgelet tijdens de lessen marketing.

Doelgroep

Haar doelgroep, het spreekt bijna voor zich, bestaat uit jonge, vaak studerende of werkende meiden. Dit betekent dat het prijsniveau laag is voor een bewerkelijk en uniek product. Meiden die niet willen wachten op een volgende ‘dropping’ kunnen een tas bestellen en daarbij zelf de gewenste kleuren kiezen. Tassen, zonnebrillen en aanstekers worden tegen een kleine vergoeding als een cadeautje door Anna persoonlijk verzonden.

Voor verdere informatie ga naar ‘flamboyantlabel op Instagram.

Marcel Gieling

Marcel Gieling

Marcel Gieling

Marcel Gieling heeft jarenlang een kunsthandel gehad in Utrecht. Tegenwoordig heeft hij een online galerie. Schreef tevens de boeken Pinky Messchaert beeldopbouwer, '50 Utrechtse kunstenaars in beeld' en monografiën over Gerard Hordijk en de Utrechtse schilder Jan Rodrigo.

Profiel

27 Reacties

Reageren
  1. evert

    mooi artikel!

  2. Nadia Maas

    Leuk!

  3. Stijn Seelen

    Heel mooi en leuk concept! Ziet er goed uit, ik wens je veel succes Anna!

  4. Laurens

    Lekker meid!!

  5. Annefleur

    Leuk!!!

  6. Liane

    Super leuke bedrijfje ! Ga zo door meid !!

  7. Liliana

    Zo’n tas wil ik ook wel!

  8. nicki

    Heeel tof!

  9. Barbara

    Ontzettend leuke tassen!!

  10. Florine

    😍😍😍

  11. Sophie-Hélène

    Zooooo leukkk!!

  12. Scherpschutter

    Genoeg enthousiasme over de tasjes van deze dame, dus verder geen oordeel over van mij over dit werk, maar wat ik wel wil aankaarten is dat de dame natuurlijk geen ‘kunstenares’ is. Een kunstenares is iemand die kunst produceert. Beschilderde tasjes zijn natuurlijk geen kunst. Beschilderde tasjes zijn decoratieve (mode)objecten. Twee totaal verschillende zaken.

    Wel leuk dat zoiets aanslaat. Mijn advies; stop onmiddellijk met die flut-opleiding en ga ondernemen. Daar leer je echt iets van.

  13. John van Silfhout

    Supergoed artikel, proficiat!

  14. Cor

    Mooi portret. Leuk om iemand zo in de schijnwerpers te zetten!

    @Scherpschutter: Dus iemand start een eigen label, verkoopt daarmee tassen en combineert dat met een opleiding die in het teken staat van creatief ondernemerschap en dan zeg jij: flutopleiding, ga ondernemen! Heb je het artikel wel gelezen? Haha

  15. Wendy

    @Annefleur: van Roast??

  16. Femke

    Amazinggg

  17. Probleem

    @ Scherpschutter: U bent tegenwoordig ook de hoeder van de taalkundige interpretatie van kunstenaar?

  18. Marieke van Rhijn

    Wat een originele tassen in mooie kleurstellingen!
    Super leuk!

  19. Renee

    Goed artikel! Mooi concept en creatieve en vrolijke uitstraling

  20. Karlijn

    Leuk! Ga zo door

  21. Francklove

    You rock baby!

  22. Scherpschutter

    @Probleem

    We gebruiken natuurlijk juist objectieve definities van woorden om interpretatie te voorkomen… Als iedereen maar z’n eigen interpretaties aan woorden gaat geven wordt het een beetje een communicatief rommeltje, nietwaar?

    Het versieren van tasjes heeft niets met ‘kunst’ of het zijn van een ‘kunstenaar’ te maken.

  23. Scherpschutter

    @Cor 5/8/2021 – 16:45

    Inderdaad Cor. Dat is precies wat ik zeg. In een jaar ondernemen leer je meer dan in 10 jaar op een dergelijke flutopleiding. Zoals hoe je je webcare team subtiel in moet zetten, zonder dat het opvalt dat alle reacties door 1 en dezelfde persoon zijn geschreven.

  24. Lian

    Hele leuke tassen en brillen!

  25. Marcel Gieling

    Scherpschutter, als alle (of enkele) reacties door een persoon worden geschreven dan grijpt de redactie in!
    Dat de persoon in kwestie veel vrienden en volgers heeft is wel duidelijk

  26. Ton

    @ Scherpschutter
    Wat zou de wereld simpel zijn als we voor alles ‘objectieve definities’ zouden hebben.
    Zoals “hoe je je webcare team subtiel in moet zetten, zonder dat het opvalt dat alle reacties door 1 en dezelfde persoon zijn geschreven”.
    Sommige mensen noemen dat ‘oplichting’, andere noemen het ‘doorgestoken kaart’, ‘bedrog’ of ‘misleiding’.
    Maar er zijn zelfs mensen die dit ‘slim ondernemen’ noemen.

  27. Scherpschutter

    @Marcel Gieling

    De redactie kan dat onderscheid niet altijd maken. Als iemand een VPN gebruikt dan is dat al genoeg om dat te maskeren is. Het patroon in de reacties (alleen voornaam, korte reacties, overmatig gebruik uitroeptekens, korte tijdsspanne tussen reacties) zegt genoeg.

    @Ton

    De definitie voor dit geval lijkt me duidelijk.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).