Spaanse trams voor de Uithoflijn | De Utrechtse Internet Courant Spaanse trams voor de Uithoflijn | De Utrechtse Internet Courant

Spaanse trams voor de Uithoflijn

Spaanse trams voor de Uithoflijn
Er komen trams uit Spanje te rijden op de Uithoflijn en Koninklijke BAM wordt de aannemer van de te bouwen tramrails. Dat heeft Bestuur Regio Utrecht (BRU) gisteravond bekend gemaakt. 

Er komen trams uit Spanje te rijden op de Uithoflijn en Koninklijke BAM wordt de aannemer van de te bouwen tramrails. Dat heeft Bestuur Regio Utrecht (BRU) gisteravond bekend gemaakt. 

Hiermee zijn twee belangrijke aanbestedingsprocedures afgerond. De Spaanse leverancier CAF gaat de trams leveren. De opdracht aan de leverancier betreft 27 lagevloertrams van circa 32 meter lang.

De opdracht aan Koninklijke BAM omvat de realisatie van de traminfrastructuur voor de Uithoflijn, waaronder tramrails, bovenleiding en haltes. Het tracé is acht kilometer lang en krijgt negen haltes.

Planning

In 2011 is begonnen met de aanleg van delen van de onderbouw (de ondergrond waarop de tramlijn komt te liggen). Deze zijn inmiddels grotendeels afgerond. 2015 zal vooral in het teken staan van werkvoorbereiding door de aannemer en productievoorbereiding door de leverancier. De feitelijke aanleg van de traminfrastructuur start naar verwachting eind 2015/begin 2016. De trams moeten vanaf medio 2018 gaan rijden.

De Uithoflijn rijdt dan in 17 minuten van Utrecht Centraal Station naar P+R De Uithof. De aanleg van de Uithoflijn kost in totaal circa € 440 miljoen.

16 Reacties

Reageren
  1. Ulaan

    Een half miljard… want daar zal het wel op uitdraaien. Dat is toch serieus geld… Daar kun je heel lang, heel wat bussen voor laten rijden, en heel wat chauffeurs van betalen, zonder de infrastructuur al te veel te hoeven aanpassen. Wie is er toch zo’n groot voorvechter van die starre dingen op rails? Want er hoeft maar IETS mis te gaan en het hele vervoer ligt op zijn gat. Ik moet er niet aan denken… Nou ja, dan kunnen er bussen ingezet worden, zullen we maar zeggen.
    Het had me overigens een mooie gelegenheid geleken om zoiets als Nieuw Werkspoor in het leven te roepen om die trams te bouwen. Lekker dicht bij huis, mooie werkgelegenheidsuitbreiding, en goede kwaliteitsbewaking. Spaanse trams… die fabrieken zullen toch niet een onderdeel van de Italiaanse firma Breda zijn?

  2. Erik

    @Ulaan:

    CAF heeft een prima reputatie als leverancier van spoormaterieel en heeft onder andere de metrostellen op de Amsterdamse ringmetro geleverd.

  3. Ulaan

    @Erik: Dan hoop ik oprecht dat CAF haar reputatie waarmaakt.

  4. Ton

    Hopelijk is het materieel niet met een specifiek Italiaans product te vergelijken…

  5. Bisazza

    En daar gaan we weer… op alles wat maar kan lopen afgeven. Ongetwijfeld zullen er ook heel veel mensen (studenten) verheugd zijn met het aanleggen van deze lijn. Persoonlijk heb ik helemaal niets aan deze lijn maar gezien de grootte van Utrecht icm het aantal studenten denk ik dat dit alleen maar een positieve uitwerking zal hebben en had deze lijn er eigenlijk toch al eerder moeten zijn.
    Ik hoop op: Minder fietsers, minder ongelukken (hopelijk), en meer werkgelegenheid in Utrecht. Verder vraag ik mij af of Ulaan ervaring heeft met het merk CAF? niet? doe dan ook niet direct aannames en probeer alles eens positief te benaderen. Maakt je lezen een stuk aangenamer

  6. Bisazza

    Ps. De CAF rijdt in Nederland rond als ‘ Amsterdamse Metro’ . Daar hebben we bij mijn weten nog niet eerder schokkende berichtgeving van vernomen. Daarnaast als metro in Brussel, Parijs, Barcelona, Madrid (leert men na wat uitzoekwerk op het internet)

  7. MichielK

    CAF zal tevens de fabrikant zijn van de nieuwste generatie Sprinter van de Nederlandse Spoorwegen. Althans, ze hebben de aanbesteding voorlopig gewonnen. En het lijkt erop dat ze een goede reputatie hebben:

    “CAF leverde eerder al treinen af, waarmee opdrachtgevers in diverse landen naar tevredenheid mee rijden zoals in Spanje, Frankrijk en Finland. Eerder versies van de nieuwe trein rijden onder andere in diverse gebieden in Spanje, maar ook op andere plekken. De nieuwe versie van deze trein (Civity) is recent nog afgeleverd om te gaan rijden tussen Oostenrijk en Triest.”
    Bron: spoorpro.nl

  8. Ruud

    een winst van wel 6 minuten, en dat voor slechts € 440 miljoen

  9. WS

    @Ruud, dat was echt niet de enige reden voor de aanleg. Je kunt 440 miljoen wel veel vinden, maar daar zit ook echt alles in, inclusief het rijdend materieel. En rails hoeven heel wat minder vaak vervangen te worden dan asfalt. Als je dit met een bus wil gaan vergelijken @Ulaan, dan moet je ook dit met een gescheiden HOV-baan vergelijken, niet met een bus die door het gewone verkeer rijdt…. Maar goed sommigen willen weer graag terug naar paard en wagen begrijp ik….

  10. Luuk Upuuk

    Eindelijk, het begin van het einde van de fietscultuur. Lang leve de voetganger !!

  11. TP

    De BRU heeft in al haar wijsheid gekozen voor een ander type tram dan al aan de westkant rijdt. De trams aan de westkant zijn namelijk net voor veel geld gerenoveerd. Ofwel trams kunnen niet van west naar oost rijden. Lekker inflexibel dus.

  12. Eric

    @TP de trams die er nu rijden zijn al meer dan 30 jaar oud en afgeschreven. De trams hebben even geleden gewoon het onderhoud gehad zodat ze nog enkele jaren mee kunnen tot er geld is voor nieuwe trams. Daarna wordt alles aan elkaar gekoppeld. Nog even geduld…

  13. Bill

    Wel absurd dat er door wat dwazen bij de BRU over wordt nagedacht om de trams richting de Uithof maar te laten rijden tot 20:30 uur, en erna bussen. Doe je dan écht mee als volwaardige stad…? Zeker met de aangezwengelde economie en de bedrijven die zich rond het Sciencepark (gaan) vestigen is dit natuurlijk erg raar.

  14. Jiri

    Nu nog de Lange Viestraat bus-vrij en we hebben weer een flinke stap gezet naar een fijn, voetgangers centrum, zonder denderende U-bussen er doorheen. Prima stap dit! Al zal ik de romantiek van de 12S wel gaan missen als oud-student….

  15. Tjekken

    @Bill de tram vervangt lijn 12. Lijn 12 rijdt nu ook niet na 21.30, vandaar de tram ook niet. ‘s avonds kan men prima met lijn 28 reizen. Het is gewoon een kostenafweging, ‘s avonds lege trams laten rijden is gewoon niet zo efficiënt…

  16. Utrecht groeit

    Belangrijk is dat de Uithof lijn verlengd wordt naar Zeist-Driebergen /Bilthoven station dan is het geen eindlijn meer kan het zoals het bij een goed metro net hoort regulier rijden.
    Uiteindelijk zijn enkele lijnen nog niet een netwerk. Daarom is het belangrijk dat er zsm een langere termijn planning komt voor het gehele metronet. ( Leidse Rijn, Overvecht, oosterspoorbaan, etc)
    Die alle nu 7 NS stations in Utrecht stad( dwars) verbindt.
    Overigens is het Metronet in Madrid perfect comfortable) Tram/metro is niet te vergelijken met slingerend bus vervoer die steeds meerbaar stopt/optrekt.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).