Staatssecretaris Jetta Kleinsma vindt de plannen van een handvol gemeenten, waaronder Utrecht, om te gaan experimenteren met het basisinkomen te vaag. Delen van de plannen zijn wettelijk ook niet toegestaan.
Staatssecretaris van Sociale Zaken, Jetta Klijnsma (PvdA), heeft dit gezegd na een gesprek met wethouders uit Utrecht, Tilburg, Groningen en Wageningen, zo meldt De Telegraaf vandaag.
De Utrechtse wethouder Victor Everhardt (D66) wijst erop dat de wet ruimte biedt voor experimenten. “Er zit veel wantrouwen in het systeem. We willen kijken of mensen in beweging komen als ze anders worden behandeld.”
Voor meer informatie over de Utrechtse proef met het basisinkomen klik op de link hieronder.
Gekoppelde berichten
Utrechtse proef met het basisinkomen start op zijn vroegst pas in januari
Verschillende media brengen vandaag het nieuws over het experiment dat de gemeente Utrecht wil gaan…
32 Reacties
ReagerenWat een informatief stuk zeg. Het enige wat ik er wijzer van word is dat ik in de Telegraaf moet opzoeken wat er nu écht aan de hand is.
Wat moet ik nou met een opmerking als: “Delen van de plannen zijn wettelijk ook niet toegestaan.”
Heel goed. Ieder argument waarmee een voorstel geblokkeerd wordt dat het voor de ene mens mogelijk maakt om (zonder instemming) op de vruchten van arbeid en het bezit van een ander mens te parasiteren, is wat mij betreft een valide argument. Geen grotere morele- en praktische (socialistische) gruwel dan het basisinkomen!
Stop deze waanzin.
@Objectivist: Uit je stellingname spreekt een enorme onwetendheid over de achtergronden en positieve (waaronder gezondheids-) effecten van het basisinkomen bij een neutrale productiviteitsontwikkeling. Kijk gewoon de grootschalige Canadese onderzoeken/experimenten er nog eens op na.
Het is natuurlijk wel te begrijpen dat het voor rechts moeilijk te verkroppen is dat invoering van het basisinkomen een positief rendement kent. Die gedachte past gewoon niet in hun te kleine hoofd.
Frank 25 SEPTEMBER 2015 OM 14:52
Hoe opmerkelijk. Ik voorzie u van een moreel(!) argument om tegen het socialistische gedrocht genaamd “basisinkomen” te zijn, u negeert dit volkomen en riposteert met een praktisch argument waaruit een positief effect (voor wie, ontvanger of betaler?) zou moeten blijken?
Wat vindt u van het principe van het stelen van geld van mensen via een overheid, om dit via diezelfde overheid aan andere mensen te geven?
Voorts zou ik het op prijs stellen als u mij niet meer “rechts” zou noemen. Collectivisme acht ik verderfelijk, in welke vorm dan ook.
Als je tegen herverdeling van inkomsten bent ben je (vrij radicaal) rechts, no two ways about it. De klassieke ‘links-rechts’ tegenstelling is aan het vervagen in de moderne politiek, maar niet in dit opzicht.
En het negeren van een argument mag volgens mij gewoon worden opgevat als teken dat Frank de morele opvatting niet deelt. Moreel (!) of niet.
Jean-Pierre Montesquieu 25 SEPTEMBER 2015 OM 15:18
Ik ben helemaal niet tegen herverdeling van inkomen. Ik ben tegen onvrijwillige herverdeling van inkomen. Wat mij betreft staat het ieder individu vrij om zelf te besluiten zijn inkomen te delen met anderen. Of niet. Het zou een overheid echter niet vrij moeten staan om inkomen/bezit af te pakken van burgers om dit vervolgens te herverdelen.
Het negeren van het argument lees ik vooral als utopische blindheid.
@Jean-Pierre @Objectiviteit
Bezie de derde mogelijkheid, namelijk dat het niet eens zozeer zo is dat ik de morele opvatting niet deel, maar dat ik aan morele opvattingen in het geval van een basisinkomen (lees: het recht te leven) noodgedwongen vasthoud aan: “Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral.” (Bertold Brecht, Dreigroschenoper).
Van morele argumenten kun je nu eenmaal niet vreten.
@objectiviteit = @objectivist
(Damned autocorrectie)
Frank 25 SEPTEMBER 2015 OM 15:38
Het basisinkomen is geen recht om te leven. Het basisinkomen is een plicht(!) om te betalen. Een plicht voor individuen om in de inkomsten van anderen te voorzien. Dat maakt het basisinkomen per definitie geen recht natuurlijk, maar hooguit een privilige(!). Een “recht” dat een plicht vormt voor een ander kan per definitie geen recht zijn uiteraard. Contradictio in terminis. Rechten zijn onvervreemdbaar.
Een basisinkomen is dan ook hooguit een privilege(!) van staatswege, dat berust op het op flagrante wijze schenden van de eigendomsrechten van het individu, die niet langer zelf vrijelijk over de vruchten van arbeid en bezit mag beschikken, maar een spreekwoordelijk pistool van de Staat op het hoofd krijgt en gesommeerd wordt te delen.
Het is het beroven van productieven om onproductieven van inkomen te voorzien, in de ijdele hoop dat de ontvangenden (die in de eerste plaats al met een reden onproductief waren) nu ineens op wonderlijke wijze productief zullen gaan bijdragen. Een totale utopie natuurlijk, nog los bezien van het feit dat het ontnemen van het productiemiddel “geld” tegelijk de productieven minder in staat stelt om maximaal productief te zijn….
Dat was in uw Canadese heilstaat-dorpje ook te zien. Miljoenen dollars zijn verdampt in het grote niets. Weggeconsumeerd. Op. Foetsie. Gone. En als je dat maar op een schaal doet die groot genoeg is, dan zijn er op het laatst geen productieven meer over om in de behoeften van de onproductieven te voorzien…
Kein Fressen ohne moral!
@objectivist: Kennelijk kun jij van morele argumenten leven. Veel succes ermee.
Objectivist, je kunt wel heel principieel gaan kijken naar het basisinkomen en het daarom een gedrocht noemen maar als het een verbetering is ten opzichte van het huidige nog veel grotere gedrocht van toeslagen, belastingaftrekken en uitkeringen dan ben ik praktisch gezien voor. In wezen krijgt nu ook vrijwel iedereen op een of andere wijze geld van de overheid. Het basisinkomen verkleint de noodzakelijke omvang van de overheid significant. Er zijn veel, veel minder ambtenaren nodig om alles te berekenen en controleren. Dat zou je toch moeten aanspreken?
Frank 25 SEPTEMBER 2015 OM 16:13
Waar ik in ieder geval niet van kan leven (en anderen op termijn ook niet) is als een entiteit onder dwang mijn vruchten van arbeid en bezit rooft, al is dat natuurlijk wel exact de immorele basis van de afschuwelijke dystopie genaamd “het basisinkomen” die u nastreeft.
Wat gaat u vreten zodra alles opgesouppeerd is door absentie van moraal? Staat u dan driftig te wapperen met uw “rechten”…
Oh ja, nog een vraag Objectivist. Je zegt tegen herverdeling van inkomen te zijn, ben je ook tegen herverdeling van vermogen? En dan specifiek vermogen dat niet verkregen is door arbeid/inspanning maar uit rendement op eerder vermogen of overerving?
Jeroen 25 SEPTEMBER 2015 OM 16:22
Dat is een rationalisatie. Een drogredenering. Als iemand mij onder dwang de keuze stelt tussen onvrijwillige verwijdering van een been middels een roestige kettingzaag zonder verdoving of een chirurgische amputatie met verdoving, ja, dan prefereer ik natuurlijk (onvrijwillig) optie twee. Dat het ene voorbeeld in een prakische zin mogelijk meer voordeel dan het andere voorbeeld biedt, neemt niet weg dat beide voorbeelden in beginsel reeds volstrekt immoreel zijn….
Maar rekent u mij maar eens voor hoe groot die besparing volgens u zou kunnen zijn. Ik luister. U zult al vrij snel concluderen dat het verstrekken van iedere Nederlander van 18+ van een basisinkomen van -pakweg- 1100 euro per maand schier onbetaalbaar is en zelfs geenszins een netto kostenbesparing zal opleveren, maar een complete verwoesting van de economie.
Tsja, als je niet socialistisch denkt in dit land en het vrij simpel onrechtvaardig vindt om je eerlijk verdiende geld weg te geven aan iemand die daar niets voor heeft gedaan.
Heeft meer te maken met het feit dat we het zo normaal zijn gaan vinden in NL om de burgers te belasten met andermans ideeën.
Victor Everhardt zou ook zelf een fonds kunnen oprichten, waarin alleen de instemmers vrijwillig aan meedoen en het geld voor hun eigen plan zelf opbrengen. Zul je vast zien dat slechts een handjevol idealisten zich aanmeldt.
Overigens hebben we allang een basisinkomen. Heeft alleen een andere naam. Mensen worden er doorgaans niet beter van.
Ohja, dat experiment is van 40 jaar terug.
Jeroen 25 SEPTEMBER 2015 OM 16:26
U leest niet goed. Ik ben niet tegen herverdeling. Ik ben tegen onvrijwillige herverdeling! Zie 15:31. Nogmaals; het staat ieder individu wat mij betreft volkomen vrij om vrijwillig inkomen/bezit te delen met derden. Het staat echter niemand vrij om inkomen/bezit te roven van anderen. Ook een overheid niet.
Daar schaar ik rendement op vermogen en erfing vanzelfsprekend ook onder. Niemand kan “recht” hebben op de vruchten van arbeid of het bezit van derden. Een morele legitimatie om individuen te beroven bestaat niet.
Ronald 25 SEPTEMBER 2015 OM 16:45
Zo is het. Het basisinkomen is in essentie als twee parasitaire improductieve wolven en een ijverig productief schaap dat reeds in de levensbehoefte van de wolven voorzag laten stemmen over wat er vanavond op het menu staat….
Geen productief schaap dat daar vrijwillig mee instemt natuurlijk en de luie parasitaire wolven worden met toenemende hebzucht steeds agressiever. Het schaap zal uiteindelijk onder dwang worden opgegeten en de wolven hebben nu niet alleen helemaal niets meer te eten over, maar er is ook geen productieve meer over om in hun behoeftes te voorzien….
Geen productieveling die vrijwillig meewerkt aan een gruwel als het basisinkomen natuurlijk. De plundering zal van staatswege moeten worden opgedrongen. Als altijd.
Improductiviteit is het probleem. Dan is het voeden van improductiviteit uiteraard nooit een oplossing. Dat moge toch wel duidelijk zijn geworden in de laatste 40 jaar inderdaad.
Geachte Objectivist,
In die ideale maatschappij van u.
Hoe komt een melaatse daarin aan zijn dagelijks brood?
Hele slechte anti-sociale staatssecretaris.
Objectvist.
U bent, blijkbaar, tegen gedwongen herverdeling van inkomen. Mag ik u dan ook vragen niet meer gebruik te maken van wegen en politie? Ook dit is een vorm van herverdeling, mensen betalen gezamenlijk aan een dienst waar de een veel meer gebruik van maakt dan de ander. Iemand op Terschelling betaald mee voor de politie die nodig is in Utrecht. Iemand die in Amsterdam woont en altijd op de fiets gaat, betaald mee voor de wegen in Enschede.
Herverdeling is in welke maatschappij dan ook onoverkomelijk. De enige andere oplossing is anarchie, want u stelt wel dat vrijwillige herverdeling voor u geen probleem is, maar het collective action problem en de non-exclusiviteit van veel diensten (denk aan de brandweer) maakt dat onmogelijk.
@objectivist en de rest.
leuke discussie, maar verkeerd ingeschoten. het gaat niet om het herverdelen van inkomen. het gaat erom wat de maatschappij effectiever kan doen met je geld dan jij zelf.
voorbeeld: jij werkt, hebt het goed en voor je mooie woning krioelt het van de bedelaars die geen werk kunnen vinden. dan wil je graag dat die bedelaars ergens anders gaan staan. geef je ze wat geld zodat ze weggaan? of ben je bang dat er dan meer bij komen? beter is het als de maatschappij het geld uitdeelt, zodat ze niet bij je voor de deur staan.
ander voorbeeld: je broer is ziek, help je hem? help je je buurman,of de overbuurman? help je de buurman daar weer naast? of in de volgende straat? lastig als je bij elke zieke moet gaan bedenken of je die wel of niet wilt helpen. het is veel makkelijker als je wat geld geeft aan de maatschappij zodat iedereen de juiste hulp krijgt. en ook nog fijn als iedereen daaraan meedoet. dat maakt de kosten per persoon een stuk lager.
dus eigenlijk betaal je geen belasting. je koopt af dat anderen voor jou je problemen oplossen. bijvoorbeeld je zorg, je veiligheid, je leefgenot etc. het is aan de maatschappij om jouw geld zo effectief mogelijk te gebruiken zodat je zo weinig mogelijk hoeft te betalen om je problemen op te lossen.
of het basisinkomen daarvoor het meest geschikt is? misschien niet, misschien wel. het zorgt in ieder geval voor minder administratie en kosten daarvoor. maar helaas zorgt dat dan weer voor meer werkelozen.
Als Opjectiovist bezwaar heeft tegen parasitair gedrag zou hij in de eerste plaats bezwaar moeten maken tegen de mega inkomens van bestuurders/managers en van mensen die met allerlei vage intellectuele banen riante inkomens in de wacht slepen ten koste van steeds minder mensen die het noodzakelijke uitvoerende en productieve werk doen. Over gedwongen verdeling van inkomen gesproken.
We moeten ook niet naar een basisinkomen, maar naar een basisbestaan. Ik voorzie (en ja, daar moet je dan wel in geloven) dat op termijn voedsel, wonen en zorg “gratis” beschikbaar zal zijn. Paradoxaal genoeg is de techniek nu de oorzaak van veel werkeloosheid en arbeid- en kapitaalvernietiging, maar zal ook de oplossing zijn voor een basisbestaan (en wellicht nog meer). Technologien als duurzame energie, 3D-printing, nanotechnologie en robitica zullen veel zaken waarvoor nu een gehele productie- en logistieke keten noodzakelijk is (omdat we ooit zo opgezet hebben, en indertijd ook de enige manier was om massa productie te organiseren) verdwijnen.
Het probleem van onze huidige samenleving is dat geld een compleet verkeerde rol is gaan spelen in onze hele samenleving. Zowel het socialisme als het liberalisme gaan uit van het individu en de samenleving. Kort door de bocht suggereert het socialisme dat iedereen gelijk is en het liberalisme dat iedereen gelijke kansen heeft. En hoewel dat 250 jaar geleden een interessante gedachte was, waar overigens 100 a 150 jaar later praktische toepassingen uit voortkwamen, klopt de basisgedachte van beide politiek-maatschappelijke filosofieën niet.
Mensen zijn juist verschillend! Op het moment dat je word geboren, zijn voor 80 a 90% je fysieke en mentale kwaliteiten vastgesteld. Liberalen zullen zeggen dat je met “hard werken” van alles kunt. Maar iemand met de hersens van een erwt wordt gewoon geen natuurkundige en iemand die een lijf als een dweil heeft, zal zeker niet in het Nederlands elftal mee gaan trappen (hoewel :-)). Dus we hebben een samenleving met individuen die onderling verschillen in fysieke en mentale kwaliteiten. Het zal niet verwonderlijk zijn de grootste groep van een samenleving de minste kwaliteiten bezitten en de kleinste groep de meeste, een piramide.
Veel werk voor de onderste groep is al weg gemechaniseerd en wat je nu ziet is dat veel werk in de middenlaag en zelfs de hogere lagen wordt weg geautomatiseerd. Liberalen zullen een betoog gaan houden, dat daar andere banen voor terugkomen: dat klopt. Steeds hoger geschoolde arbeid en relatief weinig werkgelegenheid. Het idee dat je voor elke robot een aparte service engineer nodig hebt, is lariekoek. En nog zwakkere statistische fantasieverhalen: er zijn altijd andere banen gekomen. Nieuwtje: behaalde resultaten in het verleden, zijn geen garantie voor de toekomst.
Edoch, zie ik dat de technologische vooruitgang zo snel gaat dat de gehele centralistische productieketen migreert naar een lokale behoefte keten. Duurzame energie (zon- en windenergie, koude- warmte bronnen), 3D-printing (waarvan ik het printen van voedsel, woonartikelen inclusief de woning zelf als medicijnen een onderdeel van de oplossing zie), nanotechnologie (zelf reparerende materialen, medische diagnostiek, etc…), en robotica (voor het “zware werk en repeterend werk) ontwikkelen zich met rasse schreden. Je moet dan wel alle huidige ontwikkelen doorvertalen naar toekomstige oplossingen. Dus alle lezers met opmerkingen: “Zo’n 3D-printer is veels te moeilijk, omslachtig, te duur, etc….”, Ja nu, probeer de eerste auto eens voor te stellen, daar hebben ze ook jaren aan moeten knutselen voordat dat ding een beetje fatsoenlijk reed en comfort had.
En bedenk dat alleen 1 zo’n technologische sprong als gigantische effecten kan hebben. Ik zal er een noemen die iedereen kent, maar niet beseft. De gehele Arabische lente (en dan heb ik het niet over de huidige situatie) is mogelijk geweest door een eenvoudig apparaatje: de smartphone!
Stel je voor dat we een 3D-printer of iets dergelijks kunnen maken die het wereldvoedselprobleem oplost!
Het enige dat niet bekend is wanneer de technologieën daadwerkelijk beschikbaar en (niet geheel onbelangrijk) geaccepteerd (je moest eens weten in de jaren 50 toen de magnetron gemeengoed werd), en hoe de gevestigde orde hierop gaat reageren.
Deze discussie loopt behoorlijk uit de hand. Enige verheldering helpt wellicht. Het persbericht komt van het ANP en is door verschillende dagbladen overgenomen (zie de link naar het AD).
Kleinsma maakt de gemeenten op een nogal diplomatieke manier kenbaar dat wat zij willen onzin is. Dat dat voor de burger niet duidelijk is interesseert politici over het algemeen niet. Hoe vager, hoe minder risico op een uitglijder.
Gemeenten zijn niet bevoegd om over basisinkomen te discussiëren. Het enige wat binnen de bevoegdheid valt, is het experimenteren binnen de bijstandswet.
Er valt wel wat te zeggen voor die experimenten. Zowel private als publieke schuldeisers leggen torenhoge boetes en kosten op aan diegenen die hun schulden niet kunnen betalen. Vervolgens leggen zij beslag op de uitkering.
Het is een mallemolen waarin deze mensen tussen wal en schip terecht komen, en totaal uitzichtloos raken, zonder enig vooruitzicht op een oplossing.
Het is een maatschappelijke plicht voor gemeenten om daar via experimenten een oplossing voor te zoeken. Hoe kun je deze personen uit de neerwaartse spiraal halen. Daar gaat het om.
Stomme wetenschappers, stomme gemeentelijke ambtenaren en stomme politici hebben daar de term basisinkomen bijgesleept. Die term ligt ´lekker´ in de markt zo dachten zij. Nou ze krijgen letterlijk de deksel op hun neus.
Ik hoop dat er zinvolle experimenten komen. Het kan niet zo zijn dat medeburgers door een mallemolen van boetes en kosten financieel in de klem komen.
@Atilla Vigh 26 SEPTEMBER 2015 OM 16:29
Interessant verhaal, prettig leesbaar ook.
Vooral de voorlaatste alinea. Ik kon er, al lezend, een milde grijns niet bij onderdrukken.
De gedachte dat de hier frequenterende jongens en meisjes van de (extreem) linkse persuasie zich bijkans verslikken van nijd als zij zich realiseren dat het vooral Israël is dat al die fantastische smartphone technologie heeft uitgevonden en mogelijk gemaakt, is onbetaalbaar.
Kortom. Het zijn Israël en Israëlische wetenschappers die aldus een onontbeerlijke technologische, voorwaardenscheppende functie voor die Arabische ‘lente’ hebben gehad.
Prachtig!
Die verdomde zionistische entiteit ook altijd. Toch, Frank c.s?
Dat die zelfde Arabische- en Noord Afrikaanse volkeren van mohammedaanse denominatie er vervolgens zelf weer een extreem islamitische en -dictatoriale stal van maken is – gezien de 1400 jaar mohammedaanse geschiedenis – op zich niet geheel verwonderlijk of onverwacht te noemen.
@Hans: Enlighten me, beste Hans. Wat hebben Motorola en Nokia precies aan essentiële technologie van de Israëli’s gekocht dat hun producten mogelijk maakte?
Verder is technologie overduidelijk nog geen garantie voor hoogstaande morele waarden. Was het Israël dat je hier noemt niet hetzelfde Israël dat onder haar ogen en overheersing in 1982 door de Falangisten 3000 Palestijnen botweg af liet slachten in de vluchtelingenkampen van Sabra en Shatila? Wees er maar trots op.
Massamoord is een stuk makkelijker als je het een ander laat uitvoeren.
Geloof me, beste Hans. Ik ken de Israëli’s van nabij en ik ken de Palestijnen van nabij. Met zonneolie en kanon.
En ik ken de Noordafrikanen van nabij. Ze liegen alledrie dat het een aard heeft.
Wat dat betreft zijn het net Amerikanen.
De een is daarin geen haar beter dan de ander.
Hooguit is er een klein clubje tussen de Rode Zee en Libanon dat -zolang als het duurt- door dik en dun door de VS gesteund wordt, met VN resoluties stelselmatig haar reet afveegt en als bezetter in misdragingen de Duitsers tussen 40 en 45 inmiddels zo langzamerhand aardig achter zich laat.
Martinus van Tours 25 SEPTEMBER 2015 OM 23:15
Zou er een kampioenschap bestaan voor suggestieve en ronduit absurde vragen, dan zou u zonder meer voor de titel meedingen. Het kan niet zo zijn dat u werkelijk een antwoord van mij op die ridicule vraag verwacht….
@Constructivist 26 SEPTEMBER 2015 OM 11:36
Quote: “U bent, blijkbaar, tegen gedwongen herverdeling van inkomen.”
Correct.
Quote: “Mag ik u dan ook vragen niet meer gebruik te maken van wegen en politie?”
Waarom zou u mij willen vragen om geen gebruik meer te maken van een dienst waar ik (gedwongen) reeds voor betaald heb?
Quote: “Ook dit is een vorm van herverdeling, mensen betalen gezamenlijk aan een dienst waar de een veel meer gebruik van maakt dan de ander.”
Tegen de mate van gebruik heb ik dan ook geen bezwaar. Enkel tegen de dwang.
Quote: “Iemand op Terschelling betaald mee voor de politie die nodig is in Utrecht. Iemand die in Amsterdam woont en altijd op de fiets gaat, betaald mee voor de wegen in Enschede.”
Daar zou ook helemaal niets mis mee zijn als die betaling niet middels dwang tot stand zou zijn gekomen.
Quote: “Herverdeling is in welke maatschappij dan ook onoverkomelijk.”
Onzin. Het is een kwestie van keuze. Ook zonder gewelddadige overheid kan dit prima ingeregeld worden!
Quote: “De enige andere oplossing is anarchie, want u stelt wel dat vrijwillige herverdeling voor u geen probleem is, maar het collective action problem en de non-exclusiviteit van veel diensten (denk aan de brandweer) maakt dat onmogelijk.”
Nee, de enige andere oplossing is een totaal geprivatiseerde samenleving op basis van geprivatiseerde rechtsordes. Anarchie is slechts een andere vorm van collectivisme. Ook het inregelen van Brandweer diensten is een uitstekend voorbeeld van een dienst die in het geheel geen dwingende overheid behoeft om effectief in te regelen.
@kees van oosten 26 SEPTEMBER 2015 OM 14:56
Quote: “Als Opjectiovist bezwaar heeft tegen parasitair gedrag zou hij in de eerste plaats bezwaar moeten maken tegen de mega inkomens van bestuurders/managers en van mensen die met allerlei vage intellectuele banen riante inkomens in de wacht slepen ten koste van steeds minder mensen die het noodzakelijke uitvoerende en productieve werk doen.”
Er is in mijn beleving niets mis met een private organisatie die besluit een topmanager royaal te belonen voor zijn services. Er is wel van alles mis met een overheidsinstelling of semi-overheidsinstelling die teert op van burgers geroofd geld en dit geroofde geld gebruikt om bestuurders buitensporig te belonen.
Quote: “Over gedwongen verdeling van inkomen gesproken.”
Ik had het niet meer met u eens kunnen zijn. Daarom dient de overheid ook volledig afgeschaft te worden. Het is de enige manier om te voorkomen dat de ene mens gedwongen wordt om in het levensonderhoud van een ander te voorzien.
@sander 26 SEPTEMBER 2015 OM 11:39
Quote: “leuke discussie, maar verkeerd ingeschoten. het gaat niet om het herverdelen van inkomen. het gaat erom wat de maatschappij effectiever kan doen met je geld dan jij zelf.”
Een maatschappij is geen wilsbekwame entiteit. Het is een levenloze abstractie. Een maatschappij kan niets met geld. Enkel mensen kunnen iets doen met geld….En daar waar de ene mens de ander beroofd om zijn arbitraire voorkeuren in de praktijk te brengen is per definitie geen sprake van maximale effectiviteit. Maximale effectiviteit kan enkel daar bestaan waar het individu VRIJWILLIG kiest voor het spenderen van zijn bezit/vruchten van arbeid aan een goed of dienst waar datzelfde individu dus kennelijk maximale waarde aan hecht.
Quote: “voorbeeld: jij werkt, hebt het goed en voor je mooie woning krioelt het van de bedelaars die geen werk kunnen vinden.dan wil je graag dat die bedelaars ergens anders gaan staan. geef je ze wat geld zodat ze weggaan?”
Nope. Ik stuur ze idealiter gewoon weg van mijn private eigendom. Geen bedelaar heeft het recht om mijn prive terrein (of het private woonterrein van de samenleving) te betreden.
Quote: “of ben je bang dat er dan meer bij komen? beter is het als de maatschappij het geld uitdeelt, zodat ze niet bij je voor de deur staan.”
In een praktische context betekent dit dat u vindt dat een overheid geld moet roven van productieven om dit geld zonder enige tegenprestatie te geven aan non-productieven. Dat is welvaartsverbranding en zal nooit leiden tot meer productiviteit en dus creatie van extra banen.
Quote: “ander voorbeeld: je broer is ziek, help je hem? help je je buurman,of de overbuurman? help je de buurman daar weer naast? of in de volgende straat? lastig als je bij elke zieke moet gaan bedenken of je die wel of niet wilt helpen.”
Lastig misschien, maar een beter idee dan iedere inwoner van Nederland beroven via een overheid om alles en iedereen maar te helpen.
Quote: “het is veel makkelijker als je wat geld geeft aan de maatschappij zodat iedereen de juiste hulp krijgt.”
Makkelijker zeker, maar is het ook morelen? No sir. It is not.
Quote: “dus eigenlijk betaal je geen belasting. je koopt af dat anderen voor jou je problemen oplossen. bijvoorbeeld je zorg, je veiligheid, je leefgenot etc.”
Onzin. Je “koopt” niets af. Je wordt gedwongen te betalen voor services waar je niet om gevraagd hebt. Dat is de naakte essentie van het hele verhaal.
Quote: “het is aan de maatschappij om jouw geld zo effectief mogelijk te gebruiken zodat je zo weinig mogelijk hoeft te betalen om je problemen op te lossen.”
Laat mij u een vraag stellen. Ik hoop op een eerlijk antwoord. Stel dat belasting betalen een keuze was. Dat u op het belasting formulier geheel vrijwillig had kunnen aangeven OF u belasting wil betalen en -zo ja- waar u exact belasting voor zou willen betalen; zou u dan meer of minder dan hetgeen u momenteel betaald over maken?
Quote: “of het basisinkomen daarvoor het meest geschikt is? misschien niet, misschien wel. het zorgt in ieder geval voor minder administratie en kosten daarvoor. maar helaas zorgt dat dan weer voor meer werkelozen.”
U moet begrijpen wat voor een compleet onzin argument het is dat het basisinkomen voor een kostenreductie zorgt. Het basisinkomen verzekert iedere inwoner van Nederland van een inkomen van 1100 euro per maand. Dat betekent dat er dus eerst maandelijks “ergens” 1100 euro gemiddeld van iedere Nederlander afgenomen zal moeten worden om dit uit te kunnen delen….U denkt werkelijk dat het ontslaan van een aantal ambtenaartjes (die vervolgens ook weer 1100 weer krijgen) leidt tot een kostenreductie….??
Het basisinkomen is niet alleen een morele gruwel, maar genereert in praktische zin ook niets anders dan een economisch bloedbad!
mijn reacties:
“In een praktische context betekent dit dat u vindt dat een overheid geld moet roven van productieven om dit geld zonder enige tegenprestatie te geven aan non-productieven. ”
de tegenprestatie is dat ze niet op straat gaan hangen, mensen beroven/lastig vallen/bedelen. Als iemand niets meer heeft zijn dit namelijk de enige opties die ze hebben, en helaas kan iedereen alles kwijtraken.
“Onzin. Je “koopt” niets af. Je wordt gedwongen te betalen voor services waar je niet om gevraagd hebt. Dat is de naakte essentie van het hele verhaal.”
de essentie is dat je wonende in nederland dit moet kopen. dit is een “contract” (in filosofische zin) dat je afsluit met de maatschappij.net zoals dat als je van een concert wilt genieten, je het toegangskaartje moet betalen, anders kom je niet binnen.
“Laat mij u een vraag stellen. Ik hoop op een eerlijk antwoord. Stel dat belasting betalen een keuze was. Dat u op het belasting formulier geheel vrijwillig had kunnen aangeven OF u belasting wil betalen en -zo ja- waar u exact belasting voor zou willen betalen; zou u dan meer of minder dan hetgeen u momenteel betaald over maken?”
ik vind dit persoonlijk een goed voorstel. ik zou zelf zeker minder betalen, omdat ik het niet met alle uitgaven eens ben die uit naam van de maatschappij gedaan worden. je confronteert de “niet” betalers dan natuurlijk gelijk met de gevolgen: torenhoge zorgkosten, extra kosten voor gebruik van gemeenschappelijke middelen (wegen enzo), onbetaalbare cultuur (musea, theater) en elke keer dat de politie iets voor je doet moet je er extra voor betalen. de reden van het verplicht stellen van belasting is dat je dit scenario voorkomt. je moet betalen omdat het alternatief niet realistisch is.
“U moet begrijpen wat voor een compleet onzin argument het is dat het basisinkomen voor een kostenreductie zorgt. ”
mijn eerste reactie zou hetzelfde zijn. het lijkt totaal onzinnig en financieel niet op te brengen. maar er zijn zeker vormen die wel zouden kunnen werken. waarom allemaal mensen inhuren om te controleren dat iemand bijv. niet zwart heeft gewerkt? waarom allemaal verschillende regelingen in het leven roepen? de besparing zit in het kleinere aantal ambtenaren dat je nodig hebt. en er zal inderdaad een financiële toets nodig zijn.
Het belangrijkste blijft dat de belastingen een toegangskaartje zijn tot de nederlandse maatschappij. niet betalen? dan ook geen toegang.
sander 28 SEPTEMBER 2015 OM 13:04
Dank voor uw uitgebreide reactie.
Quote: “de tegenprestatie is dat ze niet op straat gaan hangen, mensen beroven/lastig vallen/bedelen. Als iemand niets meer heeft zijn dit namelijk de enige opties die ze hebben, en helaas kan iedereen alles kwijtraken.”
U zegt dus eigenlijk dat we mensen die keurig werken en worden lastig gevallen moeten beroven van hun inkomsten om deze inkomsten te geven aan lieden die andere mensen beroven of lastig vallen, met als doel dat deze mensen anderen niet langer lastig vallen of beroven. Wat vindt u daar nu eigenlijk zelf van…?
Quote: ” de essentie is dat je wonende in nederland dit moet kopen. dit is een “contract” (in filosofische zin) dat je afsluit met de maatschappij.net zoals dat als je van een concert wilt genieten, je het toegangskaartje moet betalen, anders kom je niet binnen.”
In een exact(!) zelfde filosofische zin is ongevraagd beroofd worden door de maffia in ruil voor bescherming tegen diezelfde maffia ook een “contract”.
quote: “ik vind dit persoonlijk een goed voorstel.”
Als u belasting vrijwillig maken werkelijk een goed idee vindt (net als ik) dan zult u consequent moeten handelen en nooit meer stemmen. Niet dat geld wordt uitgegeven aan doelen die u niet aanstaan staat hier centraal, maar juist het gegeven dat uw geld wordt afgepakt. En daar bent u voor of tegen.
Quote: “mijn eerste reactie zou hetzelfde zijn. het lijkt totaal onzinnig en financieel niet op te brengen. maar er zijn zeker vormen die wel zouden kunnen werken.”
Het zou jaarlijks meer dan 100(!) miljard extra kosten. Reken het maar na…Dat is 100 miljard die eerst extra gestolen moet worden door de overheid, alvorens ze uitgegeven kan worden. Al ontslaat u alle ambtenaren, het weegt in geen 100 jaar op tegen de kosten. Het basisinkomen is een afschuwelijke dystopie.
Quote: “Het belangrijkste blijft dat de belastingen een toegangskaartje zijn tot de nederlandse maatschappij. niet betalen? dan ook geen toegang.”
Nee, het niet betalen van opgedrongen belasting is een toegangskaartje tot gevangenis. Dat is waar u eens over na zou moeten denken…