Kinderwoonwinkel Babalade sluit na 20 jaar de deuren | De Utrechtse Internet Courant Kinderwoonwinkel Babalade sluit na 20 jaar de deuren | De Utrechtse Internet Courant

Kinderwoonwinkel Babalade sluit na 20 jaar de deuren

Kinderwoonwinkel Babalade sluit na 20 jaar de deuren
Kinderwoonwinkel Babalade. Foto's: Iris WIjngaarde
Na 20 jaar sluit kinderwoonwinkel Babelade aan de Oudegracht 223 de deuren. Per 1 mei moeten de eigenaren het pand leeg opleveren. “Tijden zijn veranderd. Steeds meer mensen komen bij ons voor inspiratie, maar shoppen vervolgens online. Dan is de lol er snel vanaf”, laat eigenaar Ellen Oskam weten.

Na 20 jaar sluit kinderwoonwinkel Babelade aan de Oudegracht 223 de deuren. Per 1 mei moeten de eigenaren het pand leeg opleveren. “Tijden zijn veranderd. Steeds meer mensen komen bij ons voor inspiratie, maar shoppen vervolgens online. Dan is de lol er snel vanaf”, laat eigenaar Ellen Oskam weten.

Van ledikantjes tot draagzakken, van knuffels tot flessen, Babelade heeft het allemaal. Geheel in eigen stijl. Babalade, al sinds de jaren ’90 een bekende naam in Utrecht, zat de eerste 5 jaar op de Mariaplaats, daarna verplaatste de winkel naar een pand aan Oudegracht. Anja van der Hoorn en Ellen Oskam kijken met veel plezier terug op hun tijd in de winkel. “Zo rond het jaar 2000 was het goed zaken doen. Mensen hadden wat meer te besteden en wilden toen ook investeren in kinderspullen. We waren destijds de eerste niche winkel in Utrecht. Je had wel een Prénatal, maar wij bieden toch echt iets anders dan zo’n keten. Bovendien was er van online shoppen nog geen sprake.”

“Waar ik altijd van genoot was het afstruinen van beurzen, op zoek naar nieuwe spullen voor het assortiment. Je eigen stijl creëren en inspiratie opdoen. Maar het leukste aan dit werk is de band met klanten. De adviezen die je kunt geven, de gesprekken die je hebt. Je kunt echt het verschil maken”, vertelt Ellen.

Online koopjesjagen

De afgelopen jaren merkten ze dat men de winkel steeds meer als showroom is gaan gebruiken. Klanten kwamen binnen, keken rond, voelden aan de stoffen en bestudeerden materialen. “Vervolgens gaan ze op internet zoeken naar de goedkoopste variant. Soms zelfs terwijl ze nog in de winkel staan, op hun telefoon.” Ellen vult aan: “Dat is natuurlijk de tijd. Wij hebben zelf ook een webwinkel, maar daar doen we het niet voor. Met de hype van online koopjesjagen verdwijnt eigenlijk hetgeen dat wij het leukste vinden; het contact met de mensen.”

Dus is het voor Oskam en Van Der Hoorn tijd om er een punt achter te zetten. “We vinden het jammer, maar op deze manier doorgaan, zien we niet zitten. We krijgen heel veel lieve reacties van onze klanten en ook van de leveranciers. Dat doet ons goed”, aldus Anja. Per 1 mei sluiten de deuren van Babalade definitief. Tot die tijd is er een grote uitverkoop.

1 Reactie

Reageren
  1. Dirk

    Bijenkorf floreert ondanks online. Coolblue krijgt meer omzet wanneer het fysieke winkels opent, Ikea doet het ook nog steeds goed.

    Ik vind het heel vervelend voor ze, maar de ondertoon dat mensen dealtjesjagers zijn en dat ze niets over hebben voor de kleine ondernemer, vind ik te kort door de bocht. Het koopgedrag is veranderd en veel van hun potentiele klanten zien ze niet eens in de winkel.

    Dit is een artikel uit 2005: https://www.marketingfacts.nl/berichten/forse_omzetdaling_in_babybranche

    Als het koopgedrag van consumenten verandert, dan moet je gaan experimenteren en andere categorieen toevoegen en/of je concept veranderen en dat hebben ze kennelijk niet/onsuccesvol gedaan.

    Blijft natuurlijk vervelend om een mooie winkel te verliezen, maar dat is ondernemerschap.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).