Prijswinnende Frietwinkel gedwongen tot naamsverandering | De Utrechtse Internet Courant Prijswinnende Frietwinkel gedwongen tot naamsverandering | De Utrechtse Internet Courant

Prijswinnende Frietwinkel gedwongen tot naamsverandering

Prijswinnende Frietwinkel gedwongen tot naamsverandering
Dapp Frietwinkel in de Vinkenburgstraat
De Frietwinkel gaat in het vervolg verder onder de naam Dapp Frietwinkel. Reden: copycats in andere steden die de naam Frietwinkel gebruiken, doen de zaak in de Vinkenburgstraat geen goed. “Onze naam is een woord geworden.”

De Frietwinkel gaat in het vervolg verder onder de naam Dapp Frietwinkel. Reden: copycats in andere steden die de naam Frietwinkel gebruiken, doen de zaak in de Vinkenburgstraat geen goed. “Onze naam is een woord geworden.”

Het gaat goed met de Frietwinkel. Er zijn of worden zaken geopend in Den Haag, Breda, Leiden en Zwolle. Het concept met verse friet is een succes dat werd beloond door het Algemeen Dagblad met een eerste plaats in de landelijke friettest. Ook is de zaak onlangs verkozen tot meest duurzame horecazaak van Utrecht.

De term frietwinkel is echter niet te beschermen volgens de wet, doordat de term te beschrijvend is. Zo laat Roderick Heijning, oprichter van Dapp (eigenaar Frietwinkel), weten. En dat speelt zogeheten copycats in de kaart. “Er ontstaat soms verwarring bij onze gasten doordat andere ook de naam Frietwinkel gebruiken. Het komt voor dat er negatieve recensies van andere frietzaken die zichzelf ook Frietwinkel noemen op onze pagina’s worden geplaatst. Daarnaast willen we graag groeien, ook in de steden waar sommige ondernemers zich Frietwinkel noemen. Onderscheid is daarom voor ons cruciaal, ook in onze naam.”

De nieuwe naam is niet heel veel anders dan de oude: Dapp Frietwinkel. Toch vindt Heijning het belangrijk dat de nuance er is. “Een ondernemer in Groningen maakte het helemaal bont. Zijn zaak noemde hij ‘Frietwinkel Groningen’ en suggereerde daarmee een filiaal te zijn van ons om aan te haken bij het succes van het winnen van de AD Friettest. Ook gebruikt de Groninger dezelfde verpakkingen, kleuren en drankjes als de ondernemers uit Utrecht.”

Medeoprichter Siem van Bruggen vult tot slot aan: “Waar het ons om gaat is dat de echte liefhebbers voortaan weten dat ze bij Dapp moeten zijn voor de lekkerste, prijswinnende en biologische frieten. We maken het onderscheid nu nog groter.”

11 Reacties

Reageren
  1. Jasper

    Wat een onzin. Alsof je je supermarkt supermarkt noemt en dan gaat piepen. Copycats, laat me niet lachen.

  2. Bart Verkerk

    Ik hoop dat ze dan deze naam ook wettelijk gaat vastleggen want wat ze in Groningen doen kan echt niet. Vind het zelfs een beetje zielig als je probeert mee te liften op iemand anders succes. Ik kwam regelmatig in de frietwinkel in Utrecht en het zijn stuk voor stuk hard werkende en heel sociale mensen.die daar werken. Helaas is mijn werk nu te ver weg om even een frietje te scoren.

  3. Doedens

    “De Frietwinkel” was wel degelijk te beschermen geweest als ie maar op tijd gedeponeerd was. Vergeten?

  4. BdV

    Inderdaad heel triest en kinderachtig van die Groninger. Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat hier geen juridische stappen tegen te nemen zijn.

    De rest Den Haag, Breda, Leiden en Zwolle is eigenlijk net zo triest.

  5. WvR

    @BdV: Euh…Den Haag, Breda, Leiden en Zwolle zijn, als ik het goed begrijp, filialen van Dapp Frietwinkel…die hebben ze zelf opgericht…

  6. herman

    Wat een flauwekul allemaal!
    Er zijn tegenwoordig zelfs topkoks die een patatwinkel starten en dan heel ingewikkeld over het meest ordinaire gerecht van Nederland doen en zonder blikken of blozen veel te veel geld voor wat gefrituurde aardappel vragen.

    Patat met of zonder saus koop je gewoon in een snackbar, ook wel kleffe Henk of de vetbak genoemd.

    Soms lijkt het wel of we opgelicht willen worden

  7. Frank

    Schoenmaker hou je bij je leest, mijnheer Doedens. Merkenrecht is geen strafrecht. De essentie is juist dat ‘frietwinkel’ niet te deponeren is als *woordmerk* omdat het te beschrijvend is. Dat staat nota bene expliciet in het artikel. ‘Frietwinkel’ is als merk net zo min te beschermen als ‘fietsenwinkel’ of ‘groentewinkel’. Het is hooguit te beschermen als woordmerk inclusief domeinnaam extensie (maar die domeinnaam hebben ze al en bescherming daarvan is weinig zinvol), als handelsnaam en als beeldmerk. En het heeft als handelsnaam zoals u ook moet weten slechts een regionale werking, dus geldt het niet voor andere steden.

    Als beeldmerk heeft men dat depot, zoals u had kunnen zien, ook gedaan. Te weten op 29 maart 2016. En het woordmerk DAPP is al geregistreerd in de klassen 29, 30 en 43 op 19 december 2011, dus met beschermen an sich waren ze helemaal niet te laat, zoals u suggereert.

  8. david

    frietwinkel , zo noemen de hipsters dus een snackbar

  9. Cochran

    Haha, terecht verhaal Frank. Doedens heeft geen flauw benul van merkenrecht.

  10. Pieter

    Met pakweg 40 jaar marketingervaring meen ik te mogen stellen dat 75% van kleine- en grote bedrijven met een niet direct te begrijpen- of te associëren naam het helaas niet redden. Wat is Dapp? Maak er DAPPERE Frietwinkel van! Veel sympathieker, passend bij begrippen als pionier, eerlijk, origineel.

  11. Marie

    Je mag het best stellen Pieter, ook zonder 40 jaar marketingervaring. Dat het onzin is doet daar niks aan af.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).