Het gaat niet goed met de economie van het Utrechtse stadscentrum. Dat bleek eind november uit cijfers van het Randstad Koopstromenonderzoek 2011. Sinds 2004 nam de omzet in het centrum af met bijna 250 miljoen euro (34 procent). Zowel de binding met het gebied als de toevloed uit omliggende gemeenten gingen met bijna tien procent achteruit. Ondernemersvereniging Centrum Utrecht roept de lokale politiek daarom op haar inspanningen bij te stellen.
Het onderzoek werd in de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht telefonisch en online uitgevoerd onder zo’n 66.000 consumenten in 158 gemeenten. Gevraagd werd ondermeer waar zij specifieke aankopen doen en hoe zij bepaalde winkelgebieden ervaren. Alle gegevens zijn in te zien op www.KSO2011.nl. Ook kunnen de cijfers hier worden vergeleken met een vergelijkbaar onderzoek uit 2004. De resultaten onderschrijven nog eens de doelstellingen van Centrum Utrecht, de ondernemersvereniging van de historische binnenstad, en Centrummanagement Utrecht. De komende jaren willen zij zich inspannen om het centrum van Utrecht te verbeteren en goed in de markt te zetten. Het Utrechtse stadscentrum heeft volgens beide organisaties de potentie om nummer één in Nederland te zijn. Maar dan moet het wel goed verzorgd en makkelijk bereikbaar zijn.
Centrum Utrecht, dé ondernemersvereniging van de historische binnenstad, meldt op haar website dat zij erop vertrouwt, dat deze cijfers ook voor de lokale politiek aanleiding zijn hun visie op en (financiële) inspanningen voor het centrum bij te stellen. Voor het behoud van de werkgelegenheid in het centrum en het tegengaan van verpaupering is dit, volgens de ondernemersvereniging, absolute noodzaak.
Bron: www.centrumutrecht.nl
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.