Klassieker Bistro Chez Jacqueline: ‘De burgemeester is een vaste klant’ - De Utrechtse Internet Courant Klassieker Bistro Chez Jacqueline: ‘De burgemeester is een vaste klant’ - De Utrechtse Internet Courant

Klassieker Bistro Chez Jacqueline: ‘De burgemeester is een vaste klant’

Klassieker Bistro Chez Jacqueline: ‘De burgemeester is een vaste klant’
Het team achter Chez Jac v.l.n.r.: Carolien van Wieren, Frans van Wieren en Stien de Bruin. Foto's Robert Oosterbroek / DUIC
In hartje Utrecht, maar net buiten de grote drukte van de stad, zit Bistro Chez Jacqueline. Al bijna veertig jaar serveert chef-kok Frans van Wieren aan de Korte Koestraat traditionele Franse gerechten voor onbekende én bekende gasten. “Zelfs Bruce Springsteen is hier geweest.”

In hartje Utrecht, maar net buiten de grote drukte van de stad, zit Bistro Chez Jacqueline. Al bijna veertig jaar serveert chef-kok Frans van Wieren aan de Korte Koestraat traditionele Franse gerechten voor onbekende én bekende gasten. “Zelfs Bruce Springsteen is hier geweest.”

In misschien wel een van de gezelligste straatjes van Wijk C is het rustig op deze zonnige woensdagmiddag. De deuren van het naastgelegen café Willem Slok zijn nog gesloten, bij Bistro Chez Jacqueline treffen ze in de keuken voorbereidingen voor de avond. “Frans komt eraan, hoor”, zegt zijn vrouw Carolien van Wieren meteen, terwijl ze achter de bar wat inschenkt. Stien de Bruin neemt alvast plaats in het zitje aan de voorkant van de bistro. Beide dames zijn de vaste gezichten van de bediening. “Komend jaar bestaan we veertig jaar”, vertelt Stien. “In 1978 zijn mijn zuster en zwager hier begonnen. Op 1 januari 1982 hebben mijn man en ik het overgenomen met onze dochter Carolien en schoonzoon Frans. Voor zover wij weten zijn we het enige restaurant in de stad dat al zo veel jaren dezelfde eigenaar heeft.

In al die tijd is er natuurlijk wel het een en ander veranderd.” Frans komt uit de keuken, gaat ook op een stoel zitten en vult aan: “Eerst had het restaurant een L-vorm, nog van de garage Pardon die hier vroeger zat. Later kregen we Koffiehuis Mok erbij en hadden we een U-vorm. In 1990 kochten we ook het pand van de kapsalon erbij en hebben we de muren doorgebroken. We zijn dus van twee, naar drie, naar vier panden gegaan. Een paar jaar geleden hebben we de boel binnen wat lichter gemaakt. Ook het interieur is dus wat veranderd.”

In de loop van de tijd heeft de familie een heel grote kring vaste klanten opgebouwd. Frans legt uit: “Mensen vinden ons klassieke concept prettig. Geen tierelantijntjes op het bord, maar traditioneel Franse gerechten.”

We hebben regelmatig iemand thuisgebracht die niet meer in staat was te rijden’

“Frans is bekend om zijn tournedos”, zegt Carolien trots. “Chef-koks uit heel Utrecht zijn er dol op – de band tussen hen is sowieso erg goed.” Lachend: “Ze noemen hem ook wel The Godfather van de chef-koks.” Inmiddels is het restaurant al geruime tijd niet meer open voor de lunch, maar alle drie koesteren ze mooie herinneringen aan die tijd.

Burgemeester

Bij de groep vaste klanten zitten ook beroemdheden. “Bruce Springsteen is hier eens geweest”, vertelt Frans. “Vlak voor zijn optreden in Vredenburg zat zijn hele groep hier te eten. Ondertussen dachten de mensen in de zaal dat het concert afgelast zou worden, omdat hij veel te laat was. Maar Bruce Springsteen zat gewoon hier een beetje maling te hebben aan zijn fans.” Over het algemeen zijn het bekende Utrechters die regelmatig een hapje komen eten. “Anton Geesink kwam hier vaak”, zegt Frans. “Ik heb ook hem een keer thuisgebracht toen-ie een borrel te veel op had.” Carolien: “Dat is maar één keer gebeurd, hoor.”

“En de burgemeester is hier vaste klant”, zegt Stien. “Hij komt voor zakelijke diners, maar ook privé. Na de Tour had hij zich thuis omgekleed om vervolgens hier aan de bar nog een drankje te doen. Dat is toch gezellig?” De telefoon rinkelt. Carolien loopt er snel naartoe. Even later komt ze lachend terug. “Een reservering van de burgemeester! Dat is toch toevallig? Alsof hij ons heeft horen praten.” Stien en Frans lachen hard met haar mee.

Toen de crisis uitbrak ging het een tijdje minder goed met het restaurant. Frans vertelt dat ook de vele werkzaamheden in de buurt de zaken bemoeilijkte. “De hele verbouwing van Hoog Catharijne heeft ons bijna de kop gekost. Het restaurant was ontzettend slecht bereikbaar, we zaten op een eiland. De vaste klanten hebben ons gered; zij komen altijd trouw terug. ‘O, jullie zijn er nog steeds!’ zeggen ze dan.” Tegenwoordig maak je niet vaak mee dat een restaurant ergens al zo lang zit, volgens Stien.

Alle drie worden ze een dagje ouder. De zoon van Frans en Carolien heeft een heel ander beroep en weet van jongs af aan dat hij het restaurant niet wil overnemen. “We hebben dus geen opvolger, maar dat maakt niet uit. Als we over een paar jaar moeten stoppen, is het goed geweest”, besluit Carolien.

Tekst: Agnes Peijster

3 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Een pareltje in de Utrechtse horeca. Goed eten, professionele bediening en niet volgepropt met tafels. Hier ga je nog echt uit eten !!!

  2. Peet

    2 jaar geleden gegeten
    Bizonder smakelijk
    Allerleukste vond ik de pretentieloze sfeer
    Ik voelde me er op mijn gemak
    Zorgzame bediening
    Door 2 leuke dames
    Ghoed gedaon!!

  3. Ad Böing

    Gezelligste restaurant van Utrecht met een gouden bediening en een keukenbrigade die meer verdiend dan alle sterren bijelkaar. Kortom een gezellige plek in Utrecht om heerlijk te dineren.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).