Harrie’s extra koopzondagenactie wordt heuse soap | De Utrechtse Internet Courant Harrie’s extra koopzondagenactie wordt heuse soap | De Utrechtse Internet Courant

Harrie’s extra koopzondagenactie wordt heuse soap

Harrie’s extra koopzondagenactie wordt heuse soap

Dat de strijd om wel of geen extra koopzondagen in Utrecht in volle hevigheid is losgebarsten hadden we u in een eerder artikel al laten weten. Dat die strijd zich momenteel echter lijkt te ontwikkelen tot een heuse soap is dan wel weer het vermelden waard. Ons bereikte namelijk het bericht dat Harrie, de pro-koopzondagen Harrie voor alle duidelijkheid, ongeveer een week geleden de domeinnamen ikbengeenharrie.nl, geenharrie.nl én utrechtwilnietelkezondagopen.nl heeft laten registreren. Dat belooft wat!

Waar @Harrie030 afgelopen vrijdag te kennen gaf de vereiste 2.500 handtekeningen al lang en breed binnen te hebben maakte hij zaterdag bekend, dat stemmen nu ook online mogelijk is onder, jawel http://www.utrechtwilelkezondagopen.nl/. Op die website wordt de term ‘burgerinitiatief’ gebruikt naast ‘initiatief van een groot aantal winkeliers in Utrecht’. Geen vreemd initiatief overigens, het starten van een website om je actie kracht bij te zetten. Wat het vreemd maakt is dat Harrie blijkbaar in één moeite door ook alle domeinnamen heeft geregistreerd die zijn tegenstanders mogelijk zouden kunnen claimen. Daarmee lijkt Harrie het zijn tegenstanders onmogelijk te willen maken om zijn actie te dwarsbomen en krijgt de strijd een fel tintje.

Tegenstanders van de extra koopzondagen, verenigd onder @Geen_Harrie op Twitter en Ik ben geen Harrie op Facebook, maakten afgelopen zondag nog bekend wéér bij winkeliers langs te zijn geweest en na ongeveer vier hele winkelstraten tot de conclusie te zijn gekomen, dat zo’n 80 procent van de Utrechtse middenstand TEGEN verruiming van de koopzondagen is, een aantal vindt het er nu zelfs al te veel. Komende week gaan de winkeliersbezoeken verder. Daarmee lijkt zich een ander beeld af te tekenen dan het beeld dat door de onder @Harrie030 verenigde winkeliers al enige tijd wordt geschetst.

Inmiddels heeft ook de lokale politiek zich al in de discussie gemengd. Zo hebben de lokale fracties van de ChristenUnie en de SP al gereageerd op de betrokkenheid van de gesubsidieerde organisaties Centrummanagement Utrecht en Toerisme Utrecht bij de Harrie-actie. Kort daarna werd het Harrie verboden het Utrecht citymarketing logo te gebruiken in zijn actie. Daarnaast heeft D66 aangegeven dat zij een gedegen onderzoek wil naar de economische en maatschappelijke gevolgen van de invoering van algehele koopzondagen in de Utrechtse binnenstad.

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).