Ooster- en Westerkade gaan in 2020 op de schop | De Utrechtse Internet Courant Ooster- en Westerkade gaan in 2020 op de schop | De Utrechtse Internet Courant

Ooster- en Westerkade gaan in 2020 op de schop

Ooster- en Westerkade gaan in 2020 op de schop
Impressie van de toekomstige Oosterkade. Beeld: Gemeente Utrecht
De Ooster- en Westerkade worden in 2020 opnieuw ingericht. Het college heeft ingestemd met het ontwerp, waarmee voetgangers en fietsers meer ruimte moeten krijgen. Zo worden de kades opnieuw bestraat en krijgen ze ook meer bomen. Bovendien gaat de doorgang onder het spoor op de Westerkade dicht voor autoverkeer.

De Ooster- en Westerkade worden in 2020 opnieuw ingericht. Het college heeft ingestemd met het ontwerp, waarmee voetgangers en fietsers meer ruimte moeten krijgen. Zo worden de kades opnieuw bestraat en krijgen ze ook meer bomen. Bovendien gaat de doorgang onder het spoor op de Westerkade dicht voor autoverkeer.

Er verdwijnen in ieder geval 11 parkeerplaatsen, waarmee er meer ruimte moet komen voor voetgangers en fietsers. Uiteindelijk is het doel dat er helemaal geen auto’s meer aan de waterkant staan. Om dit mogelijk te maken krijgen bewoners korting op een garage-abonnement.

Impressie van de toekomstige Westerkade. Beeld: Gemeente Utrecht

Inspraak

Het ontwerp van de kades werd eerder al gepresenteerd. Omwonenden, ondernemers en andere belanghebbenden zijn betrokken geweest bij het ontwerp voor de herinrichting.

Hierna heeft het plan ook nog ter inzage gelegen. De 31 reacties die daarop zijn binnengekomen zijn verwerkt in een zogenaamde ‘reactienota’. De reacties gaan voornamelijk over het parkeren van auto’s en fietsen, de inrichting met groen, verlichting en hekwerken en het beheren van de kades.

Op basis van het ontwerp en de reactienota zal het inrichtingsplan verder worden uitgewerkt. Hierin worden een aantal ideeën en suggesties van indieners meegenomen. Het inrichten van de kades en het afsluiten van de spooronderdoorgang zijn gepland in 2020.

Gekoppelde berichten

18 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Fijn, het zou natuurlijk niet fraai zijn in utrecht zonder wegopbrekingen en autopestmaatregelen. Laten we wel consequent blijven mensen.

  2. Evert

    Mijn hemel wat een bruut lelijke artist impressions. Hebben ze een stagiair die dat soort dingen photoshopt of zo?

  3. Erik

    Nee Evert, laten we een heel erg duur bureau inhuren. Geld moet rollen toch.

  4. waldorff

    wel fijn dat de auto’s daar weggaan… jammer dat het weer zo’n ‘shared space’/gedeelde ruimte gaat worden …tenminste dat maak ik op uit deze artist impression.

  5. Ties

    Dus ook met een jaar vertraagd net als de Uithoflijn. Hoe zou dat nou toch komen?

  6. wollie

    woehoe, meer bomen!

    ❤️ bomen ❤️

  7. MJPD

    “Om dit mogelijk te maken krijgen bewoners korting op een garage-abonnement.”

    Als die korting zodanig hoog is, dat parkeren in een parkeergarage net zoveel gaat kosten als de jaarlijkse kosten van een parkeervergunning voor de bewoners aldaar, dan lijkt me dat een prima oplossing. Met name parkeergarage Vaartsche Rijn staat nagenoeg leeg. Bezoekers van bewoners met een parkeervergunning, waarvoor een lager parkeertarief geldt, zouden dan ook tegen datzelfde parkeertarief mogen parkeren in de parkeergarage.

  8. J. Kruk

    Vreselijk. De zielloze vertrutting blijft zich maar uitbreiden. Laat die karakterloze pretparktoestanden alsjeblieft binnen de singels blijven. Trottoir en rijbaan moderniseren, meer is niet nodig.

  9. Guus

    Is er in de begroting voor deze reconstructie ook rekening gehouden met vier keer opnieuw herstraten? Dit is de huidige standaard in Utrecht.

  10. Bernhard

    Goede zaak. Meer groen, minder luchtvervuiling en herrie.

  11. ABC

    Ik weet niet wanneer jij voor het laatst in de Efteling bent geweest J. Kruk, maar dit lijkt echt niets op een pretpark. Ben eigenlijk wel blij dat het centrum zo een tikje naar Vaartsche Rijn wordt getrokken. Logisch ook.

  12. Dirk

    Nice, met een station en parkeergarage op loopafstand lijkt me dat een mooi speerpunt.

  13. Jelle

    Wat een ontzettend goed idee!

  14. Joris

    Bomen zijn mooi, maar horen niet thuis op kades en werven. Niet vanuit historisch perspectief in ieder geval. Ze verbergen de (soms) mooie gevels en zichtlijnen.

  15. MJPD

    @Joris
    Als we vanuit historisch perspectief gaan redeneren, dan horen parkeerplekken voor auto’s ook niet thuis op kades en werven.

  16. JdV

    @MJPD: Als we vanuit historisch perspectief gaan redeneren, dan horen fietsen op straat ook niet thuis tegen bruggen, muren, palen of zomaar ergens neergekwakt.

  17. Bram de Goede

    Mooi deze kades en dat zonder terrassen en horeca. Dat had ik niet verwacht.

  18. J. Kruk

    @ABC
    Kennelijk ben ik er toch net iets vaker geweest dan u. De overeenkomsten met juist dat pretpark zijn frappant. Als het goed is heeft u dat gemerkt na het passeren van de toegang, bij het lopen naar de attracties.
    Het centrum van Utrecht wordt steeds verder ‘aangeharkt’, een plek waar het vooral aangenaam moet zijn voor bezoekers. Prima, maar laat deze kades alsjeblieft gewone straten blijven.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).