Ondernemers opleiden kan ook anders | De Utrechtse Internet Courant Ondernemers opleiden kan ook anders | De Utrechtse Internet Courant

Ondernemers opleiden kan ook anders

Studenten hebben veel belangstelling voor sociaal ondernemen. Dat bleek eerder dit jaar uit het onderzoek dat de Utrecht Development Board (UDB) liet uitvoeren door het jonge bureau Frisse Blikken.

Wat is sociaal ondernemen? Een vorm van ondernemen waarbij het maatschappelijke doel voorop staat. Geld komt op de tweede plaats. De financiën worden vooral gezien als belangrijke randvoorwaarde. Sociaal ondernemen is dus niet het kleine zusje van het aandeelhouders denken met zijn focus op winstmaximalisatie. Maar meer de grote broer van de in Nederland zo gebruikelijke stichtingsvorm.

#SOSUtrecht

In Nederland is de sociale onderneming in opkomst, maar nog niet ingeburgerd. In Engeland bijvoorbeeld ligt dat anders. Daar zijn sociale ondernemingen een zeer bekend fenomeen, dat verder in belang toeneemt. Zodanig, dat de Britse premier er toespraken over houdt.

Zover zijn we hier nog niet. Ons onderzoek en de aanbevelingen (zie onder andere mijn DUIC-column van 5 maart) kreeg de naam #SOSUtrecht. Het groeide sindsdien uit tot het project #SOSUtrecht, dat de ambitie heeft om de sociale onderneming van Utrechtse studenten op de kaart te zetten. Want in Nederland wil Utrecht de stad zijn die zich hierop onderscheidt.

Move in The Office

Er gebeurt al heel wat in de stad, het wiel hoeft niet te worden uitgevonden. Kijk naar de bedrijven die in gebouw “The Office” zitten in het Utrecht Science Park: zij werken allemaal als sociale ondernemingen, en dragen de kenmerken ervan. Eén van de eerste was het bedrijf Move, dat een drijvende kracht werd om het idee onder medestudenten te verspreiden.

Vier voortrekkers

In de afgelopen maanden zat #SOSUtrecht niet stil. Verschillende partijen in de stad staken de koppen bij elkaar. Nu gaat een projectteam het sociale ondernemen bevrijden uit de “onbekend maakt onbemind” situatie. Allereerst zijn betrokken HKU, Hogeschool Utrecht, Universiteit Utrecht en ROC Midden-Nederland. Zij slaan de hand aan de ploeg omdat zij hier een kans zien om hun studenten op een heel praktische manier aspecten van ondernemerschap bij te brengen. En omdat ze graag zien dat hun studenten maatschappelijk actief zijn.

Banen scheppen

De gemeente Utrecht haakt aan omdat ze in deze tijd van jeugdwerkloosheid geïnteresseerd is in alle initiatieven die ondernemerschap stimuleren en banen scheppen.

De Rabobank doet mee in het projectteam omdat ze kennis wil inbrengen, en bovendien een maatschappelijke doelstelling heeft. Natuurlijk hoort Frisse Blikken erbij, helemaal doordrenkt van jonge mensen en ondernemerschap. De UDB is de go between die partijen bij elkaar heeft gebracht. En die pas ophoudt met duwen, als het project staat als een huis.

Vragen uit de wijken

In het najaar organiseert het #SOSUtrecht-projectteam een kick start waarbij teams een dag lang vragen boven tafel halen, die leven in een aantal wijken. Zoals Move als sociale onderneming ooit gestart is met het ondersteunen van “bewegen”, zijn er meer onderwerpen die aangepakt kunnen worden. Denk aan een andere aanpak van zorg in de buurt. Of aan de initiatieven van buurtcentra die plots ongesubsidieerd zelfstandig verder moeten.

Coaches

De teams werken die dag met coaches en zij presenteren hun vondsten in onderlinge competitie. Een paar weken later zullen teams daadwerkelijk een sociale onderneming opzetten en vormgeven. Ook daarbij zullen mensen uit de praktijk steun geven, en wellicht zit er ook wel eens een echt “lesje” tussen. Iedereen snapt dat je hier op een andere manier leert wat ondernemen is, dan wanneer je in een theoretisch college aantekeningen zit te maken.

Hogere versnelling

#SOSUtrecht verwacht dat wij zo een belangrijke beweging in een hogere versnelling brengen. Alle tekenen wijzen die richting op. Onderwijs, gemeente en bedrijfsleven pakken het samen praktisch op. Waarom de UDB zich hier sterk voor maakt? Omdat op deze manier studenten snel en efficiënt kennis kunnen vergaren waarmee zij niet alleen zichzelf maar zeker ook de Utrechtse samenleving kunnen plezieren en verrijken. Ons motto is immers: verbinden, versnellen en verzilveren.

 

Trude Maas

Voorzitter Utrecht Development Board.

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).