Zomerreflectie op het merk Utrecht - De Utrechtse Internet Courant Zomerreflectie op het merk Utrecht - De Utrechtse Internet Courant

Zomerreflectie op het merk Utrecht

Commissies, consultants, werkgroepen, goeroes, politici. Allemaal hebben ze een mening over de stad. Wie heeft zich eigenlijk nog niet tegen “het merk Utrecht” aanbemoeid? Ook de UDB laat zich af en toe niet onbetuigd.

Zoals zovelen bezondigen wij ons aan communicatie die vaak meer bestaat uit zenden dan ontvangen. Luisteren is kennelijk een stuk moeilijker. Als het gaat om het etaleren van visies van burgers en buitenlui staan de internetkrant DUIC en andere media gemakkelijk open. Een reactie is snel ingeklopt.

Maar op het gevaar af, dat ik een lawine van negatieve reacties over mezelf afroep: ik lees daar vaak vooral meningen van dezelfde usual suspects.

Buiten Beter

De gemeente doet haar best om naar ons, burgers, te luisteren. Zij opent sites waarop u en ik iets kunnen melden. Maar ging u al op zoek naar de sites die de wethouder ooit trots aankondigde? En deed u daar wat mee? Ik niet. Voor stadsbestuurders is het niet zo gemakkelijk om te weten wat burgers willen.

Misschien hoort de gemeente ons beter als we veel gebruik zouden gaan maken van appjes, die immers meer doelgericht zijn. Zo kunnen burgers bijvoorbeeld via de app Buiten Beter snel aan de gemeente melden dat er een fietswrak in hun straat staat, of dat een reeks losliggende tegels het lopen belemmert.

Opruimen in de stad

Utrecht werkt al enige maanden met dit Buiten Beter. Interessant om eens te horen hoe de ervaring van de gemeentelijke diensten daarmee is. Of naar hun indruk bijvoorbeeld de burger nu meer betrokken raakt bij opruimen in de stad. Hoewel het natuurlijk nog mooier zou zijn als we gewoon zelf een bezem pakten of die vuilniszak opruimden. Als we de rommel die we meenemen naar het park om van de zomer te genieten, gewoon thuis weer in de eigen vuilnisbak dumpen. Die pet past ons allemaal.

Wat vind je van Utrecht?

Nu het komkommertijd is in mijn agenda, lees ik met meer aandacht de lokale kranten. Vooral de rubrieken waarin mensen op bankjes bevraagd worden, en buitenlanders recepten van hun favoriete gerecht verklappen. De verhalen waar bezoekende artiesten de culturele activiteiten bespreken. En natuurlijk gewoon de woorden van mensen op straat, die een kaartje voor de beklimming van de Dom aan het kopen zijn.

Uit al die flarden ontstaat een aardig beeld van hoe deze bezoekers de stad zien. Mooi, goed geconserveerd. Interessante muziek en festivals. Bijzondere werfkelders, grappige (snor)acties bij de kunsttentoonstelling Call of the Mall in Hoog Catharijne. En niet te vergeten: leuk winkelen rondom de Dom. Nu bezoekers aan het woord komen, lees ik veel minder gemopper dan gebruikelijk. Zo krijg ik gevoel voor wat men hier waardeert, al is mijn belevingsonderzoek van een grote oppervlakkigheid.

Maar misschien is het wel net als met het weer. U en ik kunnen aardig voorspellen of het gaat regenen vandaag. Met behulp van dure apparatuur en mooie computermodellen wordt het wat nauwkeuriger, maar niet wezenlijk anders.

Stop verder denken, nu aan de slag

Laten we dus maar ophouden met praten en nadenken, en aan de gang gaan met het verder neerzetten van de marketing van de stad. We zitten op het goede spoor. Gewoon doorwerken aan de plannen die voor 2018 al ontwikkeld zijn. Vooruitkijken. Verbinden. En simpel vertrouwen op intuïtie.

Beetje lef moet je daarvoor hebben, dat nu weer wel.

Trude Maas

Voorzitter Utrecht Development Board

1 Reactie

Reageren
  1. Bram de Goede

    Een doordacht antwoord over de kwaliteit van de stad zal je meestal niet horen van passanten, maar wel van betrokken stadsbewoners. De keuzes zijn vaak heel wezenlijk, voor middenstand activiteiten of voor historische ontwikkelingen op langere termijn. Goed nadenken kan daarbij helpen. Dit is mijn ongevraagd antwoord.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).