Verdwenen horeca: Railroad Bar aan het Jaarbeursplein Verdwenen horeca: Railroad Bar aan het Jaarbeursplein

Verdwenen horeca: Railroad Bar aan het Jaarbeursplein

Verdwenen horeca: Railroad Bar aan het Jaarbeursplein
De Railroad Bar in 1978 (Het Utrechts Archief)
De bouw van Hoog Catharijne betekende rond 1970 het einde voor veel vertrouwde horeca, zoals de hotels aan het Stationsplein, de cafetaria’s aan de Leidseweg en de restauratie in het oude stationsgebouw van Sybold van Ravesteyn. Maar het hypermoderne winkelcentrum, het nieuwe station en het Jaarbeursplein brachten ook weer nieuwe café’s, restaurants en hotels. Voorbeelden zijn Hoog Brabant, Gildenhof, Catharijnehof en natuurlijk de Holiday Inn met z’n hooggelegen Railroad Bar.

De bouw van Hoog Catharijne betekende rond 1970 het einde voor veel vertrouwde horeca, zoals de hotels aan het Stationsplein, de cafetaria’s aan de Leidseweg en de restauratie in het oude stationsgebouw van Sybold van Ravesteyn. Maar het hypermoderne winkelcentrum, het nieuwe station en het Jaarbeursplein brachten ook weer nieuwe café’s, restaurants en hotels. Voorbeelden zijn Hoog Brabant, Gildenhof, Catharijnehof en natuurlijk de Holiday Inn met z’n hooggelegen Railroad Bar.

In 1970 opende het Holiday Inn Hotel aan het nieuwe Jaarbeursplein. Het was de tweede Europese vestiging van deze Amerikaanse hotelketen. Met een hoogte van bijna 70 meter, 22 verdiepingen en 248 kamers was het voor toenmalige begrippen bijzonder hoog, groot en on-Nederlands. De architect van de uit betonelementen opgetrokken toren was geen Amerikaan, maar Henk van Wijk (1926-1984) uit Soest. Overigens was het nieuwe hotel eigendom van de Jaarbeurs, Hoog Catharijne, Heineken en KLM en was Holiday Inn de exploitant.

De hoogte en daarmee het uitzicht over de stad vormde een sterke troef om ook niet-hotelgasten binnen te krijgen, zoals dagjesmensen en ‘locals’. In de speciale dakopbouw kwamen een bijzondere bar en het hoogstgelegen overdekte zwembad van Nederland. Deze attracties waren zo opzienbarend dat ze de eerste jaren onderdeel uitmaakten van NS-dagtochten en van de VVV-tours door de stad.

Zwembad Holiday Inn, 1978 (Het Utrechts Archief)

Modeltrein

De bar op de 22e verdieping heette de Railroad Bar, een benaming die zowel paste bij de Amerikaanse eigenaar en internationale clientèle als bij het uitzicht op spoorwegknooppunt Utrecht. Het spoorwegthema werd tot in detail doorgevoerd in de inrichting, compleet met treinplaten aan de muur, oude spoorlampen, perronbordjes en groene treincoupés als zitjes. Er was ook een rood sein met de aanduiding ‘Stop on red signal – Crossing Railroad’. Maar het meest besproken was natuurlijk de modeltrein (schaal O) die over de rails op de U-vormige bar reed en de gevulde glazen vervoerde — ‘met als eindbestemming de dorstige klant’.

Er werden vooral cocktails geschonken, waarbij naar Amerikaans gebruik de drank nooit rechtstreeks in het glas ging maar altijd via een maatglaasje. Een van de cocktails — bestaand uit champagne, cognac en ananassap — heette Blue Train, naar de beroemde trein naar de Côte d’Azur waarin deze werd geschonken. Er kon in de bar niet alleen gedronken maar ook gegeten worden, blijkt uit een herinnering op Smulweb: ‘Ilaria en Moreiro shake-ten op een gezellige manier cocktails, en serveerden geweldig goede saté’s, biefstukken en mooie gerookte zalmschotels. En voor de flauwigheid stonden er overal nootjes op de bar en tafels die continue werden bijgevuld, want Ilaria en Moreiro waren altijd bezig met verzorgen.’ De twee genoemde namen zijn van de barmannen, een Arubaan en een Portugees, die er tientallen jaren hebben gewerkt. Er was ook live-muziek van een oude pianist.

Holiday Inn in 1981 (Het Utrechts Archief)

Uitgebrand

In de nacht van op 30 op 31 december 1980 ontstond er brand bovenin de Holiday Inn. Voor vuurwerk was dat eigenlijk te hoog, maar de oorzaak is nooit vastgesteld. Het kan kortsluiting zijn geweest of een smeulende sigarettenpeuk in de met hout betimmerde Railroad Bar. Volgens ooggetuigen brandde het hotel als een fakkel. 29 hotelgasten moesten worden geëvacueerd via het trappenhuis; alleen twee brandweermannen raakten licht gewond. Wel brandde de dakverdieping met zwembad, bar en de machinekamer van de liften geheel uit. De straat rondom lag bezaaid met gesmolten aluminium van het stalen geraamte. De hotelkamers hadden rook- en waterschade. De financiele schade bedroeg miljoenen guldens.

De bovenverdiepingen werden herbouwd en in augustus 1981 was de gecombineerde heropening van de Railroad Bar en de ingebruikname van de ‘Kingwing’, de al eerder geplande lagere vleugel. Niet erg subtiel gezien de brand, was ‘een heus vuurwerk vanaf het dak van Holiday Inn Utrecht het klapstuk van de openings- en heropeningsfeestelijkheden’. Maar de bar was tenminste weer terug en men kon ‘wederom GRATIS zwemmen’ in het nog altijd hoogstgelegen binnenbad, zo meldde een advertentie.

Toen eind jaren tachtig de pianist stopte, werd het letterlijk en figuurlijk steeds stiller in de Railroad Bar. Terwijl het voorheen vaak afgeladen vol was, kwam er op den duur nog maar een kwart van het oude publiek. ‘De laatste keer dat we er ergens in 1999 waren, was het zo stil binnen, dat het bijna echode als je wat zei. Maar Ilaria en Moreiro ontvingen je nog altijd even hartelijk als destijds’, aldus de anonieme herinnering op Smulweb. In die jaren begaf tot overmaat van ramp de modeltrein het en die werd ook niet meer gerepareerd. In 2006 besloot de nieuwe exploitant NH Hotels de Railroad Bar na 36 jaar te sluiten om er vergaderruimte van te maken. Er kwam een nieuwe bar op de begane grond, waar Ilaria en Moreiro nog enkele jaren hebben gewerkt.

Arjan den Boer

Arjan den Boer

Arjan den Boer is publicist over geschiedenis, design, monumenten en architectuur. Op DUIC.nl schrijft hij over vergeten gebouwen en in de DUIC Krant dit jaar over verdwenen horeca in Utrecht.

Profiel

17 Reacties

Reageren
  1. Lachgas

    Valk Utrecht heeft ook bar en zwembad op 70m hoogte

  2. [email protected] 🤔

    Beste Arjan,hoe krijg je weer voor elkaar,mooi stuk zeg.
    Allemaal meegemaakt in die tijd,het was echt een mooie tijd,het was niet zo druk en hectisch in Utrecht.

  3. FB59

    Ja, een mooi stukje historie
    @Lachgas: Jammer dat je het vergelijkt met Van der Valk. Beetje goedkoop 😉

  4. Koel Hoofd

    Bedankt weer Arjan!

    @geenstijl2Utrecht
    Utrecht was toen toch een stuk leuker, gezelliger en bruisender dan het 3e rangs pretpark waar het nu toe is gedegradeerd onder de ontzielde leiding van de D66/GL combi.

  5. Jeroen

    De oude zeikerds zijn ook weer van de partij hoor. Utrecht was een vieze ranzige verkrotte bedoening waar geen reet te beleven viel. Tenzij je een junk of dakloze was. Dat jullie toen jong waren en met vrienden leuke dingen gingen doen betekent niet dat de stad toen leuker was. Dat betekent dat je leven nu saaier is geworden. De stad is vele malen interessanter, bruisender, schoner en mooier geworden.

  6. GeeWee

    Wat zitten die twee mannen in pak lekker te genieten aan de badrand 😝

  7. Ramon

    Regelmatig geweest, blijft heel jammer dat Utrecht geen horeca op hoogte heeft in het centrum.

    Bij de brand logeerde ik bij mijn opa en oma op de Vleutenseweg , ze haalde mij uit bed om te kijken. Een jeugdherinnering die mij altijd zou bij blijven.

    Best frustrerend om te zien dat het Holiday Inn /NH hotel van alle gebouwen rond het Jaarbeurplein nog steeds de meest interessante kroon heeft. De rest is allemaal platdak met installaties. Zou veel meer aandacht voor moeten zijn

  8. Massegast

    @Jeroen — Ik denk dat je gelijk hebt, maar drukker is het wel hoor, in het voormalige stadsie. Overigens kon je in de Railroad Bar ook dames van plezier vinden. Die dames zijn er nog steeds, maar een Overvechtse kelderbox is natuurlijk minder gezellig dan de Railroad Bar. To put it mildly.

  9. Ed.

    Wie was die “oude pianist”?

  10. Ceasar

    @Jeroen, chapeau helemaal gelijk, het zijn altijd dezelfde!

  11. Koel Hoofd

    @[email protected]@Massegast
    Geef het een paar jaar en de briljante Arjan den Boer komt met pareltjes welke de afgelopen 20 jaar het onderspit hebben gedolven aan “de pret”.
    Kijken wat jullie dan zeggen…

  12. Pipo

    @Jeroen
    Ik geloof niet dat deze snotneus op de hoogte is van alle horeca die in die tijd in Utrecht was gevestigd. B.v. Discotheek Cartouche was in die tijd überhip en je kon daar luisteren naar de nieuwste import platen uit de U.S.A. Die platen kon je vervolgens weer kopen bij Kareltje. Later kregen we Felinni in de werfkelders, waar mensen uit het hele land kwamen kijken, met o.a. de wervelende Hardbob avonden door Franky D!
    En zo kan ik nog wel even doorgaan!
    Ik weet dat wanneer ik in die tijd in Amsterdam uitging, ik mij beter vermaakte in Utrecht!

  13. RABE

    GeeWee, dat vroeg ik me ook af.
    Stelletje ouwe snoeperts.

  14. Wim

    @ Ramon

    Helemaal mee eens. Die Utrechtse hoogbouw heeft geen enkele fatsoenlijke hoogtebeeeindiging. Er wordt rechttoe rechtaan gestapeld en opeens stopt het.

  15. stefan

    Wanneer is het gebouw een NH-hotel geworden?

  16. Massegast

    @stefan — NH Hotels heeft in 2000 de Krasnapolsky keten gekocht. In het kielzog van die expansie is Holiday Inn Utrecht een NH Hotel geworden. Dus, ja, in 2000 of 2001.

  17. stefan

    @Massegast.

    Thanx!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).