Zowel op de weg als op het spoor: Utrecht slibt dicht | De Utrechtse Internet Courant Zowel op de weg als op het spoor: Utrecht slibt dicht | De Utrechtse Internet Courant

Zowel op de weg als op het spoor: Utrecht slibt dicht

Zowel op de weg als op het spoor: Utrecht slibt dicht
De A27 bij Amelisweerd
De bereikbaarheid van Utrecht holt de komende jaren achteruit. Dat geldt voor zowel Utrecht Centraal Station als de autowegen eromheen. Utrecht eist actie van het Rijk. 

De bereikbaarheid van Utrecht holt de komende jaren achteruit. Dat geldt voor zowel Utrecht Centraal Station als de autowegen eromheen. Utrecht eist actie van het Rijk. 

Dit blijkt uit de Nationale Markt en Capaciteitsanalyse (NMCA) die het Rijk vandaag naar buiten heeft gebracht. Op basis van de analyse pleiten Utrecht en omliggende gemeenten nu bij het Rijk voor een bereikbaarheidsprogramma om de ontwikkeling van het Utrecht Science Park (economisch kerngebied) te garanderen, de binnenstedelijke groeigebieden leefbaar en bereikbaar te houden en de draaischijf van Nederland in beweging te houden.

Door de economische groei die Utrecht en Amersfoort de komende jaren doormaken, lijkt het wegen en -spoornet vanaf 2030 dicht te slibben. Uit de analyse blijkt dat het huidige infrastructuurnetwerk de groei niet op kan vangen met een extra bus- of rijbaan.

Vinger op de zere plek

“Afgelopen jaar kostten autofiles op de Nederlandse snelwegen het bedrijfsleven 1,1 miljard euro”, zegt gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof (Mobiliteit) van de provincie Utrecht. “Als draaischijf van Nederland hebben we in Utrecht niet alleen op de snelwegen en de aansluitingen op provinciale en lokale wegen een probleem. Ook voor het spoor is station Utrecht Centraal het belangrijkste knooppunt. De NMCA legt de vinger op de zere plek. Als we nu niet ingrijpen slibt Utrecht dicht.”

23 Reacties

Reageren
  1. Sjaak

    Voordat de anti-GL autominnende lobby weer helemaal los gaat: niet alleen Utrecht slibt dicht, maar heel NL. Niet geheel onbelangrijk detail.
    Kom er maar in rechts-reactionaire autorijders!

  2. Leeuw

    En Utrecht wil nog meer bewoners en bedrijven aantrekken o.a. met hoogbouw bij Croeselaan en Jaarbeursgebied…. Wie is hier nou gek? Een dynamische groeiende stad…? Een dichtgeslibde stad zullen ze bedoelen! Ooit van planning en behoeften van de bevolking gehoord? Wie gaat er verdienen aan die hoogbouw? Welke bedrijven lopen er de deur plat bij de gemeente? Welke lijntjes lopen er al? Wellicht kan ‘Follow the money’ eens naar dit hoogmoedige plan kijken. Utrechters hebben zich al jaren geleden uitgesproken tegen hoogbouw en al die uitbreiding en de daar uit voortvloeiende verkeersdruk. Welke volksvertegenwoordigers (ooit door ons gekozen!) laten dit alles toe? Laten we ons dit vooral goed herinneren als we straks weer gaan stemmen. Niet op basis van mooie woorden, maar op basis van wat ze gedaan hebben of achterwege hebben gelaten

  3. Lege huls

    En weer wordt hier de zin “files kosten geld” gebruikt.

    Dit terwijl files facts of life zijn. Ieder bedrijf hoort files in te calculeren, maar dat doet men dus niet. Vandaar dat deze zin altijd op zo’n mediageile manier gebruikt wordt. Het is echter een lege huls. Kost geld= minder winst voor de toplaag van het bedrijf.

    Verder volledig met Leeuw eens.

  4. Mooi leeg die A27

    Druk joh, op die A 27 op de foto.

    Dit is wel gewoon het dagelijks beeld tussen 9.00 en pak ‘m beet 16.15. Lekker suite en doorrijden dus. Er zijn vele drukkere verkeerspunten in Nederland te vinden.

    Langzaam rijdend verkeer (vaak geen file) is er te vinden van 16.15-17.30 en in de ochtend tussen 7.30 en 9.00.

  5. Danny

    Kan iemand die Leeuw ff temmen?

  6. Willem

    Hoi Leeuw, voordeel van hoogbouw bij de Jaarbeurs is de nabijheid van het station. Daar stoppen van die gele rupsen waar een heleboel mensen inpassen.
    Ennuh: please begin nou niet weer over het referendum van 12 jaar geleden. De wereld en Utrecht zijn behoorlijk veranderd. Bovendien ging dat referendum over het stationsgebied en niet over de Jaarbeurszijde.

  7. Bill

    Leeuw, wat een onzin… Utrecht moet inderdaad de hoogte in wegens ruimtegebrek en de enorme woningnood. En juist bij het STATIONsgebied moet je veel woningen hebben met betrekking tot de bereikbaarheid via het ov.

    Dat enkele mensen zich nu bedreigd voelen in hun zg. zekere binnenstadswereldje is vervelend, maar de ontwikkeling en groei van de stad (met daarbij een toenemende werkgelegenheid, creativiteit, boost van de economie) is daarbij van groter belang. Daarnaast zijn die plannen al jarenlang bekend, dus niet ineen keer die verbaasde reacties…

    Staat wel buiten kijf dat er alleen maar kwalitatief hoogwaardige gebouwen moeten komen, met wellicht de inpassing van die paar jaren ’30 woningen.

  8. Frits

    Was dat nou een soort preventieve belediging van Sjaak?
    Nou ja. Je kunt mensen mijn inziens toch moeilijk de toegang tot je stad ontzeggen, dus je zult moeten investeren in infra. Van alle soorten.

  9. JdV

    Ik ben er van overtuigd dat het probleem van het dichtslibben geheel kan worden opgelost door alles binnen de singels autovrij te maken. Dan sterft de stad een langzame dood tussen de meer dan 100000 fietsen die her en der in rijen alle doorgangen blokkeren.

  10. Toine Goossens

    Massamobiliteit dat en niets anders is de pregnante werkelijkheid van Nederland. Schiphol bereikt dit jaar 70.000.000 reizigers. In het centrum van Utrecht puilen de fietsers de paden en stallingsplekken uit. En dan er steeds maar over zeuren dat de capaciteit niet uitgebreid mag worden. Prorail gaat de capaciteit van het spoor verdubbelen, het is een drupje op de gloeiende plaat.

    Het jongste onderzoek maakt een ding duidelijk. Zodra fietsende stadsbewoners naar de omgeving verhuizen staan er 1 of 2 auto´s voor de deur. 65 plussers gaan meer en meer autorijden. Dat is het meest effectieve van deur tot deur vervoer. Goedbedoelde vrijwilligersinitiatieven kunnen nooit aan de massale mobiliteitsbehoefte voldoen die de moderne samenleving veroorzaakt. Ik daag u uit. Houdt eens 30 dagen al uw mobiliteit bij en realiseer u wat het betekent als 17.000.000 mensen er hetzelfde reisgedrag als u zelf op na houden.

  11. Erwin K

    Sjaak, zeker geen onbelangrijk detail, integendeel zelfs. Dit betekent dat Utrecht en de provincie, door de centrale ligging en vele knooppunten van belangrijke snelwegen, dus zelfs extra moet investeren in spoor- en wegencapaciteit. Immers, niet al het verkeer gaat Utrecht in of uit, maar er zal dus ook meer verkeer langs Utrecht rijden. Goed dat je dat ziet en dus de verbreding van A27 steunt.

    Leeuw, wereldwijd, en ook in Nederland zie je dat mensen naar de steden trekken. Heeft niets, maar dan ook niets met het eventueel moedwillig aantrekken van nieuwe bewoners door de stad Utrecht. Doe je niets tegen. Utrecht zal dit moeten faciliteren. Met nieuwe woningen en bijbehorende infrastructuur. Utrecht KAN simpelweg niet anders, want niet faciliteren heeft ongewenste effecten, zoals enorme prijsstijgingen van koopwoningen, forse huurstijging etc.

  12. Objectivist

    Ik had gisteren een date. Ze vertelde me dat ze socialiste was. “Wat leuk”, zei ik. “Ik heb zelf ook geen enkel verstand van economische zaken”. Geen wonder dat ook dat kwartje niet viel bij haar (slecht een schaapachtige glazige glimlach volgde), zoals ook geen wonder is dat het kwartje maar niet wil vallen bij het ultra-linkse college, alwaar een vastgeroest dogmatisch links kompas en schaapachtige glazige glimlachen al jaren een koers richting de economische afgrond veroorzaken…

    Autogebruik neemt drastisch toe de komende jaren. De bewonersaantallen nemen gigantisch toe. Wie anno 2017 in Frankrijk op een berg staat, kan op een winstille dag bij heel goed luisteren intussen de totale noodkreten uit Utrecht horen. Ondernemers en bewoners slaan steeds massaler alarm. Het college? Dat gaat gewoon keihard door met schrappen van broodnodige infrastructuur, het frustreren van mobiliteit in en rondom Utrecht en het zwaar subsidieren van ieder onderzoeksbureau dat maar bereid is om haar integriteit in de uitverkoop te doen door voor een pak (belasting)centen lijvige propagandarapporten te schrijven waarin de zegeningen van totale immobiliteit over ons uitgestort worden.

    De gevolgen van dit roekeloze doldwaze ultra-linkse non-beleid (het lijkt werkelijk meer op geblinddoekt wichelroedelopen dan rationeel en logisch een stad besturen) zijn straks werkelijk niet te overzien. Niet alleen zal Utrecht een economisch achterstandsgebied worden (ondernemers en vermogenden zullen massaal wegtrekken), maar wellicht nog wel erger dan dit is dat ook een aanzienlijk deel van de rest van Nederland nog eens mee het afvoerputje wordt ingetrokken!

    Aan de nieuwe Tweede Kamer coalitie zodra de schone taak om het koppige bruine (rood + groen) lemmingennest te Utrecht in het landsbelang eens even corrigerend aan de oren te trekken na de Gemeenteraadsverkiezingen komend jaar. Het is tijd voor draconische maatregelen vanuit het Rijk.

  13. Lobbydebobby

    Dit is gewoon lobbywerk van een club om de formatie te beïnvloeden hoor. Niets meer en niets minder. Cijfers rammelen aan alle, maar dan ook werkelijk alle kanten en leunen niet op de bevolkingsprognoses.

    Raar dat de reagutuders hier staan te juichen dat de stad (zogenaamd) wordt overspoeld met alle gevolgen voor de leefbaarheid van dien. Je zou er maar blij van worden………

  14. cas

    Er wordt aangegeven dat de aansluiting van lokaal, provinciaal en regionaal beter op elkaar moet aansluiten… Laat Utrecht nu juist een beleid voeren dat haaks hierop staat.

  15. Jeroen

    Lobbydebobby doet gewoon net alsof de cijfers bij elkaar verzonnen zijn. Oren en ogen dichtstoppen en lalalalobby zingen. Intussen willen er steeds meer mensen in Utrecht wonen en probeert de rest dit in goede banen te leiden.

  16. JdV

    Dat we de hoogte in moeten is zeker. Maar dan met de wegen. In vele andere landen wordt de hoogte boven de bestaande wegen prima ingevuld door daar een laag wegen op palen boven aan te leggen. Met geen of weinig afslagen in het centrum, om zodoende kruisend verkeer te faciliteren. In principe kan dit ook omgekeerd (ondergrondse wegen onder bestaande infra) maar dat is wel een stuk duurder.
    In plaats van het verbannen van auto’s zou er eens wat creatiever moeten worden nagedacht om alle verkeersstromen te faciliteren. Argumenten over luchtverontreiniging zijn makkelijk op te vangen door auto’s uit te rusten met zowel benzine als electro motoren, en gebruik van electra binnen de singels te verplichten.

  17. Utrechtsevogel

    Een aantal reageerders hier preken een doemscenario over de economie van Utrecht, dat zou een economisch achterstandgebied worden als er niet voor meer mobiliteit=autotoegankelijkheid gezorgd zou worden. Vaak wordt de binnenstad daar ook bij gehaald, waar de autoluwheid voor economische teloorgang zou zorgen.
    Maar dit type beleid is toch al jaren aan de gang? We hebben toch al sinds mensenheugenis een links/groen/anti-auto college? Waar is dan die economische teloorgang? Utrecht doet het economisch gezien prima. Ook het ondernemersvertrouwen is weer flink hoog, en hoger dan in andere regio’s. Kijk op: http://www.utrecht-monitor.nl/economie-inkomen/economie/economische-ontwikkeling of op http://research.economicboardutrecht.nl/barometer/regionale-economische-groei en dan blijkt toch dat er alleen maar meer werkgelegenheid en ondernemersactiviteit komt in Utrecht en omgeving. Kennelijk gaat het allemaal niet zo slecht.

  18. Alphons Mantel

    de files zijn veroorzaakt door de geheel irrationele en nimmer beargumenteerde parlementaire keuze tot paspoortverstrekking aan niet-Europese moslims , waarvoor elke belastingbetaler jaarlijks 7 miljard euro dient te betalen middels belastingheffing

  19. JdV

    @Utrechtsevogel: Zonder het links/groen/anti auto college had die groei wel eens makkelijk vele malen hoger kunnen zijn. Dat het niet slecht gaat wil niet zeggen dat het niet veel beter had kunnen gaan.

  20. Femke

    @Alphons Mantel. Zou u die uitspraak even willen beargumenteren?

  21. cas

    Alphons, je dwaalt een beetje af van het onderwerp….

  22. Utrechtse vogel

    @jdv maar het is toch op geen enkele manier een economisch achterstandsgebied, wat hier telkens wordt beweerd?

  23. Mia

    Nou ik ben nu even in Vancouver en daar valt me toch op dat er heel anders met mobiliteit wordt omgegaan. Om te beginnen fantastisch metrosysteem en de bussen (veelal electrisch) zo frequent daar hoef je amper op te wachten. En ook nog eens een stuk goedkoper. Kijk zo stimuleer je dat mensen wat sneller voor OV kiezen.
    Toch anders dan het alleen maar autoverkeer af te remmen zonder daar aantrekkelijk alternatief voor aan te bieden.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).