Winkelen in Utrecht. Ooit waren we het winkelhart van Nederland. We hadden indertijd de eerste grote shopping mall van ons land. In natte herfst, koude winter en kil voorjaar zonder jas winkel-in, winkel-uit, taartje eten bij Hoog Brabant, koffie drinken bovenin de V&D. Iedereen kwam het beleven, Utrecht koesterde de meest succesvolle winkelformule van heel Nederland en nabije omgeving. Mooi in combinatie met de honderden kleine winkels, de terrassen, restaurants en cafés aan smalle straten en grachten die de sfeer van de oude stad bepalen.
Inmiddels is de positie van kampioen winkelhart niet meer zo vanzelfsprekend. Er wordt hard nagedacht over het Utrechtse winkelen. Wij van de Utrecht Development Board (UDB) zijn al geruime tijd daarvan actief supporter. Wij denken en duwen mee: hoe helpen we Utrecht op weg naar het top-winkelgebied waar je graag koopt en afspraken maakt?
Hoog Catharijne floreert tegen de klippen op. Maar…het was na zoveel jaren ook wel aardig uitgewoond. Eigenaar Cório is daar nu bezig met een grondige upgrade. Ja, daar hoort inderdaad tijdelijk een bouwput bij. De Bijenkorf gaat uitbreiden en C&A heeft al een nieuwe megashop.
Losliggende tegels
Maar er ligt ook onderzoek waaruit blijkt dat er minder mensen naar de stad komen en dat ze bovendien minder uitgeven. Menig retailer kan daarover meepraten. Waar ligt dat aan? In workshops die de UDB organiseerde of waaraan ze deelnam kwam veel gram richting gemeente los. Slechte bereikbaarheid van de binnenstad, een puinhoop van fietsen, losliggende tegels etcetera. Wellicht terecht.
Maar…was het maar zo simpel.
We hebben immers inmiddels ook een florerende sector erbij gekregen: de webshops. En we beleven een crisis die maakt dat mensen de hand op de knip houden. En misschien zijn we ook met zijn allen wel wat minder koopbelust dan een tijdje geleden? Zou zo maar kunnen.
Je moet dus verder denken dan de schuld aan een ander geven, als winkelier. Maar ook als gemeente. Want een verpauperende binnenstad is de schrik van elk stadsbestuur zou ik denken.
Samen met Centraal Museum
Het goede nieuws is dat er eindelijk steeds meer inhoudelijks aan het gebeuren is. Hoog Catharijne en het station halen deze zomer de internationale pers met de 25 kunstwerken, performances en evenementen in gangen, trappen en op verborgen plekken. Deze Call of the Mall heeft inmiddels 45.000 extra bezoekers opgeleverd. Kunst in de mall betekent: uitdagende en mooie dingen zien, uitleg in rondleidingen, kinderspeurtocht, werkplaats op het Jaarbeursplein naar een idee van het Centraal Museum.
Kijk, zo doe je dat in de stad van kennis en cultuur. Nu treffen we in de Call of the Mall veel kunstenaars van elders. Maar wellicht komt het Museumkwartier met zijn ludieke ideeën nu ook binnen de muren van station en winkelgebied. Hun kunst kan daar evengoed terecht.
Zeven middeleeuwse straten
De ondernemers in de binnenstad hebben ook de handen ineen geslagen. Zij lanceren deze week het concept van de 7 Utrechtse Straatjes. Gebruik makend van het unieke middeleeuwse stadshart gaan zij zich onderscheiden in aanpak en winkelaanbod. Nee, geen plagiaat van andere concepten, maar een eigen Utrechtse interpretatie van een trend. Dromers zien het Domplein dan ook nog overkapt worden, met glas. Rustig verder dromen, denk ik dan. Als die winkeliers maar klaar wakker blijven en hun plannen uitwerken en realiseren.
Winkelrevanche voor B&W
Een mooie kans ook voor B &W om zich te revancheren en te laten zien dat zij ook hart voor deze ondernemers hebben. Als daarbij hoort dat de fietsenzooi opgeruimd moet worden, dan moet de gemeente dat gewoon blijven doen. Maar ik vermoed zo dat die ondernemers nog wel meer vragen hebben. En ik hoop dat ze ondanks de ruisende stilte die in veel Utrechtse kantoren lijkt te heersen, snel aan de slag kunnen met de mensen die de randvoorwaarden mee gaan creëren.
Straks ook de verkiezingsprogramma’s maar even nakijken of dit fenomeen een plaats krijgt met swingende en dwingende oplossingen. Want het zou mooi zijn als het Utrechtse winkelen in een coalitie-akkoord komt te staan. Zodat de nieuwe wethouders en de nieuwe burgemeester weten wat hen te doen staat.
Trude Maas
Voorzitter Utrecht Development Board
11 Reacties
ReagerenBen ik ook eens benieuwd hoe de Utrecht Development Board (UDB) in het kader van het Utrechtse winkelen aankijkt naar de samenhang met Leidsche Rijn Centrum…. of is dat geen Utrecht?
Wie zegt dat dit niet een al dan niet groot deel van de omzet “weg trekt” uit het winkelhart van NL. Of zijn er ook mogelijkheden voor de winkelgebieden om elkaar te versterken?
Wat denkt mevrouw Maas ervan dat bewoners van Utrecht en met name die van de wijken rondom het stadshart, allemaal moeten over hebben voor dat bruisende winkelgebeuren? Utrecht Centrum kent straks Nederlands grootste station, maar paradoxaal genoeg ook de grootste parkeergarage dichtheid in een Nederlands Stadscentrum. Die auto`s moeten allemaal door onze straten. Zijn die bedoeld om in te wonen?
Waarom wordt P+R aan de rand van de stad geen succes? We hebben zelfs een viaduct gebouwd om auto`s de stad in te halen, auto`s van stadsbewoners?
Een stad moet leefbaar zijn en dat heeft zn grenzen qua ruimtelijke ontwikkelingen. Zou Corio dat ook vinden? Of moeten we eerst allemaal aandeelhouder worden en dat op de eerst volgende vergadering komen uitleggen?
Dag mevrouw Maas! Overkapping Domplein is wel een droom, maar geen vage fantasie. Ik bedoel: het is heel goed te realiseren, en de baten zullen de bescheiden kosten overtreffen. Of wou u het Dom’plein’ maar laten zoals het is? Heeft de oude stad, na alle gigantische investeringen elders, niet zo’n stevige opkikker nodig? De ‘ruisende stilte in veel Utrechtse kantoren’, zoals u het treffend en sarcastisch noemt, levert niet veel op. Het zal van gewone burgers moeten komen.
Het Domdak-idee is allang uitvoerig besproken in een klein gezelschap (des)kundigen en wenselijk en haalbaar bevonden. Maar natuurlijk niet op stel en sprong. Is misschien wel een onderwerp voor de raadsverkiezingen 19 maart, ja. Wordt aan gewerkt. Als oud-journalist weet ik hoe dat moet.
Ja, Utrecht was ooit een mooie stad om te winkelen, totdat…. de gemeenteraad Utrecht verkocht aan Brederode en deze het verfoeilijke HC bouwde. Vervolgens verkocht de gemeenteratten nog meer aan Jaarbeurs en NS. Zodra dit trio de stad weer terugbrengt naar menselijke proporties zal Utrecht weer een mooie stad om te winkelen worden. Waar is trouwens die megashop van C&A? De nieuwe vestiging in HC is ruimer van opzet maar heeft minder keus in artikelen. Wie zijn dat de UDB trouwens? Een zelfbenoemd clubje van ontwikkelaars in dienst van Corio/NS en jaarbeurs een belangengroep van grootgrutters of van architecten en bouwers? Volgens mij weten deze personen niet wat de burger wil, mij hebben zij in ieder geval nooit wat gevraagd. Wat ik als burger wil is een gezellige, uitnodigende en snelle HC vrije doorgang van het oude centrum naar het station. Dan maak je het mensen prettig om de stad te bezoeken. Makkelijke, autovrije, routes naar het museumkwartier. Geen megalomane bouwwerken zoals Bieb+, het nieuwe Vredenburg et cetera. Geen verhoogde winkelstraat over het Catharijnesingel van 100 meter breed. gasten zoals mevrouw Maas hebben ons al met teveel rotzooi opgeknapt. De menselijke maat moet leidend zijn en dat is bij deze personen niet het geval.
Het college moet vooral revanche nemen op zichzelf en de oren eens wat minder naar de autofiele winkeliers laten hangen. Is het een zooitje in de binnenstad met al die fietsen? Dat betekent dus dat er veel mensen op de fiets naar de binnenstad komen. Ik vermoed om te shoppen of om anderszins geld uit te geven, dus faciliteer dat dan met fatsoenlijke fietspaden en voldoende plek om je fiets te parkeren. Ten koste van de auto dan maar; hier en daar een parkeerverbod en éénrichtingsverkeer zou wonderen doen voor de leefbaarheid wat dat betreft.
Winkeliers en vooral ook verhuurders moeten verder vooral op internet letten; ik heb zelf net nieuwe stoelen gekocht. Die wil ik best in het centrum kopen, maar op internet waren ze én goedkoper, én ze werden gratis thuisgebracht. Waarom zou ik dan überhaupt gaan klooien door zelf met de auto de stad in te gaan? Kortom, die auto kan best de binnenstad uit.
Ik constateer trouwens ook dat Corio bezwaar heeft aangetekend tegen de uitbreiding/verbouwing van de Bijenkorf. Lekker bezig denk ik dan. Utrecht interesseert ze geen ruk bij Corio, alleen HC is relevant voor ze.
“Volk!” riep je vroeger als je bij een onbemande winkel binnenstapte. Werkt dat niet meer, bij de winkeliers van de 7 straatjes? Kennelijk niet, zij mengen zich niet in deze discussies op DUIC en ook niet over het glazen dak over het Domplein. Wat toch echt een enorme aanwinst voor hen zou zijn, op hun traject. Doodse stilte, echt Utrechts. Geen ondernemingszin en geen burgerzin? Wel altijd de overheid de schuld geven.
Overigens heeft Marco Knol hierboven een punt: nu Corio daarvoor Bredero de baas. Door zwak bestuur. Van de andere kant: wie betaalt bepaalt. Dat vraagt een sterke burgerij als tegenkracht, gevat in politieke partijen.Losse roepers is niet genoeg, zoals de 7 straatjes zijn?
Kom maar op naar josgoos@hetnet.nl Maar wel serieus, geen geouwehoer.
Waarom zou je nog speciaal naar het centrum gaan om te winkelen als je er steeds meer grote winkelketens vindt die je in elke stad en elk wijkwinkelcentrum vindt? Bovendien, voor kleine winkeliers met een speciaal aanbod is er steeds minder plek omdat ze niet kunnen concurreren met deze ketens die bovendien elke dag van de week tot ‘s avonds laat open kunnen zijn. de speciaalzaken worden naar de rand van het centrum verdreven. Dat zijn op dit moment de leukste plekken om te winkelen; Twijnstra, Kanaalstraat, Burg. reigerstraat. Maar of een toerist voor deze verspreid liggende straten speciaal naar Utrecht komt?
Willem, ben je Utrechter? Dan weet je beter. Alleen Lange Viestraat, Potterstraat, Lange Elizabethstr/Steenweg en noordelijk deel Oudegracht zijn vol winkelketens. Mariaplaats-Choorstraat-Lijnmarkt dus richting Domplein en Oudegracht-Twijnstraat vol leuke zaken. Voor toeristen en bewoners, vooral. Maar winkelen is niet alles, toch? Kijken, niet kopen, zo zijn wij.
Dus eerst kijken, dan schrijven.
@jos goos Wees gerust, ik ben Utrechter en heb geen enkel commercieel belang bij het aanprijzen van bepaalde straten. Ik kijk vooral vanuit consumentenperspectief en zie dat steden steeds meer op elkaar gaan lijken. Dat kun je toch niet ontkennen? En lees mijn reactie nauwkeurig: ik schrijf dat er steeds ‘meer’ ketens in de binnenstad komen. Ik schrijf niet dat er ‘alleen maar’ ketens zijn. Kijk nu naar De Vredenburg: allemaal ketens. Je mag mijn voorkeur voor de drie genoemde straten als een persoonlijke voorkeur zien. En ik was de Amsterdamsestraatweg natuurlijk helemaal vergeten 🙂
OK Willem. Maar je maakt je naam niet bekend, DUS debatteer ik niet verder met je,al bedoel je het goed. Ik heb zelfs 2X mijn emailadres hier gegeven – 0,0 reacties naar mijzelf. Mafkezen, die 7 straatjes en die Trude Maas?
Ik ben geen mafkees/mopperaar. Ik heb alleen een waarneming van een halve eeuw Utrechterschap, plus een advies uit ervaring, geen enkel belang (net als jij), en ze zoeken het maar uit daar. Wat ze dus slecht kunnen, dat zien we allemaal.
En toen? Iedereen hoort bij allemaal.
Goed lezen svp.
Hoe kunnen we Utrecht economisch verder ontwikkelen op een slimme manier, waarbij de bewoners zo min mogelijk overlast zullen ondervinden, dat is de vraag. Bij toeristische activiteiten kan er meer aandacht voor de middeleeuwse stad zijn en minder voor feesten en partijen. Voor het vervoer van personen meer aandacht voor vervoer over water naar restaurants en culturele instellingen en minder over de weg. Maak gebruik van wat we hebben en maak daar een mooie attractie van.