Zo gaat het Beurskwartier eruitzien: groen, duurzaam en 3000 woningen | De Utrechtse Internet Courant Zo gaat het Beurskwartier eruitzien: groen, duurzaam en 3000 woningen | De Utrechtse Internet Courant

Zo gaat het Beurskwartier eruitzien: groen, duurzaam en 3000 woningen

Zo gaat het Beurskwartier eruitzien: groen, duurzaam en 3000 woningen
Het ontwerp van het toekomstige Beurskwartier.
Drieduizend nieuwe woningen, twee parken en duurzaamheid zal centraal staan, het Beurskwartier is een grote uitbreiding voor het centrum van Utrecht. Vanaf 2023 zal op deze plek – in de directe omgeving van de Jaarbeurs – een nieuwe stadswijk verrijzen.

Drieduizend nieuwe woningen, twee parken en duurzaamheid zal centraal staan, het Beurskwartier is een grote uitbreiding voor het centrum van Utrecht. Vanaf 2023 zal op deze plek – in de directe omgeving van de Jaarbeurs – een nieuwe stadswijk verrijzen.

“De nieuwe stadswijk komt op de plek waar nu nog twee parkeerterreinen van de Jaarbeurs zijn. Het wordt een hoogstedelijk gebied waarin groen en duurzaamheid centraal staan”, aldus wethouder Victor Everhardt. “Het moet een levendige wijk zijn waar mensen graag willen rondlopen.”

Everhardt vertelt in het stadskantoor bij de maquette van het Beurskwartier enthousiast over de plannen. Morgenavond worden die door de Commissie Stad en Ruimte tijdens de openbare vergadering in het Stadhuis besproken.

Groen

In het Beurskwartier komen twee parken, waarvan één zo groot als Lepelenburg en een wat kleiner park. “We hebben mensen gevraagd wat er zeker moet komen in het gebied. Wat vooral naar voren kwam is dat er veel groen moet zijn in de nieuwe wijk.”

In totaal komen er zo’n drieduizend nieuwe woningen waar ongeveer vijfduizend mensen kunnen gaan wonen. “De gebouwen zullen variëren in hoogte. Naast hoogbouw van negentig meter komen er dus ook lagere woningen. Ook zullen er diverse voorzieningen, waaronder horeca, komen”, legt Everhardt uit.

Gemengde wijk

De concrete invulling van het Beurskwartier staat nog niet vast. “De start van de bouw is pas over zes jaar. Tegen die tijd zijn er vast weer allerlei nieuwe ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid. We gaan nu niet van iets zeggen dat het er komt, terwijl dat tegen die tijd misschien al verouderd is”, vertelt Everhardt. Per blok zal bekeken worden hoe de ruimte wordt ingevuld.

Dat het een gemengde wijk wordt, is zeker: “We willen graag een wijk die gemixt is. Twintig procent zal bestaan uit sociale huurwoningen, zodat niet alleen de mensen met hoge inkomens in het gebied kunnen wonen”, zegt Everhardt.

“De plinten van de gebouwen moeten de mensen aanspreken”, gaat Everhardt verder. “Het moet daar levendig zijn, want dat is waar ze tegenaan kijken als ze langs lopen.” Het gebied wordt autoluw en er zal veel ruimte voor voetgangers en fietsers worden gecreëerd.

Lombokplein

Ook het huidige Westplein gaat veranderen. Everhardt: “Het nieuwe stadsdeel gaat het Lombokplein heten en zorgt voor een betere verbinding tussen Lombok en het oude centrum. De Leidsche Rijn wordt doorgetrokken en bevaarbaar gemaakt en ook hier zullen woningen komen.”

De bouw van het Lombokplein gaat op zijn vroegst in 2020 van start, enkele jaren eerder dan de bouw van het Beurskwartier.

Fotoverslag

40 Reacties

Reageren
  1. Barend

    En hoe zit het met de doorstroming, gaat dat onzalige plan om van het Westplein een stadsboulevard te maken zodat het centrum definitief onbereikbaar wordt nu door?

  2. JdV

    Als je nou de rest van de Jaarbeurs ook verplaatst naar Lage Weide of Leidse Rijn, moet je eens zien wat voor prachtige wijk je dan zou kunnen bouwen!!!

  3. Erik

    @Barend:
    Hoezo onbereikbaar? Het grootste OV knooppunt van het land ligt midden in het centrum!

  4. WvR

    @Barend: Zou me niet verbazen als dat het gaat worden. “Stadsboulevard” is de nieuwe terminologie om toegangswegen met onvoldoende capaciteit tot het centrum enig cachet te geven. Idealiter ondertunnelen ze het, waardoor een groot deel van het asfalt vrij zou komen, maar dat schijnt te duur te zijn.

    Ik vrees dus dat het een halfslachtige oplossing wordt in de vorm van een “stadsboulevard”, waar geen enkele verkeersdeelnemer of bewoner blij van wordt, of voordeel van geniet.

  5. herman

    Volgens de plannen variëren de gebouwen in hoogte. Ik zie maar 2 soorten, een soort laagbouw en een soort hoogbouw, beide soorten kennen maar een hoogte, best saai.

    Kom op, ga nou eens lekke recht variëren. alles tussen de 10 en 150 meter of hoger.
    “The sky is the limit!”

  6. Kees N

    “Zo groot als het Lepelenburgpark”: mmm
    Echt groot vind ik dat niet….
    (en dan nog een kleiner?)

  7. Bernard

    @Barend welkom in de 21e eeuw. Mensen in Lombok willen ook wel eens wat minder verkeer. Ik vind het eigenlijk wel een goed verhaal. Minder auto’s, meer groen en 3000 woningen er bij voor de overspannen Utrechtse woningmarkt!

  8. Wil

    @ Herman

    Heb je een nieuwe naam Bill?

    Nee, Utrecht wordt niet beter door overal windgaten te creëren en overal schaduw op te werpen. Er is al zo vaak aangetoond dat er in Utrecht vooral vraag is naar eengezinswoningen. Vind je Utrecht daarmee maar saai? Verhuis naar een andere stad alsjeblieft. De gemiddelde Utrechter blieft uw streven naar hoog, saai, vrij, winderig, schaduwrijk en deprimerend niet De enige die beter worden van hoogbouw zijn vastgoedmagnaten die veel geld vangen voor kleine hokjes.

    Vandaar ook dat er zo veel marketing losgelaten moet worden om “urban living aan de man/ vrouw te brengen. Met zogenaamde stadse ideaalbeelden. .

  9. JdV

    @bernard: zoals hier vaker wordt geroepen als je het niet eens bent met veranderingen in het Centrum: Verhuis maar naar de achterhoek of drente als je minder verkeer in lombok wil.

  10. Koen

    Het klinkt allemaal prima en veelbelovend. Nu nog even afwachten of die mooie theorie ook praktijk wordt.

  11. Bill

    Dit is geen hoogbouw, maar iets wat erop lijkt. Wordt echt tijd om meer de hoogte in te gaan. Liever een paar torens tussen de 100-150 meter gemixt met de stijl van Zijdebalen dan het veelvoud aan 70 en 90 meter torentjes.

  12. ACTK

    Als er zoveel, al redelijk grote, bomen worden ingetekend voor de gebouwen waar het om gaat, weet je dat men zelf ook niet heel enthousiast is over het aangezicht… 🙂

  13. BW

    @Bernard,
    Als mensen in Lombok minder verkeer willen, dan vrees ik dat ze van de koude kermis zullen thuiskomen. Bij afknijping van het Westplein (want feitelijk is dat wat een stadsboulevard doet) zul je zien dat de Graadt van Roggenweg en de Vleutenseweg permanent zullen vastlopen. Als gevolg daarvan zal het sluipverkeer in Lombok juist toenemen, terwijl daar op dit moment nog nauwelijks sprake van is. Want het vele verkeer waar de Lombokkers volgens jou kennelijk vanaf willen dat is op dit moment nog vooral bestemmingsverkeer. Ga anders eens kijken in Oog in Al. De mensen daar wilden ook minder auto’s en meer groen, maar kijken nu de hele dag naar een file. Dus ja, welkom in de 21e eeuw…

    Voor meer achtergrond is vandaag ook een mooi opiniestuk in de Volkskrant geplaatst, nota bene geschreven door een Lombokker.

  14. Cico

    Leuk hoor, die ouwe Citroen in de render van de architect. Die heeft lak aan de boetes van de milieuzone en dendert zo het park in om te chillen, echt super realistisch.

  15. Cico

    NB: Ik hoop heel erg dat het park ook wat meer aankleding krijgt dan een kaal grasveld met wat snelgroeiende bomen om je hond te laten kakken. We hebben al zat gratis bootcamp/foodtruck/studenten bbq plekken. Ik zie het liefste een combinatie van speelplekken voor kinderen en een mooi, ouderwets wandelpark met mooie planten

  16. cas

    De impressies vertaald: Zeer veel grijze gebouwen erbij, 3 grasveldjes met hondenpoep en rommel erop.
    Een foodtruck midden op een grasveld met verhoogde banden en water (succes met de muggenplaag)??
    Veel mooie gevels, verspringingen en een gebouw met een oranje gloed?? Natuurlijk niet, dat wordt een glazen/grijze muur zonder enige inspiratie (is natuurlijk te duur en moeilijker te bouwen).

    Duurzaam, wat is duurzaam nu precies?? Huizen die over honderden jaren nog steeds goed zijn, dat is duurzaam. Goed geïsoleerde huizen, zullen we het zo dan maar noemen.

    En wil je het autoluw maken, dan moet je onder elk gebouw een parkeergarage aanleggen voor de bewoners. Op die manier haal je auto’s van de straat en kan je een gebied mooi inrichten (Reyer Anslostraat).

    Stadsboulevard… ook niet, de stad heeft namelijk een contract met klepierre. De bereikbaarheid naar HC mag niet minder/slechter worden.

  17. Erwin

    @cas gelukkig is de parkeerplaats die er nu ligt zoveel prachtiger dan dat.

  18. Graagzelfs

    In die oude Citroën ligt uiteraard een hypermoderne elektrische motor. Gewoon ff ombouwen.

  19. Bill

    Mensen die zo zeuren over hoogbouw, mooi artikel over hoe ze er in Den Haag over denken. Wat anders dan het kleinstedelijke, provinciale denken in deze stad. En er wonen maar 150.000 mensen meer.

    https://www.ad.nl/den-haag/nieuwe-spelregels-haagse-skyline-woontorens-mogen-hoger~afcefbbf/
    Nieuwe spelregels Haagse skyline: woontorens mogen hoger

    Den Haag gaat de lucht in. Om snel duizenden woningen bij te bouwen komen er woontorens in de gebieden rond de treinstations, op de Binckhorst en in Escamp. Opvallend: de gemeente laat de maximale hoogte van 140 meter los.
    Niels Klaassen 28-09-17, 06:32 Laatste update: 07:24

    Vandaag publiceert HSP-wethouder Joris Wijsmuller de nieuwe conceptnota over hoogbouw. Kern van de skylinevisie: torens zijn toegestaan op de genoemde plekken en dus niet in andere wijken. ,,Aan de Scheveningse kust komt geen hoogbouw. Dat beloof ik’’, zegt de wethouder in een interview met deze krant.

    Bouwplannen moeten voldoen aan strikte voorwaarden rond duurzaamheid, groen, zon/schaduw en de invulling van de eerste verdiepingen. Zo mag de toren nooit groter zijn dan 56 meter diagonaal. Ook moet ieder gebouw een ‘hoed, pet of kroon’ krijgen, zoals Het Strijkijzer, de Hoftoren en de Haagse Tieten duidelijk hebben. ,,Den Haag is de stad van hoeden en petten en van de kroon. Dat moet terugkomen in de gebouwen.’’

    Met het loslaten van de maximale hoogte van 140 meter maakt Wijsmuller de weg vrij voor een wedstrijdje ‘wie heeft de grootste’. Rotterdam gaat soeverein aan kop, met als uitschieter de Zalmhaventoren van 215 meter (klaar in 2020). Dat is ruim een kwart hoger dan de huidige Haagse joekels: de ministeries aan de Turfmarkt en New Babylon zijn bijna 150 meter. De wethouder heeft echter weinig trek in een wolkenkrabbercompetitie. ,,De discussie over hoogte is heel plat. We kijken vooral naar de kwaliteit.’’
    Hoogbouw in New York, Den Haag, Hongkong
    Hoogbouw in New York, Den Haag, Hongkong © Gemeente Den Haag
    Hoogbouw

    De noodzaak om de lucht in te gaan is groot. Den Haag moet jaarlijks 2.500 woningen bouwen om alle nieuwe inwoners een dak boven het hoofd te bieden. De stad groeit naar schatting tot 600.000 inwoners in 2040, terwijl er amper bouwgrond over is. Volgens de Haagse definitie begint hoogbouw boven de 50 meter.
    Wethouder Joris Wijsmuller over de groei van Den Haag.
    Wethouder Joris Wijsmuller over de groei van Den Haag. © Frank Jansen

    ,,Waarom moet uitgerekend de historische binnenstad worden verpest met moderne hoogbouw?’’, schreef Wijsmuller van de HSP in 2002 in een aanklacht tegen de in zijn ogen bouwzieke wethouder Arend Hilhorst (PvdA). Vijftien jaar later besluit Wijsmuller, inmiddels zelf wethouder, de maximale bouwhoogte overboord te gooien.

    Is dat niet merkwaardig voor de voorman van de Haagse Stadspartij?
    ,,Hilhorst was wethouder in een tijd dat Den Haag ongeveer 470.00 inwoners telde. Nu zitten we op 528.000 inwoners en we groeien hard door, gemiddeld met 4.600 inwoners per jaar. We staan dus voor een heel grote opgave. Dat vraagt om anders omgaan met de schaarse ruimte. Dat was toen helemaal niet de discussie. Heb je nog zo’n leuk oud citaat voor me?’’

    ‘Als je dan de lucht ingaat, doe het dan niet saai en schijterig’. Ook uit 2002.
    ,,Kijk aan, dat past toch perfect bij onze visie?! Maar die uitspraak over Hilhorst en hoogbouw sloeg op een ontwerp van Richard Meier voor zeven torens aan het Spui. Plop plop plop, zo’n New Yorks plannetje dat even werd gelanceerd. Misplaatst. We gaan nu dus ook niet zomaar ergens een toren laten neerploffen.’’

    Toch maakt deze nota de weg vrij voor grote torens. The sky is the limit.
    ,,Nee, kwaliteit is de limit. Een discussie over hoogte is eigenlijk heel plat. Hoogte is minder belangrijk dan de architectuur, hoe de toren staat, hoe de eerste verdiepingen worden ingevuld, de zon en de schaduw, het groen… De beleving op ooghoogte is superbelangrijk. Dat je niet van je fiets waait, dat er leven is op straatniveau en niet alleen maar expeditieruimten en uitritten.’’

    Waar Rotterdam meer glas, beton en staal hanteert, kiezen wij meer voor bakstenen en andere materialen
    Joris Wijsmuller

    Noem eens een geslaagd voorbeeld van Haagse hoogbouw.
    ,,Die is kwalitatief, met mooie materialen en goede afwerking. Waar Rotterdam meer glas, beton en staal hanteert, kiezen wij meer voor bakstenen en andere materialen. Neem de twee ministeries aan de Turfmarkt. Daar is het aan één kant echt heel goed gelukt, met de entrees en de winkels. Maar de kant aan de gracht is minder geslaagd. Dat is eigenlijk een mooie plek, maar er zit nu één dienstingang en verder gebeurt er weinig. Dat gaan we dus anders doen.’’

    Groen is van belang. We kennen allemaal die prachtige plaatjes van hangende tuinen in wolkenkrabbers. Hoe haalbaar is dat?
    ,,Tuurlijk zitten we hier met een zeeklimaat, met veel wind, de afwisselende warmte en kou.’’

    Kunstgrasmatten tegen de wanden dan maar?
    ,,Een pot verf is ook groen. Ja, zo lust ik er nog wel een paar. Nee, we maken er echt werk van. Het groen kan verticaal, maar ook met terrassen of zelfs parken.’’

    Hoe ziet de skyline eruit over 25 jaar? Een paar torens erbij?
    ,,Aardig wat meer denk ik. Misschien net geen verdubbeling van nu, maar het gaat wel die kant op. We groeien gestaag, huishoudens worden steeds kleiner. Hoogbouw is nodig. Mensen begrijpen dat ook. We moeten onze eigenzinnige, typisch Haagse skyline behouden. Nieuwe woontorens kunnen op de Binckhorst, rond de treinstations en in Zuidwest. Maar aan de Scheveningse kust komt geen hoogbouw. Dat beloof ik. Het karakter van onze kuststrook is zo uniek, dat moeten we behouden.’’

    En woont de zeventiger Wijsmuller zelf ook in een toren?
    ,,Nou, ik heb een beetje hoogtevrees. Ik woon nu in een parterrewoning, dus als ik de drempels eruit sloop kan ik er ook met een rollator uit de voeten. Maar ik sluit het niet uit hoor, de uitzichten zijn prachtig op die hoogte.’’

  20. Katja

    Het zal net zo groen worden als het nieuwe HC, zoals ons beloofd werd met het referendum destijds, en zie wat er gebeurde. En “duurzaam ” ? Leeg modewoord.

  21. Tomasso Tomasso

    Je kunt parken, boulevards en pleinen aanleggen wat je wil.. Maar de aansluiting tussen Lombok en het oude Centrum is als sinds de aanleg van de eerste spoorlijn doorgeknipt. Inmiddels liggen er heel wat meer sporen tussen en die aansluiting komt er dus niet meer. Dat is niet heel erg maar gebruik het dan niet als argument voor je plannen.

  22. Berend

    Zo grappig, die bekrompen mensen die halsstarrig vasthouden aan de auto en onder elk nieuwsbericht janken over ‘bereikbaarheid’ en ‘automobilistje pesten’. Utrecht heeft uitstekend openbaar vervoer (dadelijk met de tram nog meer mogelijkheden) en anders biedt de fiets uitkomst. Privé autobezit is een aflopende zaak. Autovrije binnensteden (en een schonere lucht) zijn de toekomst. Deal with it.

  23. Barend

    @ Bill

    Mooi artikel. Naast het bekrompen vasthouden aan de maximale 90 meter hoogte (en eenLeidsche Rijn dat zo plat als een dubbeltje wordt) is er in Utrecht ook het punt van de hoogtebeeindiging. De Utrechtse hoogbouw bestaat uit dozen van 90 meter max met een platte bovenkant. De Haagse voorwaarden schrijven voor dat er een adequate beeindiging moet zijn ( hoed, pet of kroon). Weg met de tafelberg in wording, Utrecht de hoogte in.

    En @ wil, alias Jansen, jouw discussietechniek kennen we zo langzamerhand wel. “Er is al zo vaak aangetoond”. Substantieer dat eens beste man, waar in welke onderzoeken is hoe vaak wat aangetoond.

  24. JdV

    @Berend. Schonere lucht kan ook met elektrische auto’s of waterstof. Jij bent er al lang niet meer en dan rijen er nog steeds auto’s in een of andere vorm rond. Deal with it.

  25. Ramon

    Zou toch een absoluut winst punt zijn voor onze stad als hier die vreselijk bekrompen hoogte limiet eens werd losgelaten. Uiteraard niet binnen de singel. Maar bij het Jaarbeurplein. In de merwedekanaalzone en op nog een paar plaatsen lekker de lucht in tot 150-175 meter. Het niet hoger als de Dom is zo achterhaalt. In andere Domsteden als Köln en Milaan gaan ze ook gewoon hoger. Als het maar op gepaste afstand is.

  26. R.v.T

    Nog een keer zal ik zeuren . Als het een groene wijk moet worden. Waarom zie ik dan nog zoveel grijze platen daken en geen groendakendie de gemeente zo graag wil hebben om niet meteen alle regen in het riool te laten verdwijnen. Er zijn ook transparante zonnepanelen. Naast woningen zullen er ook wel kantoren komen.leuk als een kantoor zijn hele energie zelf opwekt.Als men dan de parkeerplekken die er waarschijnlijk wel zullen komen voorziet van oplaadpapen voor elektrische auto’s en men moet de keu. Die men afneemt meteen kontaktloos ad rekenen de gemeente moet NIÉT subsidiëren maar faciteren.dus er voor zorgen dat de palen er staan en dan in de hele stad. Dat wil ook zeggen dat men bij de gemeente niet moet zeggen als ze voor vele miljoenen de schouwburg en Tivoli Vredenburg gaat renoveren .Zij gebruiken de meeste stroom in de avond dus laten er maar niets doen aan energie opwekking want die kosten halen ze er niet uit

  27. Wil

    @ Bill/ Herman

    Je hebt wel erg veel woorden nodig.

    Als je Den Haag zo fantastisch vindt, moet je het daar maar gaan zoeken lijkt me, wat let je (of Rotterdam of Amsterdam)?

    Misschien moet je eens wat meer ballen in je leven hebben en een keuze maken ipv anderen op DUIC te vermoeien met JOUW hoogbqouwfetish.

    Als Utrecht op Den Haag gaat lijken is Utrecht geen Utrecht meer toch?

    In de VS of Australië zien steden met een inwonertal van Utrecht eerder uit als grote dorpen, met weinig hoogbouw. Utrecht loopt zo gigantisch naast zijn schoenen met zogenaamde hoogbouwambities dat het waarschijnlijk de hele ziel uit de stad gaat zuigen. Mark my words.

    Daarnaast ga je niet in op het FEIT dat hoogbouw gebruikt wordt door vastgoedmagnaten om zo veel mogelijk geld te vragen voor een vierkante meter en diezelfde vierkante meter dus meerdere keren te verkopen, want gestapeld boven elkaar.

    Dit fenomeen (hoge prijzen voor beperkte vierkante meters) gaat de prijzen in Utrecht nog veel verder opdrijven, terwijl het prijsniveau al absurde (gemanipuleerde) hoogtes kent.

    Kennelijk is de marketing om hoogbouw te promoten al goed aangeslagen in je hersenpan.

    Wist ter trouwens dat zelfmoordpercentages van mensen woonachtig in hoogbouw veel en veel hoger liggen dan ven mensen in eengezinswoningen? Zelfs hoger dan van mensen in “slechte wijken” die in laagbouw wonen? Wist je dat als je aan kinderen vraagt hoe hun ideale huis er later uitziet en zij dat moeten tekenen zij een (vrijstaand) huis met rood dak tekenen, het liefst met een wit tuinhek eromheen.

    Dan kan je dat ideaal wel heel burgerlijk vinden, het is wel een ideaal dat door heel erg veel mensen gedeeld wordt. Bepaalde architecten en stedenbouwkundige houden er van om mensen in hun keurslijf te duwen. Alleen maar omdat zij afkeer hebben van. Misschien ligt het probleem dan wel bij hen en niet bij een grote groep mensen? Denk je niet?

    Als je bij makelaars gaat informeren blijken de populairste Utrechtse wijken Witte Vouwen, Buiten Witte Vrouwen, Tuindorp, Tuinwijk, Oudwijk, Bepaalde delen van Lombok, Bepaalde delen van Zuilen en Ondiep te zijn. Allemaal gezellige “tuindorp” achtige wijken met veel oudbouw, met schattige rijtjeshuizen. Groen ook vaak.

    De enige reden dat hoogbouw bewoond wordt is vaak een praktische (en er is vaak niks anders op korte termijn voorhanden). Starters kunnen anders niks vinden en willen vaak centraal wonen met het oog op het gebruik van voorzieningen in het centrum en met het oog op werk. Bij voldoende succes en kinderwensen verhuisd men dan toch weer naar de groenere buurtjes.

  28. Kees

    @ Berend

    Idd.De slimme en verantwoorde mensen hebben dik 60 jaar te lieden gehad onder de autoterreur. Met vele slachtoffers (ongelukken, luchtwegen) tot gevolg.

    Dit terwijl juist een grotere stad zo veel alternatieven biedt. Luiheid is een ziekte.

  29. Utrechtse

    Klopt, de hoogte in, kan op die plek toch heus wel. Met zo’n schrijnend gebrek aan woonruimte, vooral voor starters en jongeren moet daar veel beter op ingespeeld worden door meer en hoger te bouwen.
    Ik als senior zou mijn doorzonwoning ook wel willen verruilen voor appartement in of nabij het centrum met iets meer ruimte dan de 80m2 flats en een redelijk balkon, met wat meer ruimte dan alleen voor de kliko. Is ook nog niet echt te vinden in Utrecht.
    Kom op beleidsmakers en projectontwikkelaars!!!

    en oh ja, weer tekeer gaan over de auto’s? autoterreur? Ik heb nu 2x ongelukje gehad als fietser met…. die takkescooters!

  30. Johannes

    @ Utrechtse

    Helemaal met je eens. Wij willen verhuizen uit onze eengezinswoning naar een mooi en ruim appartement met een fraai uitzicht. Bizar, die zijn er gewoon niet in Utrecht. Echt een dorp.

  31. Willem

    @Utrechtse: helemaal mee eens. Zou dolgraag mijn woning aan de Oudegracht willen verruilen voor een luxe seniorenwoning (>150m2) in een hoogbouw in de buurt van het station.

  32. Ramon

    @Wil

    Wie heeft er nu een hoop woorden nodig?

    Hoogbouw kent vele vormen. Als men de juiste appartementen bouwt, een juiste mix tussen starters. Tweeverdieners en seniorenwoningen met de afmetingen die worden gevraagd is hoogbouw in het Beurskwartier zeer gewenst. En ja dit is dus inderdaad geen locatie voor gezinnen.

  33. Johan

    @ Wil

    Over veel woorden nodig hebben gesproken. Je verwijzing naar hoe kinderen een woning tekenen is kenmerkend voor je betoog: kinderlijk.

  34. Marco Knol

    @ Utrechtse, Johannes en Willem
    Zijdebalen, Noorderlicht, Veilinghaventerrein, Apollotoren (naast het stadion). En die schud ik zonder na te denken uit m’n mouw. Misschien moeten jullie ff wat beter opletten.

  35. Johannes

    @ Marco Knol

    Misschien moet je ff wat beter opletten. Het gaat over hoogbouw. Riante appartementen in echte hoogbouw.
    Daaraan voldoet alleen dat gebouw met elke twee weken 20.000 voetbalsupporters aan je voeten. Waar ik vriendelijk voor bedank.

  36. Geen Utrechtse muur

    Wat een geweldig idee om alles op 90 meter plat af te kappen , heb je straks i.p.v. de Berlijnse muur de Utrechtse muur. Ik zeg meer variatie in hoogte, en bekroning van de gebouwen voor een gevarieerdere skyline.

  37. Wil

    Lekker veel pseudoniemjes van Bill hier.

    Dus het historisch centrum van een Parijs is een soort van muur, met gebouwen met allemaal dezelfde hoogte? Apart……..Wel stedenbouwkundige bull shit.

  38. Geen Utrechtse muur

    Nee, ik heb het over een skyline, en 7 verdiepingen is geen skyline meneer.

  39. Mevrouwtje

    Een skyline is synoniem voor windgaten en schaduw.

  40. Gonny

    Ik hoop dat het een gemengde wijk gaat worden, zodat iedereen in de toekomst op elkaar terug kan vallen bij ongemak en mantelzorg want dat is de toekomst

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).