Gemeentelijke belastingen en heffingen in Utrecht omhoog in 2024; vooral parkeerheffingen stijgen hard Gemeentelijke belastingen en heffingen in Utrecht omhoog in 2024; vooral parkeerheffingen stijgen hard

Gemeentelijke belastingen en heffingen in Utrecht omhoog in 2024; vooral parkeerheffingen stijgen hard

Gemeentelijke belastingen en heffingen in Utrecht omhoog in 2024; vooral parkeerheffingen stijgen hard
Foto: Robert Oosterbroek
Net als afgelopen jaren, verwacht gemeente Utrecht in 2024 meer inkomsten door belastingen en heffingen. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Vooral de parkeerheffingen stijgen hard.

Net als afgelopen jaren, verwacht gemeente Utrecht in 2024 meer inkomsten door belastingen en heffingen. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Vooral de parkeerheffingen stijgen hard.

Gemeentelijke belastingen en heffingen zijn inkomsten die inwoners, ondernemers en bezoekers aan de gemeente betalen. Voorbeelden van deze belastingen zijn onroerendezaakbelasting (ozb), afvalstoffenheffing, rioolheffing en toeristenbelasting. De gemeente gebruikt dit geld om de begroting rond te krijgen.

In 2023 waren de totale gemeentelijke Utrechtse belastingen bijna 354 miljoen euro en in 2024 is dit bedrag begroot op bijna 393 miljoen euro. De gemeente verwacht dat de inkomsten op alle punten wel gaan stijgen, op een paar kleine onderwerpen zoals begraafplaatsrechten na.

De grootste stijging verwacht de gemeente op de parkeerheffingen. Werd er in 2023 nog 59,3 miljoen euro geïnd, de gemeente verwacht dat dit in 2024 zo’n 73,5 miljoen euro gaat zijn. Eerder schreef DUIC al over de verhoging van parkeerkosten. Ook de inkomsten door ozb stijgen, van 160 miljoen euro naar 171 miljoen euro.

Landelijke verschillen

Niet alleen in de gemeente Utrecht stijgen de belastingen en heffingen. In totaal begroten de Nederlandse gemeenten in 2024 13,3 miljard euro aan heffingsopbrengsten. Dat is ruim 8 procent meer dan in 2023.

Zelf de cijfers bekijken bij het CBS? Dat kan hier.

13 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Linkse hobby-projecten kosten nou eenmaal veel geld. Betalen nukubu!

  2. Nico

    Vooral parkeerheffingen stijgen hard en dat is nou de reden om in de hele stad Utrecht betaald parkeren in te voeren..!! Niet vanwege parkeer drukte want niet in alle wijken heeft men een parkeer probleem. Onze zogenaamd goed voor het millieu zijnde en groene gemeente bestuur is alleen maar druk doende om zo veel mogelijk geld bij de burger weg te halen om hun eigen plannen te kunnen uitvoeren ook al is een wijk het daar niet mee eens. Bedankt gemeente dat ik nog minder over hou nu, OZB + 7 % en op Amsterdam na dacht ik is dat de hoogste stijging van in ieder geval de 4 grote steden maar ik dacht ook NL. Vooral groen blijven stemmen in Utrecht

  3. S

    Heel goed! Laat die automobilisten maar betalen voor hun beslag op de openbare ruimte en voor al die wegen die aangelegd moeten worden voor die stinkbolides!

  4. Nico

    Electrische auto is een stinkbolide…? Leg uit want kan zijn dat ik wat gemist heb…

  5. Robbert

    Vreemd dat ondanks stijgende inkomsten nu steeds vaker naar voren komt dat de gemeente Utrecht de begroting niet rondkrijgt. Dan zou je als bedrijf ook eens naar je uitgaven moeten kijken waarbij de loonkosten voor de gemeente aanzienlijk zijn. Een besparing daar lijkt makkelijk te halen omdat het ambtenaren apparaat over de afgelopen jaren enorm is uitgebreid.

  6. Pee

    @S
    Dus als jij een ongeluk krijgt mogen ze jouw met een bakfiets naar het ziekenhuis brengen .
    Bij brand emmers overhevelen, als je genoeg mensen kan vinden anders heb je pech.
    Etc.

  7. René

    Robbert, als de gemeente volgens jou kritisch moet kijken naar alle inkomsten en uitgaven, geldt dat voor vrijwel alle gemeenten in Nederland met tekorten.

  8. Utrechter

    @S en hoe gebruik jij de openbare ruimte S fietsend lopend. En hoe ziet de wereld zonder stinkbolides in jouw bubbel eruit. Hulpdiensten, de aannemer, onderhoudsdiensten die jouw fietspad in prima staat houden allemaal met de bakfiets. En waar zitten de mensen die moeilijk ter been zijn de ouderen de auto afhankelijke werkenden enz enz. Is allemaal geen plek voor in jouw bubbel ?.

  9. Robbert

    @Rene, goede constatering dus dat klopt, dank voor je support.

  10. Nina

    @S
    “Heel goed! Laat die automobilisten maar betalen….”

    Jij begrijpt blijkbaar niet hoeveel geld al wordt verdiend aan automobilisten. Dat zijn tientallen miljarden via bijv. motorrijtuigenbelasting, BPM, btw op onderhoud/verzekering, leasebijtelling en accijns op brandstof.

    Het zou in zijn algemeenheid heel fijn zijn, als burgers begrijpen hoe onze economie werkt.

  11. Geert Groote

    Jonge links kiezers en expats hebben geen last, voor de rest wordt het steeds moeilijker en duurder om in Utrecht te wonen en parkeren. Het verkeer dat om onze centraal in het land gelegen stad rijdt wordt echt niet minder met inmiddels bijna 18 miljoen mensen als je Utrechters hun auto afpakt. Die ze echt niet gebruiken om rondjes door de binnenstad te rijden. Burgers in Utrecht hebben net zoveel
    recht op privé vervoer voor zichzelf en hun bezoek als andere Nederlanders .
    Alle Utrechtse ambtenaren verplicht in Utrecht laten wonen zoals vroeger zou helpen om woningbouw en parkeerbeleid beter te regelen.

  12. Koel Hoofd

    @S
    Volgens CBS (voorlopige cijfers 2024) harkt onze gemeente dit jaar €73.5 miljoen binnen via parkeerheffingen. Oftewel gemiddeld €196 per inwoner ongeacht of ze een auto hebben of net 1 uurtje oud zijn.
    https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/83642NED/table?ts=1706703382084

    Wat is jouw bijdrage als openbare weg gebruikende autohatende fietser aan het gemeentelijk budget?
    Zero, niets, nada, nakkes.
    Maar jij profiteert wel helemaal gratis van de meest luxe peperdure fietsvoorzieningen welke zijn betaald door die autobezitters die ook nog eens voor de noodzakelijk (NB!) autovoorzieningen (verkeersveiligheid, wegen, bruggen, parkeren) voor hun vehikel moet betalen. Dat zijn dus ook wegen en bruggen waar jij als fietsertje gratis gebruik van maakt. Dus beetje dimmen aub en iets meer respekt voor mensen die voor jouw luxe wensen betalen.

    Kan het namelijk ook onder de gordel serveren omdat er een directe link is tussen fietsgebruik en inkomen, wat weer te vertalen is naar de bijdrage aan arbeidsproductiviteit en economische groei van Nederland.

  13. Jop

    Lekker man verhogen de belastingen gaan misschien de studenten(kinderen )weg uit de stad

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).