D66 wil actie van Provinciale Staten voor bereikbaarheid Uithof - De Utrechtse Internet Courant D66 wil actie van Provinciale Staten voor bereikbaarheid Uithof - De Utrechtse Internet Courant

D66 wil actie van Provinciale Staten voor bereikbaarheid Uithof

D66 wil actie van Provinciale Staten voor bereikbaarheid Uithof
Het Rijk heeft momenteel geen geld voor een tweede Uithoflijn en de directeur van het Utrecht Science Park (USP) vreest dat de Uithof in 2030 onbereikbaar wordt. Aanleiding voor de Staten-fractie van D66 om actie te eisen van de provincie. “Er moeten nu voorzorgsmaatregelen genomen worden om het verkeer dan in goede banen te leiden.”

Het Rijk heeft momenteel geen geld voor een tweede Uithoflijn en de directeur van het Utrecht Science Park (USP) vreest dat de Uithof in 2030 onbereikbaar wordt. Aanleiding voor de Staten-fractie van D66 om actie te eisen van de provincie. “Er moeten nu voorzorgsmaatregelen genomen worden om het verkeer dan in goede banen te leiden.”

In 2018 rijden de eerste trams naar De Uithof en het is langer bekend dat deze ene lijn niet genoeg capaciteit heeft voor de daaropvolgende jaren. Er wordt hierom zelfs al geopperd om een treinstation op het USP te bouwen. De plannen zijn echter nog altijd vaag.

Floris de Gelder, directeur van het USP zei afgelopen week zelfs dat de Uithof in 2030 onbereikbaar dreigt te worden. “Als we niks doen, gaat het fout. Dan zal de grootste campus van de Universiteit Utrecht op De Uithof, verstopt raken met verkeer.”

USP kan zelf actie ondernemen, maar in vele gevallen is samenwerking met overheden noodzakelijk. D66 wil daarom nu snel actie van de provincie Utrecht, die medeverantwoordelijk is voor de bereikbaarheid van de Uithof.

Statenlid Ayla Schneiders vindt dat de onderwijsinstellingen en ziekenhuizen goed bereikbaar dienen te blijven: “In 2030 reizen 225.000 mensen per dag van en naar de Uithof, er moeten nu voorzorgsmaatregelen genomen worden om het verkeer dan in goede banen te leiden. D66 wil van de gedeputeerde weten hoe de provincie ervoor gaat zorgen dat de Uithof goed bereikbaar blijft in de toekomst en welke oplossingen daarvoor onderzocht zijn of worden”.

Gekoppelde berichten

11 Reacties

Reageren
  1. Willem

    Superknap van D66 dat ze zo goed weten hoe de toekomst er uit ziet. Misschien studeren de studenten dan wel vanuit huis, met internet ofzo… ‘t Is maar een gedachte hoor

  2. Martijn

    Als de Uithof tot 20130 bereikbaar blijft zou ik die tweede lijn nog eventjes uitstellen.

  3. bork

    Metro via de binnenstad zou een fatsoenlijke oplossing zijn. Palma de Mallorca is net zo groot als Utrecht met een oude binnenstad en een grote universiteit aan de rand van de stad, prachtige oplossing. De metrolijn kan boven de grond komen bij het kruisen Waterlinieweg, met stations op Vredenburg, Domplein, Maliebaan, UCU, Uithof, UMC en P&R Uithof.
    Zie voor metro PM -> https://nl.wikipedia.org/wiki/Metro_van_Palma_de_Mallorca

  4. Dirk

    Ik ben benieuwd naar de cijfermatige onderbouwing en hoeveel van de toename in verkeer komt uit niet-bestaande, hoogst optimistisch ingeschatte initiatieven.

    Daarnaast is het interessant om te zien dat we het kennelijk nu af kunnen met bussen die door de binnenstad gaan en de huidige fietsinfrastructuur. Kunnen studenten niet gewoon blijven fietsen naast de eerste tramlijn? Ik ken geen enkele stad in NL waar studenten de verwachting hebben dat er een tramlijn voor ze rijdt, laat staan twee.

    Misschien moeten we verder niet meer verkeer door de binnenstad pompen maar gewoon meer studentenhuisvesting beschikbaar maken op de Uithof? Dan lossen we dit probleem iets structureler op.

  5. Ronald

    Punt is dat er ook steeds meer niet-studenten komen, werknemers voor alle wetenschappelijk georiënteerde bedrijven van dit wetenschapspark.
    Die fietsen minder graag en willen ook niet naast hun werk wonen.

  6. wimutrecht

    De provincie is slechts bedoeld in de huidige tijd voor het al dan niet asfalteren van bv. de Grebbeweg in Rhenen. De Uithoflijn en alles daarmee verband houdend speelt zich af binnen de gemeente Utrecht. De machtspositie van stad en provincie ligt al lang bij de stad. De provincie bemoeit zich maar met het afbouwen van haar bestaan. De ontwikkelingen verwoord in de Atlas der Nederlandse Gemeenten gaan nu eenmaal dit feodale instituut verre te boven.

  7. Ronald v Voorthuizen

    Als je binnen de gemeentegrenzen blijft, dan maak je het jezelf wel een stuk moeilijker Wim; hier mijn ideetjes voor toekomstige tramontsluiting, vooral de route naar Bilthoven lijkt me goed te doen:
    http://www.scribblemaps.com/maps/view/tramontsluiting_Uithof/dqt4e3HOWs

  8. martin hendriks

    nou breekt mijn klomp! was het niet D66 die eerdere kant en klare plannen voor een tramlijn afserveerde voor de snelle bus verbinding !

  9. @ Willem

    worden bijvoorbeeld de patienten van het grootste ziekenhuis van NL… UMC, Wilhelmina Kinderzieken Huis, Prinses Maxima Ziekenhuis, en Militair hospitaal thuis bediend ?
    Er werken straks meer mensen dan op Schiphol !

  10. @Bork

    Inderdaad.. Utrecht ontkomt op termijn niet aan een metronet omdat nu al ruim 650.000 inwoners in de Stads regio wonen.
    Daarbij is Utrecht Regio de mobiliteit’s draaischijf van Nederland. Als al het stads regio verkeer op het Nationale ( auto ) net moet loopt ook Nederland vast in onze regio.
    Utrecht regio zal bovendien door haar sterke economische positie snel blijven groeien. Dat betekend, nu plannen maken om over 20 jaar dat gereed te hebben. Een tramlijn die ” doodloopt” is niet logisch, de lijn door trekken naar station Bilthoven bijvoorbeeld is zinvol, zoals het maken van een totaal metro net plan, over bestaand & nieuw spoor. ( Randstad spoor start 2017)

  11. Ronald

    Metro’s hebben hun eigen spoor nodig; tramspoor is niet geschikt en treinspoor is gereserveerd voor NS.
    Dus zouden er weer nieuwe trajecten aangelegd moeten worden. Lijkt me praktisch en politiek niet haalbaar, als je ziet dat een tram al 20 jaar duurt.
    Zeker niet gezien de relatief korte afstanden en de aanwezigheid van de stadstreinen van randstadspoor.
    We hebben nu al een sneltram, laten we dat netwerk uitbouwen en niet opnieuw beginnen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).