Tien jaar Utrechts onderzoek leidt tot ‘state-of-the art’ software | De Utrechtse Internet Courant Tien jaar Utrechts onderzoek leidt tot ‘state-of-the art’ software | De Utrechtse Internet Courant

Tien jaar Utrechts onderzoek leidt tot ‘state-of-the art’ software

Tien jaar Utrechts onderzoek leidt tot ‘state-of-the art’ software
Beeld uit een game waarvoor simulatiesoftware van uCrowds is gebruikt. Bron: Universiteit Utrecht
Na tien jaar fundamenteel onderzoek, begint informatica-onderzoeker Roland Geraerts van de Universiteit Utrecht met collega Eric de Wilde de start-up uCrowds. Met de software van deze start-up kunnen organisaties de bewegingen van grote mensenmassa’s simuleren onder verschillende omstandigheden.

Na tien jaar fundamenteel onderzoek, begint informatica-onderzoeker Roland Geraerts van de Universiteit Utrecht met collega Eric de Wilde de start-up uCrowds. Met de software van deze start-up kunnen organisaties de bewegingen van grote mensenmassa’s simuleren onder verschillende omstandigheden.

De software is al gebruikt door onder meer Schiphol en voor de start van de Tour de France in Utrecht. Ook game-ontwikkelaars zijn geïnteresseerd, omdat de software snel en flexibel is en ‘levensecht’ simuleert. De software doet dit beter dan de meeste huidige geavanceerde computergames.

De Universiteit Utrecht en uCrowds tekenen vrijdag 13 april de samenwerkingsovereenkomst, waarmee dit bedrijf echt van start kan gaan.

“Zowel de snelheid van de simulaties, als de nauwkeurigheid en de mogelijkheid om dynamische aanpassingen te doen, zijn uniek voor dit soort software”, licht onderzoeker Geraerts toe. “Onze kracht is en blijft bovendien de combinatie met wetenschappelijk onderzoek. De software is niet alleen state-of-the-art, maar zal zich ook steeds zal blijven ontwikkelen.”

65.000 voetgangers

Met de software kunnen op een pc de bewegingen van 65.000 voetgangers of game-karakters realtime worden gesimuleerd. Ook reageren deze voetgangers realtime op een verandering in de omgeving, zoals een blokkade van een looproute. Die snelle simulaties maken het mogelijk veel verschillende scenario’s te onderzoeken, bijvoorbeeld het effect van het plaatsen van dranghekken, toiletten of tribunes voor een evenement.

De Utrechtse crowd-simulatiesoftware is gebaseerd op tien jaar fundamenteel wetenschappelijk onderzoek, waarvan Geraerts in het bijzonder het promotieonderzoek van Wouter van Toll en Arne Hillebrand noemt. “Het mooie is dat nu tegelijkertijd met de start van uCrowds een wetenschappelijke publicatie van 34 pagina’s van ons verschijnt waarin de fundamentele basis van dit onderzoek beschreven wordt.”

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).