Vergunning creatieve vrijplaats DEPOT nog niet rond: “Is Utrecht hier wel klaar voor?” | De Utrechtse Internet Courant Vergunning creatieve vrijplaats DEPOT nog niet rond: “Is Utrecht hier wel klaar voor?” | De Utrechtse Internet Courant

Vergunning creatieve vrijplaats DEPOT nog niet rond: “Is Utrecht hier wel klaar voor?”

Vergunning creatieve vrijplaats DEPOT nog niet rond: “Is Utrecht hier wel klaar voor?”
De opening van de nieuwe creatieve broedplaats DEPOT aan de Concordiastraat bij de Tweede Daalsedijk heeft wat vertraging opgelopen. De benodigde vergunning is nog niet afgegeven. “Het is voor een hoop mensen nog altijd onduidelijk wat wij precies willen doen.”

De opening van de nieuwe creatieve broedplaats DEPOT aan de Concordiastraat bij de Tweede Daalsedijk heeft wat vertraging opgelopen. De benodigde vergunning is nog niet afgegeven. “Het is voor een hoop mensen nog altijd onduidelijk wat wij precies willen doen.”

Ruim een maand geleden sprak DUIC ook al Rod Hensen, één van de twee initiatiefnemers samen met Roswita Warmerdam van DEPOT. Toen naar aanleiding van schriftelijke vragen die de CDA namens bewoners had ingediend bij het college van B&W. Die partij is bang dat de culturele broedplaats grote feesten en festivals gaat geven met veel geluidsoverlast tot gevolg. Het college heeft hier nog geen antwoord op gegeven.

Warmerdam en Hensen hebben sindsdien gesprekken gevoerd met de buurtbewoners. “We hebben bij een hoop bewoners al de onrust kunnen weghalen, maar we merken dat het voor een hoop bewoners nog steeds onduidelijk is wat wij willen gaan doen,” vertelt Hensen. “We vragen nu een maximale vergunning aan waarmee we 2000 man op het terrein mogen laten en met muziek dat in het bijbehorende akoestisch rapport wordt gerekend tot het housespectrum. Maar dat betekent niet dat we elke dag housefeesten gaan geven voor 2000 man. Het betekent alleen dat we dat eens in de zoveel tijd kunnen doen, maar daar liggen onze ambities helemaal niet. We willen juist een ontspannen en verborgen plek worden met kleine activiteiten waar geen duizenden bezoekers in de nachtelijke uren aanwezig zullen zijn.”

Inspiratie

In Amsterdam heb je Roest en het Westergasterrein, in Rotterdam WORM en Fenix Food
Factory en Strijp-S in Eindhoven. “Een creatieve vrijplaats is voor Utrecht een onbekend fenomeen. Hierdoor roept DEPOT niet alleen veel enthousiasme, maar ook vragen op,” zegt Hensen. “De gemeente Utrecht heeft hierom nog geen vergunning verleend voor DEPOT. Wij vragen ons dan ook af: is Utrecht wel klaar voor zo’n creatief warenhuis?”

Hensen legt graag uit hoe een dag DEPOT eruit kan gaan zien. “Je loopt DEPOT binnen, en kijkt je ogen uit bij de kunstexpositie met overweldigende installaties. Vervolgens loop je de winkelmarkt op, waar je onder andere kleding en accessoires ziet van designers. Aan het eind van de middag ontmoet je je vrienden om samen wat op de foodmarket te eten. Na het eten besluiten jullie om het concert van een opkomende, experimentele band mee te pakken. Voldaan en geïnspireerd vertrek je rond middernacht naar huis, terwijl een
paar vrienden nog even naborrelen in de te gekke gedecoreerde bar,” besluit Hensen.

Update 09:30 uur: Gisteravond is de gemeenteraad in de bres gesprongen voor DEPOT. GroenLinks vindt dat Hensen en Warmerdam zeer strenge beperkingen krijgen opgelegd, als het gaat om sluitingstijden, bezoekersaantallen en aantal vierkante meters terras. GroenLinks-raadslid Steven de Vries zei in het debat gisteravond hierover: “Het intiatief DEPOT kan een mooie culturele broedplaats worden. De wethouder ziet vooral obstakels, GroenLinks wil dat hij dit initiatief omarmt en zorgt dat het geregeld wordt.” De motie die GroenLinks hierbij indiende is aangenomen.

Gekoppelde berichten

17 Reacties

Reageren
  1. Y

    Ja doen!!! Utrecht is er zeker klaar voor we wachten al veel te lang.

  2. Billy

    Helaas beheersen bekrompen mensen uit de provincie het debat over dit soort initiatieven in de stad. Tijd om die houding te negeren..!

  3. Edin

    Tsja, makkelijk gezegd als je niet in de buurt woont, leuk initiatief…

    In andere steden heb je inderdaad wél iets vergelijkbaars. Maar die hebben allen een eigen ontsluiting die niet door een woonwijk loopt!
    Dat de initiatiefnemers zich dat niet realiseren is erg naief.

    Daarbij komt, er is nooit eerlijk met de buurtbewoners gecommuniceerd.
    Wij moeten via de vergunningsaanvraag er achter komen dat er een vergunning aangevraagd wordt voor 2000 bezoekers…

    En nu wordt er wederom gezegd:
    ‘Jaaa maar, wij gaan hier nooit 2000 bezoeker krijgen, maar, we gaan wél een vergunning aanvragen voor 2000 bezoekers…’

    Bekijk het dus eens vanuit het perspectief van de buurt:

    Er komt een tent waar in principe 2000 man terecht kunnen, in een buurt welke met de auto alleen bereikbaar is via 1-3 smalle straten.
    Wie kan garanderen dat dit geen verkeersoverlast en of geluidsoverlast gaat veroorzaken?

    @Y en Billy: je doet er goed aan je eens in de materie te verdiepen voor je reageert.

  4. J

    Wat een zuur stukje en wat een onaardige woorden. De buurtbewoners zijn juist positief en welwillend en maken zich geen zorgen om geluidsoverlast van concerten. Ze maken zich zorgen om 2000 mensen die door de kleine straatjes moeten in de nacht. De ontsluiting van dit gebied moet gewoon anders. De aangehaalde voorbeelden zoals Roest liggen allemaal niet in een kleine woonwijk dus die vergelijking gaat niet op.
    Dit artikel werkt averechts, polariserend en gaat niet over de juiste argumenten. Er is genoeg goodwill en mensen denken graag mee, maar dit soort woorden zijn echt aanmatigend en dit offensief nogal kinderachtig. Ga gewoon een discussie aan en speel dit niet via de media.

  5. S

    Natuurlijk is Utrecht hier wel klaar voor, wat een onzin! Het punt is voornamelijk dat het pand geen eigen ontsluiting heeft, dus alle bezoekers door de nauwe straatjes van de 2de Daalse buurt hun weg moeten zien te vinden naar de rest van de stad. Daar heb ik als bewoner van de buurt niet zo’n zin in.

    Deze buurt heeft voornamelijk koophuizen. Om een huis te kunnen kopen moet je werken. Om te kunnen werken moet je goed kunnen slapen. Daar heb je nachtrust voor nodig. Ik, en veel mede bewoners zien DEPOT dan ook als bedreiging voor hun nachtrust.

    Kom vooral eens kijken in de buurt.

  6. Michiel

    Ik denk dat Utrecht zeker klaar is voor een creatieve vrijplaats.
    Dit pand en de locatie hebben zeker de juiste sfeer en bieden een hoop mogelijkheden, maar de ontsluiting zou inderdaad wel een probleem kunnen zijn.
    Het zal zeker wat meer verkeer door de wijk genereren, hoewel het dan wel voornamelijk om fietsers en voetgangers zal gaan, dus als dit verspreid wordt over de circa 8 straten die tussen de A’damse straatweg en dit terrein liggen valt het wellicht mee.

  7. Bob

    Depot is een goed idee, maar het is onbegrijpelijk dat er door alle partijen aan voorbij wordt gegaan dat de ontsluiting naar Depot door een paar kleine rustige straatjes MOET gaan en dat dat wel eens een probleem zou kunnen worden met 2000 (nachtelijke) bezoekers onder ons raam.
    Jullie zouden ook een poging kunnen doen een andere oplossing te bedenken voor de ontsluiting van het gebied zonder overlast door alle passanten voor de nachtrust van onszelf en onze kinderen.
    Dan zou iedereen blij zijn en dan zou je aan de buurt zelfs hele goede klanten hebben.
    Groen Links en R en R: teleurstellend, vreemd en onnodig dat jullie dit zo directief, ouderwets en regentesk aanpakken.

  8. Bastiaan

    Her Westergasfabriek-terrein ligt ook in een woonwijk, nl Westerpark. Wellicht kunnen mensen via de Haarlemmerweg makkelijker op het terrein komen, maar ook in Westerpark wonen veel mensen op enkele meters van het festivalterrein af. En daar is veel minder moeilijk over gedaan dan in Utrecht. Waarom accepteren mensen nou gewoon niet dat Utrecht een gigantische schaalsprong aan het maken is en juichen we de komst van DEPOT niet toe? Dat nimby-geklaag past niet meer bij deze stad.

  9. Cico

    Vooropgesteld ben ik ook een hipster die dit soort initiatieven fantastisch vind. Maar het is nogal amateuristisch en gemakzuchtig om de slechte ontsluiting van het terrein af te doen als NIMBY gezeur en ‘oh dat loopt wel los’. Ik vraag me af of het DEPOT wel rekening houdt met het Bouwbesluit 2012 (art 6.37 ev) dat een goede ontsluiting verplicht stelt met oog op hulpdiensten.

    Het lastige is dat het bijna niet haalbaar is, het terrein is volledig omringd wordt door spoorwegen, op de kant met de woonwijk na. Er moet rigoureuzer worden ingegrepen, maar dat kost de gemeente natuurlijk geld. Die natuurlijk wel de culturele, grootstedelijke shine en liever niet in de buidel tasten voor bijv een tunneltje onder het spoor ter hoogte van Huis a/d Werf. Straat is daar breder, er is ruimte en een stuk minder omwoners.

  10. Henry

    @bastiaan Sorry hoor, maar gebied rondom Westergasfabriek is niet te vergelijken met de Tweede Daalsebuurt waar het hier om gaat. Vanaf dat terrein zit je direct op een doorgaande weg (nl. Haarlemmerweg), in grootte min of meer vergelijkbaar met de Cartesiusweg. Dát noem ik ontsluiting. Kom vooral eens een keertje kijken in de Tweede Daalsebuurt, voordat je met vergelijkingen komt die kant nog wal raken…

  11. Marcel

    Ik zeg doen ! Lijk me super leuk om een vrijplaats als depot te hebben.
    MAAR!! Als bewoner van de 2e daalsebuurt maak ik me ernstig zorgen over de de ontsluiting van het verkeer en het parkeren want zoals iedereen weet word daar niets aan gedaan. Nu moeten je als bewoner soms al zoeken een geluk hebben om een plekje te vinden om je auto te parkeren, en het soms wildwest in de smalle straatjes door al het verkeer dat afkomstig is van alle shoarma durum en pizza shopjes die tot diep in de nacht open zijn het terein word vol gebouwd met huizen een bedrijfjes, miljoenen worden er geïnvesteerd, maar aan de extra overload aan verkeer word niets gedaan. Het extra verkeer auto’s vracht/expeditie verkeer moet via allemaal door de kleine tussen straatjes van de amsterdamsestraatweg naar het terrein en terug de nieuwe bewoners en het uitgaanspubliek. Dit gaat ook in de nacht gebeuren auto’s motor vrachtwagens enz. Dit is waar ik als bewoner mee zit. miljoenen kost het, waarom kan er dan niet gewoon een tunnel onder het spoor door en het trein worden aangesloten op het terrein waar ook DB’s zit, dan is er geen enkel probleem. Tis mooi gezegd allemaal maar stel je voor dat er s’avonds 1000 man bij depot zijn waarvan er 600 met de auto komen, s’morgens moet je om 06:00 je bed uit om naar je werk te gaan maar om 01:00 in de nacht komt er nog even een karavaan auto’s door je staat die naar huis wil. En nu niet gelijk negatief gaan reageren, kijk even op google maps dan krijg je een indruk hoe klein en vooral smal de straatjes zijn en dan geef dan pas een oordeel.

    Groet,
    Een bezorgde bewoner

  12. Mvdh

    Bijzonder dat veel bezorgde bewoners echt denken dat er elke dag 2000 mensen door de straten met hun auto naar depot komen. Gaat echt niet gebeuren. En ik denk dat fiets en openbaar vervoer de meest gebruikte middellen zijn.

  13. Marcel

    Beste MdvH
    Het is niet alleen het verkeert van het depot, maar ook het overige verkeer van de honderden huizen die op het trein gebouwd gaan worden.

  14. Tom

    Nee joh, 1000 lallende mensen tussen 23 en 02u onder je slaapkamerraam door is gezellig. Ga nou eens kijken, die straatjes zijn van gevel tot gevel niet breder dan pak en beet 8 tot 10 meter. En er is geen enkele andere mogelijkheid om bij DEPOT te komen.

    Ik vind het zwaar teleurstellend dat de initiatiefnemers Rodney en Roswita ondanks al deze geluiden uit de buurt zich niet hard schijnen te maken voor een goede ontsluiting. Met zo’n arrogante houding ten opzichte van de buurt ga je het niet redden. Hierin samenwerken is het devies. Maar als ze zo naïef en star doorgaan, dan kan hun hele plannetje hier wel eens op afketsen en dat zou ook zonde zijn toch?

  15. P

    Het is niet de vraag of Utrecht hier klaar voor is, maar of deze plek hier (al) klaar voor is en zoveel kan hebben. Het antwoord daarop is ‘nee’ volgens mij.

    Als buurtbewoner volg ik deze discussie op de voet. Ik heb zelf jaren in de binnenstad gewoond en weet hoe het is om ’s nachts lallende, schreeuwende en pissende mensen in een smalle straat te hebben. Daar zit je echt niet op te wachten kan ik je vertellen.

    Toch ben ik wel een voorstander van Depot. Maar het komt wel erg knullig over allemaal. Het klonk zo leuk, een food court met wat winkeltjes en muziek voor creatieve liefhebbers en fijnproevers. Later bleek het in de vergunningenfase een poppodium te zijn met 2000 bezoeker waarvan een deel (soms) tot diep in de nacht op het terrein zijn. Ik voel me daardoor toch overvallen als buurtbewoner.

    In alle berichten van Depot wordt ook een vergelijking gemaakt met Amsterdam en Eindhoven, zonder dat daarbij blijkbaar gekeken is naar het type initiatief, hoe die initiatieven zijn gegroeid als plek en welke verkeerskundige afwikkeling er is. Ga naar Strijp S en zie zelf het verschil. Dat is qua schaal en infrastructuur toch heel wat anders dan die paar kleine straatjes in de Bloemenbuurt.

    De ideeën voor depot zijn leuk, maar bij 2000 bezoekers moet je nadenken over passende infrastructuur. Bijvoorbeeld extra tunnels richting stationsgebied realiseren (die er al half ligt en nu als opslag wordt gebruikt dacht ik). Daar hoor ik de initiatiefnemers niet voor pleiten. Waarom niet?

    De gemeenteraad heeft in een motie wel aandacht gevraagd voor afwikkeling van bezoekersstromen. Maar dat kost geld. Als ze dit initiatief echt willen ondersteunen dan moeten ze ook een motie indienen om geld vrij te maken voor passende infrastructuur. Zo niet en het initiatief gaat wel in zijn maximale variant door, dan laat de gemeenteraad de bewoners gewoon in de kou staan.

    Het lijkt er op dat de grootheidswaanzin heeft toegeslagen en de bewoners in het gebied moeten daarbij niet zeuren. Jammer! Wat nodig is, is een helder groeimodel. Begin klein, pas de infrastructuur aan, en ga dan pas uitbreiden. M.a.w. een creatief groeiproces voor een creatief warenhuis (terug naar de basis?), in plaats van een groot gebeuren in 1 keer realiseren dat ten koste gaat van het wonen in het buurt.

  16. S.

    @P Rod en Roswita van Depot hebben het al verschillende keren aan ons als bewoners uitgelegd. De bezoekers aantallen en openingstijden zijn noodzakelijk om Depot te draaien en ook in de toekomst draaiende te houden. En dat is het grootste verschil met andere culturele vrijplaatsen in het land die over het algemeen als wijk gebonden kunstenaarsinitiatieven zijn ontstaan.
    De bedrijfsvoering van Depot om een sluitende begroting te hebben is niet gebaseerd op de kleinschaligheid van een culturele broedplaats maar op een grootschaligheid van een evenementen/ horeca voorziening.
    Dat is voor veel mensen nog steeds niet helemaal duidelijk.

  17. P

    @S.
    Dat klopt inderdaad. De naam ‘creatief warenhuis’ wekt andere verwachtingen dan ‘poppodium’. Niet zo vreemd dat het voor veel mensen onduidelijk is.

    Dat ze de boel draaiende moeten houden en daarvoor het nodige moeten realiseren is logisch. Maar over een jaar kan blijken dat het alsnog niet genoeg is. Dan zal je zien dat activiteiten uitgebreid worden en er toch elk weekend tot diep in de nacht overlast is. Dan is het ook logisch dat het moet en komt het goed uit dat er een ruime vergunning ligt.

    Blijft bizar dat zo’n plan wordt ingediend zonder een oplossing voor de verkeersafwikkeling. Heeft de gemeente soms zitten slapen? Of ligt de NS dwars bij extra tunnels of stellen die als eigenaar van de loods misschien te hoge eisen (waardoor grootschaligheid de enige optie is om een initiatief rendabel te maken)?

    Feit is dat dit plan in de huidige vorm een enorme impact heeft op de leefbaarheid. De burgemeester heeft net besloten om een collectieve sluitingstijd door te voeren op de Straatweg. Het lijkt me sterk als ze dan wel toestemming geven voor honderden dronken mensen die straks door die smalle straatjes moeten.

    Het zou echt zonde zijn als DEPOT uiteindelijk strand. Aan de andere kant: de zorgen van buurtbewoners serieus nemen, een visie hebben op de verkeersafwikkeling en zoeken naar oplossingen lijkt me niet teveel gevraagd.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).