De gemeente Utrecht gaat inzetten op kwaliteitsverbetering van bestaande bedrijventerreinen en het mengen van functies. Dat blijkt uit de Bedrijventerreinen Strategie Utrecht 2012-2020 die het college 31 januari in concept heeft vastgesteld. Inzet is om huidige bedrijventerreinen beter te laten aansluiten op de behoefte van bedrijven en werknemers. Met een aantrekkelijke openbare ruimte, bereikbaar met openbaar vervoer en met horeca en andere voorzieningen in de buurt. Omdat de vraag naar bedrijventerreinen afneemt wil de gemeente pas nieuwe bedrijventerreinen ontwikkelen als regionaal niet langer een overschot bestaat.
Door allerlei maatschappelijke en economische ontwikkelingen is de markt voor bedrijventerreinen, zowel landelijk als lokaal, structureel aan het veranderen. De waardering van een aantal Utrechtse bedrijventerreinen staat onder druk en de uitgifte van nieuwe kavels voor bedrijventerrein is de laatste jaren aanzienlijk gedaald. Utrecht telt momenteel veertien bedrijventerreinen. Dat de vraag naar bedrijventerreinen daalt komt niet alleen door het economisch tij, maar ook omdat bedrijven steeds minder ruimte nodig hebben. De verwachting is dat de diensten- en kenniseconomie in Utrecht verder zal groeien en dat sectoren als productie, bouw en handel zullen krimpen. Het aantal starters en zzp’ers in Utrecht breidt zich uit. Ook de huisvestingsvraag van ondernemers verandert: gebruikers van bedrijfsvastgoed stellen hogere eisen aan de kwaliteit van de bedrijfshuisvesting en omgeving. Er is meer behoefte aan een mix van bedrijvigheid, horeca, dienstverlening en andere functies.
Vooralsnog worden de plannen voor de nieuwe bedrijventerreinen Strijkviertel en Rijnenburg in de ijskast gezet. Het college en de gemeenteraad bespreken de gehele ruimtelijke strategie van de stad, nu niet alleen minder bedrijventerreinen, maar ook minder kantoren en winkels nodig blijken te zijn dan gedacht.
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.