Spoorvernieuwing Utrecht Centraal minstens 30 miljoen duurder | De Utrechtse Internet Courant Spoorvernieuwing Utrecht Centraal minstens 30 miljoen duurder | De Utrechtse Internet Courant

Spoorvernieuwing Utrecht Centraal minstens 30 miljoen duurder

Spoorvernieuwing Utrecht Centraal minstens 30 miljoen duurder
De vernieuwing van het spoorwegennetwerk rondom Utrecht Centraal gaat mogelijk 100 miljoen euro meer kosten dan begroot is. Dat zou blijken uit interne documenten die het Financieel Dagblad in handen heeft.

De vernieuwing van het spoorwegennetwerk rondom Utrecht Centraal gaat mogelijk 100 miljoen euro meer kosten dan begroot is. Dat zou blijken uit interne documenten die het Financieel Dagblad in handen heeft.

Het gaat om het project DSSU genaamd: Doorstroom Station Utrecht Centraal. Dit project is bedoeld om de sporen te ontvlechten en zo ruimte te maken voor meer treinen. Het is een zeer complex bouwproces opgeknipt in 25 fasen. ProRail noemde de klus eerder al een megavernieuwingsoperatie.

Uit de documenten die het Financieel Dagblad in handen heeft zou blijken dat het ministerie van Infrastructuur en Milieu zich afvraagt waarom de potentiële budgetoverschrijding pas zo laat in het proces naar voren komt en vraagt om opheldering.

Het project loopt onder andere vertraging op door de aanscherping van veiligheidseisen als gevolg van het ongeluk bij Amsterdam Singelgracht, de aanpassingen van de Beleidsregel Trillingshinder Spoor en de vernietiging van het Tracébesluit Sporen in Utrecht door de Raad van State.

ProRail geeft toe dat er een kostenoverschrijding gaat plaatsvinden maar gaat uit van 30 miljoen euro en niet de genoemde 100 miljoen euro.

5 Reacties

Reageren
  1. Mikel

    En het is allemaal de schuld van de groninger Kees van Oosten!

  2. Van Pimpelen

    … eerder las ik iets over boete uitkeringsfraude die, behalve het gefraudeerde bedrag, verhoogd wordt met eenzelfde bedrag. Ja, de banken- vastgoedfraude is wellicht geïnitieerd door lieden die eerder in de Bijstand thuishoorden dan een vetbetaalde baan door vriendjes toegeworpen kregen. Dat de IRT-affaire, die uiteindelijk leidde tot de moord op Hans Kok, het gevolg was van de stoelendans om het amsterdamse burgemeesterschap valt buiten het bestek van deze bijdrage.
    Binnenkort kom ik te schrijven over in hoeverre eigendomsverhouding Stadskantoor/NS zou kunnen leiden tot gespannen toestanden inzake planologische besluiten van gemeentewege. Recto versa…

  3. Van Pimpelen

    … mikel, ik zag jouw bijdrage over het hoofd; mogelijk een psychologisch component. Motivatie ware mij aangenaam…

  4. Geenstijl@Utrecht.

    Heeft niets met Kees te maken, maar gewoon slechte calculators in dienst, je kunt Kees van Oosten niet overal de schuld van geven.

  5. Mikel

    Jawel dat kunnen we wel!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).