De gemeente Utrecht heeft een meetlat gemaakt om de economie te peilen. Dan gaat het niet zozeer om de euro’s, maar vooral over duurzaamheid en verantwoord ondernemen. Wat blijkt vooral? Het grootste gedeelte van het bedrijfsleven is er nog niet actief mee bezig, maar het onderzoek is vooral startpunt voor de volgende metingen.
Ruim 78 procent van de ondernemingen heeft geen maatregelen genomen om biodiversiteit te verbeteren. Ruim 88 procent communiceert niet over de toeleveringsketen. 65 procent is niet bezig met het meten van de impact die het bedrijf heeft op het klimaat. En de man-vrouwverhoudingen bij bestuurders is nog niet evenwichtig.
Het zijn een paar cijfers uit de Utrechtse Nieuwe Economie Index waarmee in kaart is gebracht hoe Utrechtse bedrijven zich inspannen op onderwerpen als biodiversiteit, circulaire economie en inclusief ondernemen. De Utrechtse NEx is een lokale doorvertaling van de Nieuwe Economie Index (NEx) van MVO Nederland. Het is voor het eerst dat een gemeente een lokale variant maakt.
Onderzoek
De data voor het onderzoek is opgehaald via deskresearch, webscraping, data-analyse en een enquête die is ingevuld door 488 ondernemers. Om nog maar wat cijfers te noemen; 10 procent van de ondernemers hanteert prijzen waarbij ook rekening wordt gehouden met de impact op mens en klimaat. Bijna 8 procent van de ondernemers heeft weleens contact gehad met omwonenden over het bedrijf.
21,9 procent van de werknemers heeft te maken gehad met burn-out klachten in 2022, dat ligt onder het gemiddelde van de G4 met 27,9 procent. 31 procent van de mensen was actief op zoek naar ander werk.
Trend
Het aantal gebouwen zonder woonbestemming dat een energielabel A tot en met C heeft is tussen 2008 en 2022 bijna verdubbeld. Wat de trend is op alle onderwerpen zal volgend jaar blijken bij de tweede rapportage. Dan kan ook beter bekeken worden welke kant ondernemingen in Utrecht naartoe bewegen.
Wethouder Susanne Schilderman (Economische Zaken): “Ik ben heel trots dat Utrecht als eerste gemeente in Nederland deze meting heeft laten uitvoeren. We gaan jaarlijks de Utrechtse NEx publiceren en dat gaat ons scherp houden. Net als veel ondernemers willen we als stad toe naar een economie die rekening houdt met de grenzen van onze planeet. Dankzij de Utrechtse NEx weten we waar we nu staan, waar de kansen liggen en waar we nog extra stappen moeten zetten.”
18 Reacties
Reageren“Net als veel ondernemers willen we als stad toe naar een economie die rekening houdt met de grenzen van onze planeet. Dankzij de Utrechtse NEx weten we waar we nu staan, waar de kansen liggen en waar we nog extra stappen moeten zetten.” En dan heb ik net daarvóór gelezen dat verreweg de meeste ondernemers daar weinig tot niets in zien. Ondernemers willen nu eenmaal zo veel mogelijk winst maken, en dan vormen milieu en klimaat, net als werknemers trouwens, vooral kostenposten, die ten koste gaan van die winst. Mooier kan ik het ook niet maken.
“Ruim 78 procent van de ondernemingen heeft geen maatregelen genomen om biodiversiteit te verbeteren.”, Nee, vindt je het gek. Die moeten gewoon geld verdienen om al die belachelijke projectjest van de gemeente te betalen. Hou eens op man. We hebben zelf een consultancybedrijf; mensen moeten gewoon om 7:30 bij de klant in Antwerpen zijn, of god weet ik waar. We hebben wel wat beters te doen dan al die luchtfietserij.
Gemeente zou eens bezig moeten gaan met serieuze problemen. Verbreding van de A27 bijvoorbeeld. Of die horkerige stoplichten stad in. Of misschien woningen bouwen voor mensen die al tig jaar op de wachtlijst staan, in plaats van geimporteerde profiteurs te huisvesten.
Ja, logisch dat ondernemers zich hier totaal niet mee bezig houden. Ondernemers zijn ondernemers, geen wappie-activisten of ideologisch gestoelde dwaal-politici. Een onderneming bestaat niet om aan bizarre fantasieën te voldoen zoals de biodiversiteit te verhogen, klimaatimpact te meten (precies 0.00000000000000000000000000000) of om mannen te discrimineren door vrouwen voorrang te geven op jobs, maar louter om winst te behalen en bij sterke voorkeur zoveel mogelijk.
Het wordt tijd dat de gemeente (ooit opgericht om plantsoenen aan te harken) zich weer eens bezig gaat houden met kernactiviteiten; zo weinig als menselijk mogelijk, om dan nog eens goed te overwegen hoe het nóg minder kan.
Wethouder Susanne Schilderman (Economische Zaken). Ik zou trots zijn als de gemeente utrecht het enorme begroting tekort in korte tijd terug zou dringen bijvoorbeeld door nu even niet met dit soort zaken in te laten. Dit soort zaken gaat ongetwijfeld weer gemeentelijk belasting geld kosten en dat kun je je niet permitteren met een tekort van 10 tallen miljoenen. Stop met het gebruiken van de inwoners van utrecht als ongelimiteerd pin automaat.
@Jeroen: als jij en je mensen nou eens leren metselen, in plaats van veel te dure gebakken lucht te verkopen in Antwerpen, om 7:30, dan komt er daadwerkelijk iets van de grond en worden die huizen gebouwd.
@jeroen,
Volgens mij loopt uw consultancy bedrijf ernstig achter ( ironisch bedoeld )
@ Don
Goed punt!
Ze hebben de financiën niet op orde bij de gemeente. Ondertussen gaat men door met uitgeven van geld dat er niet is. Iedereen kan zien dat dit zo niet gaat. Waarom wordt er niet ingegrepen? Desnoods door de Provincie.
@jeroen
Sinds Corona zijn 90%+ van mijn meetings die ik voorheen “op lokatie” bij de klant deed naar videobellen gegaan.
Scheelt een hele hoop vliegen, treinen en taxis.
Bespaart mij een hele hoop tijd, mijn bedrijf een hele hoop geld, en mooi meegenomen, blijkt ook nog eens duurzaam.
Maar goed, de ene consultancy is de andere niet. Zelf zou ik in dit geval gewoon de avond tevoren lekker met de trein naar Antwerpen zijn gegaan. Stuk ontspannener, en voorkomt dat je gefrustreert constant allemaal populistisch gewauwel eruit gooit.
Alleen overheid en gesubsidieerde instellingen kunnen het zich permitteren om zich hier druk over te maken. Ambtenaren hebben weer eens niet in de gaten dat het bedrijfsleven geld moet verdienen om overeind te blijven of om door te kunnen groeien. Dat randzaken tijd en geld kosten, niets bijdragen aan het bedrijfsresultaat en zorgen voor afleiding.
De wethouder heeft net de projecten aangegeven waar de gemeente op kan gaan besparen vanwege de tekorten, die meetlat kan daar direct bij.
De lijst met andere projecten waar de gemeente op kan gaan besparen is best indrukwekkend en van het schrappen wordt Utrecht niet eens zoveel slechter.
Alleen ontbreekt de post medewerkers nog waarop bespaart kan worden: https://utrecht.bestuurlijkeinformatie.nl/Reports/Item/77b4102a-9bd3-4a66-adaf-5d2bca41fe03
Blunderende Susanne Schilderman (die van dat gigantische begrotingstekort door kansloze rekenfouten) ziet opnieuw niet dat de resultaten van het onderzoek niet stroken met ongebreideld wensdenken.
Ondernemers zien niets in deze luchtfietserij, maar als wethouder maar roepen dat ondernemers “naar een economie toe willen die rekening houdt met de grenzen van de planeet”.
Het zou de gemeente sieren als de hand op de knip gaat de komende jaren voor dit soort onderzoek. Laten we eerst dat begrotingstekort maar eens oplossen met gericht beleid.
Weer zon flauwekul actie, des te minder de politiek zich met de economie bemoeit des te beter die gaat.
Alle woke, duurzaamheid en andere onzin zijn in november al de prullenbak in gestemd. Utrecht loopt nog wat achter maar na de volgende gemeenteraads verkiezingen zal ook in Utrdcht, gelukkig een andere wind gaan waaien.
@ Jeroen:
“Mensen MOETEN GEWOON om 7.30 bij de klant in Antwerpen zijn”??!! Absurde eis!!. Gewoon (;-)) een later tijdstip afspreken, en lekker met ov gaan. Antwerpen is prima te bereiken met de trein.
We moeten onze verantwoordelijkheid meer nemen t.a.v. energieverbruik en milieu! En dat kan best met wat aangepast gedrag.
@Gewoon’ 17:38
We? Welke we? Heeft u meerdere persoonlijkheden of…? Er is geen ‘we’. Er is u, er is ik en er zijn andere individuen. Wat ú doet moet u zelf weten. Ik pak de auto. Wie heeft er nou zin en tijd in een 19e eeuws vervoersmiddel uit vervlogen tijden?
Nieuwe economie? Alweer??
Daar begonnen ze in de jaren negentig ook al over, en vervolgens werd het de kenniseconomie omdat die nieuwe economie niet bleek te bestaan, netzomin als die kenniseconomie overigens maar enfin.
Al die roeptoeters die elkaar de ‘nieuwe economie’ naroepen begrijpen totaal niet waar economie over gaat (geld en schaarste) maar geloven in alfa pseudowetenschap vande groene kansel.
Ons bakfietsencollege wat aan maatschappelijk onverantwoord deugbesturen doet (in windmolens kan je niet wonen) komt nu al ruim €60 miljoen te kort en wil bezuinigen op zorg voor de zwakste Nederlanders…., zweert nu bij de ‘nieuwe economie’ omdat die fictieve (NB!) maatschappelijk baten enkel op papier de kosten van onbehoorlijk bestuur maskeren.
Bedrijven verlaten NL omdat het elders beter ondernemen is dan in politiek EUcorrect maatschappelijk verantwoord gelul waar je niet op kan bouwen maar wel voor moet betalen.
Jeroen 18/4/2024 – 11:15
ben het er helemaal mee eens .
@Jeroen Als je dit soort meetings inplant, zit je duidelijk niet in een positie dat je iets te kiezen hebt. Dat is sneu, maar nog geen reden om dat wereldkundig te maken.
@Binnenstadbewoner Dus elk bedrijf mag maar doen en laten wat nodig is om geld te verdienen? Toch was u tegen dark stores en flitsbezorgers. Of tegen organisatoren van festivals in de binnenstad. Maar dat is zeker een ander verhaal?
Ik vind dat als je zonnepanelen op je huis legt of een elektrische auto rijdt je niet meer mag vliegen. Nieuwe economie noem ik dat.
Het is toch vreemd om zonnepanelen te nemen of een elektrische auto te rijden en vervolgens 4 x per jaar in het vliegtuig te stappen.
Ik hoor nl. om mij heen mensen zeggen dat dit vlieggedrag wordt gecompenseerd door hun zonnepanelen, warmtepomp of elektrische auto. 🤦♀️
Ik zag van de week bij de NPO zelfs een man die een bos aanlegt om het vlieggedrag van zijn gezin te compenseren. 🤷🏼♀️
De idiotie. Stop gewoon met vliegen en leg alsnog zonnepanelen op je dak, rijd die elektrische auto en leg een bos aan.
Zelf vlieg ik al meer dan 20 jaar niet. Gaat prima met de trein en auto. Vliegen is gewoon een verslaving. Weekendje New York met het gezin? Pak dan liever de trein naar Amsterdam, Brussel of Parijs.