De raad stemt volgende week vermoedelijk in met het verzoek van het college van b & w om 834.000,- euro beschikbaar te stellen, voor het op afstand bedienen van de David van Mollembrug en de Rodebrug. De bruggen handmatig openstellen is te arbeidsintensief, oordeelt het college.
Uit het rapport blijkt dat de scheepvaart op de Vecht van de Weerdsluis tot en met de Rodebrug vice versa en het bedienen van de bruggen geschiedt in zogenaamde konvooivaart. Brugwachters moeten elke brug separaat openen door met de boten mee te fietsen van de ene naar de andere brug.
Dit is een arbeidsintensieve manier van werken waar een aantal brugwachters in vaste dienst op wordt ingezet, en in het hoogseizoen wordt daarnaast nog capaciteit ingehuurd (studenten die er een vakantiebaan aan hebben).
Om dit te blijven doen zou in verband met Arbo-wetgeving het brugwachtershuisje bij de Rodebrug moeten worden gemoderniseerd. Dat zou ruim een ton gaan kosten aan onvermijdelijke investeringen waarbij voor de kapitaallasten geen dekking aanwezig is.
Oplossing
Er is daarom naar goedkopere oplossingen gezocht. Nagenoeg de enige alternatieve optie is het op afstand bedienen van de bruggen in deze vaarroute.
Conform het voornemen uit het meerjarenbeheerplan is in het recente verleden bij de renovaties van de Rodebrug en de David van Mollembrug een aantal voorzieningen ter voorbereiding van de bediening op afstand aangebracht.
Voor de resterende (uitbreidings)investeringen in het operationeel maken van de afstandsbedieningen is een bedrag van € 834.000,- benodigd.
31 Januari volgt het definitieve besluit.
1 Reactie
ReagerenWie wil voor € 834.000,- 10 jaar lang die bruggen open en dicht doen.