Zorgportal Pazio: succes door vertrouwen in elkaars ambitie | Zorgportal Pazio: succes door vertrouwen in elkaars ambitie – De Utrechtse Internet Courant

Zorgportal Pazio: succes door vertrouwen in elkaars ambitie

Innoveren loopt in Utrecht niet langs abstracte lijnen. Nieuwe successen ontstaan gewoon in gesprek tussen mensen die in elkaar geïnteresseerd zijn, en elkaar vertrouwen in hun ambitie. Mijn krachtige voorbeeld: wat wij in Utrecht bereikt hebben met Pazio. 

De Utrecht Development Board knoopte een jaar geleden de juiste mensen aan elkaar, zo blijkt. Want inmiddels maakt Pazio een hele goede kans om dé standaard in Nederland te worden.
Pazio stelt online diensten beschikbaar die zorg beter, goedkoper en toegankelijker maken. Kort gezegd: je pakt niet meer de telefoon voor een afspraak of een vraag om hulp. Maar via je eigen site van Pazio staan de antwoorden zonder wachttijd klaar. Een initatief van het UMC Utrecht dat groeit en groeit totdat het uiteindelijk voor elke burger de toegangspoort is naar huisarts, ziekenhuis, apotheek, en alle consulten die denkbaar zijn.

Opleidingen, zorg, ICT
Het begon met de eigen ‘portal’ van UMC Utrecht om vragers en aanbieders van zorg on line met elkaar te verbinden. Voor afspraken en e-consulten.Voorloper in het gebruik is onder andere de wijk Leidsche Rijn. Van meet af aan heeft het UMC daar een grote rol gespeeld bij het ontwikkelen van de zorg. Een mooie operatie natuurlijk in zo’n Vinex lokatie. Daar kan ineens veel.
In de UDB zit Geert Blijham, tot voor enkele jaren de eerste man van het UMC. Wij weten dat Utrecht een aantal specifieke kenmerken heeft. Veel opleidingen, veel zorg en veel ICT. Hoe kunnen we die dichter aan elkaar knopen, zodat Utrecht profiteert van deze sterke kanten, vroegen we ons in de UDB af.

Uit eigen netwerken
Echt een gedachte die opborrelt bij de veertien leden van de Utrecht Development Board, die losse initiatieven in onze stad bijeen brengt zodat ze sterker worden. Geert Blijham en ik broedden een halve ochtend bij Figi in Zeist wat we konden doen. Het bleek uiteindelijk simpel. We redeneerden vanuit onze eigen netwerken. Want als je al wat langer meeloopt, dan weet je dat. Zo brachten wij een stel mensen aan tafel van wie we dachten dat zij bij elkaar een sprong konden maken.
Zes weken later was het zo ver. Er zitten drie partijen om de tafel met verschillende invalshoeken en verschillende belangen, maar ze gaan geïntrigeerd uit elkaar. Met een afspraak om verder te verkennen wat ze voor elkaar kunnen betekenen. Niet omdat iemand ze een opdracht geeft, of omdat er ergens een vette subsidie klaar ligt. Maar gewoon omdat ze vermoeden dat ze wat aan elkaar kunnen hebben. Het zijn het ROC, de GGD en het UMC. Mensen als Robert Koch (ROC), Hetty Linden (GGD). Die elkaars ambitie blijken te vertrouwen.

Een jaar later
Waar leidde dat toe, een jaar erna? Een paar uitkomsten. Inmiddels maken 20.000 studenten gebruik van het portal voor hun eigen zorgvragen. Zij kunnen ook sneller bereikt worden als ze studieproblemen hebben of zich overbelast voelen. Pazio blijkt een rol te krijgen ter voorkoming van studie uitval. Sneller afspraken met counselors zijn mogelijk.
Studenten van het ROC helpen als stagiairs vanuit hun studie Communicatie, en er is een project op gang gekomen om de zorgopleidingen van het ROC te vernieuwen.
Te veel om op te noemen, en ook veel meer dan wij indertijd met zijn tweeën in Figi bij elkaar konden fantaseren. Want wij hadden ook niet kunnen bedenken dat er inmiddels ook al gesprekken zouden zijn met een zorgverzekeraar (Achmea) over een specifieke polis voor deze studenten.

De film helemaal teruggedraaid
Waardoor ontstond deze “verrassende verbinding” (in de woorden van Kamer van Koophandel-voorzitter Michaël Kortbeek)? Ik draai de film terug naar een jaar geleden, die eerste ontmoeting van onze netwerk-favorieten.
Geert Blijham legt uit waarom de UDB deze zeven personen bij elkaar brengt. Het gesprek komt langzaam op gang. Iedereen legt op tafel waarmee hij bezig is, en waarnaar hij zoekt.
Het ROC heeft altijd stageplaatsen nodig. Maar ook input voor de ontwikkeling van nieuwe opleidingen. Je wilt tenslotte up to date onderwijs geven, want je studenten moeten er even mee vooruit kunnen. Dus zal er in zorgopleidingen ook ICT moeten komen. Maar wat precies…Dus zullen er ook systeembeheerders opgeleid moeten worden die zich specifiek bezighouden met systemen in de zorg.

ROC, GGD en UMC helpen elkaar
Vanuit het UMC wordt dat beaamd, maar het weet dat zo’n portal ontwikkelen leuk is, maar lang niet alle zorgvragers vinden dat meteen handig. Wel de jongelui die op een ROC zitten, maar oudere mensen of mensen die eigenlijk weinig buiten de deur komen, komen zo`n portal niet op. Een beetje meer hulp en uitleg zou wel mooi zijn.
De GGD zit ook aan tafel die avond. Zij willen graag van ICT gebruik maken voor preventie. Juist de ROC-doelgroep is voor hen niet zo gemakkelijk te benaderen. Dat bleek bijvoorbeeld bij de vaccinatie tegen baarmoederhalskanker. Internet was toen wel populair bij de tegenstanders van de vaccinatie, maar de voorstanders hadden moeite de doelgroep te bereiken en uit te leggen hoe de vork nu wel in de steel zat. Voorlichting over drugs, voedingsgewoontes etcetera: de GGD wil graag verkennen hoe je dat via ICT zou kunnen doen.

De juiste mensen bijeen
Voor de UDB een succes. Het laat zien dat je dingen in beweging kunt krijgen door de juiste mensen bij elkaar te brengen.
Er zijn wel dagen dat je je afvraagt hoe je met een club van 14 enthousiaste mensen uit de stad iets voor elkaar kunt krijgen. Dagen ook dat er dingen mislukken. Op die dagen denken we aan Pazio, en dan weten we weer dat die UDB missie echt werkt: verbinden, versnellen en verzilveren.

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).