‘Bewoners met klachten moeten gesprek aangaan met horecaondernemers’ | De Utrechtse Internet Courant ‘Bewoners met klachten moeten gesprek aangaan met horecaondernemers’ | De Utrechtse Internet Courant

‘Bewoners met klachten moeten gesprek aangaan met horecaondernemers’

‘Bewoners met klachten moeten gesprek aangaan met horecaondernemers’
Archiefbeeld Neude
GroenLinks pleitte afgelopen donderdag tijdens een commissievergadering voor een meldpunt waar bewoners in de binnenstad terecht kunnen met klachten. “We merken dat bewoners bijna nergens heen kunnen als ze overlast hebben van ondernemers.”

GroenLinks pleitte afgelopen donderdag tijdens een commissievergadering voor een meldpunt waar bewoners in de binnenstad terecht kunnen met klachten. “We merken dat bewoners bijna nergens heen kunnen als ze overlast hebben van ondernemers.”

Niet gelijk op de proppen komen met handhaving en inspecteurs, maar met elkaar praten. Dat is volgens Thijs Weistra, GroenLinks-raadslid, een betere oplossing. “De gemeente moet een tussenvoorziening zijn voor bewoners en horeca.” Het meldpunt moet het gesprek tussen bewoners en horeca faciliteren.

Bezwaar

“Als een ondernemer buiten de lijntjes kleurt willen we dat de bewoners zich niet bezwaard  voelen om hier iets over te zeggen.” Bij overlast kunnen bewoners een officiële klacht indienen bij de gemeente, maar de partij mist een tussenstap: eerst het gesprek met elkaar aangaan.

GroenLinks kwam met dit plan naar aanleiding van de commissievergadering over aanpassingen van het horecakader 2012. De partij vindt het goed dat het horecakader wordt aangepast en dat er horeca komt op plekken die levendigheid kunnen gebruiken. “Maar tegelijkertijd moeten we de leefbaarheid voor de omwonenden waarborgen.”

Wethouder Jeroen Kreijkamp gaat verder met het uitwerken van het meldpunt. Voor de zomer zou het er moeten zijn.

Gekoppelde berichten

10 Reacties

Reageren
  1. Toine Goossens

    @Thijs,

    Daar wordt ik nou blij van. Ik neem aan dat de wijkraad daar een belangrijke rol in zal spelen.

  2. Roy

    Dus als iemand de regels overtreed moet je daar als inwoner mee in gesprek gaan? Klinkt een beetje als een bankdirecteur die een bankrover vraagt of hij zijn geld terug mag. Waarom hebben we nog regels en handhaving?

  3. Lauk

    De wijkraad is hier volop mee bezig maar stuit op mooie woorden en beloften maar een soms beroerde praktijk. Het raadslid van D’66 heeft het bijv. over verstandige ondernemers die in overleg treden met omwonenden en die men vertrouwen moet geven; pas daarna zou handhaving moeten plaatsvinden. Prachtig, maar ietwat naïef. Bewoners melden dat het overleg met ondernemers nogal eens niet goed verloopt en dat handhaving daarna slechts schoorvoetend of niet plaatsvindt. Helaas zijn er nogal wat ondernemers die alle ruimte pakken die ze kunnen krijgen en bij gebrekkige regels of handhaving nog verder doorzetten.
    In het stuk van B&W (en het initiatief van VVD en D’66) worden 4 x in een jaar extra feestjes in horecaruimten toegestaan in afwachting van klachten van omwonenden. Komen die er niet dan kan die verruiming definitief worden. Dit zet bewoners in de rol van klagers, en tijdens vergaderingen (bijv. de Raadsinformatiebijeenkomst over deze materie) wordt de bewoners verweten dat zij zo klagen. Catch 22… Een bestuurlijk novum? Klachten mogen geen beleidsinstrument worden (leidt tot verzuring van het politieke klimaat) maar moeten een correctie instrument zijn bij goed beleid. Op de drukbezochte bijeenkomst van de wijkraad gaven veel bewoners aan dat zij het klagen moe zijn, omdat er zo weinig mee gebeurt. Het gaat hier niet om de gewone last die hoort bij het wonen in de binnenstad, maar échte óverlast. De balans tussen levendigheid en leefbaarheid is op sommige plekken al zoek, en dat breidt zich naar zich laat aanzien snel uit.

  4. Toine Goossens

    NouThijs, dat worden heel drukke weken voor je, maar gaaf dat je je zo gaat inzetten. Worden dat voorkeursstemmen bij de volgende gemeentelijke verkiezingen?

  5. Karla

    Hoezo moeten bewoners klagen? Laat de horeca-ondernemer maar aantonen dat hij een goed gesprek met de buurt heeft gehad en alles heeft gedaan om overlast te voorkomen, voordat hij/zij die vergunning krijgt!
    Het lijkt er op dat de gemeente geen zin heeft in opletten, grenzen aangeven en handhaven, dus mag de bewoner er voor opdraaien. Gemeente, ik betaal ook belastng aan jullie, ik zorg voor omzet en levendigheid in de binnenstad (ook in de horeca), ik wijs toeristen de weg, ik doe vrijwilligerswerk in de stad, ik zorg een beetje voor mijn woonomgeving, ik ben ook belangrijk voor een prettige stad! Laat mij dan niet me hoeven profileren als klager!

  6. JdV

    @katja. Grappig, want in dit hele stukje wat je nu schrijft ben je behoorlijk aan het klagen. Dus die profilering klopt prima.

  7. aniwe

    Wat een flauwe kul….. Uiteraard heb je als bewoner allereerst bij de ondernemer zelf geklaagd (als je die tenminste te pakken kunt krijgen) . Maar als daar vervolgens niets mee gedaan wordt ga je aan de bel trekken bij de gemeente. Die moet tenslotte HANDHAVEN en ervoor zorgen dat je als bewoners nog enigszins ongestoord kunt wonen. Zelfs al is dat in de binnenstad…..

  8. Binnenstadbewoners

    Cafebazen in de binnenstad hebben maar een belang,,,omzet,,bieromzet
    Dat hun klanten midden in de nacht gevels onder pissen, kotsen lallend door de binnenstad trekken,,,dat is het probleem voor de bewoners
    Die krijgen dan te horen van cafebazen,,,,dan moet je niet in de binnenstad gaan wonen
    Dus wonen in de binnenstad kan verboden worden
    Alles in het belang van cafebazen

  9. Atilla Vigh

    Wat een gezanik van centrumbewoners. Even serieus als je geen geluid wil horen in je directe woonomgeving, is er nog plek zat in Nederland. Als je midden in het centrum van een grote stad gaat wonen, moet je niet gaan zeiken over geluidsoverlast. Het is het spruitjesgeur geklaag van mensen met een weinig realistisch verwachtingsniveau. En ja bewoners hebben heus wel wat te vertellen, maar het centrum van een bruisende stad stelt andere regels dan in een saaie buitenwijk. Ik zou alle bewoners die in het centrum gaan laten wonen, bij het verkrijgen van de woonvergunning (huur of koop) een document laten tekenen dat ze zich realiseren dat het centrum meer functies heeft dan alleen een woonfunctie.

  10. Inconsequent

    Attic Vigh

    Hoezo ik ben hypocriet?

    Zeggen dat kotsen, pissen tegen de gevels en schreeuwen midden in de nacht zogenaamd normaal is (heeft in mijn ogen niks met normaal en leuk uitgaan te maken namelijk), maar wel in een ander topic roepen dat een verdiepte stadssnelweg, broodnodig om al het stadse verkeer af te wikkelen (juist om omwonenden te ontlasten), niet bij een grootstadse wijk als Overvecht hoort. Een wijk die juist bewust opgezet is als stadse wijk nota bene.

    Ik heb zelden zo’n inconsequente mening van iemand gehoord.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).