Nieuw Hoog Catharijne wordt ‘Favorite Meeting Place’ | De Utrechtse Internet Courant Nieuw Hoog Catharijne wordt ‘Favorite Meeting Place’ | De Utrechtse Internet Courant

Nieuw Hoog Catharijne wordt ‘Favorite Meeting Place’

Nieuw Hoog Catharijne wordt ‘Favorite Meeting Place’

Hoog Catharijne, hét winkelhart van Nederland, ondergaat de komende jaren niet alleen een grootschalige metamorfose, maar zal in de toekomst tevens worden geëxploiteerd volgens het nieuwe concept van eigenaar Corio, te weten ‘Favorite Meeting Places’. Dat blijkt uit berichten over de nieuw te varen koers van de vastgoedbelegger. 

Nieuwe koers
Corio is van plan zijn kleinere winkelcentra af te stoten. Het bedrijf wil de komende drie tot vier jaar zijn zogenaamde Traditional Retail Centres (TRC), die een waarde vertegenwoordigen van ongeveer 1,4 miljard euro, verkopen. De vastgoedbelegger gaat zich voortaan richten op het concept ‘Favorite Meeting Places’ (FMP). Corio merkt dat FMP, nu al ongeveer tachtig procent van haar portefeuille, een hogere kapitaalwaarde en een steviger groei van de kasstroom met zich meebrengt. De kleinere winkelcentra generen over het algemeen lagere huurinkomsten en trekken minder klanten dan de grotere centra. Eerdere beleggingen in FMP laten volgens Corio al ‘duidelijk betere’ resultaten zien in onder meer de groei van de netto huurinkomsten.

Organisch onderdeel van de stad
Toekomstige winkelcentra moeten meer zijn dan een verzameling winkels. Het moeten plekken zijn waar mensen graag willen vertoeven. Ze moeten dan ook een soort van magneetfunctie krijgen. In een artikel op Wikistedia.nl laat Caroline Kieviet, directeur van Corio Nederland, rond de toekomst van Hoog Catharijne al enigszins doorschemeren waar de veranderingen heen gaan. Zo worden er momenteel samenwerkingsverbanden gezocht met de Stadsschouwburg, het Utrechts Bureau voor Toerisme en met een dansschool. Ook het Internationaal Kamermuziek Festival en optredens in het Mirliton Theater passeren in haar uitleg de revue. Kern van het verhaal is volgens Kieviet, dat Hoog Catharijne een meer organisch onderdeel van de stad moet worden.

Van Hoog Catharijne naar NHC?
Hoog Catharijne, één van de belangrijkste objecten van Corio Nederland, is met meer dan 30 miljoen bezoekers per jaar is het drukst bezochte winkelcentrum van Nederland. En Hoog Catharijne staat aan de start van een nieuw begin. Om tegemoet te komen aan de eisen van de moderne consument, dienen winkelcentra meer te zijn dan alleen een verzameling winkels. Daarom wordt de formule aangepast. Het winkelcentrum krijgt een nieuwe look, waarmee het beter moet passen in de omgeving en een gastvrijere indruk moet maken. Bovendien wordt het winkelcentrum uitgebreid met 35.000 m2. Op de recent gelanceerde website nieuwhc.nl zijn de ontwikkelingen de komende tijd te volgen. Of NHC ook de nieuw te voeren naam wordt is nog niet definitief bekend gemaakt.

Blijvende trekpleister
Wie over enkele jaren het Nieuw Hoog Catharijne door één van de twee hoofdingangen betreedt, zal van het huidige winkelcentrum weinig meer terug herkennen. Twee boulevards lopen dan parallel door het gebouw van het centraal station naar het stadscentrum. Iedere boulevard heeft een geheel eigen winkelaanbod: fashion, food en lifestyle zullen de belangrijkste ingrediënten zijn. Met de ingrijpende ‘restyling’ en de invoering van het nieuwe FMP-concept hoopt Corio, dat Nieuw Hoog Catharijne ook voor toekomstige generaties een trekpleister zal blijven.

2 Reacties

Reageren
  1. ron

    Iets zegt me dat bovenstaand artikel geschreven is met een bepaalde bril op. Iedereen die Utrecht kent, die oude steden kent, weet dat een oude stadskern 1000x meer aantrekkingskracht heeft dan welk nieuw winkelcentrum dan ook. Goed, voor HC is wellicht een markt zo met dat OV-knooppunt naast de deur; zeker ook zolang het winkelcentrum in de Meern niet gebouwd zal worden. Maar gezien de trend waarmee winkels naar internet verplaatsen en de toenemende leegstand in binnensteden, kunnen gemeenten – willen ze oude steden leefbaar houden – beter inzetten op winkelen in de oude stadsharten, ipv in ‘moderne’ winkelcentra die hier vlak naast liggen.
    Het wordt tijd dat niet de vastgoedontwikkelaren de kwaliteit van een stad bepalen, maar de burgers en politici die er wonen. Zo lijkt in Utrecht Corio veel meer macht te hebben dan de gemeenteraad, mijn inziens een heel ongezonde situatie.

  2. Jan Scherjon

    Ron, in de Gementeraad gaan zitten,en de leden
    wakker maken! je hebt 100% gelijk.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).