Dat het niet alleen maar kommer en kwel is op de Amsterdamsestraatweg bleek ons deze week naar aanleiding van een reactie van winkelstraatmanager Eric Griffioen. Hij reageerde op ons artikel van 9 november over de veiligheidssituatie op de ‘Straatweg’. Daarin stelden wij naar aanleiding van twee recente winkelovervallen, dat de Amsterdamsestraatweg door dergelijke incidenten maar niet lijkt af te komen van een hardnekkig imagoprobleem. Echter ‘de criminaliteitscijfers dalen en het gevoel van veiligheid en het vertrouwen van ondernemers in de straat stijgt’ nou juist, stelt Griffioen.
‘Er wordt al langere tijd op verschillende manieren gewerkt aan de veiligheid van de ‘Straatweg’, zowel voor de bezoekers als voor de ondernemers zelf’, stelt Griffioen in zijn reactie op ons artikel. ‘We betreuren het vanzelfsprekend, dat zich toch incidenten voordoen zoals bij Pasa vorige week en Front Runner eind oktober.’ Het Keurmerk Veilig Ondernemen, opgezet om als ondernemers, gemeente, politie en brandweer samen te werken aan een veiliger winkelgebied, heeft de ‘Straatweg’, naast het contact tussen betrokken partijen, al veel opgeleverd volgens Griffioen. ‘Voorbeelden zijn het burenwaarschuwingssysteem, de verwijdering van graffiti en overvaltrainingen voor ondernemers en personeel. Daarnaast worden ondernemers, vooral na een dergelijke overval, ondersteund in de uitvoering van veiligheidsmaatregelen in de winkel. Juist de sluiting van de door DUIC vermelde coffeeshop zien wij als één van de vele opbrengsten van een goede samenwerking en als verhoging van de veiligheid.’ De aanwezigheid van het KVO-keurmerk zegt volgens Griffioen iets over die samenwerking en concrete acties die in het gebied worden uitgevoerd. ‘Natuurlijk kan een keurmerk niet garanderen dat overvallen niet meer plaatsvinden, zeker niet in openbaar toegankelijke, en ook ‘gevoelige’, straten als de ‘Straatweg’, waar een vluchtroute makkelijk gevonden kan worden.’
Successen zijn er volgens de winkelstraatmanager meer op de Amsterdamsestraatweg. Zo opende deze week Bagels & Beans haar deuren en hebben ook HIPraven en een vegetarische specialist zich er gevestigd. ‘Een opsomming van incidenten in het op één na grootste winkelgebied van Utrecht, zoals in jullie artikel, maakt een imagoprobleem juist hardnekkig’, stelt Griffioen. ‘Ons doel is om ook de successen en mooie kanten van de Straatweg te belichten. De criminaliteitscijfers dalen en het gevoel van veiligheid en het vertrouwen van ondernemers in de straat stijgt. Met kleine stappen (en met tegenslagen) dient zich dus verbetering aan. Het KVO en daarmee de samenwerking draagt hieraan bij. De recente incidenten bij de winkels bestempelen dat die samenwerking moet blijven bestaan en dat juist winkels aan een doorgaande weg er niet alleen voor moeten staan.’
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.