Europese Innovatiedeal voor LomboXnet uit het Utrechtse Lombok | De Utrechtse Internet Courant Europese Innovatiedeal voor LomboXnet uit het Utrechtse Lombok | De Utrechtse Internet Courant

Europese Innovatiedeal voor LomboXnet uit het Utrechtse Lombok

Europese Innovatiedeal voor LomboXnet uit het Utrechtse Lombok
LomboXnet gaat samen met partners in het bedrijfsleven en de Europese Commissie nadenken over nieuwe Europese wetgeving. Huidige wetgeving werkt belemmerend voor bijvoorbeeld sectoren die gebruik maken van hergebruikte accu’s. LomboXnet is een Europese voorloper in het gebruik van groene energie in combinatie met elektrische auto’s. De samenwerking werd gisteren onderstreept met een Innovatiedeal.

LomboXnet gaat samen met partners in het bedrijfsleven en de Europese Commissie nadenken over nieuwe Europese wetgeving. Huidige wetgeving werkt belemmerend voor bijvoorbeeld sectoren die gebruik maken van hergebruikte accu’s. LomboXnet is een Europese voorloper in het gebruik van groene energie in combinatie met elektrische auto’s. De samenwerking werd gisteren onderstreept met een Innovatiedeal.

De komende jaren zal LomboXnet samen met de partners bij de EU verder blijven samenwerken voor aanpassing van belemmerende wetgeving. Bestaande wetten werken LomboXnet soms tegen. LomboXnet gebruikt accu’s van auto’s of hergebruikte accu’s en sluit deze aan op het stroomnet in combinatie met lokaal opgewekte zonne-energie. Hierdoor blijft het lokale elektriciteitsnet in balans.

Eerst aanpassen wetgeving, dan investeren

LomboXnet bestaat sinds 2015 en werkt inmiddels samen met bedrijven als Renault en Nissan. Initiatiefnemer van LomboXnet, Robin Berg, vertelt: “Het belangrijkste is dat het investeren in batterijen – of ze in een auto zitten of niet – rendabel wordt. Je ziet door de snelle groei van duurzame energie in Europa en Nederland dat steeds meer mensen zonne- en windenergie gaan opwekken. Dan moet je wel back-up hebben voor als de zon niet schijnt en de wind niet waait. Daarom moeten we nu investeren in batterijen en een back-up. Daarvoor moet dan wel eerst de regelgeving gunstig worden.” Zo mag er volgens Berg ook een beloning staan tegenover het verbeteren van het energiesysteem.

Europese koploper

Berg stelt dat de innovatiedeal laat zien dat Utrecht als stad en regio vooroploopt in Europa. “Bedrijven als Renault en General Motors willen daarom hier investeren. Utrecht heeft een enorme ambities zoals gasloos bouwen en elektrisch rijden. Als je die wil realiseren heb je dit soort partners nodig.”

Of Lombok over vijf jaar energieneutraal is, durft Berg nog niet te zeggen: “Maar wij denken dat het gebruik van elektrische auto’s hier sterk zal groeien. Van tien operationele auto’s in Lombok en omgeving nu, naar twintig volgend jaar. En dan vrij snel richting de 200.”

Investeringen in LomboXnet

Renault investeert fors in LomboXnet onder andere door auto’s ter beschikking te stellen. Nu kan de Renault ZOE 300 kilometer rijden op een volle accu. Berg: “We willen graag dat dit naar 400 en straks zelfs naar 500 kilometer gaat.”

Naast Renault gaat er ook worden samengewerkt met Tesla. Morgen wordt er een grote batterij op de Jaarbeurs geïnstalleerd. LomboXnet is een van de financiers van het project. “Dat is een eerste stap. Zowel met de auto’s van Tesla als met de batterijen willen we veel meer gaan doen in de toekomst. We zijn in overleg met projectontwikkelaars over verschillende projecten met deelauto’s en accu’s in Utrecht. Dat belooft veel goeds”, zegt Berg.

Meerdere partijen ondertekenen deal

De EU-commissarissen Carlos Moedas (innovatie) en Karmenu Vella (milieu) tekenden de Innovatiedeal met onder meer Robin Berg (LomboXnet), de bedrijven Renault en Bouygues, de provincie Utrecht, de Franse minister Nicolas Hulot (milieu) en staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat.

“Het uitwisselen, opslaan en later benutten van duurzame energie door in je eigen buurt elektrische auto’s of hergebruikte accu’s in te zetten. Het is voor mij een sprekend voorbeeld van een lokale, innovatieve oplossing voor de wereldwijde uitdagingen om energie en vervoer te verduurzamen. Samenwerking tussen overheden, kennisinstellingen en ondernemers is doorslaggevend om Europese regelgeving hiervoor te moderniseren. Dat de Europese Commissie juist deze Utrechtse innovatie kiest als test, toont de economische kansen van deze ontwikkeling aan”, stelt staatssecretaris Keijzer.

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).