Ingenieursbureau Movares uit Utrecht heeft vorig jaar haar winst zien stijgen ondanks een dalende omzet. De omzet slonk met 5,9 procent tot 158,5 miljoen euro. De krimp wordt volgens directievoorzitter Johan van den Elzen veroorzaakt door een combinatie van eurocrisis en bezuinigingen. Desondanks steeg de netto winst met 4,8 procent tot 6,5 miljoen euro door maatregelen te treffen aan de kostenkant. Zo werd het aantal medewerkers met 73 teruggebracht tot 1442 volledige arbeidskrachten.
Movares werkt aan het ontwerp en de bouw van stations, bruggen, viaducten en andere kunstwerken en ontwikkelt nieuwe concepten voor het openbaar vervoer van de toekomst. Daarnaast adviseert het ingenieursbureau een breed scala aan opdrachtgevers, onder andere op het gebied van water, energie en contracten. In Utrecht is Movares betrokken bij de projecten HOV om de Zuid, Utrecht Openbaar Vervoer Terminal (OVT), de Rabobrug, het nieuwe Stadskantoor en vernieuwing van de perrons 3, 4 en 5 op het Centraal Station. Het bureau verzorgt daarbij zaken als verkenningen, planstudies, Ontwerp Tracébesluiten, ontwerp, bestekken, contracten, uitvoeringsbegeleiding en projectmanagement. Recent kwam Movares daarbij in opspraak vanwege het variantenonderzoek naar de aanleg van de Kruisvaart busbaan langs de Dichterswijk. Volgens zowel omwonenden als de lokale fracties van SP en Leefbaar Utrecht lijken de uitkomsten van dat onderzoek te zijn gestuurd door de gemeente.
Medio januari werd bekend dat Movares een nieuwe langjarige huurovereenkomst heeft gesloten voor haar Utrechtse kantoor aan het Daalseplein. Tevens werd begin januari de Movares Foundation opgericht, waarmee het ingenieursbureau doormiddel van donaties en ingenieursexpertise wat terug wil geven aan, onder andere, haar directe omgeving (de stad Utrecht). Directievoorzitter Van der Elzen noemt 2011 een goed jaar en geeft aan dat Movares haar activiteiten op gebieden als water, energie en light rail wil verbreden. Naast de vestiging in Utrecht beschikt Movares over kantoren in Amsterdam, Rotterdam, Arnhem en Eindhoven.
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.