‘Jan met de Kadett niet langer welkom in Utrechtse binnenstad’ | De Utrechtse Internet Courant ‘Jan met de Kadett niet langer welkom in Utrechtse binnenstad’ | De Utrechtse Internet Courant

‘Jan met de Kadett niet langer welkom in Utrechtse binnenstad’

‘Jan met de Kadett niet langer welkom in Utrechtse binnenstad’

Ondernemers uit de Utrechtse binnenstad zijn boos over de door de gemeente Utrecht aangekondigde maatregel om per 2013 oude, vervuilende auto’s uit de binnenstad te weren. In een tijd dat het met de economie toch al niet zo best gaat en de winkelverkopen dalen, verwachten zij dat de maatregel Utrecht negatief op de kaart zet. Volgens hen is de slechte luchtkwaliteit in Utrecht voornamelijk te wijten aan vervuilende stadsbussen.

Met de maatregel wil verkeerswethouder Frits Lintmeijer zorgen dat Utrecht aan de Europese normen voor luchtkwaliteit voldoet. Vanaf 2015 kan de Europese Commissie fikse boetes opleggen aan overheden die de normen overschrijden. De zogenaamde ‘milieuzone’ wordt vanaf 2013 gefaseerd ingevoerd en er komt naar alle waarschijnlijkheid een overgangsregeling voor bewoners van de binnenstad met een oude auto. Ondernemers in de Utrechtse binnenstad zijn furieus over de plannen. Dat verklaart Thom Broekman, voorzitter van de ondernemersvereniging Centrum Utrecht, vanmorgen op nu.nl. ‘Het gaat al niet zo best met de economie en dan komt het gemeentebestuur met dit plan om Utrecht negatief op de kaart te zetten. Het probleem is vooral de vieze stadsbussen.’ Broekman krijgt bijval van auto-organisaties Bovag en de RAI-Vereniging, die de ‘leeftijd’ van een auto een ongepast criterium vinden. Ze constateren dat het gaat om een derde van het wagenpark dat je uitsluit. De organisaties zijn niet voor lokale systemen, maar pleiten voor een landelijke aanpak: anders ontstaan een lappendeken aan regels. Ook de ANWB noemt de plannen vergaand. De organisatie zegt dat gemeenten flink moeten investeren in fietspaden, P&R-plekken en goed openbaar vervoer naar binnensteden.

Uiteenlopende reacties komen er ook vanuit de Utrechtse gemeenteraad. Verkeerswoordvoerder Willem Buunk van de VVD geeft aan dat zijn partij onaangenaam verrast is door het voornemen. Op Rtv Utrecht noemt hij de plannen  een ‘proefballonnetje van een links college dat zo snel mogelijk moeten worden doorgeprikt.’ Zijn collega Andre van Schie dikte dat vanmorgen nog eens aan op Twitter: ‘150 miljoen uitgeven aan een muziekpaleis en dan roepen dat alleen de hoogste inkomens er naartoe mogen rijden. Jan met de Kadett is niet welkom.‘ D66 vindt dat er ook gekeken moet worden naar alternatieven om de luchtkwaliteit te verbeteren. Gemeenteraadslid Bram Fokke vindt dat de manier waarop de gemeente het plan presenteert veel te snel gaat. De CDA daarentegen staat niet onwelwillend tegenover het plan, maar vraagt zich af wat het oplevert. Dick Hoek ziet bijvoorbeeld meer heil in het uitbreiden van de milieuzone voor vrachtwagens. Ook Leefbaar Utrecht spreekt zich uit voor het plan. Vincent Oldenborg stelt op RTV Utrecht: ‘Het had al veel eerder gemoeten. Ik vind het in principe een goed plan want oude auto’s zijn nu eenmaal vervuilender dan nieuwe.‘ Gerry Nalis van de PvdA stelt het plan eerst te willen bestuderen alvorens een oordeel te vellen, maar is op zich voor maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren. GroenLinks tenslotte laat het bij een neurale mededeling op haar website rond de voorgenomen maatregel.

In een brief aan de Utrechtse gemeenteraad geeft het college van burgemeester en wethouders aan benieuwd te zijn hoe de voorgestelde maatregelen vallen, wat de ideeën voor concrete invulling van de maatregelen zijn en welke extra ideeën voor maatregelen er zijn. Na de zomer worden daarom inwoners, wijkraden, belangenorganisaties, medeoverheden en bedrijfsleven over de voorgestelde maatregelen gepolst. Aan het einde van 2012 komt het college met een concrete uitwerking van de aanvullende maatregelen, waarin de uitkomsten van de raadpleging zijn verwerkt. Het aanvullend actieplan luchtkwaliteit zal vervolgens ter consultatie worden aangeboden, waarna definitieve vaststelling begin 2013 kan plaatsvinden.

2 Reacties

Reageren
  1. Toon

    En dan te bedenken dat minstens 10% van de Groen Links-raadsleden in een klassieke stinkbak rijdt! Dat is nog eens snijden in eigen vlees. Klasse.

  2. Chris

    Mijn auto is 22 jaar oud. Maar het ding rijdt slechts 1 op 17. De auto die ik daarvoor had was 7 jaar oud en reed 1 op 10. Dus wat zegt die leeftijd van auto’s nou precies?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).