Zo verloopt een gesprek met het Utrechtse straatmeubilair | De Utrechtse Internet Courant Zo verloopt een gesprek met het Utrechtse straatmeubilair | De Utrechtse Internet Courant

Zo verloopt een gesprek met het Utrechtse straatmeubilair

Zo verloopt een gesprek met het Utrechtse straatmeubilair
Vanaf deze week kun je op sommige straathoeken via sms een gesprek aanknopen met het Utrechtse straatmeubilair. Tenminste, dat is het idee van ‘Hallo Lantaarnpaal’, een internationaal kunstproject in samenwerking met Raum Utrecht dat loopt van 12 augustus tot 8 oktober. In de praktijk blijkt dat makkelijker gezegd dan gedaan.

Vanaf deze week kun je op sommige straathoeken via sms een gesprek aanknopen met het Utrechtse straatmeubilair. Tenminste, dat is het idee van ‘Hallo Lantaarnpaal’, een internationaal kunstproject in samenwerking met Raum Utrecht dat loopt van 12 augustus tot 8 oktober. In de praktijk blijkt dat makkelijker gezegd dan gedaan.

Het project is afkomstig uit Engeland en opgezet door het Britse PAN Studio. Eerder werd het succesvol toegepast in steden in onder andere Frankrijk, Kazachstan, Singapore en de Verenigde Staten. Het idee achter Hello Lamp Post, zoals het in het Engels heet, is dat inwoners van een bepaalde stad op een speelse manier betrokken worden bij de stedelijke ontwikkeling van diezelfde stad, door met hun telefoon vragen te beantwoorden die worden gesteld door straatmeubilair.

Stroeve gesprekspartner

Zo ook in Utrecht. De Domstad toont zich echter een stroeve gesprekspartner, zo ondervond de DUIC-redactie. Volgens het idee van Hallo Lantaarnpaal zijn er in de stad een hoop straatobjecten te vinden die gemarkeerd zijn met gele stickers. Die objecten hebben een eigen unieke code die je kunt sms’en naar het nummer 00 31 97 00 44 99 0 99, waarna je een aantal vragen wordt voorgelegd.

Het vinden de gemarkeerde straatobjecten is nogal lastig. Na een halfuurtje rondstruinen door de binnenstad op zoek naar een sociale lantaarnpaal, vindt een van onze redacteuren eindelijk een stuk straatmeubilair dat bereid is om de dialoog aan te gaan: De Schele Maagd op het dak van TivoliVredenburg. Een heel uitgebreid gesprek ontstaat er niet.

De Schele Maagd stelt een aantal persoonlijke vragen. Wat maakt jou trots op jezelf? Wie is de belangrijkste persoon in je leven? Heb je weleens online een vriendschap opgedaan? Dat soort dingen. Na op alle vragen braaf antwoord te hebben gegeven, heeft De Schele Maagd genoeg gehoord. Ze moet even bijkomen van al die informatie.

In gesprek met De Schele maagd

Hallo brandkraan

Een gesprek met een brandkraan op Utrecht Centraal blijkt wat diepzinniger. Na het oproepen van de brandkraan via een smsje begint een spervuur aan vragen die vooral over de toekomst van de stad gaan. Wat het beste is aan Utrecht bijvoorbeeld, of hoeveel invloed je denkt te hebben op hoe de toekomst van Utrecht wordt vormgegeven. Vragen die wellicht bruikbare antwoorden zullen opleveren.

Wat Hallo Lantaarnpaal uiteindelijk gaat concluderen uit de door ons geleverde informatie is nog even afwachten. Wel is duidelijk dat het straatmeubilair best wat zichtbaarder open mag staan voor een gesprek. Eén ding hebben we in ieder geval geleerd: mocht je behoefte hebben aan een goede conversatie, verkies dan altijd een brandkraan als gesprekspartner boven een schele maagd.

In gesprek met een brandkraan

4 Reacties

Reageren
  1. jos stelling

    Goed idee, maar dit hoort niet bij ‘cultuur’, maar bij geestelijke gezondheidszorg. Sinds die eind vorige eeuw is geliberaliseerd, is iedereen “verdacht” en kost het mij ook steeds meer moeite niets te laten merken als ik in gesprek ben met mezelf.
    Zie je…, nu doe ik het weer.

  2. Claudia

    Grappig idee. Met Straotpraot.nl voer ik echte gesprekken uit op ongewone lokaties. Dus even echte aandacht bij de bushalte met een mens die iets terugzegt en naar je luistert.

  3. Felix Visser

    @Jos : jazeker, het is gewoon uithoren, dan wel ‘profielen aanleggen’. Jeweetwel, die ziekte die iedereen verdacht kan maken, en waaraan liberale koppensnellers in de huid van social media zoveel reclamegeld verdienen en waarin verduiveld veel info in zit die later nog wel eens gebruikt kan worden voor… tja, waarvoor hè? Via het mobiele nummer is iemand altijd wel op te sporen, als het zo uitkomt.
    Er wordt wel een cultuur gemaakt, maar die heet ‘hier gaat geen geld meer naartoe, hier komt geld uit’.

    @Claudia: doe je dat net als Paul Hohner, die achter de knop van een praatpaal zat (huh, een wat? ja, die vroeger langs de snelwegen stonden voor de gestrande knopdrukmens) en een gesprek begon met wie er op de knop drukte? Ik vond het wel een grappig idee, maar de kunstenaar die het plan had bedacht kwam er na een paar weken corvee achter dat het niet tot veel verdieping leidde. Jij doet het dus zonder paol, jij gaot gewoon wat beppe met mense die je nie kan?
    Maak je ook aantekeningen, of neem je het stiekem op? Voor een boek. En dan naar DWDD!

  4. Cor Nelis

    Twee vragen:
    1. Hoe krijg je het verzonnen??
    2. Hoeveel subsidie is hier nu weer aan verspild?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).