Filemon aan Janskerkhof wordt omgebouwd naar grand café met all you can eat BBQ - De Utrechtse Internet Courant Filemon aan Janskerkhof wordt omgebouwd naar grand café met all you can eat BBQ - De Utrechtse Internet Courant

Filemon aan Janskerkhof wordt omgebouwd naar grand café met all you can eat BBQ

Filemon aan Janskerkhof wordt omgebouwd naar grand café met all you can eat BBQ
De bekende nachtclub Filemon aan het Janskerkhof  in Utrecht wordt omgebouwd naar De Jans Bar. Een grand café waarbij bezoekers een tafelbarbecue kunnen krijgen met een all you can eat-concept.

De bekende nachtclub Filemon aan het Janskerkhof  in Utrecht wordt omgebouwd naar De Jans Bar. Een grand café waarbij bezoekers een tafelbarbecue kunnen krijgen met een all you can eat-concept.

Filemon & Baucis sloot zaterdag 5 mei nadat het 17 jaar open was geweest. Eigenaar Remco de Beus noemt als belangrijkste reden voor sluiting de komst van TivoliVredenburg.

“Ik wil daar niet meer te lang bij stilstaan maar sinds de opening van Tivoli zijn mijn inkomsten gedaald. Ik werk al vanaf mijn 18e in de horeca in Utrecht en ik vind het gewoon crimineel wat ze doen. Met miljoenen euro’s aan subsidies gaan ze de concurrentie aan met andere horeca in de stad. TivoliVredenburg had gewoon een cultureel muziekpodium moeten worden, maar er zijn ook house- en hiphop-feesten. Daarnaast hebben ze een terras van honderden stoelen. Het is gewoon een commerciële tent.”

Om niet ten onder te gaan aan het muziekpaleis introduceert De Beus een nieuw concept in het voormalige Filemon. Bij de Jans Bar kunnen bezoekers voor €24,50 met een eigen tafelbarbecue zo veel eten als ze willen. “We richten ons ook vooral op groepen, en een wat ouder publiek. Mensen kunnen een vis, vlees en vegetarische schotel bestellen. Daarnaast sluiten we niet om 23.00 uur, maar komt er in de avond en nacht ook gewoon nog muziek. Wel allemaal iets meer mellow dan bij de Filemon.”

8 Reacties

Reageren
  1. Frits

    In het oude Tivoli werden dergelijke feesten ook al georganiseerd, meneer De Beus. Als je als horecaondernemer niet met je tijd meegaat, verdwijnen de klanten vanzelf. Kijk ook eens bij Stairway to Heaven voor een soortgelijk voorbeeld.

    In de horeca komen en gaan de klanten als groepen spreeuwen. Dan gaan ze naar links, dan naar rechts.

    In Utrecht worden er zoveel dingen gesubsidieerd zonder dat er iets crimineel aan is. Is een feest in de gesubsidieerde Jaarbeurs ook crimineel? Of de biertjes die FC Utrecht verkoopt?

  2. André

    Meneer de Beus, house en hiphop horen niet bij een ‘cultureel’ muziekpodium!? Ik kom zelf graag bij house- en technofeesten van TivoliVredenburg maar heb nog nooit aanleiding gezien om bij Filémon te gaan dansen. Ik denk dus wel te kunnen zeggen dat het hier om heel verschillende formules gaat.

  3. Martin Utrecht

    Ik vind het erg vervelend voor Remco de Beus dat zijn zaak niet meer goed liep. Zijn beschuldigingen vind ik zwaar overtrokken. Het lijkt me erg overdreven dat in een grote stad als Utrecht één poppodium horecabedrijven om zeep helpt.

  4. BdV

    Dus meneer de Beus vindt Tivoli gewoon een commerciële tent, misschien heeft hij gelijk, maar als dat de reden van het sluiten van Filemon is, dan was het aanbod van die tent blijkbaar niet veel minder commercieel.

  5. Dhr. Frits

    Meneer de Beus is ook nog eens slecht ingelicht.

    De horeca in TivoliVredenburg wordt niet gesubsidieerd, die beschuldigingen zijn al eerder geuit en zijn aantoonbaar onjuist. Het is een losse BV (meen ik mij te herinneren) die de horeca uitbaat en die tak staat los van de muziektak.

    Wat is er trouwens niet cultureel aan een hiphop-avond of een DJ die house draait?

    Bij uitstek culturele uitingen die horen bij de jeugdcultuur, die Tivoli de laatste jaren ook al deed. Daarnaast is er ook ruimte voor niet commerciële hip hop en niet commerciële house. Want daar tegenover staat dat de heer de Beus alleen maar dingen doet (en draait) die HEM geld opleveren, ook al licht hij zijn publiek daarmee op (het is namelijk een zogenaamd echt horecadier en die bedonderden de boel wel meer dan eens).

    Mischief dat het huidige jonge publiek in Utrecht wel gewoon niet zit te wachten op al die foute feestjes in de Filemon (waar je als vrouw zijnde nog wel eens ongevraagd aangerand wordt) en heeft de heer de Beus toch niet zo’n goede commerciële neus. Het was gewoon een beetje trieste vergane glorie daar.

    In de TiVre kan je als jongere gewoon leuk en met plezier uitgaan zonder al te veel nare randverschijnselen. Was ik nu jong geweest dan was ik daar ook voor gegaan. Eerlijk is eerlijk. Kennelijk is de heer de Beus niet in staat om een creatief en origineel alternatief te bedenken. Of hij had natuurlijk ook de samenwerking met TiVre kunnen opzoeken en zijn gebouw kunnen uitlenen voor diverse optredens en dansavonden waar in TiVre misschien wat minder plek is. Ik bedoel maar.

    Een beetje vuil natrappen dit interview terwijl je eigen geklik inzicht niet al te best is. Overigens gaat dat BBQ-ding hopeloos floppen. Let maar op.

  6. Mark

    Dat er een iet wat te commercieel aanbod is in Tivolivredenburg, is evident. Echter worden daar ook weer de minder populaire concerten van gefinancierd. Oudegracht deed dat bijvoorbeeld door een paar keer per jaar een Guus Meeuwis-achtig iemand te boeken. Verder is er in de afgelopen tijd al behoorlijk wat concurrentie gesloten of verandert (Derrick, Kostenkoper, dat wat in het pand van de Sumo zat….redelijk platte horeca, net als Filemon), dus je kan je afvragen waarom de bezoekers daarvan zich niet in de Filemon begaven.

    All you can eat, barbeque…getuigt ook niet van heel veel originaliteit, maar wel erg winstgevend. Veel succes!!

  7. Dirk

    “Ik wil daar niet meer te lang bij stilstaan maar sinds de opening van Tivoli zijn mijn inkomsten gedaald. Ik werk al vanaf mijn 18e in de horeca in Utrecht en ik vind het gewoon crimineel wat ze doen. Met miljoenen euro’s aan subsidies gaan ze de concurrentie aan met andere horeca in de stad. TivoliVredenburg had gewoon een cultureel muziekpodium moeten worden, maar er zijn ook house- en hiphop-feesten. Daarnaast hebben ze een terras van honderden stoelen. Het is gewoon een commerciële tent.”

    Het is heel simpel: als jij als ondernemer geen publiek (meer) trekt, dan ben jij niet met je tijd mee gegaan. Het is onrealistisch (en nutteloos) om te veronderstellen dat alle klandizie die nu ontbreekt toevallig door een specifieke concurrent ingenomen is en dat het zonder die concurrent compleet anders gelopen was.

  8. Joost

    De link met TivoliVredenburg ontgaat me, Filemon is niet een plek waar je naar toe gaat voor de programmering.

    Tegelijk groeit het toerisme in Utrecht enorm doordat Amsterdam z’n overschot kwijt moet, alle horeca zou hier in de plus moeten zitten.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).