De Utrechtse zaak Smood Juicebar, die nu bijna 3 jaar gevestigd zit op de Vismarkt in de binnenstad, wordt gezien als bedreiging door een soortgelijk bedrijf in de Verenigde Staten. De keten in de VS heeft namelijk dezelfde naam, nu moet het Utrechtse bedrijf zijn naam aanpassen.
De eigenaresse van de sapjesbar aan de Vismarkt in Utrecht, Marleen Vriesenga, bedacht de naam voor haar zaak tijdens een verblijf op Curaçao in 2015. Ze wilde namelijk graag een tropische sapjesbar openen in Nederland, deze droom ging in 2016 in vervulling. Maar de sapjesbar werd niet alleen bekend in Utrecht, ook in de Verenigde Staten kwamen ze achter het bestaan van Smood.
Vriesenga: “In augustus 2018 ontving ik een aangetekende brief van een groot advocatenkantoor uit Amerika, ze schreven dat ik per direct moest stoppen met het gebruik van de bedrijfsnaam ‘Smood’. Dan schrik je wel even.”
Procederen
De ondernemer vertelt dat toen ze haar bedrijf startte, er ook een onderneming in de VS begon met een soortgelijke naam. “Ik wist daar het bestaan niet van. Ik heb direct een advocaat ingeschakeld die dit samen met mij heeft aangevochten. Na een half jaar procederen tegen een grote keten zit er maar één ding op voor mij, de naam van mijn Juicebar veranderen. Ondanks dat Amerika wel erg ver van de Vismarkt verwijderd is, wordt mijn Juicebar van nog geen 45m2 gezien als een te grote ‘bedreiging’.”
De keten in de VS dreigde met dure rechtszaken. “Ik sta met mijn rug tegen de muur. Ik heb het een half jaar aangevochten maar in overleg met mijn advocaat gooi ik nu toch de handdoek in de ring.”
Daarom moet de Smood aan de Vismarkt vanaf 1 april een nieuwe naam krijgen. “Met pijn in mijn hart neem ik afscheid van de naam Smood! Het voelt heel raar, alsof je je kind opeens een andere naam moet geven.” Vriesenga heeft al een nieuwe naam op het oog: “Maar goede ideeën zijn alsnog welkom via de mail: info@smoodjuicebar.nl.”
27 Reacties
ReagerenSmooth
Smoed
Op basis van merkenrecht (en handelsnaamrecht) kunnen ze helemaal niks maken. Tenzij ze hier actief zijn of heel snel worden met hun keten, maar dat lijkt niet het geval. Bluf en dreigen werkt blijkbaar.
Zoek op Smood en je vindt een Zwitsers bedrijf….
Smoed, klaar is kees 😉
Waarom niet gewoon sapjesbar
SmudeJoos
Om van alle gezeur af te zijn moet je de naam veranderen in
M O O D S de enige echte in Utrecht aan de Vischmarkt
Macht van het grootkapitaal vs. een goedwillende vrouw.
Sneu hoor, dan laat je je wel kennen als multinational.
Een mooie gelegenheid om een Nld naam te gaan gebruiken..:)
Mevrouw Sap
SAPPIG
Ignore it. American lawyers pull this trick the whole time and unless this name is already registered as the trade mark for an existing branch in the Netherlands they don’t have a leg to stand on. So just throw their letter in the dustbin. And if they are stupid enough to take you to court (which would be very expensive and futile) just check on the law and represent yourself and you will win.
Even Googelen en je had van het bestaan van Dr Smood geweten. Geeneens een hele grote speler, maar je weet dat Amerikaanse bedrijven fel hun merknamen beschermen, wereldwijd. Dat is dus gewoon een beginnersfout van de ondernemer in kwestie.
Niet mauwen dus. Veranderen die naam, excuses aanbieden en lekker op de bestaande voet doorgaan! De sapjes zijn geweldig, dus daar komen je klanten toch wel voor. Of je nou Smood, Smooth of Smoed juicebar heet.
hebben die amerikanen die naam wel vastgelegd ?
heb je al eens een andere advocaat gevraagd wat deze van de kwestie vind.
ik denk namelijk dat die amerikanen dat niet zomaar kunnen maken.
Die Amerikanen hebben alleen een zaak als ze ook in Nederland onder die naam aan de slag willen én zij de naam Smood in Nederland eerder hebben vastgelegd dan Vriesenga.
Hier een wellicht inspirerend verhaal waaruit blijkt dat de Amerikaanse arrogantie kan worden weerstaan: https://www.volkskrant.nl/economie/hoe-een-zeeuwse-snackbar-al-17-jaar-voorkomt-dat-wendy-s-naar-europa-komt~bb330b43/
Utreg me Smoodsie
Dooms.
gewoon lekker doorgaan waar je goed in bent en loslaten is ook een kunst. Ik kom binnenkort een keertje bij je langs want ik kende jullie nog niet ).
Smoood?
@Scherpschutter: Ze verandert de naam toch ook? Hoeft u niet gelijk zo’n badinerend verhaal op te hangen richting haar.
Smoetje
@scherpschutter Dr Smood is een Deens bedrijf, niet Amerikaans. Die Amerikanen hebben helemaal geen merkrecht op de naam SMOOD in Nederland (Benelux). Ik ben wel benieuwd waar ze hun claim op gebaseerd hebben.
Volgens mij hebben de Amerikanen geen poot om op te staan. Ze willen vast ooit naar Nederland komen en dan het Wendy’s -scenario voorkomen. Daar moeten ze gewoon flink voor betalen.
Arnoud Engelfriet heeft zich erover gebogen. Smood moet wel binnen een paar jaar daadwerkelijk in Europa aan de slag.
https://blog.iusmentis.com/2019/03/14/amerikaanse-keten-dwingt-utrechtse-sapjesbar-naam-te-veranderen/#comments
Kan ze die brief van de advocaten niet publiceren en de maatschappij dit Amerikaanse bedrijf helemaal zwart laten maken?
Juffrouw sap