Westelijk centrum Utrecht wordt gezond, duurzaam, autoluw en krijgt een monorail - De Utrechtse Internet Courant Westelijk centrum Utrecht wordt gezond, duurzaam, autoluw en krijgt een monorail - De Utrechtse Internet Courant

Westelijk centrum Utrecht wordt gezond, duurzaam, autoluw en krijgt een monorail

Westelijk centrum Utrecht wordt gezond, duurzaam, autoluw en krijgt een monorail
Utrecht wordt een Europees duurzaamheidsicoon. Dat werd vanochtend bekend gemaakt tijdens de perspresentatie van de plannen voor het westelijk deel van Utrecht Centraal. Het Jaarbeursgebied wordt een gezondheidszone: klimaatneutraal, autoluw met misschien een monorail, disco en watertaxi’s. “De verduurzaming van dit gebied moet een exportproduct worden zoals onze waterkennis dat nu al is.”

Utrecht wordt een Europees duurzaamheidsicoon. Dat werd vanochtend bekend gemaakt tijdens de perspresentatie van de plannen voor het westelijk deel van Utrecht Centraal. Het Jaarbeursgebied wordt een gezondheidszone: klimaatneutraal, autoluw met misschien een monorail, disco en watertaxi’s. “De verduurzaming van dit gebied moet een exportproduct worden zoals onze waterkennis dat nu al is.”

Van de veel besproken milieuzone naar een nieuwe gezondheidszone. Aan ambitie geen gebrek voor het nieuwe Utrecht centrum, zo bleek vanochtend. Wethouders Lot van Hooijdonk en Victor Everhardt, Jacqueline Cramer (Utrecht Sustainability Institute), Henk Broeders (Jaarbeurs) en Tom van Mil (Utrecht Economic Board, EBU) gaven vanochtend een presentatie van de uitgewerkte plannen voor de westkant van het Centraal Station. Utrecht moet een Europees duurzaamheidsicoon worden. Dat wil zeggen dat het energieneutraal en een fijne en gezonde plek moet zijn om te werken en te verblijven. “We laten de bouwput achter ons en gaan de open ruimte een boost geven,” zei Everhardt bij zijn presentatie.

Dit gaat onder meer gerealiseerd worden door het gebied autoluw te maken. Aan de westkant van het gebied moet je je auto parkeren en van daaruit moet je de binnenstad op alternatieve manier gaan bereiken. Dit moet over een paar jaar kunnen via duurzame vervoersmiddelen: de benenwagen, fiets, watertaxi of zelfs een monorail. Daarnaast wordt het hele gebied voorzien van 17.000m2 zonnepanelen, een warmte-koudeopslag en energie neutrale kantoren en woningen.

Deze zogenoemde ‘Toekomstvisie Utrecht Centrum’ wordt één van de twee paradepaardjes van het Europese ‘Climate KIC’-programma. Dit Europese fonds stimuleert duurzame gebiedsontwikkelingen en heeft Utrecht naast het Queen Elisabeth Olympic Park in Londen uitgekozen als voorbeeld voor de rest van Europa. “Samen met het feit dat we de meest competitieve regio van Europa zijn, gaat dit heel veel goeds brengen voor de Utrechtse economie,” aldus Everhardt.

Leefbaarheid van dit gebied moet onder meer komen door de megabioscoop en uitgaansgelegenheden. Denk aan restaurants, maar misschien ook discotheken. Daarnaast was er op de getoonde dia’s ook een reuzenrad te zien maar die werd niet genoemd. De eerder genoemde watertaxi’s worden onderdeel van levendigheid op de herbouwde singel en Merwedekanaal.

Chinese groeicijfers

“Waarom zou je met de auto vast willen staan op de 2×1 wegen die we gaan realiseren, als je ook andere verbindingen hebt die je snel naar het centrum brengen,” vroeg Everhardt zich af. Hij gaf aan dat onder andere de Graadt van Roggenweg er één wordt met 2×1 rijbaan, die bedoeld is voor bestemmingsverkeer. Zijn collega Van Hooijdonk vult hem aan: “Ik noem het Chinese groeicijfers, de percentages waarmee de mobiliteit in Utrecht toeneemt. Dat zie je nergens anders in de wereld. Het fietsgebruik is de laatste jaren met bijna 50 procent toegenomen in de stad, terwijl het OV-gebruik elk jaar weer met drie procent toeneemt.”

De mobiliteitstoename geldt niet alleen voor het centrum, maar ook voor het Utrecht Science Park. “Dat is op het moment de grootste bestemmingsplek zonder treinstation in de weide omtrek,” zegt Van Hooijdonk. Een tweede tramlijn naast de al reeds in aanbouw zijnde Uithoflijn is dan ook zeker niet ondenkbaar. “Bij aanleg van die lijn gingen we uit van een groei van 35.000 reizigers naar 65.000 richting De Uithof. Inmiddels rekenen we al op minimaal 80.000 forensen richting het USP.”

Stedelijke leefbaarheid als exportproduct

Tom van Mil van het EBU is ontzettend enthousiast over de ontwikkelingen die staan te gebeuren in het gebied. Hij ziet Utrecht met deze plannen als voorloper in de wereld op het gebied van stedelijke leefbaarheid en duurzaamheid en daar zijn voor het bedrijfsleven en de verschillende kenniscentra in de stad bijzonder goede vruchten van te plukken. “Stedelijke leefbaarheid als exportproduct van BV Nederland. In dit ‘living lab’ waar we in komen te zitten kunnen we door samenwerking met alle partijen kennis opdoen en ontwikkelen tot een exportproduct van ongekende potentie. Kennis over een leefbare en duurzame stad moet exportproduct worden zoals wij dat nu al met onze waterkennis hebben.”

27 Reacties

Reageren
  1. Frank

    Utrecht West autoluw, goed idee. Maar waarom gaat de gemeente dan 50 miljoen en steken in een parkeergarage aan de jaarbeurskant?

  2. Frank

    Of is het gewoon 1 April

  3. Mark

    Dit is vast een 1 april grap, een kabelbaan in Utrecht?

  4. Frank

    @Frank: Omdat ook een autoluwe stad auto’s heeft.

  5. Remco

    Mooie ambities. Maar wat is autoluw? 15.000 auto’s over het Westplein is volgens de ontwikkelgroep Lombok Centraal nog te veel. 2×1 en mooi inrichten helpt niet als er nog te veel auto’s over gaan. Alternatieven om in het centrum te komen zijn mooi bedacht maar nog niet echt realistisch en aannemelijk. Maar daar kan nog aan gewerkt worden! http://www.lombokcentraal.nl

  6. Anna

    Monorail? Jup: 1 april, haha 😉

  7. Maarten

    Jammer dat dit een 1 april grap is, want er staan best wel goeie ideeën en ambities op.

  8. bork

    “als je ook andere verbindingen hebt die je snel naar het centrum brengen,”
    Ik weet niet waar die vent woont en leeft maar de bussen zijn hier uit de wijk verdwenen en ik loop voortaan naar Centraal of fiets naar Overvecht omdat ik mijn fiets nergens makelijk kwijt kan.
    Ik ben niet de enige, Overvecht begint nu ook al flink vol te lopen ondanks de extra ruimte voor fietsen.

  9. Dave

    Snap de logica niet. Nu al staat het stil op de Lessinglaan, met slechte luchtkwaliteit tot gevolg. Vervolgens gaan we de aansluitingen ook smaller maken, waardoor er nog meer stil komt te staan met nog meer druk op de luchtkwaliteit.

    Leuk idee dat men om moet rijden via de snelwegen, maar die staan in de spits ook al stil in de bocht van A2/A12/A27/A28. Daar komt dan nog meer verkeer bij met nog meer verstopping tot gevolg? Dit lijkt me gewoon GroenLinks beleid die denken dat je nog steeds auto’s kunt wegpesten. Als die verkeerskundige aangeeft dat de elektrische auto de weg overneemt, waarom dan toch die auto’s weren uit heel West (heb de plannen voor parkeergarages en snelle metro’s de stad in nog niet gezien. Dus begin iig dan daarmee. Dat werkt in A’dam DenHaag en R’dam ook.

  10. Marco Knol

    Als ik het plaatje mag geloven kan ik dus straks over het forum langs de stationshal fietsend naar het centrum. Cool. 😉

  11. 1 april

    1 april!!!

  12. Ellen

    Dat er zoveel twijfel is over het feit of dit een 1 april grap is of menens getuigd vooral van het niveau van de plannenmakerij van dit stadsbestuur.
    Naast de mate van (klein)stedelijke zelfoverschatting is ook de procedure typisch Utrechts!
    Drie RaadsInformatieAvonden en dan hopla!

  13. S

    http://www.duic.nl/nieuws/kritiek-op-plannen-westkant-utrecht-centraal-nieuwe-visie-is-wanprestatie-van-college/

    Krijg toch sterk de indruk dat het geen grapje is.

    Helaas.

  14. Ronald

    Chinese groeicijfers…dus daarom de infrastructuur beperken. Schiet mij maar lek.

    Watertaxi’s zijn al vaker geprobeerd. Die zijn langzaam en onrendabel. Maar laat dat je vooral niet tegenhouden, je kunt gewoon de geldkraan wat verder open draaien.

    En wat Ellen zegt is schrijnend maar waar. Ons gemeentebestuur is een karikatuur.

    “Waarom zou je met de auto vast willen staan op de 2×1 wegen die we gaan realiseren”, omdat je auto een kofferbak heeft en geen OV-chipkaart en niet vertrekt voordat je zelf wilt vertrekken en veel comfortabeler is en je niet in de regen hoeft te wachten en je graag zelf je weg zoekt en het OV ook vol zit, met vervelende mensen bovendien. Moet ik even doorgaan?

  15. Utrechter

    Mooi plan! Eindelijk eens echte ambitie!!
    2 x 1 rijstrook voor westplein is een prima oplossing. Liever dat dan een dure tunnel en veel verkeer. Scheelt geld en levert kwaliteit op.

  16. Jelis

    Als het geen 1 aprilgrap is dan ga ik liever in een saaie stad als Parijs of Amsterdam wonen.

  17. Hallo Ronald

    Ja Ronald, ga lekker door…

  18. Utrecht groeit

    Ellen… je kent Utrecht niet… veel problemen zijn juist ontstaan door vast te houden aan kleinstedelijk denken zonder visie.
    Utrecht heeft grootstedelijke problemen/vraagstukken en die zijn niet met halve maatregelen op te lossen. Had Utrecht bv nu wel een metronet opgebouwd dan zouden we niet zoveel over belasting in de stad hebben aan bussen, files etc.
    Iedere duitse stad van onze omvang van tegen 400.000 inwoners ( regio; ruim 750.000) heeft een fatsoenlijk U Bahn/ S-Bahn /metronet ..

  19. Bram de Goede

    ik hoop dat de Kruisvaart bevaarbaar blijft. Door de bouw van de busbaan en het Vaartserijn station lijkt het of waardoor het grootste kantoor van Utrecht de Rabobank in de toekomst niet meer bereikbaar is voor de elektrische vrachtboot van de gemeente en de toekomstige watertaxi’s of vergis ik mij?

  20. Lodewijk

    Topidee dit! Auto’s in een centrum gaan toch niet werken in de toekomst.

  21. Gerry Jöris

    Goeie 1 april mop. Maar hadden ze hier niet een andere titel voor kunnen verzinnen. Waarom moet dat allemaal in het Engels? Begrijpt iedereen het dan beter?

  22. Eric

    @Gerry: Internationaal aansprekend plan –> internationaal aansprekende titel.

    Hooguit de monorail en het reuzenrad zijn een grap. De rest komt voort uit een voorprogramma en een onderzoeksrapport.

  23. johannes krens

    Het is inmiddels 2 april. Op onze website http://introvation.nl/projects/shweeb
    wordt een schaalbaar geëlektrificeerde (bak)fiets monorailplan ‘Shweeb’ beschreven.

    De Shweeb is door ons oorspronkelijk (2009) bedacht om het stationsgebied en USP duurzaam te ontsluiten en de fietsparkeerproblemen aldaar te verzachten. TU/e heeft dit samen met ons verder uitgewerkt. Het lijkt ons uitermate geschikt voor fietsstad Utrecht (west) en Utrecht Science Park. Het is bovendien uniek in de wereld. Dus een economisch en ecologisch haalbaar icoon, want winstgevend én energieneutraal!!
    Een optisch kolossale; dure ‘peoplemover’ waar elk jaar geld bij moet is echt niet nodig. Zegt het voort!!

  24. hans

    Watertaxis op het Merwedekanaal. De snelheid van de taxis leveren gevaar op voor de roeiboten en deining voor de woonboten.
    Belachelijk plan

  25. Toine Goossens

    @Johannes,

    Ik betwijfel of de Shweeb het gadget stadium voorbij zal komen. De promo is van een groot lacherig gehalte. Laten we dat vooral zo houden.

    Maak zelf eens een berekening over de transportcapaciteit, dan zul jezelf ook tot de conclusie komen dat het niet winstgevend is en geen economisch of ecologisch icoon kan worden.

    Het is een geweldig idee en leuk uitgevoerd, maar niet geschikt als infrastructuur voor massavervoer.

  26. Ton

    Goed plan! Nu deze gedachte s.v.p. doortrekken naar de Van Zijstweg (groen, 2 x 1 en smalle rijstroken)!

  27. Wim

    Sluit de winkels maar in het Centrum.
    Met het afkeipen van de toegangs wegen kan je er niet meer behoorlijk komen met de auto die je toch nodig hebt als je behoorlijke inkopen hebt gedaan.
    Gaan we alles wel via internet kopen.
    Kunnen we in de wijken weer klagen dat er zoveel pakketautos rijden.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).