De economie verkeert in zwaar weer. De kranten koppen bijna dagelijks over tegenvallende bedrijfsresultaten, reorganisaties en afslankingsoperaties en ontslagen. Ook binnen de gemeente Utrecht is momenteel onder de naam ‘Via B’ een reorganisatie gaande waarbij een besparing van 55 miljoen euro per 2014 moet worden gerealiseerd. En ook de gemeente reduceert daarbij haar personeelsbestand.
Uit de laatste voortgangsrapportage (juni 2012) rond de organisatievernieuwing bij de gemeente Utrecht blijkt, dat de personele bezetting daalde van 4463 fte eind 2010 naar 4297 fte eind 2011, een afname van 166 fte. Ook in 2010 en eerder in 2011 was al een daling zichtbaar, zij het iets minder groot. De afname is voornamelijk gerealiseerd door het niet opvullen van vacatures, omdat werk verdween, of in verband met bestaande taakstellingen dan wel de aankomende reorganisatieplannen. Bij sommige onderdelen, zoals Werk & Inkomen (W&I), daalde de bezetting door uitvoering van bestaande reorganisatieplannen. Bij andere diensten steeg de bezetting echter, zoals bij Burgerzaken, die het Klantcontactcentrum en het programma Publieksdienstverlening van de Dienst Wijken overnam. Ook de Project Organisatie Stationsgebied (POS) groeide licht door de omzetting van externen in ambtenaren.
Investeren in vernieuwing van de gemeentelijke organisatie is een belangrijk thema in het collegeprogramma 2010 – 2014 ‘Groen, Open en Sociaal’. Het huidige college van burgemeester en wethouders wil een financieel gezonde organisatie neerzetten die slanker, slagvaardiger en klantgerichter is. Door modernisering van de publieksdienstverlening en een slimmere inzet van ICT, zijn bewoners steeds meer aangewezen op gedigitaliseerde processen en diensten. De afgesproken besparing van 55 miljoen per 2014 realiseert de gemeente vooral op de eigen organisatie en programma’s. Uitgangspunt is dat inwoners daar zo min mogelijk van merken, behalve dan dat de dienstverlening verbetert. Over de voortgang van de organisatievernieuwing stelt de gemeente elk half jaar een rapport op. Uit de rapportage van juni 2012 blijkt dat de Organisatievernieuwing op hoofdlijnen op schema loopt.
Hoewel de gemeente verwacht eind 2012 al klaar te zijn met de structuurverandering vraagt de totale verandering ook de komende jaren nog veel aandacht. Zo staat ook de verhuizing van de organisatie eind 2014 naar het nieuwe aangekochte Stadskantoor nog voor de deur, waarmee een aankoopbedrag van ruim 200 miljoen euro is gemoeid.
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.