Beers & Barrels in Utrecht zegt coronamaatregelen altijd te hebben nageleefd | De Utrechtse Internet Courant Beers & Barrels in Utrecht zegt coronamaatregelen altijd te hebben nageleefd | De Utrechtse Internet Courant

Beers & Barrels in Utrecht zegt coronamaatregelen altijd te hebben nageleefd

Beers & Barrels in Utrecht zegt coronamaatregelen altijd te hebben nageleefd
Bron: Google Streetview
De Utrechtse horecagelegenheid Beers & Barrels zegt de coronamaatregelen altijd serieus te hebben genomen. Gisteren werd bekend dat het restaurant een boete heeft gehad vanwege het overtreden van de regels.

De Utrechtse horecagelegenheid Beers & Barrels zegt de coronamaatregelen altijd serieus te hebben genomen. Gisteren werd bekend dat het restaurant een boete heeft gehad vanwege het overtreden van de regels.

Handhavers van de gemeente Utrecht constateerden tijdens een controle dat te veel mensen niet genoeg afstand van elkaar hielden. De horecagelegenheid had al eerder een waarschuwing gehad wegens het onvoldoende toezien op naleving van de anderhalve meter door de bezoekers. Daarnaast is er in deze zaak vorige week een verjaardag gevierd, waarna deze week bij een aantal genodigden een coronabesmetting is vastgesteld.

Beers & Barrels zegt nu in een reactie alles in het werk te hebben gezet om te voldoen aan de coronaregels. “Wij hebben bij de versoepeling van de maatregelen de maximumcapaciteit in het restaurant en op het terras flink naar beneden bijgesteld op basis van het aantal beschikbare vierkante meters, in combinatie met de 1,5 meter. Naar aanleiding daarvan zijn zowel het restaurant als het terras opnieuw ingedeeld.”

Waarschuwing

Over de waarschuwing die het restaurant eerder heeft ontvangen zegt Beers & Barrels het volgende: “In juni hebben we een waarschuwing gehad omdat een aantal gasten tafels aan elkaar hadden geschoven. Dit is toen direct opgelost, gasten zijn aangesproken en tafels zijn uit elkaar gehaald.”

Ook tijdens de verjaardag die op 24 juli in Beers & Barrels werd gevierd is volgens de horecazaak soms niet voldoende afstand gehouden. “Gedurende de bewuste avond is het een paar keer voorgekomen dat gasten uit de familie binnen de 1,5 meter kwamen. Daar is de familie op aangesproken.”

Beers & Barrels zegt ook voor aanvang van het feest de coronamaatregelen te hebben toegepast. “De groep met familieleden was niet afkomstig uit één huishouden, zij zijn daarom uit elkaar geplaatst om de 1,5 meter afstand te kunnen waarborgen. Zowel bij de reservering als bij binnenkomst is de gasten gevraagd of men gezondheidsklachten had.”

GGD

Nadat de GGD erachter kwam dat er tijdens het verjaardagsfeest mensen zijn besmet is er melding gemaakt bij de gemeente Utrecht. Op 30 juli zijn daarom handhavers gaan controleren bij Beers & Barrels. “De dienstdoende ambtenaar heeft aangegeven dat er niet genoeg afstand tussen de tafels op het terras zou zijn. Daarvoor is een boete uitgedeeld. We zullen de boete beoordelen zodra wij deze hebben ontvangen.”

Beers & Barrels zegt verder dat na de melding van de GGD alle medewerkers zijn getest op corona. “Pas nadat is gebleken dat zij het virus niet hebben, mogen zij weer aan het werk.” Daarnaast heeft het restaurant in samenspraak met de GGD de looproutes in de zaak beter aangegeven en ook de bordjes bij de toiletten aangepast.

Gekoppelde berichten

27 Reacties

Reageren
  1. Gerard Brugmans

    Jongens, hou nou toch op met dat gezeur, het lijkt wel een kleuterklas. Iedereen kan zien dat veel horecacowboys hun eigen portemonee veel belangrijker vinden dan de volksgezondheid. Kunnen we die branche voorlopig even parkeren? De tijd van praten, bluffen, smoesjes en uitvluchten is nu echt wel voorbij, sluiting lijkt mij de enige maatregel die ze daar begrijpen.

  2. Wim

    Natuurlijk. Je wordt gewaarschuwd en beboet terwijl je álle regels gevolgd hebt. Het zou ze sieren vooruit te kijken en te communiceren dat ze maatregelen getroffen hebben zodat ze nu wél aan hun zorgplicht jegens hun gasten voldoen.

  3. herman

    Ze hebben gewoon pech dat zo’n BOA voorbij kwam. Nog een geluk dat die BOA’s geen wapenstok hebben, voor het het weet staan ze te knuppelen en met pepperspray te spuiten.

  4. Klaas

    Volgens de buurtbewoners, die er toch echt een goede kijk op hebben, lappen ze de regels al vanaf dag 1 aan de laars en zijn ze laconiek.

    Die boete krijgen ze, omdat ze al gewaarschuwd waren. Dus al 2x zichtbaar in verzuim en ERNSTIG in overtreding. Daarnaast waren ze bewezen besmettingshaard. Ook op een besĺoten feest dienen de richrlijnen gevolgd te worden, hetgeen hier hoogstwaarschijnlijk niet gebeurd is.

  5. Jake

    Krijgt de NS ook een boete als passagiers, zich niet aan de coronaregels houden?

  6. Koel Hoofd

    Tja, eigenwijze Hollanders hebben overal maling aan.
    Met een borreltje erbij wordt het nog ‘gezelliger’…
    Maar zonder dollen, opvoeding begint thuis en niet pas vele jaren later in de kroeg!

  7. Klaas

    @ Jake

    Verschil is wel dat er in de horeca meer dan genoeg personeel is dat dichtbij de gasten staat en veel horecagelegenheden en hun personeel burgerlijke ongehoorzaanheid aanmoedigen en laten doorschemeren schijt te hebben aan de richtlijnen. De NS doet eigenlijk het tegenovergestelde. Men spreekt hun reizigers veelvuldig aan: via intercom, via lcd-schermen, via stikkers, via personeel en NS-personeel slingert hardleerse klanten op de bon. In de horeca heeft men überhaupt geen zin gasten aan te spreken. Een mentaliteitsprobleem in de sector zelf. Zo krijg je ook het vervelende en eigenwijze publiek dat we in Nederland gewoon zijn. Alles uit angst de klant kwijt te raken, terwijl je sommige klanten liever kwijt dan rijk bent. Confrontatiemijdend gedrag> zachte heelmeesters. If you don’t like our rules: get the F out!

  8. Reiger030

    “We hebben aan alle regels voldaan”, maar toch eerst gewaarschuwd worden en daarna beboet. Tent mag blij zijn dat ze niet (preventief) gesloten worden. Door dit soort ondernemers kan de andere horeca in het najaar weer sluiten. KHN heeft op dat vlak ook boter op hun hoofd.

    De kroeg is (gelukkig) verantwoordelijk, want anders zouden de klanten alles mogen (en kunnen kroegeigenaren zich verschuilen achter het gedrag van de klanten). Er zijn genoeg kroegen in Utrecht die wel hun best doen en vervolgens concurrenten de grenzen zien opzoeken (of zelfs in besloten feesten schijt hebben aan alle regels).

    Jammer dat de gemeente Utrecht pas zo laat is begonnen met echt handhaven in de horeca, de signalen waren al weken bekend. Nu doorpakken en ervoor zorgen dat corona in Utrecht niet grootschalig kan terugkeren.

  9. Suzanne

    Als de regels nageleefd zijn waar zijn de mensen dan besmet. Op de door iedereen gedeelde toiletten?

  10. Djus

    Raar dat er pas te laat ingegrepen wordt, op het moment dat het aantal geregistreerde besmettingen aanhobbelt achter het vermoedelijke daadwerkelijke aantal besmettingen. Al van 1 juni is bekend dat sommige horeca schijt heeft en povoceert. Met meldingen is niks gedaan. Afgelopen 24 uur, laat het op je inwerken: 431 besmettingen. Cijfers vergelijkbaar met eind april/ begin mei.

    Deze horeca is de oorzaak dat we een 2e lockdown krijgen en heel veel zaken failliet gaan. Zit je dan met je zaak en goed gedrag als je wel verantwoordelijk zorg draagt voor je gasten. Advies: scheidt je af van KHN, richt een nieuwe verantwoordelihke belangen- en lobbyclub op en span gezamenlijk rechtszaken aan tegen de onveranrwoordelijke horeca als oorzaak van een 2e lockdown en alle daaruit voortkomende faillisementen.

  11. Jansen

    Prima restaurant maar het controleren van gezondheid aan de deut is kletspraat. Vorige week geweest en niets van dat alles.

  12. Vicent

    @Klaas

    Jij weet niet waar je over praat man. Ik werk zelf al 10 jaar in de horeca en ben sinds 1 juni ook weer gewoon full time aan het werk. Inderdaad, niemand heeft zin om de gasten continu aan te spreken op hun gedrag. Op het feit dat ze niet mogen dansen en moeten blijven zitten. Op het feit dat ze afstand moeten houden. Maar we doen het wel! En dat is oprecht zwaar klote om continu te moeten, want mijn baan is van gastheer opeens verandert naar halve politieagent. En ondertussen hebben de gasten gewoon schijt aan je want zij hoeven de boete niet te vangen. Als handhaving nou eens de boetes gaat uitdelen aan de gasten, zou dat ons werk dan een beetje makkelijker maken in deze moeilijke tijden?

    Klaas, het zou je sieren om de horeca niet door het slijk te halen in deze tijden. Tijden waarin we allemaal strijden om het hoofd boven water te houden.

  13. Binnenstadsbewoners

    Horeca horeca
    Jullie zijn verantwoordelijk
    Jullie bepalen wat er in je zaak gebeurt
    Straks bij de tweede golf niet klagen dat alles weer dicht moet

  14. Peter

    Geef horeca een pink, ze trekken je arm uit de kom

  15. Wic

    @Suzanne, bijvoorbeeld toen ze elkaar begroeten buiten. Of afscheid namen? Of bij elkaar in de auto stapten na afloop? Of ? Heksenjacht wordt het zo..

  16. Klaas

    @ vicent

    Ik weet uitstekend waar ik het over heb. Ik werk bij een bedrijf in de vrije tijds sector, incl. horeca. Al 8,5 jaar weer.

    Het begint dus al met “niemand heeft zin om…” daar ga je dus al.

    Bij ons wordt aan de gasten gewoon vriendelijk om medewerking gevraagd via tal van manieren. Speels en ludiek. Bij ons is vooraf (of als het rustig is ter plekke) reserveren uiteraard nog steeds verplicht. Ook voor het terras aanbevolen overigens, anders ter plekke een reservering op een tijdsslot. Dan krijgen mensen op ludieke en speelse wijze (daar zit het hem al in) te lezen en horen dat dingen net even iets anders gaan dan ze gewoon zijn, met een reden, maar dat ze en wij de aanpassingen “wel overleven hoor” ;). De ober/ gastheer doet overigens ook zelf ontsmettingsspul in de handen van de gasten spuiten, ook weer op ludieke wijze en begeleid gasten naar hun plekje. Geeft hem of haar de tijd voor een ludieke exrra gezodheidscheck (in de ogen kijken) en tijd om in te schatten wat voor vlees we in de kuip hebben. Mensen die toch met grotere groepen willen komen (stiekem) staan we niet toe. Ook niet als we de indruk krijgen dat mensen stiekem bij elkaar horen, dan placeren we ze zeker niet bij elkaar in de buurt. Zero tolerance in deze en feeling.

    Dan dat “politieagent” spelen. Daar gaat het ook al mis. Wij zien dat om te beginnen al niet zo. Zit al in je hoofd die manier van benaderen en dan lok je bepaald gedrag ook uit. Speel je politie, dan speelt de gast misschien boef. Zien we iemand stiekem naar een tafel met bekenden lopen en daar mensen aanschuiven, moet je natuurlijk niet meteen de boeman spelen en ook niet op seconde 1 daar bovenop duiken, maar ook dit weer speels en luidiek oplossen. Zacht met een knipoog. Of bij minder leuke gasten: kalm en rustig. Bij echt vervelend publiek moet je houding zijn dat je ze liever kwijt bent. Het is nog altijd “onze zaak” waar je te gast bent als publiek en “wij” bepalen de gang van zaken, niet het publiek. In sommige gevallen neem je dan afscheid van je gasten. Wordt het publiek lastig en vervelend of agressief, dan zegt dat veel over de gasten, niet over jou als zaak. In extreme gevallen laat je een beveilger of de politie ze uit de zaak verwijderen. Hebben ze een kwade dronk of veel te veel gedronken, dan heb jij ze als zaak misschien zelf wel van te veel drank voorzien (hetgeen al decennia lang offiicieel strafbaar is trouwens). Dat weten veel horecazaken nog niet eens. Zo gedragen ze zich niet trouwens.

    Trek je verhoudingsgewijs veel vervelend publiek als zaak, dan moet je jezelf toch eens achter de oren gaan krabben als zaak. Dan bereik je dus een verkeerde doelgroep. Zeker als je publiek in deze tijden al helemaal niet wil meewerken met jou als bedrijf en boetes aannaait; en een tweede golf/ faillisement faciliteert. Onze gasten begrijpen dat uitzichzelf al vrij goed.

    Staat je publiek te dansen op tafels? Sorry hoor, maar dan draai je toch echt voor deze tiijden en voor de sfeer nu verkeerde muziek. Veel zaken beginnen bij jezelf als zaak en personeel.

    Deze manier van werken hebben we in 3 maanden kunnen bedenken, samen met het hele team en ook veelvuldig geoefend met ons personeel en ons personeel daar specifiek op getraind/ laten trainen. Hospitality en veiligheidstraingen. Daar investeren we best wat geld in en dat betaalt zich uit.

  17. Ooginaller

    Respect voor je werk Vincent, en goed dat je het blijft doen. Als er maar genoeg andere tenten die het niet zo nauw met de regels nemen, wel een boete krijgen bij misstanden, dan kunnen die lieden die geen rekening wensen te houden gewoon nergens meer terecht. En wort jouw werk vanzelf weer leuk. Succes de komende maanden.

  18. Job

    @ wic

    Gebleken uit het contactonderzoek is dat de jarige zelf besmet was. Misschien toch met lichte klachten (kan al een verstopte neus of kriebel in keel zijn, of lichte verhoging), toch naar eigen feestje gegaan? Grote kans dat bij dit besloten feest de afstandsregels en placerinsregels niet gevolgd zijn en dat het publiek fysiek contact heeft gehad (handen schudden en knuffels/ zoenen, en dat niet alleens als gezin, maar uitgewisseld binnen een grotere groep, via sociale contacten dus, terwijl social distancing nog steeds HET beste advies is. Daarom is de zaak ook beboet immers, wegens het niet naleven van verplichte richtlijnen. Via het contactonderzoek heeft het publiek natuurlijk zaken gemeld/ doorgegeven/ toegegeven. Stond op NOS.nl

  19. Wim

    Het zijn de gasten die beboet moeten worden zij zijn het die de regels aan hun laars lappen en ook nog eens gaan demonstreren.
    Een restaurant houder is geen politie agent of Boa en ook geen rechter.

  20. Hans

    @ Wic
    Nee beste respondent(e). Dit is geen heksenjacht. Het heet handhaving.

  21. Hans

    @Wim
    Als ik iemand meeneem in mijn auto en die persoon draagt geen gordel dan ligt de verantwoordelijkheid bij mij. De restauranthouder stelt zijn ‘huis’ open, hij is heer en meester in eigen huis en draagt daarom de verantwoordelijkheid voor het naleven van de RIVM-richtlijnen. Het is tevens zijn verantwoordelijkheid om voor een veilige omgeving te zorgen t.b.v. zijn andere gasten. Leg je de verantwoordelijkheid uitsluitend bij de gasten dan creëer je daarmee per definitie onveiligheid en kan dit leiden tot conflictueuze situaties. Als gastvmoetvje onbekommerd kunnen vertrouwen op je gastheer, datvhij/ er voor instaat datvjij veilig uit eten kunt gAn, daar heb je tevens voor betaald. M.a.w. wie kan met welk recht een zich onveilig gedragende gast aanspreken op diens gedrag?

  22. Sjaan

    @Wim

    Een restaurant of cafè moet gewoon de regels en richtlijnen volgen die aan hem of haar gesteld worden. Een horecagelegengeid moet zorg dragen voor de veiligheid en gezondheid van zijn of haar gasten. Simpelweg part of the deal/ part of the game. Heb je daar geen zin an, heb je het verkeerde vak gekozen.

    Lees Klaas’ 2e reactie maar eens. Zo kan het ook! ☺ Met politiegent spelen of BOA spelen heeft het allemaal niks te maken. Bij mijn weten worden overtredende gasten ook beboet of is dat ineens niet meer zo? Een horecagelegenheid kan misschien in de huisregels opnemen dat wanneer publiek en gasten zich misdragen een eventuele boete deels doorberekend wordt. Het is wel zo dat de horecagelegenheid zorgplicht heeft.

  23. jaap

    Vooral als een stelletje ongeïnformeerde hierop losgaan. Dit is een van de rotte appels, zoals die overal zijn.
    Goed dat ze beboet zijn, want het liep hier compleet uit de hand. Ik denk dat we dat vooral moeten doen en zelfs moeten signaleren als burgers en doorgeven aan de juiste instanties. Maar laten we niet alle horeca over 1 kam scheren. Verder zie ik juist heel veel horeca ondernemers die wel hun verantwoording wel nemen! Maarja, dat is geen voorpagina nieuws. Daarbij weet iedereen inmiddels dat de kans op besmetting buiten zeer gering is, ook al heeft onze regering niet de ballen om dit toe te geven. Gaat iemand de AH ook een keer beboeten, waar alles weer mag?? Of de GAMMA, Ikea of al die hordes mensen die door de binnenstad, Bijenkorf & Hoog Catharijne lopen of op vakantie gaan met zijn allen. Of zelfs overheidsinstellingen, weleens op het gemeentehuis geweest de afgelopen tijd??
    Verantwoordelijkheid wordt overal bij de mensen zelf gelegd behalve in de horeca, dan is de uitbater ineens de lul. Ik vind het enorm selectief en dat naar een groep die het toch al lastig heeft.
    Ik weet dat mensen de horeca ondernemer graag wegzet als geldwolf, maar ze hebben een enorme ruggengraat getoond en inventief geweest en de meeste zijn gewoon hardwerkende stadsgenoten die proberen hun hoofd boven water te houden.
    en @sjaan, nee dat is dus het ding. Gasten krijgen geen boete. Van de zotte overigens!

  24. man pan

    Sommige ondernemers hebben echt een klote mentaliteit, zo van na mij de zondvloed. Als je de ziekte serieus neemt neem je maatregelen zodat gasten de tafels en stoelen niet kunnen verplaatsen, muziek op laag niveau (anders gaan mensen schreeuwend met elkaar praten) en goede ventilatie.

  25. Jovski Patrovski

    Corona is gewoon bummer. Een virus is nu eenmaal lastig te controleren. Dat blijkt in de hele wereld, ongeacht maatregelingen van welke regering dan ook. Iedereen heeft dit fenomeen nog nooit meegemaakt

  26. B.M.

    Ik was donderdag daar te gast, de dag dat ze een boete kregen. En ik herken me totaal niet in het beeld wat ze hier schetsen. Er werd totaal niets gedaan aan maatregelen. Geen gezondheidscheck, geen 1,5m afstand. Volle tafels met mensen die duidelijk niet een huishouden vormen. Geen beschermende maatregelen voor het personeel. Het was gewoon business as usual. Beers & barrels loopt hier glas hard te liegen.

  27. Toine Goossens

    Dus sluiten die tent.

    Laten we als burgers in actie komen. Foto maken van de situatie en op internet zetten. Een horecazaak die geen stikkers heeft om de 1,5 meter afstand onder de aandacht van de bezoekers te brengen is verdacht.
    Plaklinten met de tekst 1,5 m. afstand houden zijn standaard te koop. Niet ophangen is uitlokking voor overtreding van het 1,5 meter gebod.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).