Utrechtse scholen gaan zelf hun cultuureducatie bepalen | De Utrechtse Internet Courant Utrechtse scholen gaan zelf hun cultuureducatie bepalen | De Utrechtse Internet Courant

Utrechtse scholen gaan zelf hun cultuureducatie bepalen

Utrechtse scholen gaan zelf hun cultuureducatie bepalen

Utrechtse scholen mogen vanaf het schooljaar 2014-2015 zelf gaan beslissen over de middelen voor cultuureducatie. Tot op heden werd het budget voor cultuureducatie aan één organisatie gegeven, die het cultuuronderwijs aan de scholen verzorgde. Ook wordt er een bezuiniging doorgevoerd op de amateurkunsteducatie.

Scholen zullen eenmalig 6000 euro ontvangen om een plan voor cultuuronderwijs te maken en om de subsidie aan te vragen. Naast subsidie vanuit de gemeente, kunnen de scholen ook nog aanspraak maken op extra geld vanuit het Rijk voor cultuureducatie. Tevens is in het voorstel geregeld dat er middelen beschikbaar komen voor de coördinatie van grote onderwijsprojecten, zoals het succesvolle project Museum voor de Klas.

Selma Bas, raadslid van D66 is content met de nieuwe aanpak: “Straks hebben scholen zelf deze regie in handen en kunnen dus zelf hun cultuuronderwijs in gaan richten. Hierdoor kunnen scholen doorgaande leerlijnen voor de leerlingen ontwikkelen en dat komt de kwaliteit van het onderwijs ten goede.”

Amateurkunsteducatie

Tijdens de Raadsvergadering is één amendement, van GroenLinks raadslid Jan Ravesteijn, op het voorstel aangenomen. Met dit voorstel wordt een bezuiniging doorgevoerd op de amateurkunsteducatie (het aanbod van culturele cursussen aan amateurs door bijvoorbeeld het Utrechts Centrum voor de Kunsten (UCK). Om de amateurkunsteducatie in de wijken op peil te houden, is 300.000 euro verschoven van cultuureducatie naar amateurkunsteducatie.

Bert van der Roest van de PvdA is tevreden met de afloop: “We hadden aanvankelijk grote moeite met het voorstel. Vooral vanwege het tempo van de verandering en de onzekerheid voor goed functionerende initiatieven, bijvoorbeeld van het UCK en ZIMIHC. We zullen het nauwlettend in de gaten houden. Voor ons is van belang dat alle leerlingen, ongeacht het inkomen, in aanmerking kunnen komen voor een gevarieerd cultureel aanbod.”.

4 Reacties

Reageren
  1. Leo Roeleveld

    Het UCK ondersteunt uw school graag, en in 2013 nog gratis, in het schrijven van uw cultuureducatieplan en bij het schrijven van de aanvraag. Het UCK heeft in het verleden al een vijftigtal scholen daarin ondersteund. De reeds ondersteunde scholen helpen we graag met een update van het plan.

    Laat dit geld voor cultuureducatie niet ongebruikt!

  2. Peter Tol

    Wederom presenteert dit college een bezuiniging als vernieuwend beleid, Veel scholen zitten helemaal niet te wachten op de opdracht om zelf subsidie aan te vragen voor cultuureducatie. Misschien zou het handig zijn het werkveld echt te betrekken bij dit soort besluitvorming, in plaats van een paar werkconferenties met een broodje te organiseren en op basis daarvan kind plus badwater weg te gooien.

  3. Bart Bleijerveld

    Toch is hier wel degelijk ook een inhoudelijke beslissing genomen. Het onderwijs gaat beslissen, en niet meer “gedwongen” afnemen bij een dure instelling. Kansen voor scholen met visie en wensen en kansen voor andere aanbieders. In Utrecht west hebben 10 scholen en Het Wilde Westen samen Cultuurschool West opgericht, om samen vanuit het onderwijs en vanuit de kunsten cultuureducatie een vaste plek in het onderwijsprogramma te geven.

  4. Leo Roeleveld

    Natuurlijk zat er ook enige inhoud in het besluit. Opmerkelijk echter dat er vanuit de scholen alleen werd gereageerd door scholen met een cultuureducatieprofiel. Zoals altijd debatteerde cultureel Utrecht druk mee over het nieuwe stelsel en was onderwijs Utrecht opvallend afwezig. Cultuureducatie is dus te weinig een issue binnen het onderwijs om de scholen de regie te geven. Slechts een kleine minderheid scholen zal die regie nemen en gebruik maken van het geld dat er voor hen klaar ligt. Zij maken liever vrijwillig gebruik van een instelling die vanuit en met het onderwijs uitgekristalliseerde en samen met het culturele veld ontwikkelde activiteiten uitzet naar het onderwijs. Een instelling die niet voortdurend namens scholen spreekt, zoals weer uit de voorgaande reactie blijkt, maar met de scholen.
    Het beste wat we nu kunnen doen is scholen stimuleren een cultuurplan te schrijven en het geld aan te vragen zodat de bezuiniging, die achter deze inhoudelijke facade schuilgaat, niet doorgaat.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).